Saramo kutsui YTK-kassaa huijaukseksi. Millä perusteella se on huijaus?
Kommentit (328)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on ollut työelämässä 30 vuotta ja sinä aikana alallani ei ole näkynyt ainoatakaan ammattiliiton saavuttamaa parannusta työolosuhteisiin ja palkankorotuksetkin ovat jääneet alle inflaation, niin täytyy kyllä ihmetellä minkä vuoksi ihmiset ovat niin innoissaan noista liitoista?
Mitä jokin liitto on saavuttanut 2000 -luvulla? Historiasta en niin välitä, se ei koske minua.
Paljonko työnantaja on antanut sinulle palkankorotuksia?
Sivusta, olen saanut huomattavasti parempia palkankorotuksia henkilökohtaisilla ansioillani kuin liiton neuvottelemana.
Pohjalla oleva palkkataso perustuu kuitenkin siihen tasoon minkä liitot on neuvottelulla saaneet aikaiseksi. Yksikään liitto ei kiellä maksamasta päälle hyvän miehen lisää.
Täältä ku r ap a sk a i set naurut sun hyvän miehen lisälle. Ja hyvä, että kirjoitit nimenomaan hyvän MIEHEN lisä, koska näinhän se yleensä menee. Naisille ei hyvän työntekijän lisiä ropise. Kiitoksella pitäisi painaa työnantajalle massia kunnes peräsuoli pitkällä kunnes aortta repeää.
Niin kauan, kuin esim. ahtaajat päättävät tämän maan viennistä ja tuonnista, minä en liity mihinkään ammattiliittoon.
Niin kauan, kuin te pässit pidätte kiinni työvuosiperusteisesta palkan noususta, hypätkää vaikka pituutta.
Niin kauan, kuin tässä maassa vain rangaistaan korkeammilla veroilla jos viitsii tehdä ylitöitä, unohtakaa koko homma.
Kaikki yllämainittu on sitä oikeaa huijausta, eli lopettaa ensin itse sen, niin katsotaan.
Ennen oli käsityöläisten ja kauppiaiden etuja ajamassa killat joista sitten liittoja ja yhdistyksiä eli kommunistit eivät keksineet niitä.
Nämä killat olivat toisinaan varsin aggressiivisia ja saattoivat laittaa vastustajat hengiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on ollut työelämässä 30 vuotta ja sinä aikana alallani ei ole näkynyt ainoatakaan ammattiliiton saavuttamaa parannusta työolosuhteisiin ja palkankorotuksetkin ovat jääneet alle inflaation, niin täytyy kyllä ihmetellä minkä vuoksi ihmiset ovat niin innoissaan noista liitoista?
Mitä jokin liitto on saavuttanut 2000 -luvulla? Historiasta en niin välitä, se ei koske minua.
Sivusta, olen saanut huomattavasti parempia palkankorotuksia henkilökohtaisilla ansioillani kuin liiton neuvottelemana.
Pohjalla oleva palkkataso perustuu kuitenkin siihen tasoon minkä liitot on neuvottelulla saaneet aikaiseksi. Yksikään liitto ei kiellä maksamasta päälle hyvän miehen lisää.
Täältä ku r ap a sk a i set naurut sun hyvän miehen lisälle. Ja hyvä, että kirjoitit nimenomaan hyvän MIEHEN lisä, koska näinhän se yleensä menee. Naisille ei hyvän työntekijän lisiä ropise. Kiitoksella pitäisi painaa työnantajalle massia kunnes peräsuoli pitkällä kunnes aortta repeää.
Viittasin lainaamaani kommentoijaan joka kehuu saaneensa tällaista, ja käytin tosiaankin osuvaa termiä.
Saramon narina on naurettavaa ja jopa noloa, jos hän itse tajuais. Mutta kun ei tajua.
On se jotenkin surullista kuinka 100v kehitys jota liitot ovat ajaneet vedetään tulevina vuosikymmeninä vessanpöntöstä alas.
Ehkä sitten kun seuraavat tapahtuu,
- lauantai on taas työpäivä
- ylityölisät poistuu
- vanhempainvapaat lyhenee/poistuu
- eläkeikä joku 75v
- työtön voidaan määrätä taas pakkoaputyöhön (ollut käytössä menneinä aikoina)
-lista jatkuisi loputtomiin
Kaikkia etuja ei toki liitot ole ajaneet vaan keskusta ja sdp yhteistyössä. Kokoomus pyrkinyt kaikin keinoin heikentämään työntekijän oikeuksia 90-luvulta asti.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi kuulua liittoon kuulumatta kassaan ja toisin päin. "Liiton kassa" ei sellaisenaan ole YTK:ta parempi jos verrataan omenia appelsiineihin.
Mutta ääliö on joka kuuluu ilman massaa...
"Teollisuusliittoon voi periaatteessa liittyä ilman työttömyyskassaa (A-kassa), mutta se on harvinaista, sillä kassan jäsenyys sisältyy automaattisesti liiton jäsenmaksuun. Jäsenyys ilman kassaa tarkoittaa, ettet ole oikeutettu ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan. Jäsenmaksun määrä on 1,33 % (2021) palkasta, sisältäen kassan.
Teollisuusliitto
Vierailija kirjoitti:
On se jotenkin surullista kuinka 100v kehitys jota liitot ovat ajaneet vedetään tulevina vuosikymmeninä vessanpöntöstä alas.
- ylityölisät poistuu
- eläkeikä joku 75v
Kaikkia etuja ei toki liitot ole ajaneet vaan keskusta ja sdp yhteistyössä. Kokoomus pyrkinyt kaikin keinoin heikentämään työntekijän oikeuksia 90-luvulta asti.
MItenkä tämä liittyy työttömyyskassoihin?
Vierailija kirjoitti:
- ylityölisät poistuu
- eläkeikä joku 75v
Viisipäiväinen työviikko ja vuosilomat toivat Suomeen ihan uuden elinkeinon ja se on matkailu, työllistää varmaan suoraan ja välillisesti miljoona suomalaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiton maksu on 30-40 euroa kuukaudessa 2400 bruttopalkalla.
Kun maksajia on tarpeeksi monta, noinkin pienellä kuukausilahjoituksella pitää ay-pomot todella tukevassa kunnossa.
Nykyään nitä Oiva Lohtanderien syöttäjiä alkaa olla aika vähän, YTKssakin on jo enemmän jäseniä kuin SAKssa. SAK, joka muuten on inhana työnantajana potkinut työntekijöitä pihalle kuten myös SDP ja Vasemmistoliitto. Eikö työnantajilla olekaan loputtomasti rahaa palkanmaksuun?
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli käsityöläisten ja kauppiaiden etuja ajamassa killat joista sitten liittoja ja yhdistyksiä eli kommunistit eivät keksineet niitä.
Nämä killat olivat toisinaan varsin aggressiivisia ja saattoivat laittaa vastustajat hengiltä.
Nykypäivään tuotuna yksinyrittäjien ja freelancerien killat voisivat olla oikeasti toimiva juttu. Liitot ovat juuttuneet niin tiukasti johonkin gulassiparonit vs. köyhälistö -aatteeseen, ettei se aja enää nykyaikana kovinkaan monen asiaa.
Vierailija kirjoitti:
- ylityölisät poistuu
- eläkeikä joku 75v
Nytkö ei saa enää sanoa että kommunistit ja sdp olivat työväenliikkeen puolueet joiden kautta työntekijän oikeudet ja tasa-arvo kehittyi? Pitää vaihtaa kommarit kepuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun maksajia on tarpeeksi monta, noinkin pienellä kuukausilahjoituksella pitää ay-pomot todella tukevassa kunnossa.
Nykyään nitä Oiva Lohtanderien syöttäjiä alkaa olla aika vähän, YTKssakin on jo enemmän jäseniä kuin SAKssa. SAK, joka muuten on inhana työnantajana potkinut työntekijöitä pihalle kuten myös SDP ja Vasemmistoliitto. Eikö työnantajilla olekaan loputtomasti rahaa palkanmaksuun?
Kummahan se olisi jos alempien yhteiskuntaluokkien etujärjestöillä olisi yhtä syvä rahapussi kuin menestyvillä firmoilla ja miljardikonserneilla.😂
Vierailija kirjoitti:
AY-liike maksaa vain noin 5. jotain prosenttia työttömyyskassan maksamista tuista . Loput menee veronmaksajien pussista.
Ay-liikkeelle meni ainakin ennen valtaosa rahoista demareiden vaalitukeen. Eräskin rouva sai aivan hirmuisen summan aikoinaan.
AY-liike ei maksa mitään kassojen kuluista, jäsenet ehkä noin 5%, joka ei yleensä riitä edes hallintokuluihin. Lisäksi työnantajat ja jopa kassaan kuulumattomat työntekijät maksavat työttömyysvakuutusmaksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummahan se olisi jos alempien yhteiskuntaluokkien etujärjestöillä olisi yhtä syvä rahapussi kuin menestyvillä firmoilla ja miljardikonserneilla.😂
Liitot ovat alempia yhteiskuntaluokkia varten? Älä nyt viitsi puhua paskaa. Useimmat asiantuntijat ja erityisasiantuntijat, johtotehtävissä olevat, lääkärit ja muut kuuluvat keskiluokan ja työväen ohella johonkin liittoon. Kyllä se liitoon kuulumattomuus on enemmän niiden juttu, jotka ovat ihan pohjalla työelämässä. Kuka sitä nyt kusisi omaan kenkäänsä ja jättäisi liittymättä, jos nyt jotain edunvalvonnasta ja yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä puutaheinää. Palkat määräytyvät olennaisesti työn tuottavuuden mukaan. Näin se on yleisesti länsimaissa riippumatta siitä, että miten vahva ay-liike maassa sattuu olemaan. Olen itse käynyt tämän toteamassa.
Suomessa työn tuottavuus ei ole kasvanut pitkään aikaan. Siksi palkatkaan eivät ole juuri nousseet, vaikka ay-liike mitä uhoaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liitot ovat alempia yhteiskuntaluokkia varten? Älä nyt viitsi puhua paskaa. Useimmat asiantuntijat ja erityisasiantuntijat, johtotehtävissä olevat, lääkärit ja muut kuuluvat keskiluokan ja työväen ohella johonkin liittoon. Kyllä se liitoon kuulumattomuus on enemmän niiden juttu, jotka ovat ihan pohjalla työelämässä. Kuka sitä nyt kusisi omaan kenkäänsä ja jättäisi liittymättä, jos nyt jotain edunvalvonnasta ja yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta ymmärtää.
Jos ei ymmärrä maailman tulonjakoa niin voi toki terävällä veitsellä leikellä työväenluokkaa pieniin siivuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä puutaheinää. Palkat määräytyvät olennaisesti työn tuottavuuden mukaan. Näin se on yleisesti länsimaissa riippumatta siitä, että miten vahva ay-liike maassa sattuu olemaan. Olen itse käynyt tämän toteamassa.
Suomessa työn tuottavuus ei ole kasvanut pitkään aikaan. Siksi palkatkaan eivät ole juuri nousseet, vaikka ay-liike mitä uhoaisi
...mutta silloin kun työn tuottavuus nousee, palkat ei nouse automaattisesti, vaan ainoastaan jos on ay-liike jolla on rahkeet sitä vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan, kuin esim. ahtaajat päättävät tämän maan viennistä ja tuonnista, minä en liity mihinkään ammattiliittoon.
Niin kauan, kuin te pässit pidätte kiinni työvuosiperusteisesta palkan noususta, hypätkää vaikka pituutta.
Niin kauan, kuin tässä maassa vain rangaistaan korkeammilla veroilla jos viitsii tehdä ylitöitä, unohtakaa koko homma.
Kaikki yllämainittu on sitä oikeaa huijausta, eli lopettaa ensin itse sen, niin katsotaan.
Se kuka vaihtaa firmaa useiten saa parasta palkkaa
Olen liitoista innoissani kuin hengitysilmasta tai juomavedestä.
Joka vuosi palkka nousee. Jos liian vähän, niin sitten voi ehkä itse miettiä miten voisin itse osallistua ja värvätä lisää väkeä jotta liitolla olisi enemmän neuvotteluvoimaa, eikä odottaa että kaikki kannetaan hopealautasella eteen.