Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omaishoidan huonomuistista. Miten sietäisi jatkuvan kyselyn?

Vierailija
27.03.2026 |

Kysely alkaa yleensä siitä, että hän ei ymmärrä, missä on, vaikka tämä on hänen monikymmenvuotinen kotinsa. Vastasin juuri yhdeksännen kerran, että olet kotonasi osoitteessa...

Meinaa hermo mennä. Silti hän muistaa aika hyvin esim uutiset ym. Sai muistitestistä yli 20.

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä annan mun äidin höpöttää ihan omiaan ja samoja juttuja kerrasta toiseen. En ole hakemassa hänen luota mitään kovinkaan syvällistä juttutuokiota ja yleensä puuhastelen siinä ohessa jotain, esim. tiskejä, pankkiasioita, kauppalistaa. Äiti on tyytyväinen, kun saa vähän juttuseuraa. Ei kuitenkaan edes muista kumpi lapsista käynyt ja mitä on tehty tai jutusteltu.

Minulla suhtautumista helpottaa, koska olen koko työurani ollut iäkkäiden sekä muistisairaiden kanssa tekemisissä. Nuorena jopa muutaman vuoden kroonikkosairaalassa.

Menen siis "työmoodiin", kun jutut alkavat toistua. Annan kertoa muutaman kerran samat, mutta usein ne ilmeisesti alkavat rasittaa vanhusta itseäänkin ja synkistely alkaa. Silloin vaihdan reippaasti puheenaihetta ja ehdotan esim., että jospa jumpataan yhdessä.

Uutisten katsominen piristää ja voidaan yhdessä ihmetellä maailman menoa. Sitten onkin taas levon aika ja oikaisen välillä itsekin - en ole enää mikään tyttönen minäkään. :)

Vierailija
62/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luo tekoälyagentti, jolle lataan tiedot henkilöhistoriasta ja kuvia. Show pyörimään ja muistsairas voi kysellä kuinks paljon vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuossa olisi jo hoivakodin paikka? Pahemmaksihan tuo vain menee kuitenkin ja omaa elämääkin pitäisi olla jäljellä.

Vierailija
64/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä ärsyttää, jopa raivostuttaa, kun nukkuu kuorsaten jo neljättä tuntia päikkäreitä. Tuo kaikki on sitten mun yöunista pois. Viime yönäkin mulle kertyi jo univelkaa. 

Mutta hereillä ollessa hänelle pitäisi keksiä tuntikausia virikkeitä. Rasittavaa sekin. 

Ap

Olisiko mahdollista, että itsekin ottaisit päikkärit samalla kun hoidettavasi nukkuu? 

Vierailija
65/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä 10-15 minuutin välein oma-aloitteinen uutiskatsaus, jossa kerrot, missä ollaan, mitä on juuri tehty, onko syöty, onko joku juuri tulossa teille, mikä viikonpäivä, mikä rutiinijuttu tehdään seuraavaksi, missä ovat muut läheiset, ovatko he hyvissä voimissa ja tarviiko meidän juuri nyt ryhtyä johonkin kotihommiin, kuten keittämään perunoita. Tämä tepsi hyvin meillä. Muistisairaan omaisella pitää suu käydä ja juttu luistaa, niin on helpompaa. Vaikka helppoa se ei ole ja muutenkin kannattaa miettiä kriittisesti, että olisiko sairaan helpompi olla esim. ryhmäkodissa, missä on hoitajat vieressä ja yksinkertaistettu suljettu asuinympäristö, mikä on helpompi muistaa, kuin koti. 

Vierailija
66/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä antaisin häne höpöttää omiaan. Ei se jaarittelu häiritse. Mutta se kääntyy yleensä aina ahdistuneeksi kyselemiseksi. Siis tivaa ja tivaa jotain asiaa, johon ei ole mieleistä tai helppoa vastausta. Siis ei todellakaan riitä vastaukseksi, että se asia on kunnossa. Kaikki on ok. Pikkutarkka lisäkysymysten vaatiminen monimutkaisiin asioihin alkaa. Ja jatkuu ja jatkuu. 

En todellakaan voinut jättää äitiäni yksin huutamaan apua ja mennä itse ulos rauhoittumaan. Johan naapurit olisivat soittaneet poliisin. Ei ollut mitään muuta ratkaisua kuin pyytää lapseni heti takaisin. Mikään harhauttaminen ei tuohon paniikkiin auttanut. 

Ap

Anna naapurien soittaa poliisit! On sitten helpompi saada hänelle hoitopaikka, kun on viranomaisten merkintöjä asioinnista. Eikä se aika ole enää kaukana. Hän joutuu väistämättä hoitoon siinä vaiheessa, kun sinä et enää jaksa. Ei miehesi ja lapsesi ala huolehtimaan  hänestä vaan te molemmat olette hoidossa.

Kieltämättä erikoiselta muistisairaalta vaikuttaa, kun tuoreet tapahtumat kuten uutiset ja lapsen ulosmenon noin hyvin muistaa. Mikä diagnoosi hänellä on? Lääkityskään ei taida olla kohdallaan.

Kai sinä saat edes omaishoitotukea, kun on noin raskas hoidettava.

Vierailija
67/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty yleensä nukkumaan päivällä. Muuten toki nukkuisin hänen rytmissään. Kun mulla oli vauva, kykenin tekemään vielä noin. Enää en.

Uutiskatsaus vartin välein saattaisi joko olla hyvä tai aiheuttaa ahdistavia kysymyksiä. Voi sitäkin kyllä kokeilla. 

Ap

Vierailija
68/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuossa olisi jo hoivakodin paikka? Pahemmaksihan tuo vain menee kuitenkin ja omaa elämääkin pitäisi olla jäljellä.

Hoivakotiin ei ole kovin helppo päästä, joten kannattaa alkaa kysellä heti eikä kesällä.

Prosessi tulee kestämään. Meille sanottiin, että puoli vuotta - voi olla, ettei tarvita enää sitten, kun pääsisi. Meillä päin kotihoitoa saa tosi pitkään ja toistaiseksi sen varassa mennaan, koska me lähiomaiset olemme jo siinä kunnossa itsekin, että on ollut perusteltua kieltäytyä hoivatyöstä. Hoidamme kyllä kauppa- ja raha-asiat sekä pidämme seuraa. Sängystä en nostele, koska siitä koituisi helposti, että joutuisin fyysisen avustamisen seurauksena itse siihen petiin.

Vierailija
69/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on taustalla aivovamma työikäisenä onnettomuudesta ja 2 aivoinfarktia. Lisäksi aivovammaa seurasi pysyvä vakava masennus. 

Tämä on varmaankin jokin sekamuotoinen muistisairaus. Noin sanoi psykiatri. 

7 vuotta sitten ei magneettikuvissa näkynyt mitään erityistä. Vain nuo aiemmat vahingot ja ikään kuuluvia muutoksia. 

Ap

Vierailija
70/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä halua joutua muistisairaaksi, tämä ketju on hyvin silmiä avaava kauheudessaan.

Vierailija
71/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pysty yleensä nukkumaan päivällä. Muuten toki nukkuisin hänen rytmissään. Kun mulla oli vauva, kykenin tekemään vielä noin. Enää en.

Uutiskatsaus vartin välein saattaisi joko olla hyvä tai aiheuttaa ahdistavia kysymyksiä. Voi sitäkin kyllä kokeilla. 

Ap

Toinen iäkäs lähiomaiseni, joka pärjää vielä omin neuvoin kotona (kohta 90 v.), seuraa televisiosta "hyvänmielen" sarjoja. Esim. puutarhaohjelmat kiinnostavat häntä. Ne ovat ainakin harmittomia ja myös viihdyttäviä. 

Vierailija
72/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa niin joo  saan omaishoidontukea. 

Ap

Vierailija
73/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänmielen sarjat on usein englanniksi ja tekstejä ei näe. 

Eilen tuli kyllä suomenkielellä avara luonto ja joltain kanavalta korkeasaaresta. 

Häntä kiinnostaa kuitenkin asiaohjelmat eniten. 

Ap

Vierailija
74/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittaa sekin, että hänellä on niin huono kuulo eikä kuulolaitetta voi pitää (em syistä)

Joudun huutamaan kovalla äänellä kaiken sanottavani pariin kolmeen kertaan. 

Naapurit tietävät todella hyvin meidän asiat. Etenkin yöllä äänet kuuluu, kun muuten on hiljaista. 

Vierailija
75/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä antaisin häne höpöttää omiaan. Ei se jaarittelu häiritse. Mutta se kääntyy yleensä aina ahdistuneeksi kyselemiseksi. Siis tivaa ja tivaa jotain asiaa, johon ei ole mieleistä tai helppoa vastausta. Siis ei todellakaan riitä vastaukseksi, että se asia on kunnossa. Kaikki on ok. Pikkutarkka lisäkysymysten vaatiminen monimutkaisiin asioihin alkaa. Ja jatkuu ja jatkuu. 

En todellakaan voinut jättää äitiäni yksin huutamaan apua ja mennä itse ulos rauhoittumaan. Johan naapurit olisivat soittaneet poliisin. Ei ollut mitään muuta ratkaisua kuin pyytää lapseni heti takaisin. Mikään harhauttaminen ei tuohon paniikkiin auttanut. 

Ap

Anna naapurien soittaa poliisit! On sitten helpompi saada hänelle hoitopaikka, kun on viranomaisten merkintöjä asioinnista. Eikä se aika ole enää kaukana. Hän joutuu väistämättä hoitoon siinä vaiheessa, kun sinä et enää jaksa. Ei miehesi ja lapsesi ala huolehtimaan  hänestä vaan te molemmat olette hoidossa.

Kieltämättä erikoiselta muistisairaalta vaikuttaa, kun tuoreet tapahtumat kuten uutiset ja lapsen ulosmenon noin hyvin muistaa. Mikä diagnoosi hänellä on? Lääkityskään ei taida olla kohdallaan.

Kai sinä saat edes omaishoitotukea, kun on noin raskas hoidettava.

Kommentoin tuota, miten muistisairas muistaa nykyhetken asioita ja tapahtumia.

Välillä tuntuu kyllä oudolta, miten hän ei muista eilistä, mutta muistaa mitä sanoin lauantaina tai miten mukavaa oli päästä käymään vierailulla viikkokausia sitten.

Varmaan eri asiat tapahtumahetkellä vaikuttavat joko kevyemmin tai ovat syvästi merkityksellisiä. Ne tärkeimmät näyttävät pysyvän mielessä hyvin. Esim. tuota vierailua kerrattiin heti ja sen jälkeen usein, joten siitä näyttäisi muodostuneen pysyvämpi muisto.

Vierailija
76/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kellään ole mitään neuvoja, miten jaksaisi olla rauhallinen. Nyt olen sanonut jo 15 kertaa kaupungin, jossa olemme. 

Onhan niitä vinkkejä kirjat ja netti pullollaan, siitä vain opiskelemaan ja itseäsi kehittämään. Ei ole naps vaan, jos olet ihminen joka hermostuu helposti.

Ainoa pikainen kokeiltava keino on nuku 10h unia. Ei ainakaan johdu sit väsymyksestä ärtyneisyytesi. Äläkä tähän nyt vain sanl ette voi nukkua 10h öitä.

Vierailija
77/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei reagoi mitenkään siihen, kun sanon, että kysyy jatkuvasti samaa asiaa. Oletan, että hän ei muista kysyneensä, joten ohittaa täysin sen, että jankutan vastanneeni puoli minuuttia sitten. 

Itse antaisin avaria ja vaatisin vastausta. Etkö saatana ymmärrä släp 😅

Muistisairaalle ei saa sanoa, että jankuttaa koko ajan samaa. Pitää vaan totulella vastaamaan, että kotona olet. Ja sitten yrittää saada jutustelemaan jotain, jotta ei kyselisi jotain. Loppujen lopuksi on ihan sma puhuuko se muistisairas puuta heinää ja omia muunneltuja muistoja, kunhan hän itse saa niistä hyvän mielen.

Miksi ei saa sanoa? Minä ainakin sanon jos tulee tarvetta.

Vierailija
78/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hän on erittäin peloissaan tai jokin asia vaivaa/kiinnostaa häntä erityisen paljon, ei mikään harhautus auta. Ei edes rauhoittava lääke, jota on lupa antaa ylimääräinen erityisissä tilanteissa. Esim pokemon-paniikkiin ei auttanut mikään muu kuin takaisin palaaminen.

Ap

Annatte hänen pompottaa. Minä en tuohon lähtisi. Selvät säännöt, eli jos huutaa ja mesoaa sisällä niin lähtee itse ulos rauhoittumaan. Et todella soita lasta takaisin yhtään mistään sekopäisen mummelin vuoksi. Laitatte hänelle rajat. Loppuu se turha kyseleminen. Ei tuo muutenkaan ole ihmisarvoista elämää. 

Muistisairaalle ei voi laittaa rajoja kuin fyysisesti, joten siten olet hakoteillä.

Mutta lastanne käy sääli, ja minusta lapsen ja muistisairaan ei kuulu asua samassa kodissa. 

Vierailija
79/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoivakotiin ei ole kovin helppo päästä, joten kannattaa alkaa kysellä heti eikä kesällä.

Prosessi tulee kestämään. Meille sanottiin, että puoli vuotta - voi olla, ettei tarvita enää sitten, kun pääsisi. Meillä päin kotihoitoa saa tosi pitkään ja toistaiseksi sen varassa mennaan, koska me lähiomaiset olemme jo siinä kunnossa itsekin, että on ollut perusteltua kieltäytyä hoivatyöstä. Hoidamme kyllä kauppa- ja raha-asiat sekä pidämme seuraa. Sängystä en nostele, koska siitä koituisi helposti, että joutuisin fyysisen avustamisen seurauksena itse siihen petiin.

Ette nostele, sanotte että ette voi auttaa vessassa, peseytymisessä ym. Vaaditte lisää kotihoidon tunteja: kun tunnit ylittyy kyllä ne sille hoivakotipaikan löytää. Virallinen vanhuksen omaishoitajuus on sellainen loukku, että siihen ei pitäisi kenenkään ryhtyä.

Vierailija
80/107 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulokkeet päähän ja lempibiisit soimaan kovalla Spotifysta. Itse teen aina noin kaikki automatkat lasten kanssa.