Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vantaalla 60 % lapsista on maksuttomassa päivähoidossa. Linkki. Järkyttävää tuhlausta minusta!

Vierailija
27.03.2026 |

https://yle.fi/a/74-20216027

Tässä tosiaankin olisi varaa säästää. Ihmiset voisivat itse hoitaa lapsensa kouluikään saakka, jos ei ole varaa ja muut maksakoot enemmän hoidosta. 

Lapsi voisi tavata toisia lapsia vaikka seurakunnan kerhossa tai pari kertaa viikossa muutama tunti virikehoidossa. 

Kommentit (247)

Vierailija
201/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän jäisi työssäkäyvien äitien lapsille hoitajia, jos työttömät kotona olevat hoitaisivat itse lapsensa ainakin osan viikkoa.

Eikä jäisi, heitä karaittaisiin entisestään kun lapsia olisi vähemmän. 

Vierailija
202/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Dilber Yilmaz on tullut noutamaan poikaansa Aram Destania Yilmazia, 7, Vaskivuoren päiväkodista. Turvakaukalossa mukana kulkee kolmen kuukauden ikäinen Azad Demhat Yilmaz."

Oleellinen tieto. Harva on kantislapsi Vantaalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Dilber Yilmaz on tullut noutamaan poikaansa Aram Destania Yilmazia, 7, Vaskivuoren päiväkodista. Turvakaukalossa mukana kulkee kolmen kuukauden ikäinen Azad Demhat Yilmaz."

Ja oleellista oli siis mikä? Ja miksi? Miten tämä liittyy mihinkään? 

Vierailija
204/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan mieluummin siitä että lapset ovat siellä päiväkodissa kuin siitä että näitä hoidetaan myöhemmin 200 eurolla vuorokausi vankilassa.

Miksi menet äärimmäisyyksiin? Itse en ollut koskaan päiväkodissa (lastentarhassa), eivätkä lapsemme koskaan päässeet päiväkotiin. Meistä kukaan ei ole ollut vankilassa, kunnollisia veronmaksajia olemme.

Vierailija
205/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli päivää riittäisi oikein hyvin jos toinen vanhempi on kotona. Niinhän työssäkäyvätkin vanhemmat yrittävät pitää hoitopäivät mahdollisimman lyhyinä. Ja jokaisesta lapsesta pitäisi periä maksu, vaikka sitten pienikin. 

Vierailija
206/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman jutun luin tänään, ja oli kyllä järkyttävää. Me maksettu täydet maksut molemmista lapsista.

Tämä on kansalaisten epätasa-arvoa pahimmillaan.

Vierailija
207/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eipä tartte enää kokoomuksen olla huolissaan ettei synny lapsia Suomeen...

Vierailija
208/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole hyvä että opppivat muutakin kun kunniaa ja allahia Suomalaisessa hoidossa?

Saattavat jopa oppia kieltäkin 

Vierailija
209/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelin että ihmisillä on niin pieni palkka että hoito on ilmaista.

Mitenkäs tulijoiden lapset, käytätkö heidän äitinsä töissä tai edes hakevat töitä?

Mitähän töitä voivat tehdä siinä mustassa kaavussa kasvot verhottuna? Näitä "perheenäitejä" näen kotini ympäristössä joka päivä. Kassalla ostokset maksetaan jollain A4-kokoisella lomakkeella. Olen tehnyt töitä 40 vuotta ja lasken tarkkaan, mitä voin eläkkeelläni ostaa ja ITSE MAKSAA.

Vierailija
210/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs tulijoiden lapset, käytätkö heidän äitinsä töissä tai edes hakevat töitä?

Mitähän töitä voivat tehdä siinä mustassa kaavussa kasvot verhottuna? Näitä "perheenäitejä" näen kotini ympäristössä joka päivä. Kassalla ostokset maksetaan jollain A4-kokoisella lomakkeella. Olen tehnyt töitä 40 vuotta ja lasken tarkkaan, mitä voin eläkkeelläni ostaa ja ITSE MAKSAA.

ja sikiävät kuin kanit.

koko perhe elää tuilla ja saavat maksusitoumuksella ruoatkin!

Vierailija
211/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eipä tartte enää kokoomuksen olla huolissaan ettei synny lapsia Suomeen...

niinpä

Vierailija
212/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli koko tämän ketjun tarkoituksena oli rasismi.

Vierailija
213/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä.

Tarhantäti

Tuskin . Tarhan täti ei sanoisi itseään tarha ne tädiksi ja tietää vähän enemmän varhaiskasvatuksesta. Ja eduista. 

VAKA.

VAhdin KAkaroitasi, sillä aikaa kun käyt oikeissa töissä.

Vierailija
214/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teetkö kaikille palveluksen ja lasket tarkkaan itsesi pois muita häiritsemästä. 

Vierailija
215/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomestahan ollaan tekemässä joku takapajula, jossa varhaiskasvatus ja koulutus on ihmisille pahis. Lapset pitäisi hoitaa kotona, erityisesti poikalapset äidin hoivissa 35v  ikään asti, jonka jälkeen luovutus naiselle viiden tähden palveluun, lukolliseen peräkammariin. 

Muualla maailmassa lapset viedään hoitoon 6-12 kk iässä. Esim. Ranskassa varhaiskssvatus 2v ja peruskoulu alkaa 3v ja jos vanhemmat eivät tähän suostu, lapsi otetaan huostaan ja vanhemmolle annetaan sanktiot. 

Suomessa lapsi teljätään neljän seinän sisälle, pois ikäistensä ja ihmisten seurasta ja jopa kouluikäisillä lapsilla heikot sosiaaliset taidot, pelkäävät ihmisiä, eivät osaa puhua ja keskustella jne. 

Et selvästi ole tavannut hyvin kasvatettuja lapsia etkä perheitä, joissa lapset ovat tärkeitä eivätkä taakka. 

Ihme kuplassa eläjä.

Kyllä mä nyt isosti ihmettelen, että miksi lapset on tehty, jos ne nähdään pelkkänä taakkana. Suurimmalle osalle vanhemmista lapset ovat tärkeitä ja miellyttävää seuraa, eikä mikään taakka. 

Olin uupunut ja masentunut ja siksi laitoin lapset päiväkotiin ihan pieninä. Kyllä ne taakka silloin oli ja harmitti että asiat meni miten meni. Olisin halunnut viettää lasteni kanssa aikaa mutta en pystynyt. Tein kaksi lasta liian pienellä ikäerolla. Yhden kanssa olisin selvinnyt ja elämä olisi ollut mielekästä. Kaksi pientä, vauva ja taapero oli minulle liikaa. Lisänä mies joka ei osallistunut ja kaiken päälle vänkäsi että pitäs tehdä vielä kolmas lapsi. Tajusin onneksi erota siitä miehestä. Ja onneksi on päiväkoti niin selvisin noista rankoista vuosista kun lapset pieniä.

T. eri

Vierailija
216/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaa menossa konkurssiin, joten hoituu luonnostaan. Kohta kotiäipät ja -isät pääsevät ajelemaan 750 miljoonaa maksavalla spåralla😂

Vierailija
217/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän töitä voivat tehdä siinä mustassa kaavussa kasvot verhottuna?

Etkö muka ole nähnyt heitä virastoissa, joissa heitä eniten on töissä? Sen lisäksi he voivat tehdä mitä tahansa työtä, joka ei vaadi kasvojen näyttöä eikä kulttuurivaatetus aiheuta vaaraa. Miksei voisi? 

On kyllä todella kauheaa että meillä on tommosia ihmisiä kuin sinä.

Vierailija
218/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 h hoito päivä niille jotka vanhemmat kotona.

Meillä lapsi on kolme päivää viikosta päiväkodissa 6 h kerrallaan silloin kun en ole töissä. Kun olen niin päivän pituus on lähes 9 h. Lapsi on 1,5 v. Päiväkoti näyttää tehneen lapselle hyvää. Menee sinne innoissaan eikä haluaisi lähteä poiskaan. Siellä on omat tutut rutiininsa. 

Mistä alapeukut tälle? Ne vuorot on lyötävä lukkoon jo viikkoja ennen ja työvuorojani en tiedä ennalta noin pitkältä ajalta. Kun vien lapsen päikkyyn hän ryntää heti leikkimään kavereiden kanssa ja kun haen ei haluaisi lähteä. Sitten taas kun olen töissä lapsen isä vie lapsen päikkyyn aamulla ja minä haen iltapäivästä töiden jälkeen. 

Pitäisikö tässä nyt sitten luopua päiväkotipaikasta kokonaan ja jäädä kotiin lapsen kanssa kokonaan työttömäksi? Pitäisikö katkoa lapselta suhteet päiväkotiin, jota siis perheneuvolasta jo suositeltiin, koska lapselle päikky on osa tiettyyn vammaan liittyvää kuntoutusta? 

Vierailija
219/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kantasuomalaisten lasten pitäisi saada palkkaa siitä, että toimivat päiväkodeissa maahanmuuttajalasten kieltenopettajina.

Omat lapseni (3) ovat tehneet tässä ison työn.

Vierailija
220/247 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän jäisi työssäkäyvien äitien lapsille hoitajia, jos työttömät kotona olevat hoitaisivat itse lapsensa ainakin osan viikkoa.

Niinhän he tekevätkin, ihan koko viikon. Jos eivät, heidän lapsille on annettu kuntouttava paikka. Kotiäiditkin hyvin usein ottavat sen vanhemman lapsen kotiin myös, jos eivät, sekin on tosi ok, varmasti harkittu ratkaisu. 

Subjektiivinen hoito-oikeus on oikeasti hyvä, ei sitä oikeutta käytetä väärin tai huvinvuoksi vaikka tunnut niin kuvittelevan. 

Jos lapsia olisi päivähoidossa vähemmän, silloin myös hoitajia olisi vähemmän. Kuvitteletko todella, että jos lapsiluku pienenisi niin kaikki hoitajan paikatkin säilyisi? Ei tietenkään.