Miksi metsästäjät eivät jaa ilmaiseksi saaneita lihojaan köyhille?
Muistan kyllä, kun oli tapahtuma, jossa haluttiin auttaa köyhiä ja metsästäjät olivat paikalla. Menin sinne iso kassi mukana, että saisin filettä, paistia ja entrécotea. Kuitenkin. Nämä metsästäjät olivat vain peuraa laittaneet hernekeittoon. Kuinka alhaista köyhän vedätystä! Miksei anneta kunnolla edes siitä, mitä ilmaiseksi on itse saatu? Ahneudella ei ole rajoja.
Kommentit (42)
Pienet lapset katselevat itkuntuhruisin silmin kun ahneet metsästäjät lappavat suihinsa peuranfilettä.
Tiesitkö, että metsästys ei ole halpisharrastus eikä liha ilmaista? Oikeasti se filee, jonka halusit, on kalliimpaa kuin nauta Citymarketin tiskissä.
Esimerkiksi metsähallitus rokottaa metsästysseuralta valtion maista vuokraa sievoisen summan joka vuosi. Se on oikeata rahaa eikä paisti kerran vuodessa, niin kuin yksityismaiden vuokra saatetaan nimellisesti kuitata. Lintumetsällä Lapissa valtion mailla maksetaan päiväkohtaiset luvat. Hirven kaatoluvat eivät ole ilmaiset.
Tässä oli vasta aluksi. Saalista ei tule välttämättä lainkaan, mutta luvat ja vuokrat maksetaan joka vuosi.
Kuka väitti että metsästys on ilmainen harrastus?
Se on helvetin kallis harrastus.
Mene vttuun näiden typerien provojesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Koska se ei ole ilmaiseksi saatua.
Luvat maksaa. Välineet maksaa. Kulkeminen maksaa. Mahdollisen koiran hankinta ja hoito maksaa. Aikaa kuluu PALJON.
Miksi sun pitäisi saada ne lihat tekemättä yhtään mitään? Ei muuta kuin suorittamaan metsästäjätutkintoa ja oppimaan asiaa, niin voit sitten ihan itse metsästää.
Tuskinpa aloittajalle myönnettäisiin aseenkantolupaa ja hyvä niin.
eiks ne ylimääräiset lihat kuulu maanomistajille joiden metsissä metsästetään ?
Käy keräämässä overkillit - niitähän USAn köyhätkin syövät, tuolla suomalaisten niin ihannoimassa maassa...
Toisaalta metsästäjät maksavat siitä, että saavat tehdä kannaltaan mielenkiintoisia asioita ja voivat hankkia uusia kokemuksia. Toiminta ei ole pakollista. Kenenkään ei ole pakko metsästää, mutta halutessaan ja tiettyjen edellytysten täyttyessä niin voi tehdä.
Ei olisi hassumpi idea jakaa joskus harrastuksen kautta saatua hyötyä muillekin, etenkin kun näin ei tarvitsisi tehdä kuin satunnaisesti. Kunnon hirvenlihakekkerit joskus syksyllä, jolloin riistan makuun voisivat tutustua sellaisetkin henkilöt, joilla ei ole aikaisemmin ollut mahdollisuutta syödä minkäänlaista riistaa mutta asia on edes jossain määrin kiinnostanut siltä kannalta, että voisihan hirven tai peuran lihaa joskus maistaa.
Mä olen kasvattaunut viinimarjapuskia urakalla, tänään kävin hakemassa katiskan.
Perunapellon tuotoksia syödään vieläkin.
Tässä jokunen vuosi sitten saatiin kutsu metsästäjien iltaan. Muuten kiva, mutta pääsymaksu tais olla 250 e henkilö.
Kysyin kumppanilta haluatko mennä. Hän kysyi voitko kehittää jotain menoa samalle viikonlopulle ja minähän kehitin.
Me saadaan aina joka syksy metsästäjiltä hirvenlihaa pakastin puolilleen. Kaikki menee yleensä koirille, ei itse syödä ollenkaan.
-maanomistaja
Miksei marjastajat ja sienestäjät anna ilmaiseksi saamiaan luonnonantimia köyhille?
Kyllä joku seura varmasti haluaisi jakaa köyhille ylijäämälihaa hyväntekeväisyytenä, jos sen saisi tehtyä järkevästi.
Mutta nyt sen estää ihan yksinkertaisesti terveyssäännökset. Siihen pitää olla lupa ja tarkemmat kriteerit lihan käsittelyssä ja säilytyksessä, jos sitä lihaa halutaan antaa "ulkopuolisille". Edes ravintolaan ei saa myydä ellei ole terveysviranomainen antanut lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joku seura varmasti haluaisi jakaa köyhille ylijäämälihaa hyväntekeväisyytenä, jos sen saisi tehtyä järkevästi.
Mutta nyt sen estää ihan yksinkertaisesti terveyssäännökset. Siihen pitää olla lupa ja tarkemmat kriteerit lihan käsittelyssä ja säilytyksessä, jos sitä lihaa halutaan antaa "ulkopuolisille". Edes ravintolaan ei saa myydä ellei ole terveysviranomainen antanut lupaa.
Eikö ne säännökset ja kriteerit koske maanomistajille jaettavaa lihaa? Kysyy se maanomistaja joka saa lihaa ja syöttää ne koirille.
Ap vois tulla mun luo siivoamaan, vois vähän auttaa mua kun se on hänelle ilmaista...
Ymmärrän, että köyhällä on nälkä, mutta joku raja röyhkeydelläkin.
Ei se ilmaiseksi tule sille metsästäjällekään, joten miksi hyvää hyvyyttään pitäisi olla aina toisille jakamassa omastaan milloin milläkin perusteella?
Yleensähä seurat järjestää peijaiset koko kylälle ja yhteisölle ampumastaan suurriistasta, käytännöt vaihtelee hieman. En usko että ajavat pois jos vain menet johonkin, toki oma asenne voi vaikuttaa asiaan minkälaisen vastaanoton saa :)
Senkus menet itse metsälle ja marjaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksei marjastajat ja sienestäjät anna ilmaiseksi saamiaan luonnonantimia köyhille?
Varmasti usein antavatkin ja ovat antaneet vuosikymmenten mittaan. Ei ole lainkaan tavatonta, että joku tuttava tuo ämpärillisen marjoja pistäytyessään. Tosin emme ole tässä tarkoitettuja köyhiä, mutta kyllä marjoja ja sieniä voi köyhillekin antaa, eikä se ole mitenkään ennenkuulumatonta.
Nii, et saanut sit sen Suomessa villinä metsässä elävän lehmän entrecotea? No jo on veemäistä sakkia teidän seudulla!
Ap lue enemmän,. provoile vähemmän. "Ilmaiseksi saaneita lihojaan?" Lihatko sai ilmaiseksi luodista vai mistä?
Aselupien, aseen ja ammusten hinnalla saamiaan lihoja, jos edes riittää.