Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nyt jonkin aikaa tehnyt keikkaa henkilökohtaisena avustajana, enkä vieläkään oikein ymmärrä työn tarkoitusta

Vierailija
26.03.2026 |

Tuntuu, että tarkoitus on olla lähinnä joku viihdyttäjä. Kukaan ei ole kertonut minulle mitä odottaa minun varsinaisesti tekevän. Jos yritän ehdottaa vaikka että siivoan, pyykkään, käyn kaupassa niin usein vastaus on että ei tarvitse. Sitten vaan ihmetellään että mitäs nyt. Yksi jopa sanoi suoraan että haluaa seuraa. Sitten katsoin vaan leffoja ja olin seurana kun asiakas ryyppää.

Muidenkin kohdalla tuntuu siltä että vaan odotetaan että minä olen jotenkin koko ajan vastuussa siitä että keksin jotain keskustelun aihetta, muuten vaan istutaan hiljaa.  Ja jos on jotain oikeaa tekemistä niin sen saa nopeasti tehtyä, mutta silti odotetaan että olen täydet tunnit siellä sitten, jostain tuntemattomasta syystä. Ja nämä asiat ja tekemisen puute toistuu eri asiakkaiden kanssa, joten mietin onko vika minussa, en osaa olla viihdyttäjä tai en vain ymmärrä mitä minulta odotetaan. Onneksi jopa kerran oli yksittäisellä keikalla selvät hommat mitä teen, ja sain lähteä kun oli valmista.

Kommentit (110)

Vierailija
101/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi olla että tarve on että joku on paikalla jos tulee ongelmia ja voi auttaa avun saamisessa. voit keksiä vaikka virkistys toimintaa,lukekaa yhdessä päivän lehti.palapelin teko jne. vanhus voi tarvita virkistys toimintaa. tuolijumppa ohjeita saa netistä.

voit lukea netistä päivän uutisia ja keskustella asiakaan kanssa niistä. itse oon joskus sukulais vanhuksia hoitanut.uutishetki,korttipeli.kävelylenkki pieni(lyhyt lenkki pihalla, oli toivottuja asioita.

voit kysyä asiakkaalta toivooko kävelyä,lehden lukua,ota joku lehti tai aikakausi lehti mukaan,ilmaislehdistä saa ristikoita ne pitävät vanhuksen muistia vireänä.tietokilpailu kysymykset jne on ajanvietettä.

palapelit on myös kivoja esim.liikunta vammaiselle. sellaiset aikuispalapelit.

Kuules ny. Se avustettava päättää ihan itse sen, että mitä tehdään avustajan kanssa.

Avustajan ei ole tarkoitus toimia ohjelmatoimistona.

Vierailija
102/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutaman vuoden avustajana aiemmin ollut, ja kyllä jouduin siivoamaan asuntoja, käymään kaupassa ja tekemään ruokaa. Joskus olivat itse siinä mukana. Kerran jouduin pesemään yhden puoliksi halvaantuneen miehen, ja se ei todellakaan kuulu avustajan hommiin kenellä ei ole hoitajan koulutusta. Valitin siitä työnantajalle. Kerran jouduin myös nostamaan ja avustamaan vessassa käymisessä, eikä sekään kuulu avustajalle kenellä ei ole koulutusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muutaman vuoden avustajana aiemmin ollut, ja kyllä jouduin siivoamaan asuntoja, käymään kaupassa ja tekemään ruokaa. Joskus olivat itse siinä mukana. Kerran jouduin pesemään yhden puoliksi halvaantuneen miehen, ja se ei todellakaan kuulu avustajan hommiin kenellä ei ole hoitajan koulutusta. Valitin siitä työnantajalle. Kerran jouduin myös nostamaan ja avustamaan vessassa käymisessä, eikä sekään kuulu avustajalle kenellä ei ole koulutusta. 

Höpsistä keikkaa vaan sulle. Kyllä avustaja avustaa vessakäynneissä ja pesuissa. Ihan olen neliraajahalvaantuneita suihkuttanut ja vessattanut ilman hoitajan koulutusta. Ne oppii helposti jos osaat kuunnella ohjeet.

Vierailija
104/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä IKINÄ suostu henk.koht.av. jos et saa ENNAKKOON kirjallista kuvaysta MITÄ työhön kuuluu. Käyt sen läpi, muokkaat ehdotuksen. Kun ollaan samalla linjalla, niin kuvaukseen sovittu palkka alle ja duuniin vaan.

On totta, että avustajan saa tiettyyn tarpeeseen, mutta avustettavalle on aika ahdistavaa, jos sopimuksessa lukee, että tiistaisin siivotaan, mutta avustettava haluaakin silloin vaikka käydä tapaamassa siskoaan. Ei avustajasta ole tarkoitus tulla avustettavalle  vankilaa, vaan apu, jonka turvin voi osallistua harrastuksiin, tapahtumiin ja yhteiskunnallisiin asioihin  sekä saada kotityönsä hoidettua. 

Oikeastaan avustajalla  ei ole kuin yksi työ: avustaminen. Minkä muodon se milloinkin saa, on eri asia. Toki neliraajahalvaantuneen avustaminen on erilaista kuin esim minun pyörätuolissa.

Jos jonkun luona ei juuri koskaan ole mitään tekemistä, on kyseenalaista tarvitseeko henkilö avustajaa, ainakaan niin moneksi tunniksi. Satunnaisesti avustettava voi olla niin kipeä tai väsynyt, ettei jaksa juuri sillä hetkellä mitään, mutta sen pitäisi olla poikkeus.

Olin avustajana paikassa, jossa avustettava häipyi miehensä kanssa ostoksille kauppakeskukseen. Sanoi minulle, että siivoa sillä aikaa tää huuholli.

Joten hän ei tarvinnut avustajaa, vaan olisi voinut ostaa siivousfirmasta siivouspalvelun. Puolisonsa oli töissäkäyvä  ja puoliso sai myös omaishoidontukea siihen päälle.

Avustettava käveli omilla jaloillaan siellä kauppakeskuksessa vielä paljon myöhemminkin kun olin jo siirtynyt muihin hommiin. Tuli vastaan ostoskeskuksessa.

Tuollaisesta olisi pitänyt tehdä ilmoitus eteenpäin.

Vierailija
105/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt lukenut ketjua. Tosiaan eniten hämmentää, että avustettavalla voi olla ihan todellinen fyysinen vamma, mutta kun menen paikan päälle, saattaa avustettava maata sängyssä ja todeta ettei tänään huvita tehdä yhtään mitään ja haluaa vain ryyppyseuraa ja valittaa kun minä en juo työajalla. Ja kaupassa kävin ja alkossakin hakemassa hänelle juotavaa ja tein drinkkejä, koska mieluummin tein ihan mitä tahansa kunhan oli jotain tekemistä. Ja merkkasin täydet tunnit järjestelmään.

Avustettava ei todellakaan vammansa takia pystynyt tekemään mitään, mutta ei esim. siivous tai muu kelvannut yleensä. Ja ymmärrän psyyken ongelmat jne. enkä pelästy sellaista. Ihmettelen vain että mikä tarkoitus on koko tällä avustamishommalla.

Ap

Vierailija
106/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt lukenut ketjua. Tosiaan eniten hämmentää, että avustettavalla voi olla ihan todellinen fyysinen vamma, mutta kun menen paikan päälle, saattaa avustettava maata sängyssä ja todeta ettei tänään huvita tehdä yhtään mitään ja haluaa vain ryyppyseuraa ja valittaa kun minä en juo työajalla. Ja kaupassa kävin ja alkossakin hakemassa hänelle juotavaa ja tein drinkkejä, koska mieluummin tein ihan mitä tahansa kunhan oli jotain tekemistä. Ja merkkasin täydet tunnit järjestelmään.

Avustettava ei todellakaan vammansa takia pystynyt tekemään mitään, mutta ei esim. siivous tai muu kelvannut yleensä. Ja ymmärrän psyyken ongelmat jne. enkä pelästy sellaista. Ihmettelen vain että mikä tarkoitus on koko tällä avustamishommalla.

Ap

Meillä on ohjeistuksena, että jos asiakas on päihtynyt, tulee vuoro keskeyttää ja ilmoittaa eteenpäin. Päihtynyt asiakas on turvariski.

Vierailija
107/110 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?

Vierailija
108/110 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotkut käyttävät henkilökohtaista avustajaa ihan päivittäisistä toiminnoista selviytymiseen esim aamupesut, pukeminen, ruokailu, jälkien siivous, ulkoilua varten pukeminen ja ulkoilu. Ihan täysihoito kolmen ihmisen vuoroilla yötä päivää, joka mahdollistaa  kotona asumisen. Näinkö ei siis saisi olla?

Vierailija
109/110 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meillä on ohjeistuksena, että jos asiakas on päihtynyt, tulee vuoro keskeyttää ja ilmoittaa eteenpäin. Päihtynyt asiakas on turvariski.

Hypoteettisesti: mitä jos asiakas on aina enemmän tai vähemmän päihtynyt? Eikö silloin saa avustajaa tekemään vuoroaan koskaan? Mitä sitten tapahtuu? 

Vierailija
110/110 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on parkinsonintauti minkä seurauksena huono tasapaino ja liikkuminen vaikeaa. Rollaattorilla liikkuu kotona. Hän saa 5h viikossa avustajan apua. Avustaja on noin 2-3h kerrallaan ja käy äidin kanssa ulkoilemassa, laittaa ruokaa tai pyykit koneeseen ja kuivamaan. Ilman avustajaa äitini ei uskaltaisi yksin ulos. Minä käyn viikonloppuisin äitini luona ja käytän kaupassa.