Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nyt jonkin aikaa tehnyt keikkaa henkilökohtaisena avustajana, enkä vieläkään oikein ymmärrä työn tarkoitusta

Vierailija
26.03.2026 |

Tuntuu, että tarkoitus on olla lähinnä joku viihdyttäjä. Kukaan ei ole kertonut minulle mitä odottaa minun varsinaisesti tekevän. Jos yritän ehdottaa vaikka että siivoan, pyykkään, käyn kaupassa niin usein vastaus on että ei tarvitse. Sitten vaan ihmetellään että mitäs nyt. Yksi jopa sanoi suoraan että haluaa seuraa. Sitten katsoin vaan leffoja ja olin seurana kun asiakas ryyppää.

Muidenkin kohdalla tuntuu siltä että vaan odotetaan että minä olen jotenkin koko ajan vastuussa siitä että keksin jotain keskustelun aihetta, muuten vaan istutaan hiljaa.  Ja jos on jotain oikeaa tekemistä niin sen saa nopeasti tehtyä, mutta silti odotetaan että olen täydet tunnit siellä sitten, jostain tuntemattomasta syystä. Ja nämä asiat ja tekemisen puute toistuu eri asiakkaiden kanssa, joten mietin onko vika minussa, en osaa olla viihdyttäjä tai en vain ymmärrä mitä minulta odotetaan. Onneksi jopa kerran oli yksittäisellä keikalla selvät hommat mitä teen, ja sain lähteä kun oli valmista.

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien anoppien unelmahomma, menee toisen kotiin ja alkaa tehdä asioita kysymättä asukkaan lupaa tai mielipidettä :D

Oleksä vajaa? Eihän toisten kodeissa tehdä luvatta yhtään mitään. Siellä istutaan sohvalla kunnes jotain se avustettava tarvitsee. Yhdessä paikassa ei ollut sohvaa, vaan piti istua penkillä ikään kuin kirkon penkissä.

No ei sittan naureta ei. 

Jos olisin itse tilanteessa että ei ole tekemistä eikä tehtäviini kuulu "istuminen" eikä avustettava anna mitään tehtävää lähtisin pois.  Ja kai joku ohjeistus on olemassa tilanteeseen?

Ei työaikana voi poistua työpaikalta.

Esimies järjestää työtehtävät ja jos niitä ei ole niin sitten asiasta pitää varmaan ilmoittaa ylemmille tahoille.

Vierailija
42/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kertomu kuulostaa oudolta, etenkin jos kyseessä kaupungin/ hyvinvointialueen maksama avustaja. Noissahan tapauksissa on kyse ihan vaan verovarojen tuhlauksesta, jos oikeaa tarvetta avustajalle ei ole.

Itse olen toiminut avustajana vain ALS:ia sairastaville ja heillä on ihan todellinen tarve henkilökohtaiselle avustajalle, joten ei siinä tarvitse miettiä mihin minua tarvitaan/ mitä minun pitäisi tehdä.

Onko sulla hoitoalan koulutus vai miten osaat avustaa näin vakavasti sairaita? 

Hyvä kysymys.

En uskaltanut nostaa sängystä edes äitiäni, koska hän sanoi, että se sattui. En osannut nostaa oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisitte keskosten teho-osastolla hoitajana, niin lähtisittekö työvuorosta etuajassa pois, jos ei olisi "mitään hommaa"? Vai istuisitteko työvuoron loppuun tarkkailemassa monitoreja? Niinpä. Työntekijä on käytettävissä työvuoronsa ajan, siitä maksetaan palkka. Moni homma ei ole mitään urakkatyötä, josta poistutaan heti kun työskentelyyn tulee joku katkos.

Vierailija
44/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuttuani sairaanhoitajaksi työskentelin geriatrisella osastolla. 

Voit kuvitella epämiellyttävän hajun, joka leijui iäkkäistä miehistä, jotka eivät olleet peseytyneet pitkään aikaan, sekä heidän luontaisen vanhuuden hajunsa.

Siellä oli myös aivohalvauspotilaita, joilla oli jäykät raajat, eivätkä he pystyneet edes käymään vessassa omin avuin, eivätkä he puhuneet paljon, minun piti lukea heidän ilmeitään ymmärtääkseni heidän ajatuksiaan. 

Myöhemmin vaihdoin uraa. Sinun työsi on paljon helpompaa kuin minun.

Ehkä alaa ei olisi tarvinnut vaihtaa, jos olisit vaihtanut vain osastolle, jolla on hajuttomia naisia.

Vierailija
45/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien anoppien unelmahomma, menee toisen kotiin ja alkaa tehdä asioita kysymättä asukkaan lupaa tai mielipidettä :D

Oleksä vajaa? Eihän toisten kodeissa tehdä luvatta yhtään mitään. Siellä istutaan sohvalla kunnes jotain se avustettava tarvitsee. Yhdessä paikassa ei ollut sohvaa, vaan piti istua penkillä ikään kuin kirkon penkissä.

No ei sittan naureta ei. 

Jos olisin itse tilanteessa että ei ole tekemistä eikä tehtäviini kuulu "istuminen" eikä avustettava anna mitään tehtävää lähtisin pois.  Ja kai joku ohjeistus on olemassa tilanteeseen?

Ei työaikana voi poistua työpaikalta.

Esimies järjestää työtehtävät ja jos niitä ei ole niin sitten asiasta pitää varmaan ilmoittaa ylemmille tahoille.

Tässä paikassa se avustettava on ollut työnantaja. Eli työnantajamalli oli se. Tänä päivänä enimmät avustuskeikat menee yritysten kautta. Siellä ei tarvitse ottaa keikkoja vastaan sellaisen henkilön kotiin, jonne ei halua mennä. 

Vierailija
46/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ottaa avustus tunnit pois näiltä joilla ei ole tehtäviä annettavaksi, vapaaehtoistoiminnasta löytyy sitten ystävä-palveluita heitä varten jotka seuraa tarvii. 

Vierailija
47/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti niiltä tyypeiltä on vähennetty tunteja, joille oli myönnetty 7 päivänä viikossa 8 tunniksi avustaja.

Olin tuollaisessa paikassa. Oikeasti varsinaista työtä oli 2 tuntia maksimissaan päivässä. Ja tällä tyypillä oli vieläpä terve puoliso asumassa samassa huushollissa.

Eikö tuollaisessa tilanteessa jo sitä avustettavaa ärsytä, että siellä kotona hengailee joku ulkopuolinen vailla tekemistä? Onko se avustajan työ enemmänkin päivystämistä, että jos täytyy vaikka päästä vessaan, niin sit voi pyytää avustajaa avuksi? Ymmärän kyllä täysin sen, jos avustettava ei halua, että puoliso joutuu tuollaisen homman hoitamaan, tai jos puoliso ei edes sitä halua tehdä. 

Tässä paikassa piti istua olohuoneen sohvalla ne ajat, jolloin ei tarvinnut tehdä mitään avustusta sille avustettavalle. Sohva oli paikassa, johon näkee muista huoneista. Mitään ei saanut tehdä jos avustettava ei sanonut, että nyt tehdään seuraavaksi asia X.

Kerran kysyin, että pyyhkisinkö vaikka pölyjä. Vastaus oli, että "maija" ei tykkää siitä jos mennään hyllyjä pyyhkimään ja sen tavaroihin koskemaan.

Joku saisi tästä hyvän tarinan. Avustettavan kotona määrää joku mystinen "maija", jota avustaja ei koskaan näe eikä kuule, mutta avustettava kertoo, mitä "maija" tahtoo tai ei tahdo tehtäväksi.

Se maija on sen avustettavan puoliso, ei mikään mystinen henkilö.

Vierailija
48/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni käy kaksi henkilökohtaista avustajaa ja nämä kyllä pyykkäävät, siivoavat, laittavat ruokaa ja auttavat häntä liikkumaan.

Vierailija
49/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on lievästi liikuntavammainen sukualinen, jonka luona käy kahdesti viikossa 3h kerrallaan henkilökohtainen avustaja. Se avustaja käynneillään mm. siivoaa ja ulkoiluttaa sukulaiseni koiraa. Täysin absurdia, että verorahoilla palkataan jonkun kotiin siivooja. Mun mielestä henkilökohtaisen avustajan tehtäviin ei pitäisi kuulua siivous, vaan jos sä et kykene siivoamaan, niin silloin sä palkkaat siivoojan vaikka pari kertaa kuussa siivoaamaan sun kotiin.

Vierailija
50/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti niiltä tyypeiltä on vähennetty tunteja, joille oli myönnetty 7 päivänä viikossa 8 tunniksi avustaja.

Olin tuollaisessa paikassa. Oikeasti varsinaista työtä oli 2 tuntia maksimissaan päivässä. Ja tällä tyypillä oli vieläpä terve puoliso asumassa samassa huushollissa.

Eikö tuollaisessa tilanteessa jo sitä avustettavaa ärsytä, että siellä kotona hengailee joku ulkopuolinen vailla tekemistä? Onko se avustajan työ enemmänkin päivystämistä, että jos täytyy vaikka päästä vessaan, niin sit voi pyytää avustajaa avuksi? Ymmärän kyllä täysin sen, jos avustettava ei halua, että puoliso joutuu tuollaisen homman hoitamaan, tai jos puoliso ei edes sitä halua tehdä. 

Tässä paikassa piti istua olohuoneen sohvalla ne ajat, jolloin ei tarvinnut tehdä mitään avustusta sille avustettavalle. Sohva oli paikassa, johon näkee muista huoneista. Mitään ei saanut tehdä jos avustettava ei sanonut, että nyt tehdään seuraavaksi asia X.

Kerran kysyin, että pyyhkisinkö vaikka pölyjä. Vastaus oli, että "maija" ei tykkää siitä jos mennään hyllyjä pyyhkimään ja sen tavaroihin koskemaan.

Niin se "maija" ei ollut paikalla silloin kun sä olit työssä? 

Vierailija
51/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa pillua ja ryöstä asiakas. Se on tarkoitus.

Vierailija
52/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se "maija" ei ollut paikalla silloin kun sä olit työssä? 

Oli se maija paikalla.

Vierailija
53/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtainen avustaja ei ole siivooja. Älkää tehkö asioita, jotka eivät kuulu teidän toimenkuvaan.

Ei, henkilökohtaisen avustajan työnkuvaan kuuluu avustaa asiakasta erinäisissä hommissa, mitä asiakas ei enää vammansa tms. takia kykene itsenäisesti tekemään. Ei olla se, joka tekee asiakkaan puolesta. 

Ap:lle, että jos toimit jonkun firman kautta nii raporttia heille asiakkaan tilasta. 

Vierailija
54/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla on lievästi liikuntavammainen sukualinen, jonka luona käy kahdesti viikossa 3h kerrallaan henkilökohtainen avustaja. Se avustaja käynneillään mm. siivoaa ja ulkoiluttaa sukulaiseni koiraa. Täysin absurdia, että verorahoilla palkataan jonkun kotiin siivooja. Mun mielestä henkilökohtaisen avustajan tehtäviin ei pitäisi kuulua siivous, vaan jos sä et kykene siivoamaan, niin silloin sä palkkaat siivoojan vaikka pari kertaa kuussa siivoaamaan sun kotiin.

Millä rahalla luulet, että nämä ihmiset palkkaisivat siivoojan? Kun ovat terveydellisesti siinä kunnossa, etteivät voi käydä töissä. Harva työssä käyväkään voi palkata säännöllistä siivoojaa.

Minusta on ihan ok, että henk.koht. avustaja auttaa niissä arjen asioissa, joihin esim.vammautunut ihminen ei itse enää kykene. Ja niitä on myös siivoaminen ja ruuanlaitto.

Vierailija
55/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sitä koiraa ulkoilutta muulloin. Siis silloin, kun avustaja ei ole paikalla?

Vierailija
56/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on oikeasti ihan pas*ka ammatti! En suosittele kenellekään. Mä oon nähnyt seuraukset omin silmin

Vierailija
57/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höylää avustettavan pankkikorttia. Niin muutkin tekee.

Vierailija
58/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä rahalla luulet, että nämä ihmiset palkkaisivat siivoojan? Kun ovat terveydellisesti siinä kunnossa, etteivät voi käydä töissä. Harva työssä käyväkään voi palkata säännöllistä siivoojaa.

Minusta on ihan ok, että henk.koht. avustaja auttaa niissä arjen asioissa, joihin esim.vammautunut ihminen ei itse enää kykene. Ja niitä on myös siivoaminen ja ruuanlaitto.

Ja itse en ainakaan ole kateellinen ystävälleni, joka vammautui niin pahasti, että joutui pois hyvä palkkaisesta työstään ja kituuttaa nyt todella pienellä rahalla ja jatkuvissa hermokivuissa. Jos hänelle henk.koht. avustaja siivoaa, niin se on enemmän kuin hyvä juttu.

Vierailija
59/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuule ne pienellä eläkkeellä elävät myöskään pysty palkkaamaan siivoojaa. Ja vaikka vaivoja on, niin ilmaista siivousapua eivät saa. Mikä erityiskohtelu se pitää näille vammaisille olla? Niillä on saman suuruiset tulot kuin pienieläkkeisillä eläkeläisillä. Suomessa on puoli miljoonaa köyhää eläkeläistä.

Kertoisitko, miksi juuri vammainen tarvitsee sen ilmaisen siivouksen? Miksi vanha eläkeläinen ei tarvitse ilmaista siivousta?

Vierailija
60/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja itse en ainakaan ole kateellinen ystävälleni, joka vammautui niin pahasti, että joutui pois hyvä palkkaisesta työstään ja kituuttaa nyt todella pienellä rahalla ja jatkuvissa hermokivuissa. Jos hänelle henk.koht. avustaja siivoaa, niin se on enemmän kuin hyvä juttu.

Tajuuksä , että siivousfirmoista saa ammattisiivoojia. Sieltä ne muutkin tilaa siivoojan kotiinsa jos pakko on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän