Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nyt jonkin aikaa tehnyt keikkaa henkilökohtaisena avustajana, enkä vieläkään oikein ymmärrä työn tarkoitusta

Vierailija
26.03.2026 |

Tuntuu, että tarkoitus on olla lähinnä joku viihdyttäjä. Kukaan ei ole kertonut minulle mitä odottaa minun varsinaisesti tekevän. Jos yritän ehdottaa vaikka että siivoan, pyykkään, käyn kaupassa niin usein vastaus on että ei tarvitse. Sitten vaan ihmetellään että mitäs nyt. Yksi jopa sanoi suoraan että haluaa seuraa. Sitten katsoin vaan leffoja ja olin seurana kun asiakas ryyppää.

Muidenkin kohdalla tuntuu siltä että vaan odotetaan että minä olen jotenkin koko ajan vastuussa siitä että keksin jotain keskustelun aihetta, muuten vaan istutaan hiljaa.  Ja jos on jotain oikeaa tekemistä niin sen saa nopeasti tehtyä, mutta silti odotetaan että olen täydet tunnit siellä sitten, jostain tuntemattomasta syystä. Ja nämä asiat ja tekemisen puute toistuu eri asiakkaiden kanssa, joten mietin onko vika minussa, en osaa olla viihdyttäjä tai en vain ymmärrä mitä minulta odotetaan. Onneksi jopa kerran oli yksittäisellä keikalla selvät hommat mitä teen, ja sain lähteä kun oli valmista.

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä IKINÄ suostu henk.koht.av. jos et saa ENNAKKOON kirjallista kuvaysta MITÄ työhön kuuluu. Käyt sen läpi, muokkaat ehdotuksen. Kun ollaan samalla linjalla, niin kuvaukseen sovittu palkka alle ja duuniin vaan.

On totta, että avustajan saa tiettyyn tarpeeseen, mutta avustettavalle on aika ahdistavaa, jos sopimuksessa lukee, että tiistaisin siivotaan, mutta avustettava haluaakin silloin vaikka käydä tapaamassa siskoaan. Ei avustajasta ole tarkoitus tulla avustettavalle  vankilaa, vaan apu, jonka turvin voi osallistua harrastuksiin, tapahtumiin ja yhteiskunnallisiin asioihin  sekä saada kotityönsä hoidettua. 

Oikeastaan avustajalla  ei ole kuin yksi työ: avustaminen. Minkä muodon se milloinkin saa, on eri asia. Toki neliraajahalvaantuneen avustaminen on erilaista kuin esim minun pyörätuolissa.

Jos jonkun luona ei juuri koskaan ole mitään tekemistä, on kyseenalaista tarvitseeko henkilö avustajaa, ainakaan niin moneksi tunniksi. Satunnaisesti avustettava voi olla niin kipeä tai väsynyt, ettei jaksa juuri sillä hetkellä mitään, mutta sen pitäisi olla poikkeus.

Olin avustajana paikassa, jossa avustettava häipyi miehensä kanssa ostoksille kauppakeskukseen. Sanoi minulle, että siivoa sillä aikaa tää huuholli.

Joten hän ei tarvinnut avustajaa, vaan olisi voinut ostaa siivousfirmasta siivouspalvelun. Puolisonsa oli töissäkäyvä  ja puoliso sai myös omaishoidontukea siihen päälle.

Avustettava käveli omilla jaloillaan siellä kauppakeskuksessa vielä paljon myöhemminkin kun olin jo siirtynyt muihin hommiin. Tuli vastaan ostoskeskuksessa.

Avustettava jaloissa ei välttämättä tarvitse olla mitään vikaa. Voi vaikka puuttua molemmat kädet tai toinen käsi voi olla toimintakelvoton.

No tällä avustettavalla toimi molemmat kädet ja kävi itsenäisesti pankkiautomaatilla ja kaupassa. Kuntosalillakin.

Vierailija
82/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Minulla ei ole kokemusta asiasta, mutta jos olisin alalla yksityisenä palveluntarjoajana niin vaatisin että työnkuva eri tehtävineen sekä normaali työpäivän kuvaus määriteltäisiin tarkasti. Jos siihen kuuluisi seuran pitäminen esim. avustettavan ryypätessä en ottaisi kyseistä työpaikkaa vastaan.

Yksi avustettavistani pyysi käymään hänelle alkossa ostoksilla. Kieltäydyin. Sama tyyppi soitti minulle vapaa-aikanani, että tule auttamaan kun hän makaa lattialla kusilätäkössään , eikä pääse ylös. Tuhannen päissään.

Avustajan ei kuulu käydä Alkossa, mutta jos avustettava haluaa siellä käydä, sinun kuuluu siinä avustaa häntä. Avustettavan ei kuulu soitella avustajalle vapaa-ajalla, mutta jokin turvaverkko pitäisi tietysti olla, jos on riski kaatumisesta ja avun tarpeesta.

On näillä avustettavilla turvarannekkeet ja puhelimet käytössä. Avustajan päänvaiva ei ole olla turvaverkkona vapaa-ajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti niiltä tyypeiltä on vähennetty tunteja, joille oli myönnetty 7 päivänä viikossa 8 tunniksi avustaja.

Olin tuollaisessa paikassa. Oikeasti varsinaista työtä oli 2 tuntia maksimissaan päivässä. Ja tällä tyypillä oli vieläpä terve puoliso asumassa samassa huushollissa.

Eikö tuollaisessa tilanteessa jo sitä avustettavaa ärsytä, että siellä kotona hengailee joku ulkopuolinen vailla tekemistä? Onko se avustajan työ enemmänkin päivystämistä, että jos täytyy vaikka päästä vessaan, niin sit voi pyytää avustajaa avuksi? Ymmärän kyllä täysin sen, jos avustettava ei halua, että puoliso joutuu tuollaisen homman hoitamaan, tai jos puoliso ei edes sitä halua tehdä. 

Voin vakuuttaa ,  että ärsyttäisi. Siksi itse pyysin vähentämään omia tuntejani, ja niin tehtiin. Avustajan työ ei ole kuin satunnaisesti päivystämistä, siihen ei ihmisiä palkata. Jos vessaan tarvii apua, mutta ei muuhun, silloin vaipat käyttöön ja kotisairaanhoito tms.

Vierailija
84/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae seksiavustajaksi😂Eräs näkövammainen harrastaa urheilua, avustaja juoksee ja hiihtää hänen kanssaan käsikädessä? Eikä maksa mitään.

Vierailija
85/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä perheet, joissa toinen puoliso saa omaishoidontukea, niin sillä tuella voi ostaa siivouspalvelun vaikka kahden viikon välein siivousfirmasta. Siis jos sillä terveellä puolisolla ei nappaa siivoukset.

Tällöin mitään siivousavustajaa ei pitäisi kustantaa verorahoilla erikseen eli tarkoitan henkilökohtaista avustajaa.

Vierailija
86/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ketjua lukee, huomaa kyllä, että avustajilla pitäisi olla edes jokin minimikoulutus.

Sairauden vaikutus psyykeeseen.

Vierailija
87/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ketjua lukee, huomaa kyllä, että avustajilla pitäisi olla edes jokin minimikoulutus.

Psyykehän onkin retuperällä tosi monella avustettavalla. Sitä luullaan, että voi äyskiä ja tiuskia ja jopa syyttää varkaaksi.

Vierailija
88/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä IKINÄ suostu henk.koht.av. jos et saa ENNAKKOON kirjallista kuvaysta MITÄ työhön kuuluu. Käyt sen läpi, muokkaat ehdotuksen. Kun ollaan samalla linjalla, niin kuvaukseen sovittu palkka alle ja duuniin vaan.

On totta, että avustajan saa tiettyyn tarpeeseen, mutta avustettavalle on aika ahdistavaa, jos sopimuksessa lukee, että tiistaisin siivotaan, mutta avustettava haluaakin silloin vaikka käydä tapaamassa siskoaan. Ei avustajasta ole tarkoitus tulla avustettavalle  vankilaa, vaan apu, jonka turvin voi osallistua harrastuksiin, tapahtumiin ja yhteiskunnallisiin asioihin  sekä saada kotityönsä hoidettua. 

Oikeastaan avustajalla  ei ole kuin yksi työ: avustaminen. Minkä muodon se milloinkin saa, on eri asia. Toki neliraajahalvaantuneen avustaminen on erilaista kuin esim minun pyörätuolissa.

Jos jonkun luona ei juuri koskaan ole mitään tekemistä, on kyseenalaista tarvitseeko henkilö avustajaa, ainakaan niin moneksi tunniksi. Satunnaisesti avustettava voi olla niin kipeä tai väsynyt, ettei jaksa juuri sillä hetkellä mitään, mutta sen pitäisi olla poikkeus.

Olin avustajana paikassa, jossa avustettava häipyi miehensä kanssa ostoksille kauppakeskukseen. Sanoi minulle, että siivoa sillä aikaa tää huuholli.

Joten hän ei tarvinnut avustajaa, vaan olisi voinut ostaa siivousfirmasta siivouspalvelun. Puolisonsa oli töissäkäyvä  ja puoliso sai myös omaishoidontukea siihen päälle.

Avustettava käveli omilla jaloillaan siellä kauppakeskuksessa vielä paljon myöhemminkin kun olin jo siirtynyt muihin hommiin. Tuli vastaan ostoskeskuksessa.

Miten hän on saanut avustajan????? Tuossa tilanteessa puolison olisi pitänyt jäädä siivoamaan, ja avustajan ja avustettavan mennä ostoksille. Systeemin väärinkäyttöä.

Vierailija
89/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psyykehän onkin retuperällä tosi monella avustettavalla. Sitä luullaan, että voi äyskiä ja tiuskia ja jopa syyttää varkaaksi.

Hoitotyön koulutuksen saanut ymmärtää, että tuossa ei pidä provosoitua, sairaus kun ihmisessä puhuu.

Vierailija
90/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä varsinkaan tulla av lle valittamaan.

Vierailija
91/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Minulla ei ole kokemusta asiasta, mutta jos olisin alalla yksityisenä palveluntarjoajana niin vaatisin että työnkuva eri tehtävineen sekä normaali työpäivän kuvaus määriteltäisiin tarkasti. Jos siihen kuuluisi seuran pitäminen esim. avustettavan ryypätessä en ottaisi kyseistä työpaikkaa vastaan.

Yksi avustettavistani pyysi käymään hänelle alkossa ostoksilla. Kieltäydyin. Sama tyyppi soitti minulle vapaa-aikanani, että tule auttamaan kun hän makaa lattialla kusilätäkössään , eikä pääse ylös. Tuhannen päissään.

Avustajan ei kuulu käydä Alkossa, mutta jos avustettava haluaa siellä käydä, sinun kuuluu siinä avustaa häntä. Avustettavan ei kuulu soitella avustajalle vapaa-ajalla, mutta jokin turvaverkko pitäisi tietysti olla, jos on riski kaatumisesta ja avun tarpeesta.

On näillä avustettavilla turvarannekkeet ja puhelimet käytössä. Avustajan päänvaiva ei ole olla turvaverkkona vapaa-ajalla.

Niin en kyllä väittänytkään.

Vierailija
92/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitotyön koulutuksen saanut ymmärtää, että tuossa ei pidä provosoitua, sairaus kun ihmisessä puhuu.

No kuka väitti, että henkilökohtainen avustaja provosoituu? Sitä vaan vaihdetaan duunipaikka toisaalle siinä vaiheessa , kun ei halua kuunnella täyttä sontaa.

Vierailija
93/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla että tarve on että joku on paikalla jos tulee ongelmia ja voi auttaa avun saamisessa. voit keksiä vaikka virkistys toimintaa,lukekaa yhdessä päivän lehti.palapelin teko jne. vanhus voi tarvita virkistys toimintaa. tuolijumppa ohjeita saa netistä.

voit lukea netistä päivän uutisia ja keskustella asiakaan kanssa niistä. itse oon joskus sukulais vanhuksia hoitanut.uutishetki,korttipeli.kävelylenkki pieni(lyhyt lenkki pihalla, oli toivottuja asioita.

voit kysyä asiakkaalta toivooko kävelyä,lehden lukua,ota joku lehti tai aikakausi lehti mukaan,ilmaislehdistä saa ristikoita ne pitävät vanhuksen muistia vireänä.tietokilpailu kysymykset jne on ajanvietettä.

palapelit on myös kivoja esim.liikunta vammaiselle. sellaiset aikuispalapelit.

Vierailija
94/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että päätöksiä tehdään vammaispalveluissa huonosti. Henkilökohtainen avustaja on tarkoitettu vammaisten henkilöiden välttämättömiksi avuksi päivittäisissä toimissa. Ei ole tarkoitus avustajan itse keksiä tekemistä, viihdyttää tai siivota kenenkään asuntoja. 

Asiakas itse määrittää, mitä tehdään ja milloin. Asiakas itse osallistuu tekemiseen, toki toimintarajoitteen puitteissa. Jos tekemistä ei keksitä, niin tuntimäärä on liian iso. Jos asiakas itse istuu katsomassa tv:tä ja avustaja tekee ruoat ja siivoaa, niin palvelua väärinkäytetään.

Avustaja ei ole piika. Olkaa yhteydessä vammaispalveluissa työntekijään, jotta korjaa päätöksen ja keskustelee asiakkaan kanssa. Miljoonia euroja käytetään verovaroja tähänkin hulluuteen, kun nykyään kaikenlaisilla tekosyillä haetaan avustajaa, eikä viranhaltijat uskalla tehdä kielteisiä päätöksiä.

Sosiaalityöntekijöille voi soittaa ja vaikka anonyymisti kysellä, onko toiminta asiakkaan kotona tarkoituksenmukaista. Osaavat kyllä ohjeistaa, miten toimia missäkin tilanteessa.

t. Vammaispalvelujen sossu

Vierailija
95/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Ei minulla ainakaan ole turvaranneketta, puhelin tietysti on. 

Jos kaatuisin, en soittaisi avustajalleni, vaan jollekin perheenjäsenelle. Järjestämme aina niin, että miehen työmatkojen aikana joku lapsista tulee luokseni tai ainakin on valmiudessa tulla.

Vierailija
96/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ihan käsittämätön ammatti. Joko avustettava on täysin hoidettava ja monisairas ja jota pitäisi hoitaa useamman hengen voimin, mutta sitten avustajana yksin nostat, peset, puet, syötät, jumppautat, vaihdat vaipat, kärräät pyörätuolilla ulkoilmaan, tai sitten on joku persoonallisuushäiriöinen hullu joka vaan nauttii kun saa pahoinpidellä henkisesti ihmisiä kotonaan, tai sitten sellainen joka ei tarvitse oikeasti juuri mitään apua. 

Vierailija
97/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin.

Vierailija
98/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Jos kaatuisin, en soittaisi avustajalleni, vaan jollekin perheenjäsenelle. Järjestämme aina niin, että miehen työmatkojen aikana joku lapsista tulee luokseni tai ainakin on valmiudessa tulla.

Joo mä tiesin että joku tulee kertomaan, että ei minulla ole turvaranneketta. Nyt on juttu niin, että ne jotka tarvitsevat sen rannekkeen, niin niillä se on. Sinä et ainakaan tässä vaiheessa tarvitse sitä turvaranneketta. Sit ku tarvitset, niin kyllä se sulle hommataan.

Vierailija
99/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faith kirjoitti:

Turvaranneke on yleensä niillä ihmisillä, jotka eivät voi käyttää puhelinta (esim. käsien toimintarajoitteiden takia) tai ei ole ketään läheisiä, jotka pääsevät auttamaan. 

Vierailija
100/110 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että päätöksiä tehdään vammaispalveluissa huonosti. Henkilökohtainen avustaja on tarkoitettu vammaisten henkilöiden välttämättömiksi avuksi päivittäisissä toimissa. Ei ole tarkoitus avustajan itse keksiä tekemistä, viihdyttää tai siivota kenenkään asuntoja. 

Asiakas itse määrittää, mitä tehdään ja milloin. Asiakas itse osallistuu tekemiseen, toki toimintarajoitteen puitteissa. Jos tekemistä ei keksitä, niin tuntimäärä on liian iso. Jos asiakas itse istuu katsomassa tv:tä ja avustaja tekee ruoat ja siivoaa, niin palvelua väärinkäytetään.

Avustaja ei ole piika. Olkaa yhteydessä vammaispalveluissa työntekijään, jotta korjaa päätöksen ja keskustelee asiakkaan kanssa. Miljoonia euroja käytetään verovaroja tähänkin hulluuteen, kun nykyään kaikenlaisilla tekosyillä haetaan avustajaa, eikä viranhaltijat uskalla tehdä kielteisiä päätöksiä.

Sosiaalityöntekijöille voi soittaa ja vaikka anonyymisti kysellä, onko toiminta asiakkaan kotona tarkoituksenmukaista. Osaavat kyllä ohjeistaa, miten toimia missäkin tilanteessa.

t. Vammaispalvelujen sossu

Täyttä asiaa kirjoitat.

Tilanne tuolla 8 tunnin paikassa tosiaan oli, että tyyppi oli tietsikalla ja touhuili omiaan sillä aikaa kun tein ruokaa, tiskasin, petasin yms. Tyypillä toimi kädet moitteettomasti.

Aikaa kulutin 8 tunnin aikana 6 tuntia istuskelemalla sohvalla.

Tolle kaverille olis riittänyt se, että joku käy tekemässä sapuskat aamupäivällä valmiiksi ja lähtenyt sen jälkeen pois. Kyllä tää kaveri olis pystynyt itsekin tekemään ruokansa. Kaupassa se ei koskaan käynyt, vaan ruuat roudasi sen puoliso.