Olen nyt jonkin aikaa tehnyt keikkaa henkilökohtaisena avustajana, enkä vieläkään oikein ymmärrä työn tarkoitusta
Tuntuu, että tarkoitus on olla lähinnä joku viihdyttäjä. Kukaan ei ole kertonut minulle mitä odottaa minun varsinaisesti tekevän. Jos yritän ehdottaa vaikka että siivoan, pyykkään, käyn kaupassa niin usein vastaus on että ei tarvitse. Sitten vaan ihmetellään että mitäs nyt. Yksi jopa sanoi suoraan että haluaa seuraa. Sitten katsoin vaan leffoja ja olin seurana kun asiakas ryyppää.
Muidenkin kohdalla tuntuu siltä että vaan odotetaan että minä olen jotenkin koko ajan vastuussa siitä että keksin jotain keskustelun aihetta, muuten vaan istutaan hiljaa. Ja jos on jotain oikeaa tekemistä niin sen saa nopeasti tehtyä, mutta silti odotetaan että olen täydet tunnit siellä sitten, jostain tuntemattomasta syystä. Ja nämä asiat ja tekemisen puute toistuu eri asiakkaiden kanssa, joten mietin onko vika minussa, en osaa olla viihdyttäjä tai en vain ymmärrä mitä minulta odotetaan. Onneksi jopa kerran oli yksittäisellä keikalla selvät hommat mitä teen, ja sain lähteä kun oli valmista.
Kommentit (110)
Henkilökohtainen avustaja ei ole siivooja. Älkää tehkö asioita, jotka eivät kuulu teidän toimenkuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistuttuani sairaanhoitajaksi työskentelin geriatrisella osastolla.
Voit kuvitella epämiellyttävän hajun, joka leijui iäkkäistä miehistä, jotka eivät olleet peseytyneet pitkään aikaan, sekä heidän luontaisen vanhuuden hajunsa.
Siellä oli myös aivohalvauspotilaita, joilla oli jäykät raajat, eivätkä he pystyneet edes käymään vessassa omin avuin, eivätkä he puhuneet paljon, minun piti lukea heidän ilmeitään ymmärtääkseni heidän ajatuksiaan.
Myöhemmin vaihdoin uraa. Sinun työsi on paljon helpompaa kuin minun.
Oliko tämä joku kilpailu?
Ole kiitollinen elämästä ja valita vähemmän.
Mistä päättelet, etten niin tekisi? Ainiin, en ole ap, ihan sivusta ihmettelin, että oliko tämä joku kilpailu kellä vaikein työ? Olen aika varma, että sieltä sairaalasta löytyy sinunkin työtä haastavampia töitä, joten sinunkin olisi syytä noudattaa omaa ohjettasi.
Työttömien anoppien unelmahomma, menee toisen kotiin ja alkaa tehdä asioita kysymättä asukkaan lupaa tai mielipidettä :D
Toivottavasti niiltä tyypeiltä on vähennetty tunteja, joille oli myönnetty 7 päivänä viikossa 8 tunniksi avustaja.
Olin tuollaisessa paikassa. Oikeasti varsinaista työtä oli 2 tuntia maksimissaan päivässä. Ja tällä tyypillä oli vieläpä terve puoliso asumassa samassa huushollissa.
Minulla ei ole kokemusta asiasta, mutta jos olisin alalla yksityisenä palveluntarjoajana niin vaatisin että työnkuva eri tehtävineen sekä normaali työpäivän kuvaus määriteltäisiin tarkasti. Jos siihen kuuluisi seuran pitäminen esim. avustettavan ryypätessä en ottaisi kyseistä työpaikkaa vastaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Työttömien anoppien unelmahomma, menee toisen kotiin ja alkaa tehdä asioita kysymättä asukkaan lupaa tai mielipidettä :D
Oleksä vajaa? Eihän toisten kodeissa tehdä luvatta yhtään mitään. Siellä istutaan sohvalla kunnes jotain se avustettava tarvitsee. Yhdessä paikassa ei ollut sohvaa, vaan piti istua penkillä ikään kuin kirkon penkissä.
Faith kirjoitti:
Minulla ei ole kokemusta asiasta, mutta jos olisin alalla yksityisenä palveluntarjoajana niin vaatisin että työnkuva eri tehtävineen sekä normaali työpäivän kuvaus määriteltäisiin tarkasti. Jos siihen kuuluisi seuran pitäminen esim. avustettavan ryypätessä en ottaisi kyseistä työpaikkaa vastaan.
Yksi avustettavistani pyysi käymään hänelle alkossa ostoksilla. Kieltäydyin. Sama tyyppi soitti minulle vapaa-aikanani, että tule auttamaan kun hän makaa lattialla kusilätäkössään , eikä pääse ylös. Tuhannen päissään.
Kuulostaa oudolta. Olen ollut aikoinani henkilökohtainen avustaja, ja kyllä mulla oli kaikkea hommaa. Kuvan avustettavan kanssa oli oikein mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti niiltä tyypeiltä on vähennetty tunteja, joille oli myönnetty 7 päivänä viikossa 8 tunniksi avustaja.
Olin tuollaisessa paikassa. Oikeasti varsinaista työtä oli 2 tuntia maksimissaan päivässä. Ja tällä tyypillä oli vieläpä terve puoliso asumassa samassa huushollissa.
Eikö tuollaisessa tilanteessa jo sitä avustettavaa ärsytä, että siellä kotona hengailee joku ulkopuolinen vailla tekemistä? Onko se avustajan työ enemmänkin päivystämistä, että jos täytyy vaikka päästä vessaan, niin sit voi pyytää avustajaa avuksi? Ymmärän kyllä täysin sen, jos avustettava ei halua, että puoliso joutuu tuollaisen homman hoitamaan, tai jos puoliso ei edes sitä halua tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän hyvä vitsi
Avustettavalla on säännönmukaisesti jokin vamma tai rajoite, ja siksi on saanut avustajan. Olet siellä siksi, jos avustettava tarvitsee jossain apua, jos ei tarvitse, niin sitten ihan siltä varalta, ja muuten vain seurana, paikalla. Muuten nämä avustettavat olisivat liian ison osan päivästä yksin ja oman onnensa nojassa, kun heillä ihmisverkostot todennäköisesti ovat muutenkin vähäiset. Eikö ole hyväkin, että työ on kevyttä? Jos kaipaat rivakampaa työn touhua ja enemmän tekemistä, ja tämä työ turhauttaa sinua, ehkä tämä ei ole sinun paikkasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuollaisessa tilanteessa jo sitä avustettavaa ärsytä, että siellä kotona hengailee joku ulkopuolinen vailla tekemistä? Onko se avustajan työ enemmänkin päivystämistä, että jos täytyy vaikka päästä vessaan, niin sit voi pyytää avustajaa avuksi? Ymmärän kyllä täysin sen, jos avustettava ei halua, että puoliso joutuu tuollaisen homman hoitamaan, tai jos puoliso ei edes sitä halua tehdä.
Tässä paikassa piti istua olohuoneen sohvalla ne ajat, jolloin ei tarvinnut tehdä mitään avustusta sille avustettavalle. Sohva oli paikassa, johon näkee muista huoneista. Mitään ei saanut tehdä jos avustettava ei sanonut, että nyt tehdään seuraavaksi asia X.
Kerran kysyin, että pyyhkisinkö vaikka pölyjä. Vastaus oli, että "maija" ei tykkää siitä jos mennään hyllyjä pyyhkimään ja sen tavaroihin koskemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleksä vajaa? Eihän toisten kodeissa tehdä luvatta yhtään mitään. Siellä istutaan sohvalla kunnes jotain se avustettava tarvitsee. Yhdessä paikassa ei ollut sohvaa, vaan piti istua penkillä ikään kuin kirkon penkissä.
No ei sittan naureta ei.
Jos olisin itse tilanteessa että ei ole tekemistä eikä tehtäviini kuulu "istuminen" eikä avustettava anna mitään tehtävää lähtisin pois. Ja kai joku ohjeistus on olemassa tilanteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Avustettavalla on säännönmukaisesti jokin vamma tai rajoite, ja siksi on saanut avustajan. Olet siellä siksi, jos avustettava tarvitsee jossain apua, jos ei tarvitse, niin sitten ihan siltä varalta, ja muuten vain seurana, paikalla. Muuten nämä avustettavat olisivat liian ison osan päivästä yksin ja oman onnensa nojassa, kun heillä ihmisverkostot todennäköisesti ovat muutenkin vähäiset. Eikö ole hyväkin, että työ on kevyttä? Jos kaipaat rivakampaa työn touhua ja enemmän tekemistä, ja tämä työ turhauttaa sinua, ehkä tämä ei ole sinun paikkasi?
Vielä kymmenen vuotta sitten niitä avustajatunteja myönnettiin löyhästi. Todennäköisesti niin ei kovinkaan usein enää käy. Se näkyy työpaikkailmoitusten vähenemisena.
Enimmäkseen ne ottaa avustajan muutaman tunnin keikkoihin jostan yrityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sittan naureta ei.
Jos olisin itse tilanteessa että ei ole tekemistä eikä tehtäviini kuulu "istuminen" eikä avustettava anna mitään tehtävää lähtisin pois. Ja kai joku ohjeistus on olemassa tilanteeseen?
Ei työaikana voi poistua työpaikalta.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kertomu kuulostaa oudolta, etenkin jos kyseessä kaupungin/ hyvinvointialueen maksama avustaja. Noissahan tapauksissa on kyse ihan vaan verovarojen tuhlauksesta, jos oikeaa tarvetta avustajalle ei ole.
Itse olen toiminut avustajana vain ALS:ia sairastaville ja heillä on ihan todellinen tarve henkilökohtaiselle avustajalle, joten ei siinä tarvitse miettiä mihin minua tarvitaan/ mitä minun pitäisi tehdä.
Onko sulla hoitoalan koulutus vai miten osaat avustaa näin vakavasti sairaita?
Vierailija kirjoitti:
Siirry lastensuojeluun, älä välitä niistä säännöistä ettei unta kaipaava umpiväsynyt äiti yarvitse konkreettista apua vaan kotikäynneillä yksin pistät äidin nukkumaan ja sillä välin lapsen tai lasten kanssa siivoat, teet ruokaa tms.
Kirjauksiin laitat jotain soopaa siten ettei lapsista huolestuta liikaa mutta käyntisi jatkuvat.
Olisi kyllä upeaa jos ihmisillä olisi oma järki mukana touhussa ja toimittaisiin näin. Aivan järkkyä tavaraa sotessa naiset kyllä suoltavat ja syövät vielä verokassan siitä hyvästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä paikassa piti istua olohuoneen sohvalla ne ajat, jolloin ei tarvinnut tehdä mitään avustusta sille avustettavalle. Sohva oli paikassa, johon näkee muista huoneista. Mitään ei saanut tehdä jos avustettava ei sanonut, että nyt tehdään seuraavaksi asia X.
Kerran kysyin, että pyyhkisinkö vaikka pölyjä. Vastaus oli, että "maija" ei tykkää siitä jos mennään hyllyjä pyyhkimään ja sen tavaroihin koskemaan.
Joku saisi tästä hyvän tarinan. Avustettavan kotona määrää joku mystinen "maija", jota avustaja ei koskaan näe eikä kuule, mutta avustettava kertoo, mitä "maija" tahtoo tai ei tahdo tehtäväksi.
No jos heille on myönnetty vaikka 10 tuntia viikossa avustaja niin moni sen siten käyttää vaikka mitään tekemistä ei välttämättä riitä 10 tunniksi. Itse en jaksaisi olla vaan toisen seurana joten en osaa auttaa. Mut tsemppiä hei!
Olin silloin nuori, ja se työ oli todella rankka. Mutta vanhetessani olen vähitellen tottunut siihen.