Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko jatkossakin elää pelkällä toimeentulotuella, jos on työkyvytön?

Vierailija
25.03.2026 |

Tuntuu turhalta hakeutua työvoimapalvelujen piiriin, kun mitään realistista mahdollisuutta työllistymiseen ei ole. Eikä työmarkkinatukeakaan saa, kun on ollut työvoiman ulkopuolella riittävän kauan.

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan muutu työkykyiseksi sillä, että en sais rahaa. Ja vaikka muuttuisinkin, niin kukaan ei ikinä palkkais mua mihinkään töihin. 

Jos et ole työkykyinen, sinä saat vammaistukea tai työkyvyttömyyseläkettä. Jos niitä ei tipu, olet  riittävän työkykyinen kuntouttavaan työtoimintaan tai muuhun vammaisten puuhasteluun. 

Ei mene ihan niin. Tosi moni täysin työkyvytön saa hylkäyksen työkyvyttömyyseläke hakemukseen. Tästä on ollut paljon juttuja, onko mennyt sinulta ohi? 

T. Eri

Vierailija
82/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki passivoittaa. Siksi sen pitäisi olla määräaikainen. Määräajan jälkeen tuet pois, jos ei suostu tekemään työkkärin osoittamaa työtä. Ihan sama onko se työ kivaa tai hyödyllistä. Jotain pitää tehdä elantonsa eteen. 

Mitä työkkärin osoittamaa työtä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan muutu työkykyiseksi sillä, että en sais rahaa. Ja vaikka muuttuisinkin, niin kukaan ei ikinä palkkais mua mihinkään töihin. 

Jos et ole työkykyinen, sinä saat vammaistukea tai työkyvyttömyyseläkettä. Jos niitä ei tipu, olet  riittävän työkykyinen kuntouttavaan työtoimintaan tai muuhun vammaisten puuhasteluun. 

Kuntouttava työtoiminta ollaan lopettamassa kokonaan. 

Vierailija
84/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, saan minä vammaistukea 110 e/kk. Työkyvyttömyyseläkettä en, vaikka useampi lääkäri on todennut minut täysin työkyvyttömäksi kaikkeen työhön, ja myös kaikenmaailman kuntouttavaan ym. 

Ja ihan sama mitä ensisijaista tukea oon saanut, niin aina siihen on ollut pakko hakea tt-tukea päälle, koska se ensisijainen tuki ei riitän lasten elättämiseen. 

Vierailija
85/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyt kirjoittamaan tänne, olet työkykyinen.

Miten joku viitsiikin kirjoittaa jotain näin älyvapaata?? :DDD

Helposti. Tuohan on totta. Moni työ ei vaadi yhtään sen enempää panostusta kuin tänne kirjoittelu. 

Eli olet Putin trolli kun sulle maksetaan tänne tollasen paskan kirjottamisesta? Ok.

Vierailija
86/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä ensisijaista etuutta pitää hakea, on pitänyt tähänkin asti. Mutta jos on työkyvytön, se ensisijainen tuki on sairaseläke, eli työkyvyttömyyseläke.  

Siinä on vain se, että vaikka konttaisit et pääse eläkkeelle!

Vierailija
87/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki passivoittaa. Siksi sen pitäisi olla määräaikainen. Määräajan jälkeen tuet pois, jos ei suostu tekemään työkkärin osoittamaa työtä. Ihan sama onko se työ kivaa tai hyödyllistä. Jotain pitää tehdä elantonsa eteen. 

Juuri näin... 80 ja 90 -luvuilla työkkäri tosiaan osoitti työtä työnhakijalle, palkallista sellaista! Eikä heti tarvinnut edes ottaa vastaan sellaista työtä joka ei ollut omaa koulutusta vastaavaa , vaan vasta työttömyyden pitkittyessä!

Vierailija
88/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saat työmarkkinatukea. 

Totta kai?

En menisi vannomaan, kun tiedän useampia tuttavia, joilta on hylätty työmarkkinatuki ja käsketään hakeutumaan saikulle sairauspäivärahalle, kuntoutukseen kuntoutusrahalle tai eläkkeelle. Osalla työmarkkinatuen saaminen vaatii myös (erikois)lääkärin lausuntoa pahimmillaan muutaman viikon välein.

Vierailija
89/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkaa nykymuodossaan, mutta korvaava malli on tulossa.

Vierailija
90/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun työkykysi on kokonaan mennyt ja makaat sängyssä itsemurhaa harkiten voit kokeilla, miten vaikeaa on päästä eläkkeelle. Kun ei sinne hoitoonkaan pääse

Vierailija
91/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeiston mielenvikaisten osastolta alkaa tulla toinen toistaan sekopäisempiä ehdoituksia ja ehtoja jotka pitäisi täyttää että saa mitään tukia. Siksi on hyvä olla aina vastikkeeton tuki vaihtoehto, oikeistolla lähtee erittäin helposti keulimaan voimafantasioissaan. Jos ei olisi mitään sääntöjä, käytettäisiin aina ilmaistyövoimaa työnantajan toimesta.

Vierailija
92/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkaa nykymuodossaan, mutta korvaava malli on tulossa.

Niin, sellainen malli, missä ei makseta enää edes sitä 9 euroa. "Sosiaalista kuntoutusta".

Vierailija
93/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähissä on ne työt joita voi tehdä sängyssä maaten pari sekuntia kerrallaan.

Ap

Miksi et saa työkyvyttömyyseläkettä jos olet käytännössä petipotilas?

On työkykyä jäljellä.

Ap

Eli olet itse diagnosoinut työkyvyttömyyden ja et ole työtönttönhakija vaikka on työkykyä? 

Lääkärin b-lausunnon mukaan olen työkyvytön, mutta eläkevakuutusyhtiö oli asiasta eri mieltä. Siellä kai tiedetään paremmin.

Ap

Sulla lukee siinä b-todistuksessa joko työkyvytön tai työkyvytön kaikkeen työhön.

Vierailija
94/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin... 80 ja 90 -luvuilla työkkäri tosiaan osoitti työtä työnhakijalle, palkallista sellaista! Eikä heti tarvinnut edes ottaa vastaan sellaista työtä joka ei ollut omaa koulutusta vastaavaa , vaan vasta työttömyyden pitkittyessä!

Olin työtön koko 90-luvun. Sinä aikana tuli yksi työtarjous.

Vierailija
95/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähissä on ne työt joita voi tehdä sängyssä maaten pari sekuntia kerrallaan.

Ap

Miksi et saa työkyvyttömyyseläkettä jos olet käytännössä petipotilas?

On työkykyä jäljellä.

Ap

Eli olet itse diagnosoinut työkyvyttömyyden ja et ole työtönttönhakija vaikka on työkykyä? 

Lääkärin b-lausunnon mukaan olen työkyvytön, mutta eläkevakuutusyhtiö oli asiasta eri mieltä. Siellä kai tiedetään paremmin.

Ap

Sulla lukee siinä b-todistuksessa joko työkyvytön tai työkyvytön kaikkeen työhön.

Olen eri, mutta mun b-lausunnoissa on kaikissa lukenut, että työkyvytön kaikkeen työhön, mutta Kela on silti joka kerta hylännyt työkyvyttömyyseläkehakemuksen. 

Vierailija
96/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei montaa täysin työkyvytöntä ole. Paljon on kyllä ihmisiä, jotka eivät tule ikinä työllistymään.

Loputtomasti emme voi jakaa rahaa näille ihmisille. Heidät on pakko saada tekemään jotain rahojensa eteen.

Tai sitten on leikattava toimeentulo- ja työmarkkinatuesta. 

Jatkosta on siis vaikea sanoa mitään. Luultavasti kukaan ei jatkossa voi vain tukien saamisen avulla oleskella.

Vierailija
97/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiota ei kiinosta yksityishenkilöiden työkyvyn ylläpito. Lisäksi edes itse työkykyä ei saa ylläpitää. Se on pikkuinen pulma siinä

Mitä tarkoitat sanoessasi ettei omaa työkykyä saa ylläpitää?

Oman työkyvyn ylläpito mm. vaatii ajoittaista terveydenhuollon palvelujen käyttöä yms yms. Näiden pitäisi olla käytettävissä ilman vänkäämistä

Tohtori Google on köyhän keino yrittää huolehtia terveydestään, lääkärit on varattu paremmalle väelle!

Vierailija
98/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei montaa täysin työkyvytöntä ole. Paljon on kyllä ihmisiä, jotka eivät tule ikinä työllistymään.

Loputtomasti emme voi jakaa rahaa näille ihmisille. Heidät on pakko saada tekemään jotain rahojensa eteen.

Tai sitten on leikattava toimeentulo- ja työmarkkinatuesta. 

Jatkosta on siis vaikea sanoa mitään. Luultavasti kukaan ei jatkossa voi vain tukien saamisen avulla oleskella.

Minkälaiset säät siellä Pietarissa on tänään?

Vierailija
99/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä ensisijaista etuutta pitää hakea, on pitänyt tähänkin asti. Mutta jos on työkyvytön, se ensisijainen tuki on sairaseläke, eli työkyvyttömyyseläke.  

Eikö ensin pidä olla sairauspäivärahalla vai onko tähän tullut joku muutos? 

Vierailija
100/117 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puppa👑👴🥩🥸🥳🕺🤩💜

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi