Voiko jatkossakin elää pelkällä toimeentulotuella, jos on työkyvytön?
Tuntuu turhalta hakeutua työvoimapalvelujen piiriin, kun mitään realistista mahdollisuutta työllistymiseen ei ole. Eikä työmarkkinatukeakaan saa, kun on ollut työvoiman ulkopuolella riittävän kauan.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen pitäisi aina olla määräaikainen. 3kk olisi hyvä raja. Se auttaa tilapäisen hädän yli. Tilapäiseen hätäänhän tuo tuki on tarkoitettu, ei miksikään säännöllliseksi tuloksi.
Miten ja millä niiden ihmisten sitten pitäisi elää, joiden tilanne ei kolmessa kuukaudessa tai kolmessa vuodessakaan ole muuttumassa mihinkään?
No ihan kuule omalla työllä. Kummasti tulee motivaatiota hakea työtä, kun rahahanat laitetaan kiinni 3kk päästä.
Miten ja millä niiden ihmisten sitten pitäisi elää, joiden tilanne ei kolmessa kuukaudessa tai kolmessa vuodessakaan ole muuttumassa mihinkään?
Oletko koskaan kuullut sellaisesta kuin palkka? Tai edes työttömyyskorvaus?
Toimeentulotuki passivoittaa. Siksi sen pitäisi olla määräaikainen. Määräajan jälkeen tuet pois, jos ei suostu tekemään työkkärin osoittamaa työtä. Ihan sama onko se työ kivaa tai hyödyllistä. Jotain pitää tehdä elantonsa eteen.
Tietysti sun pitää/kannattaa olla virallisesti työhön, muuten sun mahdollista toimeentulotukea voidaan leikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen pitäisi aina olla määräaikainen. 3kk olisi hyvä raja. Se auttaa tilapäisen hädän yli. Tilapäiseen hätäänhän tuo tuki on tarkoitettu, ei miksikään säännöllliseksi tuloksi.
No ihan kuule omalla työllä. Kummasti tulee motivaatiota hakea työtä, kun rahahanat laitetaan kiinni 3kk päästä.
En mä ainakaan muutu työkykyiseksi sillä, että en sais rahaa. Ja vaikka muuttuisinkin, niin kukaan ei ikinä palkkais mua mihinkään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki passivoittaa. Siksi sen pitäisi olla määräaikainen. Määräajan jälkeen tuet pois, jos ei suostu tekemään työkkärin osoittamaa työtä. Ihan sama onko se työ kivaa tai hyödyllistä. Jotain pitää tehdä elantonsa eteen.
Työkkäri ei pysty osoittamaan kenellekään työtä, koska työkkärin täti ei tee henkilövalintaa palkkaavan yhtiön puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisillä on hinku elää toimeentulotuella ja lähetellä tiliotteitaan Kelaan? Helpommalla pääsisi, kun eläisi niillä ensisijaisilla tuilla.
Työttömyystuen saamisessa on velvoitteita. Ja kaikki eivät täytä niitä kriteereitä. Voi olla esim. karenssi. Sen jälkeen ei ole enää muita tukia kuin toimeentulotuki.
Karenssin saat pois kun menet töihin, kouluun tai työkkärin kurssille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit mutta siitä leikataan -50% kuukaudessa.
Sitä just mietin, että voiko tätä millään estää. Ainakin kelassa sanottiin, että voi myös antaa perusteluja sille miksi ei voi hakea ensisijaista etuutta.
Ap
Työyvyttömät ovat nykyään työttöminä työnhakijoina, yleensä täysin ilman työnhakuvelvoitetta. Silloin on oikeus työttömyysetuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä ensisijaista etuutta pitää hakea, on pitänyt tähänkin asti. Mutta jos on työkyvytön, se ensisijainen tuki on sairaseläke, eli työkyvyttömyyseläke.
Eipä muuten ole. Ei käytännössä.
T: työkyvytön työkkärissä roikkuja joka ei vaan pääse työkyvyttömyyseläkkeelle koska Kelan lääkäri on eri mieltä kuin kaikki ne lääkärit ja muut asiantuntijat jotka ovat minua hoitaneet vuosien aikana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisillä on hinku elää toimeentulotuella ja lähetellä tiliotteitaan Kelaan? Helpommalla pääsisi, kun eläisi niillä ensisijaisilla tuilla.
Koska toimeentulotuella ei ole mitään velvotteita ja sen saa aina kuun alussa.
Miten ajattelit selvitä elämässä tuossa asenteella?
Olen selvinnyt jo 22 vuotta työttömänä, kiitos kun kysyit.
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt kirjoittamaan tänne, olet työkykyinen.
Miten joku viitsiikin kirjoittaa jotain näin älyvapaata?? :DDD
En mä ainakaan muutu työkykyiseksi sillä, että en sais rahaa. Ja vaikka muuttuisinkin, niin kukaan ei ikinä palkkais mua mihinkään töihin.
Jos et ole työkykyinen, sinä saat vammaistukea tai työkyvyttömyyseläkettä. Jos niitä ei tipu, olet riittävän työkykyinen kuntouttavaan työtoimintaan tai muuhun vammaisten puuhasteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri ei pysty osoittamaan kenellekään työtä, koska työkkärin täti ei tee henkilövalintaa palkkaavan yhtiön puolesta.
Tuohon on helppo tehdä muutos laatimalla erillinen työllistymisväylä näille työnvälttelijöille. Aina löytyy jotain hommaa, jota voivat tehdä tukiaan vastaan. Ei kukaan mitään palkkatyötä ole loisille luvannutkaan.
Voi. Koska eläkettä ei kaikille ole. Saati työttömyysturvaa. Saikku on vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt kirjoittamaan tänne, olet työkykyinen.
Miten joku viitsiikin kirjoittaa jotain näin älyvapaata?? :DDD
Helposti. Tuohan on totta. Moni työ ei vaadi yhtään sen enempää panostusta kuin tänne kirjoittelu.
Vierailija kirjoitti:
Ei työkkärillä ole valtuuksia osoitella ihmisille töitä. Työnantajat haluavat itse valita työntekijät. Ei ole olemassa mitään töitä, joihin työkkäri voisi rekrytoida ketään - pois lukien toki työkkärin omien virkailijoiden työpaikat, mutta eivät ne virkailijat itse niistäkään päätä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saat työmarkkinatukea.
Voit ihan rauhassa ilmoittautua työnhakijaksi. Ei ole pienintäkään pelkoa, että saisit töitä, kun niitä ei riitä terveillekään. Haet työkkärin mieliksi työpaikkoja ja nostat työmarkkinatukea eläkeikään saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on todettu työkyvyttömyys lääkäriltä, niin ilmoittaudu työttömäksi , todistuksella. Sinulla ei ole työnhakuvelvoitetta saadaksesi työmarkkinatuen ( 1.5 alk. yleistuki). Tuossa systeemissä moni työkyvytön roikkuu, kun eivät pääse tk-eläkkeelle.
Lisään : tämä siis jos kuntoutustuki/ tk eläke on hylätty, ja kaikki sairauspäivärahat on myös käytetty.
Ei tarvitse olla noitakaan. Ei ainakaan minulla. En ole ollut kuntoutuksessa ja sairauspivärahahakemuksista useimmat hylätty, joten en ole pystynyt käyttämään maksimimäärää. Silti työnhakuvelvoite ollut 0 jo vuosia lääkärinlausunnon perusteella.
Käytännössä nyt siis pelkältä toimeentulotuella siirto yleistuen piiriin tarkoittaisi, että henkilö saisi saman verran tukea ja olisi edelleenkin myös toimeentulotuella, koska perustuki työkkärissä on toimeentulotukea pienempi.