Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko jatkossakin elää pelkällä toimeentulotuella, jos on työkyvytön?

Vierailija
25.03.2026 |

Tuntuu turhalta hakeutua työvoimapalvelujen piiriin, kun mitään realistista mahdollisuutta työllistymiseen ei ole. Eikä työmarkkinatukeakaan saa, kun on ollut työvoiman ulkopuolella riittävän kauan.

Kommentit (153)

Vierailija
141/153 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin saan ttt 5700€ kuussa ja puotipuksu kantaa ksljat sohvan viereen ja vie vanhat hylsyt pois.

Lisäksi sossutäti käy siivoamassa kerran viikossa. Pitsakuskille annoin oman avaimen, kun kantaa joka ilta perhepitsulin kaikilla täytteillä sinne sohvalle. Laskut niistä menee suoraan kelaan.

Vierailija
142/153 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut uuden lain jälkeen jo kahdesti täyden summan toimeentulotukea vaikka en ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi.

-50% odottelin, mutta eipä näy eikä kuulu vähennyksiä.

Ilmeisesti joku vasemmistohenkinen käsittelijä joka jakelee rahaa ohi lakien.

Uli uli persu. Vuh vuh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/153 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ja eläkeyhtiöt ovat tiukentaneet työkyvyttömyyden kriteereitä merkittävästi ilman että lainsäädäntö on muuttunut. 

Minulla on psykiatrin B-lausunto, yliopistollisen sairaalan kuntoutusklinikan ylilääkärin B-lausunto, sekä terveyskeskuslääkärin B-lausunto, jotka kaikki erikseen eri vaivoista todenneet työkyvyttömäksi, silti Kela ja eläkeyhtiö hylkäsivät hakemukseni. Kela hylkäsi sairaslomahakemuksen ja eläkeyhtiö työkyvyttömyyseläke hakemuksen.

Työantaja potki minut YT:ssä pihalle jo 6v sitten näiden sairauksien vuoksi eli totesi jo silloin työkyvyttömäksi, vaikka työtehtäviä oli muutettu helpommiksi mutta täysin työkyvyttömänä en pystynyt niitäkään tekemään. Olen 63 vuotias.

Olen nyt työttömänä työnhakijana.

Tilastoja ja eläkekuluja minimoidaan pitämällä useita kymmeniätuhansia kiistattomasti työkyvyttömiä työttöminä koska se on yhteiskunnalle halvempaa. Työttömänä he myös ovat kaikkien sanktioiden ja leikkausten armoilla.

Eläkkeellä on kaikkien velvoitteiden ulkopuolella täysin vapaa, ja sitä tilannetta ei enää voida yksilölle sallia. 

Varsinainen eläkeikä juoksee koko ajan kauemmaksi, nythän Yleistuki poistaa mahdollisuuden yksilölliseen varhaiseläkkeeseen, nekin jotka on sen päätöksen jo aikaisemmin saaneet, on kehotettu palamaan työttömiksi työnhakijoiksi, sanktioiden armoille ja kyykytettäviksi.

Vierailija
144/153 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki passivoittaa. Siksi sen pitäisi olla määräaikainen. Määräajan jälkeen tuet pois, jos ei suostu tekemään työkkärin osoittamaa työtä. Ihan sama onko se työ kivaa tai hyödyllistä. Jotain pitää tehdä elantonsa eteen. 

Mitä työtä se työkkäri voisi tarjota?

Kaikkiin avoimiin työpaikkoihin hakee 300 - 1400 työkykyistä hakijaa per avoin työpaikka.

Vierailija
145/153 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmisillä on hinku elää toimeentulotuella ja lähetellä tiliotteitaan Kelaan? Helpommalla pääsisi, kun eläisi niillä ensisijaisilla tuilla. 

Mä olen siinä käsityksessä, että toimeentulotuki on aina lisätuki jonkun muun tuen tai palkan päälle ja että pelkällä toimeentulotuella ei ole kukaan Suomessa. Se olisi mahdotonta.

Yleistuki leikkaa kevään 2025 tulojen (Vahvistettu verotus 2025 luvut) perusteella tämän vuoden toukokuusta eteen päin Työmarkkinatuen nollaksi, jäljelle jää pelkkä toimeentulotuki, se katsoo tämän hetken tulot ja sitä ehkä saa, jos tili on tyhjä.

Joku on ehkä huomannut että verotuksen 2025 valmistumista on nopeutettu, verohdotuksen muutosten ilmoittamisaikaa on lyhennetty, juuri siksi että Yleistuen leikkuri tulee aikaisemmin voimaan.

Vierailija
146/153 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyt kirjoittamaan tänne, olet työkykyinen.

Vähissä on ne työt joita voi tehdä sängyssä maaten pari sekuntia kerrallaan.

Ap

Ei sinua mikään estä hakemasta terveydentilaasi sopivaa työtä, todennäköisesti saisit velvollisuudeksi hakea 0 paikkaa, kuten moni tilanteessasi oleva. 

Vierailija
147/153 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oulun työvoimaviranomaiset ainakin ovat valittaneet siitä, että työkyvyttömiä pakotetaan työnhakijoiksi. He yrittävät työntää heitä työkykyselvitysten avulla eläkkeelle, mutta päätökset ovat kielteisiä, ja samat ihmiset tulevat pian takaisin työttömiksi työnhakijoiksi.

Sen lisäksi, että se on raskasta työkyvyttömille, on se raskasta työntekijöille ja kallista yhyeiskunnalle. Eivät ne jatkuvat terveysselvitykset ja hakemusten käsittelyt ilmaisia ole, eivätkä tapahdu itsestään. Se on ihmeellinen ja kallis ikiliikkuja.

Itse haen siivoojaksi ja nukun pari tuntia vessassa per työvuoro. Se on kelan lääkärin asia, jos ei päästä eläkkeelle. Ei minuakaan kiinnosta onko syöpäsairaan potilashuone puhdas. 595 työmarkkinatuellakaan ei pärjää.

Jos ei pääse tk-eläkkeelle sairauksien takia niin haetaan töihin ja niitä tehdään miten tehdään. Jos ei kelaa kiinnosta minun sairaudet niin ei minuakaan muiden. 

Vierailija
148/153 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saat työmarkkinatukea. 

Totta kai?

En menisi vannomaan, kun tiedän useampia tuttavia, joilta on hylätty työmarkkinatuki ja käsketään hakeutumaan saikulle sairauspäivärahalle, kuntoutukseen kuntoutusrahalle tai eläkkeelle. Osalla työmarkkinatuen saaminen vaatii myös (erikois)lääkärin lausuntoa pahimmillaan muutaman viikon välein.

Miten tuo on mahdollista? Ei niiden lausuntojen hakeminen ole ilmaista, ja kuormittaa tarpeettomasti terveydenhuoltoa.

On mahdollista, koska ketään ei kiinnosta juurikaan, paljonko Kelan ja työllisyyspalvelujen touhut kuormittaa terveydenhuoltoa. Hyvinvointialueisiin siirryttäessä on jo tosin alkanut näkyä kysymyksiä siitä, missä on rahat tämän shown pyörittämiseen. Saattaisi Kelan toiminnasta aiheutuvat kulut näyttää pikkasen erilaiselta, jos sinne laskettaisiin kaikki käynnit, jotka tehdään vain siksi että tarvitaan lausunto.

Vierailija
149/153 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa, kun on töitä ja ohessa vielä varhennettu työeläke 50- prosenttisesti. Mikäpäs tässä lueskella näitä ulinoita 

Vierailija
150/153 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuriosa kansasta on näin tehnyt jo pitkään ja tekee niin vastakin. Suomi on tukieläjien paratiisi, ei edes työvelvoitetta kuten Tanskalla on.

Tanskassa maksetaan työttömälle 1500e tukea kuussa, Suomessa 595e. Kumpi olikaan paratiisi?

Tuki on 578 nyt.

Eikä ole.

Jos saat toimeentulotukea niin sen hallitus pienensi vajaalla 20 eurolla ja on nyt tarkalleen 578,43

Vierailija
151/153 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ensin alkuun 10v työkyvytön. Tyyliin välillä ihan avuton toisen tyystin hoidettava jopa ennen kuin pääsin edes sairauslomalle joskus -18 uudesta asiasta. Se on sellaista ettei työttömille meinata antaa edes sairauslomaa vaikka olisi missä kunnossa. Sanotaan että mitä työtön sillä tekee. Kukaan ei tutki eikä hoida tai ei osata mitään. Sellaiset roikkumassa kunnosta huolimatta laiminlyötyinä tasan "työttöminä".

Sitten kun vuosi sairauslomaa, laittoivat ihan hakemuksetta määräaikaiselle ja sillä pysytty B-lausunnoilla ja viime vuonna vikalla sitten pysyvälle.  Olisiko se 7v? Hassuinta on koko höskässä etten ole yhtäkään eläkehakemuslomaketta täyttänyt.

Koko ajan olin ns työkkärin kirjoilla mutta velvoitteetta.  Työmarkkinatuki -> sairauspäiväraha -> eläketulo. Edellämainittujen aikana ensin yleinen asumistuki + toimeentulotuki, sitten eläkeensaajan asumistuki (siis sen jälkeen kun asuinkumppani delasi). Kerta vuoteen tai kahteen joku soitti ja tarkisti olenko delannut vaiko edelleen elävien kirjoilla. Yleisesti ottaen huonokuntoisesta maanantaikappaleihmisestä ihmisestä ei yhteiskunta välitä peen vertaa. Ei ole väliä meneekö miten pahaan kuntoon vaikka lopputulemana tarvitsi koko ajan kalliita sotepalveluja pysyvästi, työkyvystä nyt mitään vielä mutta kun välinpitämättömyydellä, osaamattomuudell ja priorisoinnilla ajetaan sellaiseen kuntoon toimintakyvystä ettei pysty pärjäämään huolehtimaan itse itsestään fyysisesti enää. Minkä niminen tuki on vielä pieni murhe.

Vierailija
152/153 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista en osaa sanoa mutta en minä ainakaan nauti elämisestä sotehenkilökunnan armoilla. Näitäkin on moneen junaan, jopa ilkivaltaisia. Ei mitään uutta.

Vierailija
153/153 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ja millä niiden ihmisten sitten pitäisi elää, joiden tilanne ei kolmessa kuukaudessa tai kolmessa vuodessakaan ole muuttumassa mihinkään? 

Oletko koskaan kuullut sellaisesta kuin palkka? Tai edes työttömyyskorvaus? 

Työmarkkinatuki muuttuu yleistueksi ensi kuussa. Työkyvyttömän ja yli 50-kymppisen ei ole helppo lampsia töihin. Minut on irtisanottu terveyden perusteella jokaisesta työpaikasta. 

Eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi