ByPias myi 4,5 euron huivia 60 eurolla
Yle selvitti, että vaatebrändi Bypias on tilannut vaatteita kiinalaisesta pikamuodin tukusta Italiassa.
Yle löysi Praton tukusta huivin 4,50 eurolla. Bypias on myynyt samaa huivia 60 eurolla.
Bypiasin perustaja Pia Erlund myöntää ostaneensa pienen erän asusteita Praton kiinalaistukusta, mutta yhteistyö kyseisen toimijan kanssa on päättynyt.
Prato on pikamuodin keskus, jonka tehtaita on yhdistetty työntekijöiden hyväksikäyttöön.
- -
Erlund kommentoi, että mikäli huivia on markkinoitu Bohemiana-malliston alla, kyse on inhimillisestä virheestä, eikä yrityksen järjestelmällisestä toimintatavasta.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo paljon itse "Brändistä" mutta kertoo vielä enemmän asiakkaista.
Mitä se kertoo asiakkaista? Kertoo sinusta sen että olet pennitön uneksija jolla ei ole varaa ostaa ByPiasin vaatteita. Ei se ole asiakkaiden vika jos luottavat brändin tarjontaan.
Joko se Piia taas tuli tänttäröimään? 😂
Jotenkin nämä puolustuspuheet aina tuottavat mieleen kuvan Matamista, joka raivoissaan täppäilee puhelimen näyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tuossa on? Zarat, henkkamaukat ja kaikki muutkin myymälät myy muutaman euron tavaraa kympeillä? Nytkö vasta tajusitte? LOL. Muut ovat tienneet jo ajat, että tuotantokustannukset ovat usein ehkä 10 prosenttia hinnasta, jos edes sitäkään ja tilanneet suoraan Kiinasta.
Tässäkin olisi ollut reilua ottaa vertailuksi muutama China-rätti tai lenkkarit K ja S-ryhmien kaupoista, ja selvittää niidenketju ja hinnoittelu tehtaalla tukkuerissä.
Satasen Ovh-lenkkarit ja verkkarit Alveineen tuskin maksaa tehtaalla Kiinassa alvittomana paljon kymppiä enempää.
Toki tämä olisi vaatinut työtä ja liikesalaisuuksienkin penkomista, mutta olihan helpompaa naulata pieni Pia seinään, kun ei ollut ihan rehellinen tässä.
Joo vähän kyllä voisi miettiä lehdistön etiikkaa tässä, kun kyseessä kuitenkin alan normaalit käytännöt. Mutta brändillä pitää tietysti olla asiantunteva viestijä, joka kriisiviestitsee tällaisen hyökkäyksen voitoksi.
Älkää tilatko kiinalaisia tuotteita Kiinasta, vaan Suomesta.
Tuli ihan vaan sellainen asia ajatuksiin, että olen huomannut ihmisten katsovan vaatteiden materiaalilappuja aika huonosti. Tuossa asiassa kannattaisi ryhdistäytyä, niin jäisi moni ylihinnoiteltu halppislaatuinen tuote ostamatta. Eipä tulisi yllätyksenä tuollaiset 60€ maksavat huivit.
Esimerkiksi ystäväni osti kalliin merkkipipon ja tuskaili kuinka hiukset on niin sähköiset tuon pipon pois päästä ottamisen jälkeen. No, kysyin katsoitko ennen ostamista materiaalilappua. Eipä ollut katsonut. Ja tuo kallis merkkipipo osoittautui olevan 50% akryyliä! Siinä on katteet kohdillaan.
Itse en osta mitään missä on käytetty kyseistä materiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo paljon itse "Brändistä" mutta kertoo vielä enemmän asiakkaista.
Mitä se kertoo asiakkaista? Kertoo sinusta sen että olet pennitön uneksija jolla ei ole varaa ostaa ByPiasin vaatteita. Ei se ole asiakkaiden vika jos luottavat brändin tarjontaan.
Joko se Piia taas tuli tänttäröimään? 😂
Jotenkin nämä puolustuspuheet aina tuottavat mieleen kuvan Matamista, joka raivoissaan täppäilee puhelimen näyttöä.
En ole Pia, olen ByPiasin asiakas ja tuon lainaamasi mielipiteen kirjoittaja, ehkäpä entinen asiakas jos nämä syytteet brändiä kohtaan osoittautuvat todeksi. Olen luottavaisin mielin ostanut vaatteita ja asusteita ByPiasilta usean vuoden ajan. Ei ole asiakkaiden syy jos heidän luottamustaan väärin käytetään. No mennessä nähdään mikä on koko totuus tässä jutussa.
Meidän kaupungin kirpputorilla myytiin bypias rytkyjä. Aivan luokattoman kuntoisia rytkyjä, pellava korppua ja haalistuneet rumasti. Hinta tunikalla 50€! Ei jumalauta.
Eiköhän se totuus ole jo tullut selville.
Vierailija kirjoitti:
Paljastavaa jutussa etekin se, että Pia Erlund väitti, ettei huivia ole koskaan myyty osana ByPias omaa mallistoa, tai sen Bohemiana, PerfectJeans etc merkkejä, mutta sitten Ylen journalistilla on ollut laittaa juttuun kuvakaappaus ByPias nettisivuilta, joilla huivia on myyty Bohemiana merkin tuotteena.
Miksi valehdella ilmiselvistä asioista, joista varmasti jää kiinni?
Joku väitti toisessa ketjussa, että useat työntekijät, jotka kertoivat Ylelle lappujen irti leikkaamisesta ja vaihtamisesta, valehtelivat asiasta. Mutta kyllä tämä vahvistaa sen.
Huivissa ei ollut bohemiana merkkiä eikä mitään muutakaan vaihdettua bypias merkkiä. Se että kuvassa näkyi bohemiana teksti oli inhimillinen virhe. Huivi oli jälleenmyyntituote. Näin ymmärsin ku otsikkoa pidemmälle luin. Yle halusi harhaanjohtaa otsikolla ja onnistui siinä 100%
Häikäilemätön tarkoittaa henkilöä tai toimintaa, joka on moraaliton, säälimätön ja piittaamaton keinoistaan saavuttaa tavoitteensa. Se viittaa röyhkeään, häpeämättömään ja usein epärehelliseen toimintatapaan, jossa omat edut ajetaan muiden kustannuksella. Synonyymejä ovat mm. armoton, kova ja julkea.
Wikisanakirja +3
Keskeiset piirteet ja synonyymit:
Moraaliton ja säälimätön: Ei tunne sääliä tai noudata eettisiä sääntöjä.
Röyhkeä ja häpeämätön: Toimii avoimen hävyttömästi.
Keinoista piittaamaton: Tavoite pyhittää keinot, eikä käytettyjä menetelmiä kyseenalaisteta.
Vilpillinen ja epärehellinen: Luottamusta hyväksikäyttävä.
Wikisanakirja +2
Sana kuvaa usein kylmäveristä käytöstä, jossa tunteet tai moraali eivät estä tavoitteiden saavuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tuossa on? Zarat, henkkamaukat ja kaikki muutkin myymälät myy muutaman euron tavaraa kympeillä? Nytkö vasta tajusitte? LOL. Muut ovat tienneet jo ajat, että tuotantokustannukset ovat usein ehkä 10 prosenttia hinnasta, jos edes sitäkään ja tilanneet suoraan Kiinasta.
Tässäkin olisi ollut reilua ottaa vertailuksi muutama China-rätti tai lenkkarit K ja S-ryhmien kaupoista, ja selvittää niidenketju ja hinnoittelu tehtaalla tukkuerissä.
Satasen Ovh-lenkkarit ja verkkarit Alveineen tuskin maksaa tehtaalla Kiinassa alvittomana paljon kymppiä enempää.
Toki tämä olisi vaatinut työtä ja liikesalaisuuksienkin penkomista, mutta olihan helpompaa naulata pieni Pia seinään, kun ei ollut ihan rehellinen tässä.
Cittari ei väitäkään myyvänsä kauppiaannitse suunnittelemia pienompelimovaatteita lähituotannosta. Se on se ero tässä. Ei monenkaan ketjun tuotteiden tuotanto kestä päivänvaloa ja se on globaali ongelma. Mutta Pia on valehtelija. Se on hänelle ongelma nyt. Hänellä on puheet kuin tekisi vaatteensa aidosti itse lähellä pienyrittäjiä työllistämällä vaikka hyödyntää saastuttavaa hikipajatuotantoa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki brändit hinnoittelevat näin ja mitä kalliimpiin brändeihin mennään, sitä enemmän hinnoissa on brändilisää eli köyhille tuttua ilmaa. Joku kiinassa valmistettu takki mistä maksat 100e kaupassa on saattanut maksaa tehtaalta pari kolme euroa jos sitäkään. Tietty tullit, säädöt, ym. lukuisat pikkukustannukset kumuloituvat mutta kaupalle menee ovh:sta suoraan 50%. Valmistajan täytyy tuottaa takki 50 eurolla kaikkine kuluineen ja maksaa jotain palkkoja hallintoonkin, vaikka heillä ei olisi omia kauppaliikkeitä.
Ei tässä ole oikeasti mitään uutisoitavaa. Koko ala ja kaikki muutkin alat toimivat juuri näin.
No ei koko ala. On hieman eroakin toiminnassa kuvailemaasi, kun tehdään suunnittelu ja tuotanto alusta loppuun Suomessa.
T: suomalainen vaatetustyöntekijä
Vaikka olen suhteellisen varakas en ostaisi mitään huivia 60 eurolla. En merkkituotetta enkä muutakaan noin kallista pikkutuotetta. En myöskään temuta eettisistä syistä.
Bypias on tehnyt törkeitä vedättksiä asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen.
Vierailija kirjoitti:
Lukeehan Marimekon tekstiileissäkin selvästi Made in China. Se vaan on taattua laatua kun hintoja katsoo.
Eivät valehtele kuitenkaan. Ihan avoimesti kerrottu asia heiltä missä vaatteet valmistetaan.
YLPEYS KÄY LANKEEMUKSEN EDELLÄ, PIA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo vähän kyllä voisi miettiä lehdistön etiikkaa tässä, kun kyseessä kuitenkin alan normaalit käytännöt. Mutta brändillä pitää tietysti olla asiantunteva viestijä, joka kriisiviestitsee tällaisen hyökkäyksen voitoksi.
Avaa nyt vähän, onko mielestäsi ihan normaali käytäntö tuotteen markkinointi siten, että asiakas selkeästi saa sen käsityksen että tuote on laadukas ja eettisesti valmistettu, kun se todellisesti on hikipajassa teetetty kertakäyttörätti?
Mun mielestä osa Piasin tuotteista on tosi hyvällä maulla valittu. Vaikkakaan eivät ole Pian itse suunnittelemiaan. Harmi, kun piti tollainen höpö höpö tarina keksiä, ne tuotteet olisi menneet kaupaksi ilman tarinaakin. Ehkä eri katteella, mutta silti. Hyvin olisi Pia käärinyt massia niinkin.
Itse kävin aina ihailemassa Piasin mekkoja ja muita vaatteita. Koin kuitenkin, että en maksa pellavasta noin paljoa, kun menee käytössä aina kamalan näköiseksi, en tykkää rypyistä siis. Minulla ei siis ollut varmaa laittaa niihin tuollaisia summia. Olisin kyllä halunnut. Että turha on syyttää niitä asiakkaita, joilla on joko massia tai halua laittaa rahaa brändiin, johon uskoivat.
Muistakaa nyt, että Kiinasta ei saa tilata (pl. tapaukset joissa itse myyt eteenpäin).
Jotenkin ei jaksa ihmetellä touhua. Akat ostavat rumia luksuslaukkuja satakertaiseen hintaan luullen maksavansa laadusta ja kauneudesta.
Eipä tuo brändikään ole koskaan mitään hyvää makua edustanut, vaan ennemminkin sellaista marbellassa drinksuilla ja sitten takaisin juvalle -tyyliä.