Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen osa-aikatyössä ja joudun hakemaan nyt 4 työpaikkaa kuukaudessa. Asia on minulle ok

Vierailija
24.03.2026 |

Hain joka tapauksessa töitä jatkuvasti. Mutta virkailijalle ei näytä olevan. Hän soitti minulle ja oli hyvin hengästyneen oloinen puhelimessa ja kiireinen. Hän halusi saada asiat mahd. nopeasti hoidettua. Onkohan tässä mitään järkeä? Mietin vain. Itse olen osa-aikatyötä tekevä opettaja. Lisäksi teen siinä sivussa kevytyrittäjän töitä. Saan toisinaan muutaman satasen kuussa ansiosidonnaista, kesällä hieman enemmän. 

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain suomessa, työtön tehtailee hakemuksia järjestelmälle, ei sen takia, että työllistyisi?

Eikä siinä vielä kaikki vaan töissäkäyvä tehtailee hakemuksia, jotta saa kesälomarahaa. 

Just näin. Elän keikkatyöllä 9,5kk vuodesta ja saan palkkojen yhteydessä myös lomarahan eli lomat rahana. Ne säästöön. Sit kesällä 2,5kk lomalla ja kelalta työttömyys ja asumistukena toiset lomarahat päälle. Näin toimii malli Suomi.

Ja sitten leikataan niiltä, jotka on tt-tuella ja työmarkkinatuella. Ja yrittäjä ei saa kesälomarahaa jne. Jottain tarttis tehdä ja ihan ensimmäisenä ansiosidonnainen ja tuet pois kesälomaa tuilla pitäviltä. 

Vierailija
62/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vakityössä, mutta ne ymmärrä, mikä ongelma työnhaku on. Monelle firmalle voi verkossa jättää avoimen hakemuksen. Parissa minuutissa näppäilee sellaisen menemään. 

Ja siksi, jos oikeasti haluaa kyseiseen firmaan töihin, niin kannattaa vanhanaikaisesti soittaa, tai mennä käymään. Niitä avoimia hakemuksia ei jakseta käydä läpi, koska ovat täynnä pakkohakijoita. 

Jos on tyytyväinen elämäänsä osa-aikaisena, niin kai niitä hakemuksia voi silti näpytellä, että viranomaiset pysyvät tyytyväisinä. Harmi niille, jotka joutuvat käsittelemään ne.

Meillä meno tyssäisi pääportille ja hr ei ehdi vastailemaan puheluihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin painan 2-3 vkoa kuussa töitä, yleensä samassa paikassa. Tämä ei riitä työkkärille koska tämä lasketaan vain keikkailuksi koska lähes jokainen työsopimus on yksittäinen, päivä tai pari kerrallaan.

Vakinaiseksi saakka ei ole tunteja, työpaikka ei tee ns. 0-sopimuksia.

Silti mua jaksetaan pommittaa koko ajan hakemaan töitä joita en välttämättä edes ottaisi vastaan koska viihdyn erittäin hyvin nykyisessä paikassa. 

Välillä jutellaan ns. työkkärin määräämästä palkkatukipaikasta, eli että ne lähettäis mut ilmeisesti heidän määräämään paikkaan töihin tekemään jotain tyhjänpäiväistä, sen sijaan että olisin tutussa paikassa.

Päivärahaa en toki ole saanut ainakaan 4kk, mutta ei uskalla jättäytyä pois liiton päivärahalta, koska seuraavasta kuusta ei taas tiedä, jos ei olekaan töitä.

Voishan ne enempi panostaa kiusaamaan niitä joilla ei ole yhtään töitä ja jotka haluavat ja tarvivat töitä.

Vierailija
64/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikitään sääntöjen mukaan. Aloitan työt kesäkuussa ja minun on haettava noita neljää työpaikkaa siihen asti. Työsopimus on jo allekirjoitettu mutta siltikin pitää lähetellä hakemuksia ihan muodon vuoksi jotta saa työttömyysetuuden. Vähän naurettava järjestelmä mutta minkäs teet.

Eikö muka olisi mitenkään mahdollista saada tähän väliin lyhytaikaisia keikkatöitä?

Vierailija
65/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläköhän viraton opettaja kesän eläisi, ellei ansiosidonnaista hakisi?

Ihan samalla tavalla kuin yrittäjätkin elää kesälomallaan, säästöillään. Se on systeemin väärinkäyttöä, että nostaa ansiosidonnaista kesälomallaan muuten vain. Ammatinvalintakysymys. 

Ei se ole systeemin väärinkäyttöä, että työttömyyskaudelta nostaa työttömyyskorvausta.

On se kun se työttömyysjakso on ihan pelleilyä eikä työttömyyttä. Tottakai, jos syksyllä ei työt jatku, on työtön. Kesäloman ajan työtöntä leikkiminen on ihan vain tuen väärinkäyttöä. Ansiosidonnaisessa pitäisi olla vähintään sama  karenssi kuin irtisanoutuneellakin. Mun mielestä se pitäisi evätä kokonaan heiltä, joilla työt jatkuu loman jälkeen ja soppari vaan ajoitetaan kikkailemalla. 

Mäkin alan tehdä niin, että nostan kesältä ansiosidonnaista. Irtisanoudun toukokuussa ja palkkaan itseni uudelleen syyskuussa. 

Mukana! Kuinka tyhmä sitä on ollutkaan kun on elänyt omilla rahoillaan vuoden ympäri. 

Niinpä. Mukavampi se kesä on viettää yhteiskunnan rahoilla kuin omillaan. 

Tämä! Jos ei palkastaan saa sen vertaa säästöön, että ei kesän yli pärjää, onkohan sitä kykenevä opettamaan lapsille rahankäyttöä? Täysin turha kuluerä, menee kesätöihin, jos rahaa on vailla. Tai sitten tekee kuten työttömätkin, myy mökkinsä ja mummonsa ja sitten saa sen tuen, jos hyvin käy. 

Onpa katkeraa kitinää. Mitäs eivät palkkaa opettajia kunnollisiin virkoihin vaan roikottavat puoliksi töissä. -sivusta

No kenen vika se on? Hämmästelen ihmisiä, jotka todella kehtaavat nostaa ansiosidonnaista parin kk ajalta sen vuoksi, että sattuu olemaan opettaja tai osa-aikatöissä. Mitä enemmän he kuluttavat tukia, sitä vähemmän jää niille, jotka oikeasti sen tarvitsisivat. Ja kyllä, niin kauan kun he kitisevät, kitisen minäkin takaisin. Jos en maksaisi niin paljon veroja, jotta he saavat kikkailla, samahan se mulle olisi. Nyt maksan enkä voi osoittaa rahojani niitä tarvitsevilla vaan ne valuvat näille opettajille, jotka eivät niitä tarvitse. 

Olen puolitoistavuotiaan lapsen äiti ja ollaan oltu lapsen kanssa vuorotellen sairaana jo kuukausien ajan. Olen töissä erikseen kutsuttavana ja muuten kotona ansiosidonnaisella. 

Jos olisin vakitöissä olisin viime kuukausien aikana ollut jatkuvasti pois. Terveinä aikoina lapsi on ollut päiväkodissa ja olen voinut ottaa vastaan töitä. 

Koko rumbahan alkoi siitä kun lapsi aloitti päälle 1 v iässä kolmepäiväisen päiväkotiviikon. Sieltä tuli kaikki taudit ja siinä kierteessä on oltu. 

Halusin kokeilla tällaista järjestelmää jotta lapsi voi totutella päiväkotiin ja saan itse käydä töissä. En vain ymmärrä enää, että miten voin oikein voittaa kun se on huono jos käyn töissä ja sekin on huono jos en käy...? 

Vierailija
66/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tyytyväinen elämäänsä osa-aikaisena, niin kai niitä hakemuksia voi silti näpytellä, että viranomaiset pysyvät tyytyväisinä. Harmi niille, jotka joutuvat käsittelemään ne.

Eikun tähän on hyvin yksinkertainen ratkaisu. Et ole työtön työnhakija. Tämä on sama kuin joku luulee että lapsilisät on pakko hakea 😂 

Järki käteen nyt ihmiset. Jos te jäätte oikeasti työttömiksi, ehditte kyllä ilmoittautua työnhakijaksi ja hakea niitä paikkoja. Voi niitä aikoja, kun ihmiset kävi töissä eikä kikkailleet tuilla. 

Vierailija
67/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin painan 2-3 vkoa kuussa töitä, yleensä samassa paikassa. Tämä ei riitä työkkärille koska tämä lasketaan vain keikkailuksi koska lähes jokainen työsopimus on yksittäinen, päivä tai pari kerrallaan.

Silti mua jaksetaan pommittaa koko ajan hakemaan töitä joita en välttämättä edes ottaisi vastaan koska viihdyn erittäin hyvin nykyisessä paikassa. 

Välillä jutellaan ns. työkkärin määräämästä palkkatukipaikasta, eli että ne lähettäis mut ilmeisesti heidän määräämään paikkaan töihin tekemään jotain tyhjänpäiväistä, sen sijaan että olisin tutussa paikassa.

Päivärahaa en toki ole saanut ainakaan 4kk, mutta ei uskalla jättäytyä pois liiton päivärahalta, koska seuraavasta kuusta ei taas tiedä, jos ei olekaan töitä.

Voishan ne enempi panostaa kiusaamaan niitä joilla ei ole yhtään töitä ja jotka haluavat ja tarvivat töitä.

Sama tilanne. Keikkailen eräälle suurelle kaupungille ja täytän kelan lappua, koska olen Suomen systeemissä työtön, kun minulla ei ole työsopimusta. 4 haun velvoite. Ei ole pienintä aikomusta jättää tätä työmuotoa. Erittäin "vapaa" ja hyvätuloinenkin. Hakemukset vedän 4kpl/kk niin vihkoon ettei varmasti valita. Jos systeemi on tämä, niin toimitaan sitten näin.

Vierailija
68/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläköhän viraton opettaja kesän eläisi, ellei ansiosidonnaista hakisi?

Ihan samalla tavalla kuin yrittäjätkin elää kesälomallaan, säästöillään. Se on systeemin väärinkäyttöä, että nostaa ansiosidonnaista kesälomallaan muuten vain. Ammatinvalintakysymys. 

Ei se ole systeemin väärinkäyttöä, että työttömyyskaudelta nostaa työttömyyskorvausta.

On se kun se työttömyysjakso on ihan pelleilyä eikä työttömyyttä. Tottakai, jos syksyllä ei työt jatku, on työtön. Kesäloman ajan työtöntä leikkiminen on ihan vain tuen väärinkäyttöä. Ansiosidonnaisessa pitäisi olla vähintään sama  karenssi kuin irtisanoutuneellakin. Mun mielestä se pitäisi evätä kokonaan heiltä, joilla työt jatkuu loman jälkeen ja soppari vaan ajoitetaan kikkailemalla. 

Mäkin alan tehdä niin, että nostan kesältä ansiosidonnaista. Irtisanoudun toukokuussa ja palkkaan itseni uudelleen syyskuussa. 

Mukana! Kuinka tyhmä sitä on ollutkaan kun on elänyt omilla rahoillaan vuoden ympäri. 

Niinpä. Mukavampi se kesä on viettää yhteiskunnan rahoilla kuin omillaan. 

Tämä! Jos ei palkastaan saa sen vertaa säästöön, että ei kesän yli pärjää, onkohan sitä kykenevä opettamaan lapsille rahankäyttöä? Täysin turha kuluerä, menee kesätöihin, jos rahaa on vailla. Tai sitten tekee kuten työttömätkin, myy mökkinsä ja mummonsa ja sitten saa sen tuen, jos hyvin käy. 

Onpa katkeraa kitinää. Mitäs eivät palkkaa opettajia kunnollisiin virkoihin vaan roikottavat puoliksi töissä. -sivusta

No kenen vika se on? Hämmästelen ihmisiä, jotka todella kehtaavat nostaa ansiosidonnaista parin kk ajalta sen vuoksi, että sattuu olemaan opettaja tai osa-aikatöissä. Mitä enemmän he kuluttavat tukia, sitä vähemmän jää niille, jotka oikeasti sen tarvitsisivat. Ja kyllä, niin kauan kun he kitisevät, kitisen minäkin takaisin. Jos en maksaisi niin paljon veroja, jotta he saavat kikkailla, samahan se mulle olisi. Nyt maksan enkä voi osoittaa rahojani niitä tarvitsevilla vaan ne valuvat näille opettajille, jotka eivät niitä tarvitse. 

Olen puolitoistavuotiaan lapsen äiti ja ollaan oltu lapsen kanssa vuorotellen sairaana jo kuukausien ajan. Olen töissä erikseen kutsuttavana ja muuten kotona ansiosidonnaisella. 

Jos olisin vakitöissä olisin viime kuukausien aikana ollut jatkuvasti pois. Terveinä aikoina lapsi on ollut päiväkodissa ja olen voinut ottaa vastaan töitä. 

Koko rumbahan alkoi siitä kun lapsi aloitti päälle 1 v iässä kolmepäiväisen päiväkotiviikon. Sieltä tuli kaikki taudit ja siinä kierteessä on oltu. 

Halusin kokeilla tällaista järjestelmää jotta lapsi voi totutella päiväkotiin ja saan itse käydä töissä. En vain ymmärrä enää, että miten voin oikein voittaa kun se on huono jos käyn töissä ja sekin on huono jos en käy...? 

Hoitovapaasta kuullut? 

Vierailija
69/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et joudu hakemaan 4 paikkaa kuussa siksi että olet osa-aikainen opettaja, vaan siksi että nostat työttömyyskorvausta. 

Olet siis osa-aikatyötön ja elät muiden ihmisten rahoilla, ja sen takia sinulla on velvollisuus tehdä kaikkesi päästäksesi sellaiseen tilanteeseen missä elätät itse itsesi. 

Vierailija
70/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikun tähän on hyvin yksinkertainen ratkaisu. Et ole työtön työnhakija. Tämä on sama kuin joku luulee että lapsilisät on pakko hakea 😂 

Järki käteen nyt ihmiset. Jos te jäätte oikeasti työttömiksi, ehditte kyllä ilmoittautua työnhakijaksi ja hakea niitä paikkoja. Voi niitä aikoja, kun ihmiset kävi töissä eikä kikkailleet tuilla. 

Ei ja ei.

Mieluummin pysyn "huvikseni" kelan kelkassa ja saan tuet tarvittaesaa kahdessa päivässä tilille. Jos joka kerta loman tai keikkakatkon jälkeen ilmoittaudun vasta "tarpeeseen" niin AINA käsittely väh. kuukauden ja 7 karenssipäivää mausteeksi.

Vierailija
71/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama tilanne. Keikkailen eräälle suurelle kaupungille ja täytän kelan lappua, koska olen Suomen systeemissä työtön, kun minulla ei ole työsopimusta. 4 haun velvoite. Ei ole pienintä aikomusta jättää tätä työmuotoa. Erittäin "vapaa" ja hyvätuloinenkin. Hakemukset vedän 4kpl/kk niin vihkoon ettei varmasti valita. Jos systeemi on tämä, niin toimitaan sitten näin.

No hyppää pois työkkärin listoilta. Ei ne sua siellä väkisin pidä. 

Jokainen voisi miettiä, että tarviinko mä tukea tämän palkkani päälle vai en. Työttömälle sanotaan että sä elät ihan hyvin sillä 500€, miksi 1000€ kuussa tienaavan ei tarvitse vaan hänen kannattaa olla työtön työnhakija? Mä en edes kehtaisi olla, saati ajattelisin että ollaan kun kerran mahdollista on. Onneksi en ole joutunut koskaan edes miettimään, mutta on tuo ihan hassu ajatuskin. 

Vierailija
72/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ja ei.

Mieluummin pysyn "huvikseni" kelan kelkassa ja saan tuet tarvittaesaa kahdessa päivässä tilille. Jos joka kerta loman tai keikkakatkon jälkeen ilmoittaudun vasta "tarpeeseen" niin AINA käsittely väh. kuukauden ja 7 karenssipäivää mausteeksi.

Onko se tarpeeseen todella? Enpä usko. 

Vierailija
73/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikitään sääntöjen mukaan. Aloitan työt kesäkuussa ja minun on haettava noita neljää työpaikkaa siihen asti. Työsopimus on jo allekirjoitettu mutta siltikin pitää lähetellä hakemuksia ihan muodon vuoksi jotta saa työttömyysetuuden. Vähän naurettava järjestelmä mutta minkäs teet.

Eikö muka olisi mitenkään mahdollista saada tähän väliin lyhytaikaisia keikkatöitä?

Hmm joo olisi varmaankin. Sen jälkeen on kela käsittelee päivärahoja puoli vuotta ja pyytelevät ties mitä selvityksiä. Onko vaivan arvoista? Keikkatyöt luultavasti olisivat niin kaukana että niiden tekemiseen menee (kulkemiseen) enemmän rahaa kuin mitä niistä saa. Asioilla on monta puolta ja laskin on keksitty.

Vierailija
74/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyppää pois työkkärin listoilta. Ei ne sua siellä väkisin pidä. 

Jokainen voisi miettiä, että tarviinko mä tukea tämän palkkani päälle vai en. Työttömälle sanotaan että sä elät ihan hyvin sillä 500€, miksi 1000€ kuussa tienaavan ei tarvitse vaan hänen kannattaa olla työtön työnhakija? Mä en edes kehtaisi olla, saati ajattelisin että ollaan kun kerran mahdollista on. Onneksi en ole joutunut koskaan edes miettimään, mutta on tuo ihan hassu ajatuskin. 

Kaikki massit kuppaan, mitä vaan irtoaa.

Meillä perkele makaa entiset kansanedustajat JUHLARAHOILLA vuosia "työttöminä työnhakijoina". He näyttävät esimerkkiä, miten systeemiä kuppaamalla elellään herroiksi!

Vierailija
75/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ja ei.

Tiedä onko tarpeeseen vai ei. Kyllä mulle raha kelpaa.

Vierailija
76/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne typaikat olisi hyvä antaa niille joilla ei ole vielä töitä? 

Ei sillä osa-aikatyöllä elä ihmismäistä elämää.

Ai jaa. Itse pidän joka pe vapaata. Palkka laski 6k -> 4800 mutta niin laski verotkin! Saan lisäksi n 2k osinkotuloja kuussa ja asunto on velaton

Vierailija
77/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ja ei.

Varmasti juu. Ehkä tämä asenne on syy meidän nykytilanteelle, jossa raha valuu ihan väärään suuntaan. Onneksi minä voin paikata asiaa suorilla lahjoituksilla, käteistä ei voi laittaa kun se on heidän tuista pois, mutta lahjakortteja Kela ei näe. 

Vierailija
78/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki osa-aikatyötä tekevät pitäisi tipauttaa tuilta pois ja kieltää työttömänä työnhakijana olo. 

Eli haluat lisää kokonaan työttömiä?

En halua vaan nimenomaan roikkumasta järjestelmästä henkilöt, jotka ovat siellä turhaan. Apkin eläisi palkallaan osa-aikatyössä ollessaan, mutta nostaa tukea siihen päälle huvikseen ja on työttömien kanssa hakemassa niitä vähäisiä paikkoja. 

Tuskin kukaan on huvikseen kortistossa. Eiköhän ne osa-aikaiset ole kortistossa sen takia, että olet savustanut kokoaikaisesta osa-aikaisen, jotta henkilö siirtyisi kortistoon, jotta voisit sitten soittaa kortistoon ja poimia sieltä valtiolle ja politiikkaan töihin henkilöitä. Kun tämä ei onnistu niin yrität pudottaa osa-aikaiset pois kortistosta, jotta tulisivat valtiolle ja politiikkaan töihin

Ongelma ei siis ole työllisessä eikä työttömässä eikä osa-aikaisessa työntekijässä eikä yrittäjissä vaan SINUSSA. Sinulla on pakkomielle. Sairas pakkomielle saada henkilöitä valtionhallintoon ja politiikkaab. Henkilöitä, jotka eivät ole missään tekemisissä politiikan kanssa. Henkilöitä, jotka eivät halua politiikkaan eivätkä valtiolle.

Ongelma on SINUSSA. Sinun sairas pakkomielteesi aiheuttaa yhteiskunnassa valtavasti työttömyyttä, kaaosta, tyytymättömyyttä, epäonnellisuutta, tragedioita, köyhyyttä, yksinäisyyttä.

Olet erittäin itsekäs, julma, kapeakatseinen ja vallanhaluinen, omaan alaasi erittäin fakkiutunut napaasi tuijottelija. Kiristät, manipuloit, haluat päättää ihmisten puolesta kaiken. 

Vierailija
79/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ja ei.

Varmasti juu. Ehkä tämä asenne on syy meidän nykytilanteelle, jossa raha valuu ihan väärään suuntaan. Onneksi minä voin paikata asiaa suorilla lahjoituksilla, käteistä ei voi laittaa kun se on heidän tuista pois, mutta lahjakortteja Kela ei näe. 

Tämä asenne on minullekin ihan outo. Olen sitä sukupolvea, joka kokee tärkeäksi tienata itse ja tuet kuuluu vai niitä tarvitseville. Lapsilisiäkään en nosta, miksi nostaisin? Jos joskus olen työtön tai sairas tms., silloinkin ensisijaisesti käytän säästöjä ja vakuutuksia, ihan viimekädessä, jos pakko on, tukia. 

Vierailija
80/110 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm joo olisi varmaankin. Sen jälkeen on kela käsittelee päivärahoja puoli vuotta ja pyytelevät ties mitä selvityksiä. Onko vaivan arvoista? Keikkatyöt luultavasti olisivat niin kaukana että niiden tekemiseen menee (kulkemiseen) enemmän rahaa kuin mitä niistä saa. Asioilla on monta puolta ja laskin on keksitty.

En osaa sanoa, onko vai ei. Riippuu täysin ihmisen tilanteesta. Jos ei ole yhtään puskurirahaa ja tarvitsee parin kk pätkälle välttämättä työttömyystuen, niin kai silloin on aivan perusteltua että pitää noudataa niitä sääntöjä, jotka työttömyysetuuden saamiselle on - eli hakee töitä. Tilanteessasi joku esim. pääkaupunkiseudulla asuva voisi ihan oikeasti hyvinkin saada keikkatyön vuokrafirman kautta tuolle ajalle - sittenhän sitä saisi palkkaa eikä millään tukien käsittelyajoilla olisi merkitystä. Ei kai näihin asioihin voi laittaa eri sääntöjä sen mukaan, missä henkilö esim asuu, onko hänellä kenties autoa käytettävissä ym. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi