Maaliskuun pörssisähkön keskiarvohinta nyt: 3.53 snt / kWh. Ihan kivasti saa kuitattua alkuvuoden kalliimpia hintoja
Ja nythän on päivälläkin halpaa. Esimerkiksi klo 12-17 alle 1 snt/kwh.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Miksi siis pösähköläiset valittaa ja itkee, kun sähkö silloin tällöin on vähän kalliimpaa ? - Taitaa olla melkoisen persaukista sakkia, kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi, ovat varmaan myös kelan luukuttajia.
Tätä minäkin ihmettelen.
Meillä on pörssisähkö, koska se tulee meille halvemmaksi kuin kiinteähintainen sopimus. Enkä tietenkään valita, sillä olen tyytyväinen valintaani.
Mutta toki ymmärrän sen, että sähkölämmitteisessä talossa talven sähkönkulutus on suurta, ja silloin laskusta tulee suuri, ihan sama millainen sopimus on. Mutta tällöinhän vika ei ole pörssisähkössä vaan lämmitysmuodon valinnassa. Esimerkiksi minun vanhemmillani on suora sähkölämmitys ja pieni eläke. Mutta ei heillä sähkölasku kasva liian suureksi, koska he lämmittävät talvella joka päivä uunin. Ja kylppärin lattialämmitys on ohjelmoitu lämmittämään yöllä.
Orpoa ei kiinnosta miten kansa pärjää kun itse voi matkustaa taxilla ilmaiseksi..Myös palkkio riittää sähköön joten kukaan ei saa helpotusta ennen kun orpolle tulee pulaa rahasta. Tän sais seuraavalla kerralla nakata roskalaatikkoon vaikka saahan se sinne sopeutumisrahaa.
Ihan sama kun ei näillä kulutuksilla paljoa persettä kutkuta maksaako saman pörssisähköllä tunteja kytäten vai vapaasti määriksellä sähköä käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Ei mun aika ja hermot kestäisi kytätä koska sähkö on halpaa alkuvuodesta. Eikä mulla olisi varaa maksaa kalliita sähkölaskuja. Maksoin tammikuulta kaukolämmöstä 310€ ja jos olisi pitänyt vielä sähköstä maksaa 100€ enemmän kuin mitä maksoin niin mulle olisi jäänyt ruokaan kuukaudeksi vain 50€. Lääkkeitä ei olisi ollut varaa ostaa. Mä maksan yksin omakotitalon kuluja ja mun nettotulot on toistaiseksi n.1400€.
Teen vuorotyötä joten en ole edes aina kotona halvan sähkön aikaan. Mä haluan pestä pyykkini ja tiskini koska haluan ja mä haluan saunoa koska mä haluan. Sekä pitää valoja päällä silloin kun niitä tarvitsen.
Ei tarvi mitään kytätä, ja pyykit voi pestä ihan milloin vain. Pörssisähkö tulee silti halvemmaksi, vaikka ei edes tähtää sen kummemmin halpoihin tunteihin.
Määrikset on täys pellejä. Itse säästän monta sataa euroa vuodessa pörssillä.
Meillä oli monta vuotta pösä ja olimme muutamia satasia myös voitolla, nyt ennen joulua otettiin määris. Onneksi. Säästyneillä rahoilla mksetaan lähes koko loppuvuosi.
Todettiin ettei kannata ottaa riskiä kun viimevuoden oma toteutunut pösä oli 0,2cnt halvempi kuin saatu määris - viimevuoden lukemilla olisimme hävinneet 28e pösään verrattuna.
Tämän vuoden tilanteen näkee sitten 1.1.27, tänään voitolla vielä 466e
mitä se muille kuuluu onko määsis vai pörssi. se on omaa tyhmyyttä jos kokee maksavansa liikaa. esim v25 pörssin keski hinta 3,36. olen erittäin tyytyväinen. vaihtakaa sopimusta jos teitä ahistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Ei mun aika ja hermot kestäisi kytätä koska sähkö on halpaa alkuvuodesta. Eikä mulla olisi varaa maksaa kalliita sähkölaskuja. Maksoin tammikuulta kaukolämmöstä 310€ ja jos olisi pitänyt vielä sähköstä maksaa 100€ enemmän kuin mitä maksoin niin mulle olisi jäänyt ruokaan kuukaudeksi vain 50€. Lääkkeitä ei olisi ollut varaa ostaa. Mä maksan yksin omakotitalon kuluja ja mun nettotulot on toistaiseksi n.1400€.
Teen vuorotyötä joten en ole edes aina kotona halvan sähkön aikaan. Mä haluan pestä pyykkini ja tiskini koska haluan ja mä haluan saunoa koska mä haluan. Sekä pitää valoja päällä silloin kun niitä tarvitsen.
Ei tarvi mitään kytätä, ja pyykit voi pestä ihan milloin vain. Pörssisähkö tulee silti halvemmaksi, vaikka ei edes tähtää sen kummemmin halpoihin tunteihin.
Miten se muka voi tulla halvemmaksi kun sähköä tarvitsee aina silloin kun kulutus on suurinta ja sähkö maksaa eniten. Tässähän ei ole mitään järkeä ettei muka tarvitsisi mitenkään ajoittaa sähkön käyttöä. Ellei sitten satu olemaan joku yökukkuja kuten naapuri joka tykkää öisin rytkyttää pesukoneitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se muka voi tulla halvemmaksi kun sähköä tarvitsee aina silloin kun kulutus on suurinta ja sähkö maksaa eniten. Tässähän ei ole mitään järkeä ettei muka tarvitsisi mitenkään ajoittaa sähkön käyttöä. Ellei sitten satu olemaan joku yökukkuja kuten naapuri joka tykkää öisin rytkyttää pesukoneitaan.
Ei se yö/päivä-vaihtelu niin suurta ole kiom menneinä vuosina ja tänäänkin päivä on alle sentin.
00 - 011,03 c/kWh
01 - 021,20 c/kWh
02 - 031,41 c/kWh
03 - 041,29 c/kWh
04 - 051,38 c/kWh
05 - 061,66 c/kWh
06 - 071,80 c/kWh
07 - 081,44 c/kWh
08 - 091,60 c/kWh
09 - 101,84 c/kWh
10 - 111,68 c/kWh
11 - 121,24 c/kWh
12 - 130,61 c/kWh
13 - 140,47 c/kWh
14 - 150,44 c/kWh
15 - 160,46 c/kWh
16 - 170,65 c/kWh
17 - 180,84 c/kWh
Oho, palsta söi välit
00 -01
1,03 c/kWh
01 - 02
1,20 c/kWh
02 - 03
1,41 c/kWh
03 - 04
1,29 c/kWh
04 - 05
1,38 c/kWh
05 - 06
1,66 c/kWh
06 - 07
1,80 c/kWh
07 - 08
1,44 c/kWh
08 - 09
1,60 c/kWh
09 - 10
1,84 c/kWh
10 - 11
1,68 c/kWh
11 - 12
1,24 c/kWh
12 - 13
0,61 c/kWh
13 - 14
0,47 c/kWh
14 - 15
0,44 c/kWh
15 - 16
0,46 c/kWh
16 - 17
0,65 c/kWh
17 - 18
0,84 c/kWh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on aihe joka menee ihmisillä tunteisiin.... :D
Tänä vuonna olisi kannatanut vaihtaa talveksi kiinteään. Vaikka vähän kalliimmallakin KWH hinnalla. Mutta aika pennosia tässä lasketaan. Normaali okt asuja hävisi joitain satasia. Ja saa nyt varmaan loppuvuonna suunnilleen samoihin laskunsa. Kuin kiinteänkin käyttäjä. Mutta erot on siis jotain kymppejä. Ei hitto, ei semmosella viedä edes perhettä heseen. Joten ihan ymmärrettevää se kiinteähintainen soppari on. Ketään ei tällä hetkellä riistetä eikä kukaan ole suuri voittaja. Oli mikä soppari vain. Ne ryöstösoppari +20c /kwh hinnalla taitaa olla kanssa jo ohi.
Sähköyhtiö tosin saa aina omansa. Se on hyvä busines varsinkin jos on yksi suurista, joka myy siirtoakin.
Jep. Kyllä tässä ihan mielellään maksaa sen 10-20e/kk siitä, että voi käyttää sähköä juuri silloin kun sille on tarve.
Kyllä meillä käytetään sähköä juuri silloin kun sille on tarve. Ja pörssisähkösopimus meillä on ollut vuodesta 2018, paitsi että vuonna 2022 oli ehkä 9kk ajan toistaiseksi voimassa oleva kiinteähintainen. Huomattavan halvalla on sähköä saatu lähes koko ajan. Tammi-helmikuun piikki ei muuta kokonaiskuvaa millään tavoin. Tuollaisia pätkiä tulee aika ajoin, mutta halvalla mennään kokonaisuutena silti.
Ihmetyttää nämä kommentit, joissa sanotaan että vain talven sähköhinnoilla on merkitystä, kun kesällä sitä ei kulu. Me asutaan 200 neliön maalämpötalossa, ja jos jaetaan vuosi kahteen 6kk:n puoliskoon (huhti-syyskuu ja loka-maaliskuu), niin meillä kyllä menee kesäpuoliskolla melko tarkkaan 1/3 koko vuoden kulutuksesta. Kyllä sillä on iso merkitys, että kesäaikaan sähkö ei maksa juuri mitään. Se kompensoi talven hintoja aika hyvin, ja kokonaisuus menee halvalla.
Miten elää ne ihmiset, joilla ei kesäaikaan sähköä kulu? Meillä sähköä vie lämmityskauden ulkopuolella ihan päivittäin esim. käyttöveden lämmitys, ilmanvaihto, 2 jääkaappia ja 3 pakastinta. Pesukonetta, pyykinkuivuria ja tiskikonetta käytetään meilllä kyllä kesälläkin. Saunaa lämmitetään kesät talvet. Säästä riippuen jäädytystäkin tarvitaan pitkään kesäkuukausina. Sähköautoa meillä ei ihan vielä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nämä kommentit, joissa sanotaan että vain talven sähköhinnoilla on merkitystä, kun kesällä sitä ei kulu. Me asutaan 200 neliön maalämpötalossa, ja jos jaetaan vuosi kahteen 6kk:n puoliskoon (huhti-syyskuu ja loka-maaliskuu), niin meillä kyllä menee kesäpuoliskolla melko tarkkaan 1/3 koko vuoden kulutuksesta. Kyllä sillä on iso merkitys, että kesäaikaan sähkö ei maksa juuri mitään. Se kompensoi talven hintoja aika hyvin, ja kokonaisuus menee halvalla.
Miten elää ne ihmiset, joilla ei kesäaikaan sähköä kulu? Meillä sähköä vie lämmityskauden ulkopuolella ihan päivittäin esim. käyttöveden lämmitys, ilmanvaihto, 2 jääkaappia ja 3 pakastinta. Pesukonetta, pyykinkuivuria ja tiskikonetta käytetään meilllä kyllä kesälläkin. Saunaa lämmitetään kesät talvet. Säästä riippuen jäädytystäkin tarvitaan pitkään kesäkuukausina. Sähköautoa meillä ei ihan vielä ole.
No meillä ei ainakaan mene paljoa sähköä lämpiminä aikoina. Siihen lämmitykseenhän suurin osa menee, joten silloin talvella on paljon tärkeämpää olla se halvempi muoto sähköstä kuin silloin kesällä.
Pesukoneen, pyykinkuivurin ja tiskikoneen käyttö ei hirveästi käytä sähköä. Puhutaan ihan muutamasta kympistä. Meillä ei hirveästi saunota kesällä, kun on muutenkin jo kuuma ja suurimmaksi osaksi käytetään huomattavasti viileämpää vettä. Talvella sitä vettä pitää enemmän lämmittää, kun on putkistoissa jo ennestään kylmää. Meillä ainakin ihan vesilaskuissakin näkee että lämmintä vettä käytetään huomattavasti enemmän talvella kuin kesällä.
Myös meillä ei ole noin montaa jääkappia tai pakasinta. Ja jos on vähäänkään paremmat mallit noissa pakastimissa ja jääkaapeissa, niin ei nekään kuluta kuin muutaman kympin sitä sähköä kuussa jos sitäkään.
No meillä ei ainakaan mene paljoa sähköä lämpiminä aikoina. Siihen lämmitykseenhän suurin osa menee, joten silloin talvella on paljon tärkeämpää olla se halvempi muoto sähköstä kuin silloin kesällä.
Pesukoneen, pyykinkuivurin ja tiskikoneen käyttö ei hirveästi käytä sähköä. Puhutaan ihan muutamasta kympistä. Meillä ei hirveästi saunota kesällä, kun on muutenkin jo kuuma ja suurimmaksi osaksi käytetään huomattavasti viileämpää vettä. Talvella sitä vettä pitää enemmän lämmittää, kun on putkistoissa jo ennestään kylmää. Meillä ainakin ihan vesilaskuissakin näkee että lämmintä vettä käytetään huomattavasti enemmän talvella kuin kesällä.
Myös meillä ei ole noin montaa jääkappia tai pakasinta. Ja jos on vähäänkään paremmat mallit noissa pakastimissa ja jääkaapeissa, niin ei nekään kuluta kuin muutaman kympin sitä sähköä kuussa jos sitäkään.
Meillä menee kesällä ilmanvaihtoon, vedenlämmitykseen, ruuanlaittoon ja pesukoneisiin ihan saman verran kuin talvellakin. Lämmitys tietty pois mutta muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En väittänytkään, että meillä menee kesällä paljon sähköä. "Iso osa" on eri asia kuin "paljon". Ei meillä mene talvellakaan paljoa sähköä. Meillä menee vuoden talvipuoliskolla hieman yli 6000 kwh ja kesäpuolella hieman yli 3000kwh. Se että 1/3 kulutuksesta on erittäin halvan hinnan aikaan, pudottaa keskihintaa rajusti. Koko viime vuoden toteutunut keskihinta oli 4,1 snt/kwh. Eikä pörssisähkösopimus todellakaan rajoita meidän elämää millään tavalla. Mutta tyhmää on katsoa katsoa pelkästään talven kalliita hintoja. Vain kokonaisuus vuoden mittaan ratkaisee.
Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tällä maaliskuun sähköllä saat torpan tammikuussa lämpimäksi?
Tämä.
Sä ap maksoit jo ne kalliit laskut. Et sä niitä takasin saa.
Minä maksoin kylmällä jaksolla sen saman 7snt mitä aina maksan ja nyt jo aurinko hoitaa talon lämmityksen ja sähkön kulutus on mitätöntä. Tätä on sinne jonnekin syys-lokakuulle, syksystä riippuen. Sitten taas vilp lämmittää eikä sekään sähköä vie juuri mitään ennen kuin ihan kylmimmillä keleillä.
Pörssisähköläiset näkevät vuoden laskujen loppusumman ja käytetyn sähkön määrän. Sillä on hyvin helppo laskea kuinka paljon laskun loppusumma olisi kiinteän sopimuksen hinnalla. Ja myös hyvin helppo on verrata kumpi summa on suurempi, se laskutetun pörssisähkön summa vai kiinteä hinta kerrottuna sähkönkulutuksella. Kyllä heikollakin matikalla osaa tuon verran laskea ja verrata.
Se että sinulla laskelma tuo erilaisen tuloksen johtuu niistä monista muuttujista, joita asiaan liittyy. Joten sinun ratkaisusi ei ole ainoa hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Et voi kuitata kovia hintoja, jos et varastoi sähköä akkuun.
??? Miten niin en voi? Totta kai voin, ja niin myös teen!
meillä 4 vuoden keskiarvo pörssissä 4,6c/kWh.
Pörssi aina halvin pitkällä aikavälillä.
Koeta ymmärtää, ap, että jos eläke on n. 1800 ja tulee muutamana kuukautena kahden tonnin sähkölasku, niin ei siihen ole varaa. Etukäteen säästäminen aika vaikeaa. Lisäksi elämässä on muutakin kuin vahtia sähkön hintaa, esim. vapaus - ja ennustettavuus. Pörssisähkö on rikkaille ja yrityksille. Älä siis tuputa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on aihe joka menee ihmisillä tunteisiin.... :D
Tänä vuonna olisi kannatanut vaihtaa talveksi kiinteään. Vaikka vähän kalliimmallakin KWH hinnalla. Mutta aika pennosia tässä lasketaan. Normaali okt asuja hävisi joitain satasia. Ja saa nyt varmaan loppuvuonna suunnilleen samoihin laskunsa. Kuin kiinteänkin käyttäjä. Mutta erot on siis jotain kymppejä. Ei hitto, ei semmosella viedä edes perhettä heseen. Joten ihan ymmärrettevää se kiinteähintainen soppari on. Ketään ei tällä hetkellä riistetä eikä kukaan ole suuri voittaja. Oli mikä soppari vain. Ne ryöstösoppari +20c /kwh hinnalla taitaa olla kanssa jo ohi.
Sähköyhtiö tosin saa aina omansa. Se on hyvä busines varsinkin jos on yksi suurista, joka myy siirtoakin.
Jep. Kyllä tässä ihan mielellään maksaa sen 10-20e/kk siitä, että voi käyttää sähköä juuri silloin kun sille on tarve.
Meillä on pörssisähkö, ja käytetään sähköä juuri silloin, kun on tarve. Silti tulee halvemmaksi kuin kiinteä.
Mutta kuten sanot, niin pienistä summista kokonaisuudessa puhutaan, joten ei tätä kovin intohimoisesti kannata ottaa. Molemmat valinnat ovat ihan hyvin perusteltavissa.
Määrikset on täys pellejä. Itse säästän monta sataa euroa vuodessa pörssillä.