Maaliskuun pörssisähkön keskiarvohinta nyt: 3.53 snt / kWh. Ihan kivasti saa kuitattua alkuvuoden kalliimpia hintoja
Ja nythän on päivälläkin halpaa. Esimerkiksi klo 12-17 alle 1 snt/kwh.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se menee, että pörssisähköasiakas maksaa sähköstä vain yksi tai kaksi kuukautta vuodessa, mutta toki aika kallista hintaa. Muu aika vuodesta pörssisähkö on käytänössä lähes ilmaista.
Määrähintaisella kuukaudessa menee kesäaikaan kymppi sähköön. Ei sillä ole mitään väliä. Ainoastaan lämmityssähköllä on, jos sähköä siihen tarvitaan.
No en mä kyllä ole koskaan päässyt kympin sähkölaskuun määräaikaisella mun 145 neliön omakotitalossa. Halvin kulutuslasku kesällä on ollut 25,57€.
Vierailija kirjoitti:
Miten tällä maaliskuun sähköllä saat torpan tammikuussa lämpimäksi?
Tämä.
Sä ap maksoit jo ne kalliit laskut. Et sä niitä takasin saa.
Minä maksoin kylmällä jaksolla sen saman 7snt mitä aina maksan ja nyt jo aurinko hoitaa talon lämmityksen ja sähkön kulutus on mitätöntä. Tätä on sinne jonnekin syys-lokakuulle, syksystä riippuen. Sitten taas vilp lämmittää eikä sekään sähköä vie juuri mitään ennen kuin ihan kylmimmillä keleillä.
Et voi kuitata kovia hintoja, jos et varastoi sähköä akkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Minä maksoin kylmällä jaksolla sen saman 7snt mitä aina maksan ja nyt jo aurinko hoitaa talon lämmityksen ja sähkön kulutus on mitätöntä. Tätä on sinne jonnekin syys-lokakuulle, syksystä riippuen. Sitten taas vilp lämmittää eikä sekään sähköä vie juuri mitään ennen kuin ihan kylmimmillä keleillä.
Kyllä meillä on pakkasta edelleen. Etenkin öisin.
Ap
Mulla alkoi pörssisähkö vasta nyt maaliskuun puolella. Kylmät kuukaudet oli kiinteä hinta. Näin teen aina. Eihän pörssisähkö ole mikään määräaikainen, sen voi vaihtaa milloin vain.
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi pörssisähkö vasta nyt maaliskuun puolella. Kylmät kuukaudet oli kiinteä hinta. Näin teen aina. Eihän pörssisähkö ole mikään määräaikainen, sen voi vaihtaa milloin vain.
Kuulostaa fiksulta. Mutta se tärkeä kysymys on: Paljonko maksoit kiinteästä sopimuksesta?
Itse olen todennut nuo lyhyet sopimukset yksiselitteisesti liian kalliiksi.
Tammi-helmikuulta säästöä n 500e, maaliskuulta nyt "tappiota" 34e
Loppuvuodelle vielä käytettävissä 466e määriksellä:)
Saakohan tuon kulutettua marraskuun loppuun mennessä?
Määrähintaisella kuukaudessa menee kesäaikaan kymppi sähköön. Ei sillä ole mitään väliä. Ainoastaan lämmityssähköllä on, jos sähköä siihen tarvitaan.
No en mä kyllä ole koskaan päässyt kympin sähkölaskuun määräaikaisella mun 145 neliön omakotitalossa. Halvin kulutuslasku kesällä on ollut 25,57€.
Epäilen myöskin??
Meillä viime heinäkuun sähkö pörssillä (3,67cnt/kwh) teki 10,26e yhteensä mutta tuskin niin halpaa määristä on ollut vuosikymmeniin
Kulutus jää puoleen tammikuun kulutuksesta. Ei tänä vuonna pääse halvimpien määräaikaisten tasolle enää millään. Keskiarvolla ei maaliskuussakaan lämmitetä.
Lämmitystarvetta todellakin on vielä maaliskuussa.
Aika vähän ollut enää tässäkuussa, muutamassa huoneessa napsahtaa tunniksi päälle yöllä. Hyvin pysyy lämpö 22 asteessa vaikka termarit on 19
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Ap
Joo, täälläkin oli 1 pakkasaste. Mutta kuten sanoin, meillä aurinko jo lämmittää. Meillä on katolla aurinkokeräimet, jotka lämmittävät sekä kierto-että käyttöveden. Varaajan koko on 1800l, ei ehdi talo kylmetä yön aikana pikkupakkasilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Ap
Pari pakkastuntia yöllä vs -20 vuorokauden ympäri on sähkönkäytön kannalta karvan verran eri asia. Sähkön hinnassa on olennaista marras-helmikuu, muu on sellaista senttipeliä että pelkkä ajahukka jonka käyttää sähkön hinnan miettimiseen tekee pörssisähköstä tappiollista
Sähkönhinta korreloi kulutuksen kanssa.
Kun kulutus on alhaista, niin sähkönhinta on alhainen. Esim. omakotitalon sähkönkulutuksesta 70 % ajoittuu kolmelle kalleimmalle kuukaudelle.
Ja kulutus on yli kolme kertaa pienempi kuin alkuvuoden kalliilla hinnoilla. Eli kuittaantuu 3 kertaa maaliskuun kulutusta vastaavalla ajalla. Mitä lähemmäs kesää mennään sitä hitaammin kuittaantuu kun kulutus pienenee
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli jopa alkutalven lasku pienempi kuin normisti. Yllättäin. Luulin että olisi huomattavasti enemmän. Tosin sen pari kuukautta mietin käyttööni ja esim sauna oli vähällä ja pyykin pesu tiettyinä aikoina.
Mutta kyllä pörssisähkö sopii esim kerrostaloasujalle hyvin. Nyt taas lähes ilmaista.
No sanotaanko näin, että kun asuin pienessä kaukolämmitetyssä yksiössä aikanaan, niin eipä sillä sähkön hinnalla ollut käytännössä mitään merkitystä. Sitähän kului kuukaudessa vähemmän kuin nyt perheellisenä ison omakotitalon lämmitykseen normaalina talvipäivänä.
Tietenkin siinä mielessä sopii joo, että se todennäköisesti tulee kiinteää halvemmaksi, mutta toisaalta jos on taipumusta liialliseen hinnan kyttäämiseen, niin kyllä siitä kyttäämättömyydestä voi vuositasolla sen kympin tai kaksi maksaakin.
Tää on aihe joka menee ihmisillä tunteisiin.... :D
Tänä vuonna olisi kannatanut vaihtaa talveksi kiinteään. Vaikka vähän kalliimmallakin KWH hinnalla. Mutta aika pennosia tässä lasketaan. Normaali okt asuja hävisi joitain satasia. Ja saa nyt varmaan loppuvuonna suunnilleen samoihin laskunsa. Kuin kiinteänkin käyttäjä. Mutta erot on siis jotain kymppejä. Ei hitto, ei semmosella viedä edes perhettä heseen. Joten ihan ymmärrettevää se kiinteähintainen soppari on. Ketään ei tällä hetkellä riistetä eikä kukaan ole suuri voittaja. Oli mikä soppari vain. Ne ryöstösoppari +20c /kwh hinnalla taitaa olla kanssa jo ohi.
Sähköyhtiö tosin saa aina omansa. Se on hyvä busines varsinkin jos on yksi suurista, joka myy siirtoakin.
Ei ole vieläkään tän vuoden ostettu keskiarvo mennyt alle 12c. Jos marginaalin laittaa päälle. Ehkä kuun lopussa menee? En tiiä. Toivottavasti kaikki pelaa ja sähköä saadaan normaalisti
Hassua muuten että porukoiden taloja ei tarvii enää lämmittää kun vrk keskilämpötila nousee plussan puolelle. Ei meillä ainakaan tönö pysy täysin lämpimänä itsestään jos yöllä on -3 astetta pakkasta. Vaikka päivällä nouseekin +3 asteeseen. :D Ok. Jos takkaa lämmittäisi niin ehkä sitten lattialämmöt voisi jo sammuttaa, mutta ei jaksa. Kun sähkö on halpaa ja puista on vaivaa...
Vierailija kirjoitti:
Tää on aihe joka menee ihmisillä tunteisiin.... :D
Tänä vuonna olisi kannatanut vaihtaa talveksi kiinteään. Vaikka vähän kalliimmallakin KWH hinnalla. Mutta aika pennosia tässä lasketaan. Normaali okt asuja hävisi joitain satasia. Ja saa nyt varmaan loppuvuonna suunnilleen samoihin laskunsa. Kuin kiinteänkin käyttäjä. Mutta erot on siis jotain kymppejä. Ei hitto, ei semmosella viedä edes perhettä heseen. Joten ihan ymmärrettevää se kiinteähintainen soppari on. Ketään ei tällä hetkellä riistetä eikä kukaan ole suuri voittaja. Oli mikä soppari vain. Ne ryöstösoppari +20c /kwh hinnalla taitaa olla kanssa jo ohi.
Sähköyhtiö tosin saa aina omansa. Se on hyvä busines varsinkin jos on yksi suurista, joka myy siirtoakin.
Jep. Kyllä tässä ihan mielellään maksaa sen 10-20e/kk siitä, että voi käyttää sähköä juuri silloin kun sille on tarve.
Lämmitystarvetta todellakin on vielä maaliskuussa.