Maaliskuun pörssisähkön keskiarvohinta nyt: 3.53 snt / kWh. Ihan kivasti saa kuitattua alkuvuoden kalliimpia hintoja
Ja nythän on päivälläkin halpaa. Esimerkiksi klo 12-17 alle 1 snt/kwh.
Kommentit (39)
Miten tällä maaliskuun sähköllä saat torpan tammikuussa lämpimäksi?
No eipä sillä kyllä kovin kivasti kuittailla mitään, kun alkuvuodesta oli melkein koko ajan 10-20 pakkasta ja nyt tää kuu on ollut suurimmaksi osaksi plussaa.
Toki jos lämmitykseen ei sähköä mene, niin silloinhan on ihan sama kuinka kylmää pihalla on.
Kulutus jää puoleen tammikuun kulutuksesta. Ei tänä vuonna pääse halvimpien määräaikaisten tasolle enää millään. Keskiarvolla ei maaliskuussakaan lämmitetä.
Joo, tokihan ne kylmät kuukaudet kuittautuvat nyt kun ei tarvitse enää lämmittää taloa melkein ollenkaan. 😂😂😂😂😂
Ihan nollille pääsee. Jos tammikuussa sähkö maksoi 800 euroa ja nyt maksaa -800 euroa. Eiku siis 200 euroahan se nyt maksaa. Keskimäärin pitää maksaa vain 500 euroa kuukaudessa.
Kyllä nyt harmittaa sitä, joka maksoi tammikuussa 400 euroa ja nyt 300 euroa. ldiootti maksaa keskimäärin 350 euroa kuukaudessa. Eikö se ymmärrä häviävänsä hirveästi. Eiku...
Ruotsissa sähkölämmitteisissä ok-taloissa asuville kansalaisille jaetaan alkuvuoden korkean sähkönhinnan kompensaatiota 1000-2000kr. Ruotsissa reagoidaan valtion toimesta nopeasti myös polttoaineiden hintoihin kun taas Suomessa pääkanisteri Orpo vain toivoilee Iranin sodan pikaista loppumista ettei suomalaisia tarvitse auttaa tässä kautta aikain pahimmassa energiakriisissä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tokihan ne kylmät kuukaudet kuittautuvat nyt kun ei tarvitse enää lämmittää taloa melkein ollenkaan. 😂😂😂😂😂
Ihan nollille pääsee. Jos tammikuussa sähkö maksoi 800 euroa ja nyt maksaa -800 euroa. Eiku siis 200 euroahan se nyt maksaa. Keskimäärin pitää maksaa vain 500 euroa kuukaudessa.
Kyllä nyt harmittaa sitä, joka maksoi tammikuussa 400 euroa ja nyt 300 euroa. ldiootti maksaa keskimäärin 350 euroa kuukaudessa. Eikö se ymmärrä häviävänsä hirveästi. Eiku...
Olen aivan varma että mulla ei vuoden maksettu/kWh ylitä kuutta senttiä. Tähän saakka n.10 vuoden ajalla korkein hinta ollut 5,1snt/kWh.
Koko vuoden kilowatit ja maksetut eurot ratkaisee, sama milloin ja mihin sitä sähköä on kulunut.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse saada. Tammikunn lämmitykset on jo hoidettu ei-sähkölämmityksellä. Meillä itsellä sähkönkulutus on talvella pienempää kuin kesällä, joten kalliit talvihinnat kuittaantuvat hyvin vuoden mittaan, kun sähkö on halpaa silloin, kun meillä sitä eniten tarvitaan.
Noinhan se menee, että pörssisähköasiakas maksaa sähköstä vain yksi tai kaksi kuukautta vuodessa, mutta toki aika kallista hintaa. Muu aika vuodesta pörssisähkö on käytänössä lähes ilmaista.
Mulla tuli jopa alkutalven lasku pienempi kuin normisti. Yllättäin. Luulin että olisi huomattavasti enemmän. Tosin sen pari kuukautta mietin käyttööni ja esim sauna oli vähällä ja pyykin pesu tiettyinä aikoina.
Mutta kyllä pörssisähkö sopii esim kerrostaloasujalle hyvin. Nyt taas lähes ilmaista.
Ihan sama. Ei mun aika ja hermot kestäisi kytätä koska sähkö on halpaa alkuvuodesta. Eikä mulla olisi varaa maksaa kalliita sähkölaskuja. Maksoin tammikuulta kaukolämmöstä 310€ ja jos olisi pitänyt vielä sähköstä maksaa 100€ enemmän kuin mitä maksoin niin mulle olisi jäänyt ruokaan kuukaudeksi vain 50€. Lääkkeitä ei olisi ollut varaa ostaa. Mä maksan yksin omakotitalon kuluja ja mun nettotulot on toistaiseksi n.1400€.
Teen vuorotyötä joten en ole edes aina kotona halvan sähkön aikaan. Mä haluan pestä pyykkini ja tiskini koska haluan ja mä haluan saunoa koska mä haluan. Sekä pitää valoja päällä silloin kun niitä tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan se menee, että pörssisähköasiakas maksaa sähköstä vain yksi tai kaksi kuukautta vuodessa, mutta toki aika kallista hintaa. Muu aika vuodesta pörssisähkö on käytänössä lähes ilmaista.
Niin silloin kun sitä ei enää tarvita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan varma että mulla ei vuoden maksettu/kWh ylitä kuutta senttiä. Tähän saakka n.10 vuoden ajalla korkein hinta ollut 5,1snt/kWh.
Koko vuoden kilowatit ja maksetut eurot ratkaisee, sama milloin ja mihin sitä sähköä on kulunut.
No jos maksat vuodessa 5,5 snt kwh, 10000 kwh/v niin maksaa 550 €/v.
Kiinteällä 7 snt/kwh 700 €/kwh eli 150 € enemmän.
Kannattaako riskeerata, jos joku vuosi hintaa loikkaakin? 2022 minulla oli vielä vanha 5 snt kiinteä sopimus. Käyttämäni sähkön vuoden keskihinta olisi silloin ollut pörssissä 18,8 snt/kwh.
Eli 500 € vrt 1880 € 10000 kwh:n vuosikulutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Määrähintaisella kuukaudessa menee kesäaikaan kymppi sähköön. Ei sillä ole mitään väliä. Ainoastaan lämmityssähköllä on, jos sähköä siihen tarvitaan.
Miksi siis pösähköläiset valittaa ja itkee, kun sähkö silloin tällöin on vähän kalliimpaa ? - Taitaa olla melkoisen persaukista sakkia, kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi, ovat varmaan myös kelan luukuttajia.
Vierailija kirjoitti:
No eipä sillä kyllä kovin kivasti kuittailla mitään, kun alkuvuodesta oli melkein koko ajan 10-20 pakkasta ja nyt tää kuu on ollut suurimmaksi osaksi plussaa.
Toki jos lämmitykseen ei sähköä mene, niin silloinhan on ihan sama kuinka kylmää pihalla on.
Yöt on kylmiä, todellakin menee lämmitykseen. Toisaslya itse esimerkiksi teen klapikoneella polttopuita halvan sähkön tunteina. Ja autoa pitää ladata.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei voi ymmärtää.
Myös silloin kun sai kiinteitä 4snt/kWh ilman kk maksua. Ääliöt teki kerrostaloon kiinteitä 25€/kk sopimuksia. Todellisuudessa ainakin puolet turhaan maksoivat. Sähkösopimuksilla on aina ollut helppo höynäyttää "vakio maksulla"
Vierailija kirjoitti:
Alat nyt halvan sähkön aikaan säästämään ensi talven sähkölaskuja.
Pörssisähkön ajattelu pitää osata
jakaa koko vuodelle. Ja ainakin itselläni pörssisähkö tulee reilusti halvemmaksi.
Mutta ihmisillä on erilaisia asumismuotoja ja näin. Toiselle sopii toinen ja toiselle toinen.
Eihän se pörssisähkö ole kuin pari kuukautta maksimissaan hintavaa ja sitten onkin ihan halpaa , miltei ilmaista mutta toisilla iskee paniikki , itselleni ei pörssisähkö sopinut juuri tuon takia , pää ei kestänyt mutta olisihan se halvempaa kuin määräaikainen .