Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menisitkö työttömänä pehmonalleja virkkaamaan jotta saisit tavata muita työttömiä?

Vierailija
23.03.2026 |

https://yle.fi/a/74-20214996?fbclid=IwY2xjawQt8y9leHRuA2FlbQIxMQBzcnRjB…

Oletko epäsosiaalinen hikikomerossa asuva työtön. Mene virkkaamaan pehmoleluja pajalle.

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina inhonnut nalleja ja muita nukkeja. Lapsena luulin, että kaikki muut on psykoosissa kun ne tykkäsi Titi-nallesta ja Nalle Luppakorva oli jotain maailman söpöintä. Sen sijaan olen tykännyt "oikean" näköisistä pehmoista. 

Vierailija
42/112 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti tuosta työvellisuudesta ja esim nallejen ompelusta saa lähes 1 500 euroa/kk. Kyllä, olen valmis tälläiseen käsityötehtävään heti. 

Kyllä mä mun nykyisillä Suomen tuloilla (noin tonni, työkkärituki +asumistuki) voisin tuollaiseen nallepajaan myös mennä. Kiva oppia uusi taito ja jos se olis sen 4h päivässä niin en mä minkään palkan perään itkis. Saanhan mä jo tonnin kuussa ja sit päälle tuollaisen kivan aktiviteetti puuhailupaikan. Ja jos ei nallenvirkkaus kiinnosta niin onhan niitä muitakin kuten joku puutyö paja jne, tiedän myös kahviloita joissa osa on jotain kuntouttavan kautta tulleita. Vähän saa puuhailla ja olla ihmisten seassa ja oppia sosiaalisia taitoja ja asiakaspalvelutyötä mutta ei ole mitään vaativia velvollisuuksia ja saa ottaa iisimmin kuin oikea työntekijä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

:( kyllä nyt keljuttaa kun en oppinut kansakoulussa virkkaamaan edes patalappua ! Ketjusilmukoita kylläkin tein n. neljä kilometriä.

Vierailija
44/112 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Tanskan toimeentulotukikin ole jotain 1700 e/kk? Silloinhan tuosta saa ihan työpaikan verran tuloakin.

Joillekin se on, lähinnä yli 30-vuotiaille tanskalaisille, tai voi olla vähän nuoremmillekin, jos on riittävän hyvä tutkinto. Tanskassa on kolmen eri suuruusluokan tukia, ja tuo on se korkein. Tanskan tukien määrää ei voi suoraan verrata Suomeen, koska siellä on myös korkeammat elinkustannukset. Mutta minusta tuossa on ideaa, että erilaisella taustalla oleville on eri suuruiset tuet. 

Vierailija
45/112 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin mennä. Asian ydin on siinä, että jos haluat yhteiskunnan tukia niin siihen liittyy silloin myös velvollisuuksia. Ei ketään pakoteta virkkaamaan pehmonalleja.

Vierailija
46/112 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Tanskan toimeentulotukikin ole jotain 1700 e/kk? Silloinhan tuosta saa ihan työpaikan verran tuloakin.

Joillekin se on, lähinnä yli 30-vuotiaille tanskalaisille, tai voi olla vähän nuoremmillekin, jos on riittävän hyvä tutkinto. Tanskassa on kolmen eri suuruusluokan tukia, ja tuo on se korkein. Tanskan tukien määrää ei voi suoraan verrata Suomeen, koska siellä on myös korkeammat elinkustannukset. Mutta minusta tuossa on ideaa, että erilaisella taustalla oleville on eri suuruiset tuet. 

Tämä. Yllättävän moni tuntuu kuvittelevan, että tuota kaikkeista korkeinta tukea maksetaan automaattisesti kaikille. Ei makseta vaan sen saamisen ehdot ovat todella tiukat.

Vierailija
47/112 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskan työttömyyskorvauksella, joka on ymmärtääkseni noin 1500 euroa kuussa, menisin todellakin. Kädet eivät tosin kestäisi virkkaamista kovin monta tuntia päivässä, mutta muuten tuo summa kelpaisi kyllä korvaukseksi harrastamisesta.

Mieluummin kyllä maalaisin tauluja julkisten tilojen seinille.

Vierailija
48/112 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pitäisi mun maalata tauluja virastojen seinille työttömyyskorvausta vastaan! 

Työttömyyskorvaus on vähän liian vähän edes yhdestä taulusta. 

Ja mitä sanoo tähän muut kuvataiteilijat? Virastot polkevat taiteen hintaa tuolla tavalla aika rajusti! 

Olen valmis tekemään töitä 37 tuntia viikossa, vaikka siivoamaan, mutta siivoojan palkka on enemmän kuin työttömyyskorvaus! 

T: Ammattitaiteilija

Vierailija
49/112 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkin mukaan alimmalla tasolla ovat m a a han muuttajat, jotka eivät ole viimeisen kymmenen vuoden aikana asuneet yhdeksää vuotta tai työskennelleet 2,5 vuotta Tanskassa. Heidän tukisummansa on n. 945 e/kk bruttona.

Keskitasolla nuoret alle 30-vuotiaat ilman riittävää koulutusastetta saavat bruttona noin 1008 euroa.

Korkeimmalle tukitasolle pääsevät kantaväestöstä yli 30-vuotiaat ja 25-29-vuotiaat, joilla on riittävä koulutusaste. Muualta muuttaneiden on lisäksi täytettävä asumisaika- ja työhistoriaehto. Heillä tuen määrä on noin 1 748 euroa bruttona.

Eikös tämä olisi tosi hyvä jako Suomeenkin? 

Vierailija
50/112 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanskan työttömyyskorvauksella, joka on ymmärtääkseni noin 1500 euroa kuussa, menisin todellakin. Kädet eivät tosin kestäisi virkkaamista kovin monta tuntia päivässä, mutta muuten tuo summa kelpaisi kyllä korvaukseksi harrastamisesta.

Mieluummin kyllä maalaisin tauluja julkisten tilojen seinille.

Niin, ja kukaan ei enää osta taiteilijoiden tauluja kun työttömät maalaa ne ilmaiseksi! Mitä järkeä?!

Vierailija
51/112 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin mennä. Asian ydin on siinä, että jos haluat yhteiskunnan tukia niin siihen liittyy silloin myös velvollisuuksia. Ei ketään pakoteta virkkaamaan pehmonalleja.

Entä jos ei osaa virkata pehmonalleja ylipäätään? 

Vierailija
52/112 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Yllättävän moni tuntuu kuvittelevan, että tuota kaikkeista korkeinta tukea maksetaan automaattisesti kaikille. Ei makseta vaan sen saamisen ehdot ovat todella tiukat.

Ei Suomessa tietenkään kuulukaan maksaa samansuuruisia tukia kuin Tanskassa, koska elinkustannukset ovat erilaiset. Mutta Suomessa on miten vain vertailtuna kyllä todella pienet tuet. Voisi vaikka aloittaa siitä, että laitettaisi samantapaiset kategoriat kuin Tanskassa: 1. ilman työhistoriaa ja asumishistoriaa olevat, 2. alle 30-vuotiaat ilman riittävää koulutusta ja 3. yli 30-vuotiaat ja hyvin koulutetut. 

Vierailija
53/112 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei osaa virkata pehmonalleja ylipäätään? 

Siellähän sitä oppii. Jokainen kyllä oppii, jos haluaa. Tai sitten tekee jotain muuta. Eiköhän nuo pehmonallet nyt olleet vain tuossa esimerkkinä. 

Vierailija
54/112 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut ongelmieni kanssa aika vaikeasti työllistyvä ihminen ja on tässä kaikenlaista puuhapajaa tullut kierrettyä. Kyllä se aina toimintakykyä paremmin pitää yllä, kun joutuu jonnekin lähtemään. 

Vierailija
55/112 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeissa tehtaissa tehdään leluja tai oikeat materiaalit, kankaat. Mummot virkkaavat vaatteita. Vihasin lapsena virkattuja leluja. Poikkeuksena pienet sorminuket.

Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin virkata pehmonalleja ihan vaan huvin vuoksi,  mutta eipä kukaan sellaisia tarvitse.  Joten käytän aikaani villasukkien neulomiseen. 

Mutta katsoin Tanskan tukien summia ja voisihan sillä rahalla nallejakin virkata. 

Vierailija
57/112 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiitos. Kädentaitojen ammattilaisena edellytän, että jos teen käsitöitä rahaa vastaan, se raha on sitten palkkaa.

Aivan pimeetä on, että et saa tehdä niitä itseksesi työttömänä tai karenssia pukkaa. Sitten joutuisit askartelemaan jonnekin pajalle. 

Olisikohan tuossa yhtenä tarkoituksena nimenomaan estää niitä itsekseen tehtäviä pimeitä töitä? Kun on pakko olla pajalla joka päivä monta tuntia, ei voi samaan aikaan tehdä pimeitä töitä. 

Ei ne ole pimeitä töitä jos taiteilija maalaa esim. tauluja tai muusikko tekee musiikkia. Kukaan ei välttämättä maksa niistä ja jos maksaisi, niin siitä maksetaan veroja, eli kyse ei ole pimeistä töistä. 

Jos mä maalaan taulun, niin mä määrään sen hinnan millä sen myyn. 

Se ei ole oikein, että teetetään jollakin taiteilijalla taidetta ja ripustetaan se tai annetaan se ( esim. Virkattu nalle ) jollekin ilman korvausta. 

Työttömyyskorvaus ei riitä. 

Mä voin mennä pajalle maalaamaan taulun, mutta sitä ei kyllä kukaan ripusta eikä vie minnekään ilmaiseksi. 

Suomessa työttömyystuki on jotain 700e ja riippuen vähän taulusta sillä hinnalla voi saada 1-3 taulua. 

Vierailija
58/112 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa virkata, mutta onpa komea ja dynaamisen oloinen mies tuo Yamwaka. 

Jos olisin työtön ja minut kutsuttaisiin työkkärin, vai mikä se on, järjestämälle kurssille jossa opetetaan virkkaamista niin menisin kyllä.

Vierailija
59/112 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa saa saman verran jos asuu pk seudulla.

Eikä saa!  Käteen tulee 595 eur/kk. Ei mitään muuta. En ole työttömyydestä huolimatta tt-asiakas.

Vierailija
60/112 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Goodluck Yamwaka

Mikähän värinen kaveri on kyseessä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme