Miksi yli 65v ovat vielä töissä miksi niitä töitä ei anneta nuorille?
Jotkin tekevät ihan vapaaehtoisesti töitä vielä eläkkeellä ollessaan. Nuorisotyöttömyys on valtava. Voisiko nämä eläkeläiset lopettaa työnteon ja päästää nuoria töihin.
Lisäksi kummastuttaa eläkeiän nosto. Mikä järki siinä on. Eikö nuoret saisi töitä kun vanhemmat päästetään eläkkeelle eli työttömyys laskee. Sillä säästetään nuorille annettavia tukia ja eläkkeiden maksua.
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vielä on ymmärrettävissä, jos ovat viimeiseen saakka töissä, jäämättä ensin eläkkeelle. Mutta kun ensin pidetään eläkeläiskahvit, ja sitten jatkavat keikkatöissä mahdollisesti ihan samassa paikassa ja tehtävässä. Nuoret eivät edes opi työelämään, jos he eivät saa sitä ensimmäistäkään työpaikkaa. Olen juuri saavuttanut alimman eläkeiän, enkä edes mieti työnteon jatkamista. Toivon vaan, että joku nuori otetaan tilalleni, vaikka työnantajan tyylin jo tiedänkin.
Meillä on kaksi viime vuonna eläkkeelle jäänyttä jotka tulevat tarvittaessa paikkaamaan työntekijäpulaa. Kyse on erikoisosaamisesta joka vaatii vuosien koulutuksen ja toki uusia koulutetaan koko ajan mutta työntekijätarve vaihtelee kun poissaoloja on sairauksien ja muiden syiden takia.
Antaisin ihan mielelläni työni jollekin nuorelle, mutta olen 57, eli en ole saavuttanut edes alinta eläikää vielä. Työelämässä pitää olla, vaikka ei saa enää mielenkiintoisia tehtäviä, ne annetaan nuorille, vaikka heillä olisi enemmän halua kuin kykyä hoitaa niitä tehtäviä.
Miten voin antaa työni nuorelle?
Työnantaja valittaa muutenkin kun ei löydy mistään osaavia tekijöitä.
Palkkaisimme heti ammattitaitoisen nuoren jos jostain löytyisi.
Hyvä keskustelunaihe isovanhempien kanssa. Ja myös keskustelu ikärasismista..
Ja itse 40 vuotta töitä tehneenä (ai niin, niitä kaikkia vuosia ei lasketa eläkekertymään), pätkätöistä, kolmea työtä perheen selviämisen lamavuosia takia tehneenä, voin näillä näkymin jäädä eläkkeelle noin 66 vuotiaana. Opettaisin ja mentoroisin ilomielin nuorempia, mutta kun ei ole hakijoita. Tuohon saumaan tekoäly iskenyt. Työt muka loppuu. Ja hei. Tekoälykään ei osaa ennenkuin kuin opetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole mistään nollasummapelistä.
Näin sanotaan mutta sitten ei perustella yhtään. Kyllä nimenomaan tuntuu nollasummapeliltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorten kannattaisi luoda itse ne omat työpaikkansa, ei suinkaan itkeä sitä että miten paljon on maailmassa työssäkäyviä.
Ei voi jotkut boomerit oli 60 vuotta isoin äänestäjä kunta ja äänestäneet suomen sellaiseen jamaan ettei yrittäminen kannata.
Nuoret ei äänestä, mutta sekin on varmaan eläkeläisten vika.
ei riitä väkiluku. Pitääkö ulkomailta jotenkin saada lisä ääniä? Katos kun suurin äänestäjä kunta meinaa ääni enemmistöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä että vanhat ukot ja akat eläkkeelle silloin kun jo pääsevät.Itse viime vuonna pääsin ja olen todella nauttinut olostani ihanaa.
Joo, mutta eläkeläisetkin saavat tehdä töitä jos osaavat ja heitä tarvitaan.
Niin ahneuksissaan eräät siellä ovat jaloissa.
Meillä taas ne vetelät nuoret älypuhelimineen tahtoo jäädä jalkoihin kun me vanhempi ikäpolvi paiskotaan. töitä.Tauot venyy ja saikku otetaan jos päätät särkee tai muuten vaan ei huvita tulla töihin.Me mummo ikäiset joudutaan tekeen näittenkin työt,että pysytään aikataulussa.😄😄😄😀
Telialla vai DNAlla töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 63v. Kyllä minä ajattelin jatkaa töissä ainakin neljä vuotta, jos terveenä pysyn. Tykkään olla töissä.
Olen samanikäinen, mutta ajattelin jäädä elämään säästöillä vuotta ennen eläkeikää. Olisi mielenkiintoista kuulla, onko tämäkin nuorten mielestä väärin. Jotenkin on jäänyt sellainen tunne, että teki mitä teki 60+ vuotiaana, se on aina väärin.
Säästöillä elämään? Aikamoiset tulot on olleet. voisi luulla että olit käräjä tuomari mutta taisit olla kerros siivoaja. niin ne ajat muuttuu. kiitosta vaan.
-Milleniaali
Vierailija kirjoitti:
Niin, kun niitä vanhuksia ei jostain syystä nyt vaan voi millään armahtaa eläkkeelle, koska meillä on valtava työvoimapula ja nuoret on nyt aivopesty kadehtimaan noiden ihmisten eläkkeitäkin
Ehkä se johtuu siitä että he eivät tule saamaan eläkettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tehnyt päivääkään töitä kun jäin eläkkeelle täytettyäni 65v. Munkin mielestä tärkeää työllistää nuoria.
Minä taas aion tehdä, jos vain terveyttä riittää. Olen opiskellut ja työskennellyt kauan saadakseni nykyisen ammattitaitoni, joten en aio todellakaan jäädä pyörittelemään peukaloitani tietyn iän jälkeen, vaan käyttää tätä osaamistani.
Kiitämme.
-Työttömät.
Vierailija kirjoitti:
Yli 65-vuotiaat ovat parempipalkkaisissa ammateissa hyviä veronmaksajia, joita valtion ei kannata vaihtaa matalapalkkaisiin harjoittelijoihin ja maahanmuuttajiin.
Pörssiyrityksille vaihto kävisi, mutta ne eivät välitä Suomen taloudesta ja hyvinvointivaltiosta.
Ei valtio määrää sitä matalapalkkaa vaan työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan nyt ollut paljon esillä, kuinka nuori sukupolvi ei enää välitä työnteosta, vaan laadukkaasta elämästä, johon ei ilmeisesti juuri työnteko kuulu. Omista oikeuksista ollaan tietoisia ja niitä osataan vaatia. Ihan kiva, mutta kun niitä velvollisuuksiakin olisi. Onneksi on kyllä hyviäkin nuoria työntekijöitä.
eli vaaditaan palkkaa ja kotia. Jopa kohtuuttomasti omaa autoa. ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs nuoret tekee eläkeläisten hyväksi.
Nimittelee ja solvaa, jos ei osaa tietotekniikkaa
Halveksii käteistä rahaa käyttäviä eläkeläisiä
Ihmettelee tälläkin palstalla, kuinka pihalla eläkeläiset on kaikesta.
Jatkuvaa valitusta, kuinka hitaita eläkeläiset on esim kassalla.
Vieläkö joku muka käyttää käteistä.
Vieläkö jollain ei ole älypuhelinta
Vieläkö joku ei osaa pankkisovellusta
Vieläkö joku ei osaa yhtään mitään
Vieläkö joku ääliö mummo tekee itse jouluruuat
Että kiitos vaan, täältä pesee takaisin.
Painan hommia niin kauan kuin kädet ja jalat liikkuu, olen vasta 71v, joten ne liikkuu aika kauan. Työni jatkajan saan luultavasti valita. Valitsen siihen 55-60 V ikäisen.
Sinä voit puolestasi jatkaa vauvapalstalla omaa hommaasi, eli eläkeläisten nimittelyä.
Huom : ei kannattas soittaa poskea eläkeläisille niin paljon. Ne pystyy vaikuttamaan paljon enemmän kuin arvaatkaan.
On se aina mukava kuulla kun boomerit ajattelee joskus muita. Ei tietenkään mitenkään muuten kuin riistämällä mutta ajatus on tärkein.
-Milleniaali.No miten ihmeessä joku riistää joltain toiselta, töitä tekemällä. Riistää miten ? kun ei anna työpaikkaansa toiselle, kenelle toiselle. Eikä sen tekijän tilanteesta tiedä mitään, mitä talouteen tulee. Jos olisi varallisuutta, niin tekisikö sitten.
Viemällä työpaikan.
Keneltä? Se joka sitä työtä tekee, sai sen paikan ensin. Ei se sitä keneltäkään vie
Työnteko on valinta. Vanhempi ihminen voi jäädä eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Nuorten pitäisi hakea noita töitä, mihin on mahdollista päästä. Vaan kaikki eivät hae. Suorittavan tason töihin haetaan joskus ja otettaisiin mahdollisesti nuoria. Mitenkä heitä otetaan töihin,jos eivät hae?
Joku elää nyt tynnyrissä.
Vierailija kirjoitti:
Jäin reilu vuosi sitten eläkkeelle ja työnantaja soittaa ja pyytää töihin. Ei ole nuoria tulossa, missä lie. Kilttinä ja jaksavana mummona menen mielelläni töihin silloin tällöin. Ja käsittääkseni eläkeläinen tulee työnantajalle halvemmaksi?
Nimen omaa se. Mummo on halvempi. Pitäisi olla laki että yli 65 vuotias ei saa tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä on tavoite-eläkeikä 68 vuotta ja siksi ovat töissä. Toinen syy on nuorten sopeutumattomuus työelämään. Ollaan myöhässä, työt jää tekemättä, ja lähdetään pois kun ei jakseta niitä työelämän vaatimuksia.
Pitäisikö sitten esimiesten motivoida tai neuvoa tarkemmin jos vaatimukset ei ole selkeitä?
Miten voi selkeämmin ilmaista "työvuoro alkaa klo 6.30 jolloin tulee olla työpisteellä työvaatteet päällä".
Aamulla ei sitä reipasta*tirsk* parikymppistä näy missään kun sillä oli tyyny hyvin. Eikä se jaksa vääntäytyä töihin seuraavanakaan päivänä. Ja pitäisi uskoa maan johtaminen?!
Haiskahtaa siltä että palkka ei vastaa työn vaatimusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahneushan se. Kukaan ei niitä kompuroivia mummoja ja pappoja siellä työpaikoilla tosiasiassa kaipaa.
Olen 65v, taloushallinnossa. Ohjelmaversio uusi, ei toimi kunnolla. Nuori nörtti ei älynnyt ohjelmavirhettä, ja taatusti saa enemmän palkkaa kuin minä.
Muistan sovellustukifirmojen nousun 90-luvun lopulla - niin leuhkoja! Puhelimessa neuvottiin: pane luukku kii(sulje ohjelma). Kun suljin ikkunan ensin(melu häiritsi), sitä pikkujätkien tirskuntaa, kun luulivat etten älyä. Kuului hirnuvan toiselle mitä tapahtui. - Kun työasemaan lisättiin nettiyhteys, pyysi asentaja roikkaa. Kaivoin roikan miettien miksei normi jatkojohto kelpaa. Sitten sanoi että kannattaisi hommata sellainen toisenlainen roikka. Ennen nämä pitivät meitä ihan uunoina, onneksi nykyään osaavat olla ammattimaisia.
sä sitten korjasit taloushallinnon asiantuntijana ohjelma virheen ja annoit IT fudut? Vai käyköhän toiste päin....
Vierailija kirjoitti:
Vaan mistäs niitä osaavia nuoria saa töihin? Esim. monet laboratorioinstrumentit ja muut hienomekaaniset laitteet ja laitteistot tarvitsisivat huoltomiehiä, vaan ei ole enää osaajia, jotka ymmärtäisivät minkään teknisemmän laitteiston toiminnasta saati korjaamisesta. Eläkeläispappoja haetaan töihin laittamaan kalliita instrumentteja kuntoon, kun ei nuoret kykene eikä ole osaamista eikä näppäryyttä.
Ja jos nyt miettii ihan tavan kotitalouskoneita, niin nuoret eivät esim. työpaikalla osaa laittaa edes astioitaan taukotilassa tiskikoneeseen saati laittaa konetta käyntiin. Eli siinä syytä jo, miksei nuoria palkata.
Ei vaan nää papat on halvempia. Ei tarvii täyttä palkkaa kun on jo osa eläke.
Vierailija kirjoitti:
Nuorten työkäyttäytyminen , asennoituminen, ei vakuuta. Hyvä vanhempi työntekijä on kullanarvoinen.
nuoret on kalliita. Vaatii täyden palkan.
Kelan tuet pois niin työttömät saatanat alkavat työllistää itseänsä. Työtä tekevänä veronmaksajana ei innosta elättää laiskureitä vuodesta toiseen. Työllistäkööit itsensä tai suksikoot hiiteen Suomesta olis kyse ukrainalaisesta tai suomloisesta. Työttömät ovat pahinta saastaa maan päällä.