Opin vasta nelikymppisenä uuden sanan: brunssi. Eli nukut puolille päivin ja syöt, niin se ei ole aamupala eikä lounas, vaan brunssi
Just. Mä olen aina sanonut aamupalaani aamupalaksi, vaikka olisin nukkunut puoleen päivään ja syön aamupalani lounaan aikoihin.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin että brunssi on alkoholia.
Hyvällä brunssilla on aina alkoholia tarjolla! Kuohuviini tai mimosa. Mimosassa se aamiaisen appelsiinimehu tarjotaan kuohuviinin kanssa. ;)
Olen kuullut vähemmän hienostelevien ihmisten kutsuvan tuollaista krapularyypyksi. Lienee siis samasta kyse. ;D
Se on aamiaisen ja lounaan yhdistelmä. On aamiaisjuttuja sekä lounasruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala syödään heräämisen jälkeen. Brunssi on kevyt välipala ennen lounasta.
Joten brunssille ei voi herätä, se vaan jää välistä, jos aamupalaa seuraa lounas.
Mulle päivän ensimmäinen ateria on ajasta huolimatta aamupala. Joskus syö senkin vasta illalla. Onhan sekin heräämisen jälkeen.
Tosin oon alkanut käyttää termiä aamuiltapala jos en muuten syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvällä brunssilla on aina alkoholia tarjolla! Kuohuviini tai mimosa. Mimosassa se aamiaisen appelsiinimehu tarjotaan kuohuviinin kanssa. ;)
Olen kuullut vähemmän hienostelevien ihmisten kutsuvan tuollaista krapularyypyksi. Lienee siis samasta kyse. ;D
Läheskään kaikilla ei ole krapula kun he nauttivat brunssista.
Eikös Suomessakin ole ollut brunssia tarjolla jo muutaman vuosikymmenen? Miten se niin vieras käsite voi olla?
Vierailija kirjoitti:
Minusta brunssi on parempi aamiainen, jolloin voidaan syödä herkkuja ja juhlistaa esim. kesäsunnuntai aamua mansikoilla ja hyvällä juomalla. Pöytä katetaan kauniisti jne.
Ihan samoin kun tehdään sunnuntaipäivällisellä.
Aamiainen on arkirutiinia ja brunssi juhlahetki, josta nautitaan ja osoitetaan vieraanvaraisuutta, jos vieraita.
Kiitos tästä selityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä brunssin voi nauttia ilman, että on edelliseltä päiviä pohjiakin! Toki Suomen suosituin brunssi on vappupäivän brunssi.
Vierailija kirjoitti:
Joten brunssille ei voi herätä, se vaan jää välistä, jos aamupalaa seuraa lounas.
Brunssiko kevyt välipala ennen lounasta? Brunssillahan on paljon erilaista syömistä, katso nyt vaikka tuo Kaartin brunssi. On erilaisia salaatteja, kylmiä kaloja, lämpimässä pöydässä kalaa, lihaa, omelettia, makkaroita kasviksia. Jälkiruokana kakkuja ym plus hedelmiä ja juustoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei, brunssi ei missään nimessä ole pieni välipala, vaan se on ihan tuhti ateria, jolla yleensä korvataan sekä aamiainen että lounas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle päivän ensimmäinen ateria on ajasta huolimatta aamupala. Joskus syö senkin vasta illalla. Onhan sekin heräämisen jälkeen.
Tosin oon alkanut käyttää termiä aamuiltapala jos en muuten syö.
Jaa. Mulla päivän ensimmäinen ateria on lounas, kun jätän aamupalan väliin.
Brunssi on vähän isompi aamupäiväpalatarjoilu. Yleensä tarjolla montaa ruokalajia.
Erinomainen känniyön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä brunssin voi nauttia ilman, että on edelliseltä päiviä pohjiakin! Toki Suomen suosituin brunssi on vappupäivän brunssi.
Aivan! Tuo siinä hämäsi, kun useinmiten kuulee puhuttavan vain vappubrunssista.
Brunssi on kyllä ihan parasta. Me tavataan lapset ja lapsenlapset ainakin kerran kuukaudessa jollain brunssilla lauantaina n.klo 11. On erilaisia brunsseja, lasten kanssa helpoin on buffabrunssi. Sitten on brunsseja, joissa pääruoka tuodaan annoksina ja brunsseja, joissa valitaan tarjolla olevista vaihtoehdoista 3 tai 4 erilaista annosta.
Päivällinen on työttömän aamupala ja brunssi on jotain, mitä hän ei osaa edes lausua.
Vierailija kirjoitti:
Eikös Suomessakin ole ollut brunssia tarjolla jo muutaman vuosikymmenen? Miten se niin vieras käsite voi olla?
Koska on trendikästä esittää junttia netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvisi sitten tämäkin. Kiitos! :)
Eli aamupala on edelleen aamupala kelloon katsomatta.
Eri
Ei ole. Aamupala on tarjonnaltaan hyvin suppea verrattuna brunssiin. Kyse ei ole niinkään tarjoiluajasta vaan siitä mitä pöytään on katettu.
Missä muka on määrätty että aamiaisen tulee olla suppea? Siksi toiseksi briteissä just aamiaiseen saattaa sisältyä kaikenmaailman paistettua pekonia, makkaraa ja ties mitä rasvassa käristettyä ruoka-ainetta :D
Vierailija kirjoitti:
Päivällinen on työttömän aamupala ja brunssi on jotain, mitä hän ei osaa edes lausua.
Se on kyllä jännää miten ihmiseltä katoaa kaikki kyvyt ja osaaminen sekä elämänhallinta heti kun hän joutuu työttömäksi vaikka takana olisi millainen koulutus ja työura tahansa. Ei tällaista ennen ollut, joitain vuosia sitten tapahtui muutos että työtön ei enää ymmärrä edes herätyskelloa, pyykinpesua, ruoanlaittoa, tervehtimistä, sovituista tapaamisajoista kiinnipitämistä etc etc. Koskeehan se sitten näitä solvaajiakin jos he työttömäksi "pääsevät".
Brunssi on selvästi tää hobbitien "second breakfast" joka on aamiaisen ja lounaan välillä. Eli jo tolkien keksi idean, nimi vaan muutettiin myöhemmin.
Minusta paremmalle aamiaiselle ei ole ollut Suomessa oikeaa sanaa, kuin vasta nyt eli brunssi, kun taas kun puhutaan päivällisestä, niin puhutaan perhepäivällinen tai sunnuntaipäivällinen, niin siihen saadaan heti juhlan tuntua.
Vaikka yhtälailla ovat ihmiset nauttineen "juhla-aamiaisia" esim. luonnossa tai vappuna, juhannuksena jne ja syöty pitkän kaavan mukaan iät ja ajat.
Sekoitit sen varmaan punssiin.