Ajattelin aloittaa sisustussuunnittelun konsultoinnin online-palveluna. Mitä mieltä ideastani?
Olen intohimoinen sisutuksen ja antiikin harrastaja ja minulla on usean kymmenen vuoden kokemus lukuisten omien projektien suunnittelusta ja toteuttamisesta.
Ideani on tarjota helposti lähestyttävää sisustusneuvontaa etänä. Lähtökohta olisi yksittäisten sisustamiseen liittyvien pulmien ratkaiseminen, esinehankintojen kuratoiminen ja väri-sekä materiaalivalinnoissa avustaminen. Ei siis mitään arkkitehdin töitä tai remonttisuunnittelua. Ne eivat minua kiinnosta. Vähän kuin shoippailuavustaja tai pukeutumis neuvoja.
Kartoitan tässä yleisön kiinnostusta en tarjoa tässä palveluja.
Miten on, näettekö tässä bisnesideaa? Konsultaatiopalkkioksi ajattelin 150-200 € ja isommat projektit tuntiveloituksena 50€ tunti.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ajatus, mutta en keksi mitään muuta, mihin voisin apua tavita kuin seinämaalien valinta. Harmaitakin on 10 sävyä, joka valmistajalla omansa. Siitä voisin maksaa, mutta kyse on remontoimisesta.
En keksi, mitä muita pulmia minulla voisi olla?Juuri tällaisia pulmia tykkään ratkoa! Sävyn valinnassa kannattaa ihan ensiksi ottaa huomioon huoneen ilmansuunta ja luonnon valon määrä. Oleskellaanko siellä päivällä luonnonvalossa vai illalla keinovalossa? Mitä värejä huoneessa jo on, entä lattiamateriaalit. Lisäksi tulee pohdittavaksi kiiltoaste ja seinien pyyhittävyys. Haluatko muovittomia, akryylimaaleja vai mitä. Onko mikä seinämateriaali, jne.
Haluatko samalla maalata myös ovet, karmit ja listat? Niiden väritys kannattaa harkita seinien sävyn valinnan yhteydessä.
Tärkeää on myös huomioida huoneesi ja sen tyyli kokonaisuutena: vanha puutalo ja moderni kerrostaloasunto ovat yksityiskohdiltaan erilaisia ja kaipaavat erilaisia värisävyjä ja maalilaatuja.
Näissä pohdinnoissa osaan kyllä auttaa.
Ap
Kyllä siellä maali tms kaupassa on myös osaamista. Olisi kiva nähdä sinun koti ja mitä tyyliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet hyvä työssäsi ja myymisessä, voit onnistua esim. siten että kasvatat/luot tunnettuutta somessa. Tuotat sisältöä ilmaiseksi ja samalla keräät potentiaalista asiakaskuntaa. Jossakin vaiheessa voit alkaa myös myydä palveluasi.
Suosittelen erikoistumaan johonkin, esim. keittiöt/lastenhuoneet/säilytysratkaisut.Hyvä pointti! Olenkin ajatellut blogia tai instaa nykyisen projektimme ympärille. Voisin esitellä huoneen kerrallaan ja kuvailla esine- ja materiaalivalintoja. Mukana olisi myös kierrätysaspekti, koska en juurikaan hanki mitään uutta. Ostamme paljon antiikkia ja käytettyjä huonekaluja, uudelleenkäytämme kankaita jne. Niistä saisi kyllä hyvää sisältöä.
En erityisesti halua erikoistua noihin ehdottamiisi juttuihin. Ne eivät ns nappaa yhtään, koska ovat niin puhtaasti funktionaalisia. Omaa alaani ovat enemmän kulttuuri- ja tyyliseikat, toki käytännöllisyys ja asumismukavuus huomioiden.
Ap
Ne erikoitumisehdotukset oli vain esimerkkejä.
Mitä tarkoitat kulttuuriseikoilla? Kulttuurikodin sisustamista, tietyn kulttuurisen ryhmän tyyliin sisustamista vai mitä ihmettä? Sitten varmaan avaat sanallisesti sen ja tyyliseikat, joita tuet/käytät, ja erikoistutkija juuri siihen. Sinunkaan on profiloiduttava ja konkretisoituvat asiakkaalle, mitä tarjoat, jotta löydät oikeanlaista asiakkaita ja he löytävät sinut.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen erikoistumaan johonkin, esim. keittiöt/lastenhuoneet/säilytysratkaisut.
Antiikkiset säilytysratkaisut :'D Hahah
Itseasiassa, niin hauskalta kuin se kuulostaakin, joudun pohtimaan tätä asiaa jatkuvasti ja aikaisemmin todella paljon, kun asuimme 1920-luvun kerrostalossa, jossa kiinteitä komeroita oli todella vähän. Ratkaisin asian erottamalla yhdestä makuuhuoneesta ison vaatehuoneen. Perheenjäsen, jolla on aivan liikaa vaatteita, sai sitten tämän pienen makuuhuoneen mutta runsaasti säilytystilaa.
Viimeaikoina olen yksinkertaisesti ostanut isoja vaatekaappeja ja lipastoja makuuhuuoneisiin. Keittiössä ja ruokasalissa on senkkejä ja irrallisia kaappeja astiota ja keittiövälineitä ym varten. Monet padat, kattilat ja pannut saavat myös olla esillä keittiötiloissa. EN todellakaan ole minimalisti tässäkään asiassa, käytännöllisyys ennen muuta.
Itseasiassa antiikkiesineet ovat hurjan halpoja nykyään verrattuna esim 1980-luvulle, jolloin tein ensimmäisiä hankintojani. Ja mitä isompi ja hankalammin sijotettava huonekalu, sitä edullisempi. Todella korkeatasoisia astia- ja vaatekaappeja 1700-luvulta löytyy huutokauppataloista kohtuu hintaan, toki kuljetus esim Ruotsista saattaa maksaa enemmän kuin itse huonekalu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ideaa tehdä verkkoon vaikka muutama sisustuksen lyhytkurssi? Pienellä maksulla voisit esitellä osaamistasi samalla ja vaikka kurssivideoiden lopussa lähtee mainostamaan että jos ei kurssimateriaalien pohjalta saa ratkaistua omaa sisustusongelmaansa niin voi olla sinuun yhteydessä?
Kiitos hyvästä ideasta. Täytyy tämäkin ottaa ohdittavaksi. Koulutusten pitäminen on itse asiassa minulle hyvinkin tuttua ja luontevaa, tosin en ole tehnyt kurssivideoita, vaan pitänyt kontaktiopetusta irl ja etänä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat periaatteessa kyllä kohteliaalta ja asialliselta, mutta rivien välistä sinusta tulee aika ylimielinen ja muita ihmisiä dissaava vaikutelma. Siitä piirteestä sinun ainakin pitäisi päästä eroon jos asiakaspalvelua mielit tuolla alalla tehdä.
Toinen juttu on sitten se, että kohderyhmäsi on selvästi aika varakkaat ihmiset. Ihan jo siksi, että lähinnä varakkailla (ja seniorimman ikäisillä) suomalaisilla on tuo edustamasi maku ja toisaalta fasiliteetit siihen. Vaikka tykkäisinkin englantilaistyylisestä kartanoromantiikasta, niin vuokrakerrostalokolmioni ei oikein siihen taivu, ainakaan niin että se olisi sen arvoista. Ja koska käytännössä vain varakkaat olisi asiakaskuntaasi niin joudut miettimään miten vakuuttaisit heidät ostamaan palvelua harrastelijalta. Yleensä varakkaat viitsii käyttää vain niitä, jotka on ammattilaisia ja joilla on jo portfolio ja referenssit kunnossa.
Olisiko se oma rakkauteni ja intohimoni asiaan, joka sinulle näyttäytyy ylimielisyytenä? Olen myös luonteelyani vähän anarkisti enkä kumarra kuvia ja taivu totuttuihin kaavoihin. Vaikka sanonkin aika suoraan mitä mieltä olen asioista, pidän myös keskustelua ja yhdessä pohtimissta hyvinkin rakentavana.
Uudehkon kerrostalokolmion sisustusratkaisuissa auttaminen olisi haaste, jonka ottaisin mielelläni vastaan. Vuokra-asunnot on hyviä kohteita, koska se tekeminen on rajoitettua ja tykkään työskennellä tiukoissa rajoissa, eli saada se mikä on jo olemassa loistamaan. Remontoiminen tyyliin kaikki posi betoniin asti ja uutta tilalle ei oikein ole minua. Sinun tapauksessasi varmaankin juuri esinevalinnat ja esim tekstiilit olisi keskiössä ja ne ovat minulle tuttua.
Varmasti kaikki varakkaatkaan eivät halua laittaa kaikkea kerralla uusiksi vaan kaipaavat apua myös hienosäätämisessä ja yksittäisten pulmien ratkaisemisessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Et sinä myy sisustussuunnittelupalvelua, otsikko on väärä. Se mitä sinä haluat myydä, on oman sisustustyylisi ja sisustusmakusi mukainen tietämys. Harrastat intensiivisesti tiettyä sisustustyyliä ja siksi tiedät siitä paljon. Ja nyt haluaisit sitä tietämystä myydä. Mutta ostaako kukaan yksityinen pelkkää kapea-alaisen ja suomessa melko harvinaisen asian tietämystä? Väitän, että ei, ellei sitä ole paketoitu palveluksi, joka tuottaa asiakkaalle jonkun konkreettisen ratkaisun/lopputulokset. Ja se konkreettinen ratkaisu ei ole tieto siitä mistä saa ostaa tietyn tyylisuuntauksen mukaisen lampun tai lampunjohdon. Tarjoamasi lisäarvo on aivan liian vähäinen. Pelkästä tiedosta ei haluta maksaa. Joku voisi maksaa sinulle kyllä siitä, että sinulta saa ostettua sen tietyntyylisen harvinaisen lampun, kotiinkuljetuksella.
Kiitos sinullekin erittäin hyvistä pointeista. Tämä ketjuhan osoittautuu paljon hyödyllisemmäksi kuin osasin edes kuvitella!
Ehkä todella kannattaa dumpata tuo termi "sisustussuunnitelu", koska se näyttää luovan vääriä mielikuvia siitä mitä haluaisin tehdä. Entäpä sisustusneuovonta? Olen tässä puhunut myös kuratoinnista, joka omasta mielestäni on lähinnä ajatuksiani.
Kuratointiin liittyen mielessäni on käynyt monesti antiikki- tai sisustusliikkeen perustaminen. Olen tosin vain leikitellyt ajatuksella : ) koska elämäntilanteeni ei juuri nyt ole sellainen että se sallisi sitoutumisen fyysiseen kauppaan. Voisi tietenkin ajatella ottaa toimeksiantoja jonkun tietynlaisen esiin hankkimisesta ja saattamisesta myyntikuntoon, mutta näen tämän kyllä hirmu pitkällisenä ja siksi epävarmana prosessina. Mutta laitetaanpas nämäkin asiat harkintaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen erikoistumaan johonkin, esim. keittiöt/lastenhuoneet/säilytysratkaisut.
Antiikkiset säilytysratkaisut :'D HahahItseasiassa, niin hauskalta kuin se kuulostaakin, joudun pohtimaan tätä asiaa jatkuvasti ja aikaisemmin todella paljon, kun asuimme 1920-luvun kerrostalossa, jossa kiinteitä komeroita oli todella vähän. Ratkaisin asian erottamalla yhdestä makuuhuoneesta ison vaatehuoneen. Perheenjäsen, jolla on aivan liikaa vaatteita, sai sitten tämän pienen makuuhuoneen mutta runsaasti säilytystilaa.
Viimeaikoina olen yksinkertaisesti ostanut isoja vaatekaappeja ja lipastoja makuuhuuoneisiin. Keittiössä ja ruokasalissa on senkkejä ja irrallisia kaappeja astiota ja keittiövälineitä ym varten. Monet padat, kattilat ja pannut saavat myös olla esillä keittiötiloissa. EN todellakaan ole minimalisti tässäkään asiassa, käytännöllisyys ennen muuta.
Itseasiassa antiikkiesineet ovat hurjan halpoja nykyään verrattuna esim 1980-luvulle, jolloin tein ensimmäisiä hankintojani. Ja mitä isompi ja hankalammin sijotettava huonekalu, sitä edullisempi. Todella korkeatasoisia astia- ja vaatekaappeja 1700-luvulta löytyy huutokauppataloista kohtuu hintaan, toki kuljetus esim Ruotsista saattaa maksaa enemmän kuin itse huonekalu.
Ap
Nämä ovat sinun mielestäsi toimivia mutta eivät välttämättä miellyttäisi asiakasta. Miten korjaat ongelman jos sinun makusi onkin eri kuin asiakkaan toiveet joihin hakee ratkaisua? Monella ammattilaisellakin on työlästä nähdä asiakkaan silmin kuten eräätkin sisustusohjelmat osoittavat. Miten sinä pitäisit asiakkaan tyytyväisenä lopputulokseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastelijasisustuskonsultteja on 15 tusinassa. Itse palkkaisin ainoastaan ammatilaisen ja silloinkin haluaisin nähdä aiempia kohteita.
Kun niitä ammattilaisiakin on paljon, ja eri tasoisia sisustusarkkitehdeistä ( Taik ) tai AMk sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelija lyhyen kurssien käyneisiin. Miksi joku siis palkkaisi jonkun harrastelijan kalliimmalla hinnalla, kuin ammattilaisen?
Ideani onkin tarjota jotain sellaiista, mitä nämä ammattilaiset eivät tarjoa. Lue edeltä kirjoitukseni!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastelijasisustuskonsultteja on 15 tusinassa. Itse palkkaisin ainoastaan ammatilaisen ja silloinkin haluaisin nähdä aiempia kohteita.
Kun niitä ammattilaisiakin on paljon, ja eri tasoisia sisustusarkkitehdeistä ( Taik ) tai AMk sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelija lyhyen kurssien käyneisiin. Miksi joku siis palkkaisi jonkun harrastelijan kalliimmalla hinnalla, kuin ammattilaisen?
Ideani onkin tarjota jotain sellaiista, mitä nämä ammattilaiset eivät tarjoa. Lue edeltä kirjoitukseni!
Ap
Miksi luulet ettei ammattilainen tarjoaisi tuon tyyppistä palvelua jos asiakkaan koti on antiikilla sisustettu? Kyllähän nämä asiat kuuluvat koulutukseen. Näillä vain on vähemmän kysyntää niin ei näy niin isosti kuin muut tyylit.
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon ettei sulla ole koulutusta eikä nimeä, pyydät hitosti liikaa. Nuo ovat huippuammattilaisen hintoja, sellaisten joilla on myös referenssejä.
Sanoisin, että tuntitaksa on ennemminkin liiankin halpa. Verottaja ottaa tuosta heti vähintään puolet, joten yrittäjälle ei jää juuri mitään verojen ja kulujen jälkeen. Moni tekee susiostoksia paljon suuremmallakin rahalla.
Idea matalan kynnyksen palvelusta on ihan kiva. Moni tekee susiostoksia paljon suuremmalla rahalla. Jos käytössä olisi joku 3D-ohjelma, niin se olisi vielä ylimääräinen bonus. Markkinointikin onnistunee edullisesti, FB, Instagram, Tiktok, ja mitä näitä nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt sisustussuunnittelijan palveluita, koska kun remontoimme ja muutimme, kirjoitin samalla erästä kirjaa. Yritin kuitenkin mahdollisimman paljon osallistua suunnitteluun, mutta siitä huolimatta lopputulos oli osin aika hirveä. Vaaleanvihreä olikin tumman vihreää, pieni kaappi olikin valtava ja keittiössä jokainen kodinkone on aivan omituisessa paikassa. Reklamoin, mutta se oli hyödytöntä. Näin jossain naistenlehdessä suunnittelijan kodin, ja ymmärsin, että suunnittelija tuputti minulle samaa tummaa kotia joka hänelläkin oli ja kerta toisensa jälkeen hän pyytti luottamaan visioonsa. Maksoi aika paljon vaihtaa kodinkoneet järkeville paikoille.
Vanhempi naishenkilö tämä suunnittelija? Nykyään ehkä n. 60.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon ettei sulla ole koulutusta eikä nimeä, pyydät hitosti liikaa. Nuo ovat huippuammattilaisen hintoja, sellaisten joilla on myös referenssejä.
Ok. Minulla ei ole käsitystä mistään hinnoista : ) Täytyy miettiä tuota.
Referenssejä löytyy n 30 vuoden ajalta itselle ja sukulaisille tehdyistä töistä, kaikki hyvin dokumentoitu. Mutta joo, jostain on aloitettava nimenkin luominen.
Suunnittelijan koulutusta ei tietenkään ole, mutta olen kyllä varsin perehtynyt alaan erityisesti antiikkiesineisiin ja historiallisiin tyyleihin.
Ap
Mä osaan ihan itse valita ja ostaa mua miellyttävät antiikkiesineet ja sijoittaa ne kodissani ihan oman makuni mukaisesti.
On täällä taitavaa porukkaa. Minäkin olen harjoitellut sisustamista jo yli 50 vuotta, mutta edelleen menen yrityksen ja erehdyksen menetelmällä. Uusin hutiostos on viime vuodelta. Ostin silloin 1500€:n aidon maton. Kävin liikeessä mittaamassa ja kuvaamassa sen, ja katsoin, että värit sopivat täydellisesti huoneen muuhun väritykseen.
Kun myöhemmin ostin maton ja levitin sen lattialle, niin sävy ei ollutkaan täysin sama erilaisessa valossa, ja matto oli yleisväritykseltään aivan liian tumma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Minulla ei ole käsitystä mistään hinnoista : ) Täytyy miettiä tuota.
Referenssejä löytyy n 30 vuoden ajalta itselle ja sukulaisille tehdyistä töistä, kaikki hyvin dokumentoitu. Mutta joo, jostain on aloitettava nimenkin luominen.
Suunnittelijan koulutusta ei tietenkään ole, mutta olen kyllä varsin perehtynyt alaan erityisesti antiikkiesineisiin ja historiallisiin tyyleihin.
Ap
No käy ainakin jollain lyhytkursseilla joltain luotettavalta taholta.
Olen joskus jotain online-koulutuksia tutkinut sillä silmällä, mutta ne eivät kyllä vakuuttaneet.
Ap
Olen eri, mutta luota itseesi. Jos sinulla on hyvä silmä, niin se on paljon tärkeämpi kuin mikään koulutus. Moni ammattilainenkin tekee aivan karmeita sisustuksia.
Minä voisin ostaa sisustuspalvelua etänä.
Asun pienellä paikkakunnalla ja hyvää suunnittelupalvelujen tarjojaa on tuskin satojenkaan kilometrien säteellä. Suomi on harvaan asuttu maa, ja siksi osalle meistä etäpalvelut on erittäin jees.
Ajattelen, etänä voisin saada ihan riittävät vinkit sisustukseen. Sitä jäisin hieman miettimään, et jos tyylisuunta on turhan kapeasti rajattu. Itse ehkä kaipaisin pientä hyvällä maulla toteutettua tason nostoa nykyiseen kotiini.
Miksei, jos olet hyvä? Mutta sitten sulla pitäis olla tarkat tiedot mistä tuotteet voi tilata ja mikä on hinta. Ja niiden pitäis olla oikeasti hyviä. Ei niin, että suosittelet niitä, koska ne maksaa sulle.
Mä asun kämpässä, joka on sisustussuunnittelijan suunnittelema ja täällä on oikeasti joitain tosi hyviä ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Antiikkiset säilytysratkaisut :'D Hahah
Esim. Saksassa, Sveitsissä ja Italiassa vanhoissa taloissa tarvitaan ja käytetään paljon erilaisia valtavia antiikkikaappeja säilytykseen, koska usein niissä ei ole mitään vaatehuoneita eikä Suomessa niin tuttuja kiinteitä kaapistorivejä (rumia usein!).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että tuntitaksa on ennemminkin liiankin halpa. Verottaja ottaa tuosta heti vähintään puolet, joten yrittäjälle ei jää juuri mitään verojen ja kulujen jälkeen. Moni tekee susiostoksia paljon suuremmallakin rahalla.
Idea matalan kynnyksen palvelusta on ihan kiva. Moni tekee susiostoksia paljon suuremmalla rahalla. Jos käytössä olisi joku 3D-ohjelma, niin se olisi vielä ylimääräinen bonus. Markkinointikin onnistunee edullisesti, FB, Instagram, Tiktok, ja mitä näitä nyt on.
Maksaa monta tonnia kunnolliset ohjelmat. Kilpailu alalla on todella kovaa ja vain parhaat pystyvät elättämään itsensä sillä. Piirit ovat myös todella pienet, sisäpiiridiilejä tehdään paljon ja toisista juorutaan pahaa yhteistyökumppaneille. Kateutta riittää. Ehkä tusina on Suomessa sellaisia ammattilaisia jotka oikeasti pärjää sillä. Ovat voittaneet messutaloja, julkisia kohteita, tehneet julkkisten ja rikkaiden kämppiä jne. Sisustusblogeja on tolkuton määrä ja sieltäkin on vaikeaa erottua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ajatus, mutta en keksi mitään muuta, mihin voisin apua tavita kuin seinämaalien valinta. Harmaitakin on 10 sävyä, joka valmistajalla omansa. Siitä voisin maksaa, mutta kyse on remontoimisesta.
En keksi, mitä muita pulmia minulla voisi olla?Juuri tällaisia pulmia tykkään ratkoa! Sävyn valinnassa kannattaa ihan ensiksi ottaa huomioon huoneen ilmansuunta ja luonnon valon määrä. Oleskellaanko siellä päivällä luonnonvalossa vai illalla keinovalossa? Mitä värejä huoneessa jo on, entä lattiamateriaalit. Lisäksi tulee pohdittavaksi kiiltoaste ja seinien pyyhittävyys. Haluatko muovittomia, akryylimaaleja vai mitä. Onko mikä seinämateriaali, jne.
Haluatko samalla maalata myös ovet, karmit ja listat? Niiden väritys kannattaa harkita seinien sävyn valinnan yhteydessä.
Tärkeää on myös huomioida huoneesi ja sen tyyli kokonaisuutena: vanha puutalo ja moderni kerrostaloasunto ovat yksityiskohdiltaan erilaisia ja kaipaavat erilaisia värisävyjä ja maalilaatuja.
Näissä pohdinnoissa osaan kyllä auttaa.
Ap
Kyllä siellä maali tms kaupassa on myös osaamista. Olisi kiva nähdä sinun koti ja mitä tyyliä.
Joo, kyllä varmasti on! Tiedän monia todella hyviä alan edustajia ja heidän kanssaan on aina kiva keskustella. Samoin kangaskauppiaat, verhoilijat ja muut.
En nyt tähän palstalle laita mitään linkkejä mutta paljon kiitoksia mielenkiinnosta, ehkä niiden kuvienkin aika joskus tulee, jos päätän lähteä isommin someen : )
Ap
Tässä on juuri ammattilaisen ja amatöörin ero- ammattilainen tekee suunnittelun asiakkaan maun mukaan, amatööri oman maun mukaan.