Ajattelin aloittaa sisustussuunnittelun konsultoinnin online-palveluna. Mitä mieltä ideastani?
Olen intohimoinen sisutuksen ja antiikin harrastaja ja minulla on usean kymmenen vuoden kokemus lukuisten omien projektien suunnittelusta ja toteuttamisesta.
Ideani on tarjota helposti lähestyttävää sisustusneuvontaa etänä. Lähtökohta olisi yksittäisten sisustamiseen liittyvien pulmien ratkaiseminen, esinehankintojen kuratoiminen ja väri-sekä materiaalivalinnoissa avustaminen. Ei siis mitään arkkitehdin töitä tai remonttisuunnittelua. Ne eivat minua kiinnosta. Vähän kuin shoippailuavustaja tai pukeutumis neuvoja.
Kartoitan tässä yleisön kiinnostusta en tarjoa tässä palveluja.
Miten on, näettekö tässä bisnesideaa? Konsultaatiopalkkioksi ajattelin 150-200 € ja isommat projektit tuntiveloituksena 50€ tunti.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Minusta ideasi on oikein hyvä. Itselläni oli vähän saman suuntaista mietintää ja pari juttua toteutinkin. Minulla on yrittäjäkokemusta vuosikymmen takana, ja sen perusteella pari huomiota:
- 50 euroa/tunti on todella vähän. Joudut maksamaan siitä kaikki kulut, pelkästää alv vie jo neljänneksen. Sinulle jää käteen noin 20 euroa/tunti. Kalenterisi pitäisi olla täynnä, jotta saisit tästä ansion. Sadan tunnin työpanos toisi sinulle 2000 euroa netto/ kk.
- Osaatko myydä ja markkinoida? Jos et ole rutinoitunut myyjä niin unohda koko juttu. Markkina on raaka ja palvelujen myyminen on kovaa työtä. Joudut todella kaivamaan asiakkaita ja käyttämään myyntityöhön aikaasi.
- Ajat ovat huonot eikä ihmisillä ole rahaa. Tämmöisestä säästetään ensimmäiseksi.
MUTTA jos todella olet antiikki-ekspertti niin sinuna erikoistuisin tähän genreen. Asiakkailla, jotka ovat antiikista kiinnostuneita olettaisin olevan varaa maksaa. Voisit myydä heille tarpeeksi isoja ja kannattavia projekteja. Se vaatii hyviä verkostoja ja mainioita portfoliota. Lisäksi maksukykyiset asiakkaat ovat pääsääntöisesti pääkaupunkiseudulla.
T. Liiketoiminnan konsultti
Paljon kiitoksia neuvoistasi, arvostan suuresti liiketoiminnan näkökulmaasi, joka minulta puuttuu ihan kokonaan.
Tämä on minulle rakas harrastus, elämäntapa ja keino toteuttaa itseäni, enkä suunnittele elättäväni itseni sen avulla. En tarvitse tai haluakaan monia asiakkaita tai suuria projekteja. Kuten edellä kerroinkin, haluan tämän olevan hyvin niche-tyylistä hommaa, suunnattu ihmisille, joita kiinnostaa traditionaalinen sisutus, mutta jotka eivät tiedä miten sellaista voi toteuttaa Suomessa. Tästä minulla on vuosien kokemus : )
Ap
Vierailija kirjoitti:
AJATTELIN lähteä aamulenkille, mitä mieltä ajatuksestani?
Kiva, minunkin varmaan pitäisi! Kerrotko vielä tuon ajatuksesi, en tiedä mikä se on!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaen huomioon ettei sulla ole koulutusta eikä nimeä, pyydät hitosti liikaa. Nuo ovat huippuammattilaisen hintoja, sellaisten joilla on myös referenssejä.
Nuo EIVÄT ole huippuammattilaisen hintoja. Ei millään 50 euron tuntilaskutuksella tule toimeen. Laskutettavaa aikaa saa hyvä jos puolet työajasta.
Hinnoittelu taitaakin olla hankalampi juttu...
Olen myös ajatellut, että tarjoaisin apuani aluksi ihan pro bono. Näkisin vähän millaista homma on käytännössä ja saisin referenssejä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko suunnitelmissa materiaaliluettelo, onko kuinka lähellä "BIM-tasoa" ja kykenenkö kilpailuttamaan urakoitsijat suunnitelmillasi?
Ei ole tarkoitus tehdä kokonaisia sisustussuunnitelmia vaan ratkoa yksittäisiä ongelmia. Missään tapauksessa ei mitään urakkaprojektien hoitamista. Siihen on eri tyypit.
Ap
Haluan suunnitelmat materiaaliluetteloineen, jotta voin itse kilpailuttaa materiaalit sekä urakoitsijat. Joko mallilla hankin materiaalit ja urakoitsijan erikseen tai urakoitsijan materiaaleineen. Tällä hetkellä ostan suunnitelmat omaksi joltain kauppiaalta joka joko saa tarjouspyynnön materiaaleista tai sitten ei. Samoin urakoitsija saa tp:n yhteydessä suunnitelmat. Kannattaisiko ap:n lyöttäytyä jonkun materiaaleista tietävän remonttifirman kanssa yhteen. Yhden jalkalampun tai kirjahyllyn kanssa nyplääminen ei kannata, pienin yksikkö on kerrostalohuoneiosto tai ok-talo, jotta hommalla on kannatusta jatkossakin ja osaamista kehitettävä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ajatus, mutta en keksi mitään muuta, mihin voisin apua tavita kuin seinämaalien valinta. Harmaitakin on 10 sävyä, joka valmistajalla omansa. Siitä voisin maksaa, mutta kyse on remontoimisesta.
En keksi, mitä muita pulmia minulla voisi olla?
Juuri tällaisia pulmia tykkään ratkoa! Sävyn valinnassa kannattaa ihan ensiksi ottaa huomioon huoneen ilmansuunta ja luonnon valon määrä. Oleskellaanko siellä päivällä luonnonvalossa vai illalla keinovalossa? Mitä värejä huoneessa jo on, entä lattiamateriaalit. Lisäksi tulee pohdittavaksi kiiltoaste ja seinien pyyhittävyys. Haluatko muovittomia, akryylimaaleja vai mitä. Onko mikä seinämateriaali, jne.
Haluatko samalla maalata myös ovet, karmit ja listat? Niiden väritys kannattaa harkita seinien sävyn valinnan yhteydessä.
Tärkeää on myös huomioida huoneesi ja sen tyyli kokonaisuutena: vanha puutalo ja moderni kerrostaloasunto ovat yksityiskohdiltaan erilaisia ja kaipaavat erilaisia värisävyjä ja maalilaatuja.
Näissä pohdinnoissa osaan kyllä auttaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta hyvälle ratkaista sisustusongelmaa etänä. En ikinä ostaisi etäpalvelua, eihän suunnittilija ees kunnolla näe mitä on suunnittelemassa
Tämä on kyllä erittäin relevantti pointti, jota olen pohtinut paljon. Kyllähän se tila täytyisi kokea, jotta ymmärtää ympäristön, valaistuksen ja ilmapiirin. Tätä aspektia minun täytyy kehitellä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko, että kannattaa haaveilla tuollaisesta konsultoinnista. Kyllä ihmiset itse osaavat huushollinsa suunnitella, ei siihen tarvita ketään ulkopuolista sekaantumaan. Kertoisin mielipiteeni vain, jos joku tuttu kysyisi, mikä sisustusratkaisu olisi hyvä. Ei ole tosin koskaan kysytty mielipidettä moisesta.
Unohda koko juttu, maallikon neuvoista ei kukaan maksa ajattelemiasi summia.
Tuohan nyt kertoo vain sen, miltä sinun huushollisi näyttää.
Minulta kysellään todella usein mielipidettä sisustusasioihin ja joskus myös pukeutumiseen, mielelläni toki autan.
Vierailija kirjoitti:
Alalla on paljon työttömiä. Monet vaihtaneet alaa. Jos olet julkkis tai ystäväsi sellaisia ja opiskelet alaa, niin pienet mahdollisuudet, ehkä.
Aina voi haaveilla.
Haaveilu on kivaa!
Ap
Jos olet hyvä työssäsi ja myymisessä, voit onnistua esim. siten että kasvatat/luot tunnettuutta somessa. Tuotat sisältöä ilmaiseksi ja samalla keräät potentiaalista asiakaskuntaa. Jossakin vaiheessa voit alkaa myös myydä palveluasi.
Suosittelen erikoistumaan johonkin, esim. keittiöt/lastenhuoneet/säilytysratkaisut.
Mikäpä estää kokeilemasta, investointi ei taida olla kovin suuri. Jos menestyt ja sinua suositellaan niin hyvä juttu. Anna mennä, jos olis tarve, voisin käyttää palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jotka olisivat valmiita maksamaan tuosta palvelusta eivät tarvitse palvelua ja ihmiset, jotka saattaisivat tarvita palvelua eivät ole kiinnostuneita.
Tää varmaan on vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tarkistaa on sisustussuunnittelija suojattu titteli, jotkut ammattinimikkeet ovat. Jos ei niin siitä vaan. 50e/h on sinänsä ihan ok hinta kouluttamattomalle harrastelijalle, joka tarvitsee laitteistoja ja työtiloja ja kenellä on kuitenkin kokemusta.
Voipi olla että saisit jopa asiakkaita, koulutetut sissarit harvemmin ovat kovin kiinnostuneita mistään antiikista joten toimit vähän niinkuin omalla pelikentälläsi. Mutta kannattaa miettiä sitä, että naiset ajattelevat usein itse olevansa parhaita vaatesuunnittelijoita, sisustussuunnittelijoita, jne. eivätkä luota ammattilaisiin, ja sinulla on vielä yksi meriitti vähemmän kuin ammattilaisilla.
Mutta eipä se menestystä estä, jos olet vakuuttunut siitä että tuo on se mitä haluat elämässäsi tehdä.
Kiitos kannustuksestasi! Toki täytyy selvittää kaikki juridiset kiemurat ja vastuut perin juurin.
Minun ajatukseni onkin juuri tehdä sitä, mitä osaan ja rakastan. En myöskään halua tehdä valmista kokonaissuunnitelmaa sellaisenaan, vaan tarjota ja käysä läpi eri vaihtoehtoja asiakkaan kanssa. Kuten mainitsin edellä, ajattelen itseni ennemmin couchiksi ja kuraattoriksi kuin suunnitelmien piirtäjäksi tai projektimanageriksi. Jälkimmäistä olen tehnyt ihan valtavan paljon ja tiedän ongelmat ja mutkat : )
Ja todellakin kyse ei ole elämäntehtävästä, joka on ihan muualla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysyntää näin turhalle ammatille. Varsinkaan tässä valtion ihmisille aiheuttamassa taloustilanteessa. Lisäksi sisustajat ovat tosi suppeita, ne koulutetut etenkin. Mustaa ja valkoista tungetaan joka paikkaan. Sitten ilopilkuksi laitetaan valkoiselle sohvalle sininen tyyny. Jos oikein hurjia ollaan, niin jossain vierashuoneessa voi olla sininen, pyöreä nukkamatto.
Lisäksi sisustajat eivät ikinä osaa ajatella sisustusta asiakkaan kannalta. Koirat kusee nurkkiin, kissa kynsii tapetin ja lapset pilaa loput. Valkoinen väri lapsiperheessä, anna mun nauraa!
Minun sisustustyylini onkin enemmän kansainvälinen ja traditionaalinen kuin suomalaisittain moderni. Tunnen oikein hyvin niin brittiläisen country house -sisustuksen, ranskalaisen sisustuksen eri suuntaukset ja historian sekä klassisen ruotsalais-suomalaisen kartanotyylin. Ja tiedän todella miten löydetään ja hankitaan ranskalaisia tai italialaisia sisustuskankaita, miten käytetään perinteisiä maaleja ja materiaaleja. Erotan itämaiset matot toisistaan ja ymmärrän miten niitä arvioidaan. Tunnen itä- ja kaakkois-aasialaisen posliinin aikakaudet. Omissa sisutuksissani lisään aina joitakin aasialaisia yksityiskohtia.
Lempisisustussuunnittelijani ovat Christian Badin, Henry Samuel, David Hicks ja Sybil Colefax. Klassisia ja moderneja yksityiskohtia yhdistelee hienosti Terence Conran, ja hänen poikansa Jasper on myös hyvin lupaava. Nämä taustoittavat omaa tyyliäni ja toimivat inspiraationlähteenä, en tietenkään halua kopioida heitä.
Mutta ns perinteinen suomalainen tyyli materiaalivalintoineen ei todellakaan ole minun cup of tea. Tässä ajattelisinkin olevan tilausta minun osaamiselleni, koska jotkut suomalaiset varmasti haluaisivat jotain muuta, mutta eivät tiedä mitä tai osaa etsiä ja löytää materiaaleja ja esineitä.
Todellakin ajattelen itseni makuvalmentajaksi ja kuraattoriksi, enkä sellaiseksi suunnittelijaksi, joka mittailee keittiökaappien sijotusta ; )
Ja nimenomaan minulla on vuosikymmenien kokemus kotien luomisesta nimenomaan ihmisten ja perheiden tarpeisiin. Tiedän, miten luodaan kaunis ympäristö, jossa niin lapset kuin lemmikitkin viihtyvät ja voivat temmeltää vapaasti. Omat lapseni ovat jo lähteneet kotoa, mutta koiria minulla on useita ja tiedän kyllä miten ne pissaläiskät saa pois helposti ja tehokkaasti.
Ap
Juuri tuon takia että makusi on noin vanhentunut ja ruraali, saattaisit saada nimenomaan aihepiiriä fanittavia yksityisasiakkaita. Varakkaat tuskin ostavat palveluita harrastelijalta ja yritykset tähtäävät nykyaikaan ja tulevaisuuteen, joten osut sellaiseen markkinaan missä ei ole juuri kiinnostuneita tekijöitä - ainakaan sellaisia siis, jotka olisivat kaupallistaneet palvelua.
Professionalismi on tietty se mikä sinulta ehkä harrastelijana puuttuu, voi olla vaikea myydä palvelua vakuuttavasti jos ei ole ammatillista itsetuntoa.
Makuni ei ole ollenkaan "vanhentunut" tai "ruraali", vaan seuraan kansainvälisiä sisustustrendejä hyvin tarkkaan.
Minulla on yksi suuri intohimo ja se on tuulettaa ummehtunutta ja kaavoihin kangistunutta suomalaista sisustuskulttuuria ja näyttää että aneemiselle sisustamiselle on vaihtoehtoja. Varmasti Suomessa on ihmisiä, jotka kaipaavat jotain muuta kuin aaltoja, marimekkoja ja valliloita, vähän kärjekkäästi sanottuna.
Minulla oon paljon kulttuurista itsetuntoa, joka kumpuaa taustastani ja jota olen kartuttanut vuosien varrella aktiivisesti. En haluakaan kilpailla ammattisuunnittelijoiden kanssa, vaan tarjota ihmisille niitä asioita ja näkökulmia, jotka modernissa suomalaisessa sisustuksessa ovat jääneet paitsioon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen sukankuluttaja todellakin mittailee sitä keittiötään ja haluaa siitä toimivan. Tavallisen ihmisen pulma ei ole se, mistä löytää aito persialaismatto tai ming dynastian aikainen vaasi.
Ehkä kuitenkin kannattaisi tarjota palvelua, mille on kysyntää.
Kun asian määrittelet tuolla tavalla, niin en voi todeta, kuin että ehkä tavallinen sukankuluttaja ei ihan ole minun kohderyhmää.
Ap
Sisustussuunnittelijana vinkkaan, että kyse on sosiaalisesta asiakaspalveluammatista ja tiloihin on vaikea saada kosketusta etäyhteydellä.
En keksi mihin palveluja käytetään? Yksityisasaikkaista useimmin kyse on kiireisistä tai epävarmoista sisustajista, jotka eivät luota makuunsa. Se, että soppaa sekoittaa vielä joku private shopper ei ehkä ihan avaudu mulle. Kodit ovat kokonaisuuksia.
Oletko miettinyt miten konseptoit tuotteesi? Nyt en saa ihan selvää mitä myyt?! Kukaan ei osta, jos ei tiedä mitä saa.
Tuttava harrastaa sisustamista ja sanon, että sen kodin sisustus on aivan hirveä. Paljon asioita pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko suunnitelmissa materiaaliluettelo, onko kuinka lähellä "BIM-tasoa" ja kykenenkö kilpailuttamaan urakoitsijat suunnitelmillasi?
Ei ole tarkoitus tehdä kokonaisia sisustussuunnitelmia vaan ratkoa yksittäisiä ongelmia. Missään tapauksessa ei mitään urakkaprojektien hoitamista. Siihen on eri tyypit.
Ap
Haluan suunnitelmat materiaaliluetteloineen, jotta voin itse kilpailuttaa materiaalit sekä urakoitsijat. Joko mallilla hankin materiaalit ja urakoitsijan erikseen tai urakoitsijan materiaaleineen. Tällä hetkellä ostan suunnitelmat omaksi joltain kauppiaalta joka joko saa tarjouspyynnön materiaaleista tai sitten ei. Samoin urakoitsija saa tp:n yhteydessä suunnitelmat. Kannattaisiko ap:n lyöttäytyä jonkun materiaaleista tietävän remonttifirman kanssa yhteen. Yhden jalkalampun tai kirjahyllyn kanssa nyplääminen ei kannata, pienin yksikkö on kerrostalohuoneiosto tai ok-talo, jotta hommalla on kannatusta jatkossakin ja osaamista kehitettävä.
Tuttuja tilanteita nuo mainitsemasi. Mutta kuten sanoin, remonttiprojektien suunnittelu ei kiinnosta, kiitos ei! Niitä varten on ihan muut tahot. Olen tehnyt vuosien varrella useita remonttiprojekteja mökistä 175 neliön kerrostalohuoneistoon ja kaksiosta historialliseen kartanoon. Olen myös suunnitellut pari rakennusta, ja manageroinut kaikki nämä projektit. Mutta jalkatyön jätän aina ammattilaisille. Rakennusopiirustukset tekee rakennusinsinööri minun suunnitelmieni ja piirrosten pohjalta, sähköt ja LVI suunnittelee ammattilaiset meidän keskustelujen pohjalta ja jokaisessa projektissa on vastaava työnjohtaja, jonka kanssa käyn tarvittavat keskustelut. Sitten tulee kuvaan mukaan tietysti tekniset isännöitsijät ja rakennusvalvontaviranomaiset, joiden kanssa on myös neuvoteltu todella paljon. Mielelläni ulkoistan kuitenkin kaiken käytännön suunnitelutyön muille.
Tiedän erittäin hyvin miten tärkeä on hyvä suhde ja kommunikaatio urakoitsijoiden kanssa. Kun olen löytänyt sopivat, käytän heitä aina, koska luottamus on avain.
Näitä asioista teen siis omissa projekteissa, koska pakko, mutta en aio ruveta myymään niiden tekemistä muille, koska ei kiinnosta.
Eli en esim piirrä suunnitelmia mittakaavaan, enkä laske materiaalien menekkiä kuin hyvin summittaisesti. Jos on kyse esim verhoiluprojektista tai tapetoinnista, verhoilija ja myyjä osaa sen paremmin. Ja urakoitsija haluaa varmasti ottaa itse tarkat seinän mitat, koska osaa sen parhaiten.
Palvelut, joita haluan tarjota, ovat selkeästi erilaisia.
Ap
Netistä löytyy värinäkötestejä, niistä pitäisi suoritutua parhaiten, pelkkä värisokeuden poissulkeminen ei riitä vaan pitää olla värisävyjen erottelukykyä. Perusedellytys.
Tavallinen sukankuluttaja todellakin mittailee sitä keittiötään ja haluaa siitä toimivan. Tavallisen ihmisen pulma ei ole se, mistä löytää aito persialaismatto tai ming dynastian aikainen vaasi.
Ehkä kuitenkin kannattaisi tarjota palvelua, mille on kysyntää.