Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko joku kertoa, miksi täällä haukutaan liemikuutioita?

Vierailija
14.01.2023 |

Tai siis niiden käyttäjiä? Ja te jotka ette moisiin koske, kertokaa tarkalleen miten maustatte liemen? Esimerkkinä vaikka joku keitto. Ei riitä "yrteillä".

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole muistaakseni haukkunut niitä, mutta käytän itse mahdollisimman vähän allergioiden vuoksi. Taitaa olla kaksi eri valmistetta, joita pystyn käyttämään.

Millä maustan ruuat? Käytän valkosipulia, paprikaa, chiliä, curryjauheita, pippureita, persiljaa, timjamia, rakuunaa, lipstikkaa, laakerinlehteä, oreganoa/meiramia, kurkumaa jne. Etikkaa, ketsuppia, sitruuna/limemehua, balsamicoa, sinappia...

Vaikka jauhelihakeitto: perunaa, porkkanaa, lanttua, punajuurta, palsternakkaa suolalla maustettuun veteen kiehumaan. Kattilaan laitan myös kuivattua persiljaa, hieron hienoksi kämmenten välissä. Hieman lipstikkaa (kuivattua) samoin hieron hienoksi. Jääkaapista "tyhjä" ketsuppipullo, sinne vähän vettä ja ravistan, ehkä toistan, että saan kaikki jämät mukaan. Lisään myös kaalisilppua. Paistan jauhelihan, siihen sekaan murskattua valkosipulia, musta- ja valkopippuria myllystä, suolaa, paprikajauhetta ja kurkumaa. Sitten keiton sekaan pakasteherneitä tai maissia, ja jos en laittanut kaalisilppua, laitan parsakaalia pakastimesta.

Lipstikan kanssa pitää olla varovainen, sen maku on tosi hallitseva.

Vierailija
2/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmissa on niin vahva maku, että ruuassa maistuu valtaosin vain liemikuutio. Tällöin myös kaikki liemikuutioruuat maistuvat samalta. Nyt olen tosin löytänyt yhden merkin, joka miellyttää itseäni ja jossa tätä ongelmaa ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ruuanlaiton pitää olla vaikeaa, muuten se ei ole TÄRKEÄÄ.

Jos käyttää pakastekasviksia, niin on jo ihmiskunnan vihollinen, sillä ne pitää kerätä omasta pellosta, pestä järvivedessä, ja kuoria taputtamalla enkelin siipisulalla 5 vuotta.

Kaikki mikä nopeuttaa ruuanlaittoa, on suoraan saatanasta.

Sen olen oppinut tältä palstalta.

Vierailija
4/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.reformi.fi/tuotteet/reformi-luomu-yrttiliemikuutio/

Vaikka tämä on parempi.

Mutta välttämättä ei tarvi mitään, moni on vain totuttanut makuaistinsa tuollaisiin.

Vierailija
5/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomu voisi olla ok. Jos on natriumglutamaattia, se kuutio maistuu sille ja haisee koko taloalue. Riippuu mitä se sisältää, entä suolan määrä.

Vierailija
6/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta liemikuutiot ovat mainio ja helppo tapa maustaa arkiruokaa. Sitten niihin parempiin ruokiin käytän niihinkin laiskuuksissani niitä paremman merkin fondeja Knorrin ja Maggin sijaan.

Vierailija
7/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ne jotka itse keittävät luista ja vihanneksista liemen, on ihan ok, keitelkööt. Itse käytän liemikuutioita sopan teossa ja aina on hyvin kelvannut. Se että itse elää miten elää, ei edellytä muitten elämään samalla tavalla. Väärinhän sitä jonkun mielestä elää kuitenkin.

Vierailija
8/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kuka haukkuu liemikuutioita, mutta minä keitän liemet itse. Pakastan annoksina, ja niillä maustan keitot ja muut ruoat.

Vierailija
9/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kun ne liemet pitäisi keitellä itse.

Vastahan täällä kauhisteltiin miten jotkut voi laittaa pakastettua perunaa keittoon. Paremman makuista kuulemma tulee kun kuorii ja pilkkoo perunat itse.

Mä en ole huomannut niissä mitään eroa mutta käytän niitä liemikuutioitakin niin kai mun makuaisti sitten mennyt.

Vierailija
10/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin muuten kasvisliemijauhetta. Se on kätevää kun kuutio on joskus liian iso yhden hengen ruuille. Ja kyllä sitä voi laittaa isompaankin kattilaan.

Vierailija
11/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo no ne varmaan kerää lautasilta syöjien jäljiltä kananperkeet ja keittelee niistä liemet itse.

Periaatteessa näin, ilman ällökerrointa. Perkaan kanan ennen kuin se menee kenenkään lautaselle. Pakastan liemen 0,25l rasioissa

Suosin luullista lihaa usein, en aina.

Valkoviini tai joissakin tapauksissa esim. omenamehu sopii moniin liemiin.

Hyvä pohja vaikka jauhelihakastikkeeseen tulee kuullottamalla kuutioitua sipulia, juuriselleriä ja porkkanaa.

En ole kirjoittanut yhtään liemikuutioviestiä tänne koskaan.

Vierailija
12/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luomu voisi olla ok. Jos on natriumglutamaattia, se kuutio maistuu sille ja haisee koko taloalue. Riippuu mitä se sisältää, entä suolan määrä.

Suolaa kannattaa laittaa ruokaan joka tapauksessa. Liemikuutioista voi käyttää vaikka puolikkaan kerrallaan. Itse en käytä niitä koskaan, suolaa kyllä.

Vierailija
13/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä koska haisevat ja maistuvat pahalta. Suolaa, pippuria, lipstikkaa, porkkanaa, sipulia, valkosipulia ja persiljaa. Riippuu mitä keittelee. Joskus keitän itse liha- tai kanaliemen. Ei minua haittaa jos joku kuutioita käyttää jos niiden maku ja haju ei häiritse. 

Vierailija
14/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä liemikuutioita, koska aidot maut ovat parempia. Useissa kuutioissa ei ole kuin huonoa rasvaa, suolaa ja arominvahvennetta. Niiden sijasta käytän joskus hyvälaatuista fondia.

Muu maustaminen riippuu aivan keitosta. Thaityyppiseen keittoon maku tulee esimerkiksi chilistä, kookoksesta, inkivääristä jne. Jos keitto on tomaattipohjainen, ei siihen liemivalmistetta tarvita. Jos lihakeiton tekee vaikkapa häränhännistä, voimakas maku tulee itsestään.

Pääsääntö on, että perinteiseen liemeen tulee makua esimerkiksi sipuleista, varsiselleristä, lipstikasta. Umamista pohjamakua saa, kun laittaa keittoon pari sientä sekaan kiehumaan.

Kalaa ostaessa kannattaa pyytää perkeitä mukaan. Niistä kiehuu aika nopeasti kalaliemi keiton pohjaksi.

Vierailija
15/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ne jotka itse keittävät luista ja vihanneksista liemen, on ihan ok, keitelkööt. Itse käytän liemikuutioita sopan teossa ja aina on hyvin kelvannut. Se että itse elää miten elää, ei edellytä muitten elämään samalla tavalla. Väärinhän sitä jonkun mielestä elää kuitenkin.

Kuule, ei se ole väärin elämistä. Se on eri tavalla elämistä ja kokkaamista kuin joku toinen tekee. Siksihän kaupoissa on kaikkea tarjolla, sieltä valitsee mikä on itselle hyväksi. 

Vierailija
16/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmissa on niin vahva maku, että ruuassa maistuu valtaosin vain liemikuutio. Tällöin myös kaikki liemikuutioruuat maistuvat samalta. Nyt olen tosin löytänyt yhden merkin, joka miellyttää itseäni ja jossa tätä ongelmaa ei ole.

Ei tarvitse käyttää koko kuutiota. Kun teen ruokaa vain itselleni, niin koko kuution käytän vain kolmen-neljän päivän ruokaan. Lisäksi maustan muillakin mausteilla. Ennen kun en käyttänyt liemikuutioita, ruokani oli usein joko mautonta tai liian mausteista, nyt saan ruuistani täyteläisiä ja hyvän makuisia.

Vierailija
17/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, ei se ole väärin elämistä. Se on eri tavalla elämistä ja kokkaamista kuin joku toinen tekee. Siksihän kaupoissa on kaikkea tarjolla, sieltä valitsee mikä on itselle hyväksi. 

Vastasit sarkasmiin.

Vierailija
18/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liemikuutiosta 98 prosenttia on kovetettua palmuöljyä, joten jos haluaisin ruokani maistuvan tältä - laittaisin joka lautaselliseen ruokalusikallisen margariinia.

T: kokki evp

Vierailija
19/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on hyvä fondi? Suosittele.

Vierailija
20/44 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydelliseen liemeen kuluu melkoisesti aikaa. Lihaliemeen vähintään 24 tuntia, Escoffier keitteli 3 päivää. Kannattaa oikaista hiukan ja ostaa valmiina.

https://sooci.fi/kastike/wp-content/uploads/2022/08/SOOCI-ESITE-SUOMI-2…

Tuo on erittäin hyvä tuote. Ennen sai Via merkkistä lientä mutta Ei taida saada enää.

Sellainen vinkki että keitä kasaan ja pakasta. Veitsellä pystyy leikkaamaan jäistä liemitiivistettä ja sillä saa tehtyä aika hyvän punaviinikastikkeen tai ihan mitä nyt huvittaakaan melkein itsestään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan