Ajattelin aloittaa sisustussuunnittelun konsultoinnin online-palveluna. Mitä mieltä ideastani?
Olen intohimoinen sisutuksen ja antiikin harrastaja ja minulla on usean kymmenen vuoden kokemus lukuisten omien projektien suunnittelusta ja toteuttamisesta.
Ideani on tarjota helposti lähestyttävää sisustusneuvontaa etänä. Lähtökohta olisi yksittäisten sisustamiseen liittyvien pulmien ratkaiseminen, esinehankintojen kuratoiminen ja väri-sekä materiaalivalinnoissa avustaminen. Ei siis mitään arkkitehdin töitä tai remonttisuunnittelua. Ne eivat minua kiinnosta. Vähän kuin shoippailuavustaja tai pukeutumis neuvoja.
Kartoitan tässä yleisön kiinnostusta en tarjoa tässä palveluja.
Miten on, näettekö tässä bisnesideaa? Konsultaatiopalkkioksi ajattelin 150-200 € ja isommat projektit tuntiveloituksena 50€ tunti.
Kommentit (142)
Ei ihme että Suomi on lamassa kun kaikki ampuu hyvän ideasi alas! Mikäs siinä, laita firma ja sivut pystyyn ja ala tarjota palvelua. Et tartte muutakuin tonnin-pari alkupääomaa. Onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt täällä niin kehut osaamistasi, niin kerropas mistä saan tilattua maalaisromattista tyyliä olevat kukkaverhot? Ihan nyt näin ilmaiseksi heitä joku ehdotus. Eurokankaasta ei löydy eikä näistä tutuimmista verkkokaupoista.
Homma ei etene ihan noin suoraviivaisesti.
- Haluatko valmisverhot vai teettää ne ompelimossa? Suosittelen vahvasti jälkimmäistä vaihtoehtoa.
- Mihin tilaan ne tulevat? Keittiö, olohuone, makuuhuone vai joku muu? Onko tarkoitus suojata valolta tai pimentää vai sulkea tila ohikulkijoiden katseilta, eli mikä on ilmansuunta ja asumismuoto (kerrostalo, rivitalo vai yksinäistalo). Haluatko esteettömän näkymän ulos vai peittää sen?
- Entä värimaailma (sana muuten jota inhoan!)?
- Millainen on huoneen muu sisustus, erityisesti huonekalujen verhoilu?
Kun nämä kaikki vähintään on käyty läpi, voin tehdä sinulle kolme ehdotusta verhoiksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen erikoistumaan johonkin, esim. keittiöt/lastenhuoneet/säilytysratkaisut.
Antiikkiset säilytysratkaisut :'D HahahOlen eri, mutta ei kannata nauraa. Olen etsinyt tietynlaista antiikkista, jaloilla seisovaa hopeakaappia jo vuosia. Ei ole tullut vielä vastaan.
Kerro tarkemmin!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastelijasisustuskonsultteja on 15 tusinassa. Itse palkkaisin ainoastaan ammatilaisen ja silloinkin haluaisin nähdä aiempia kohteita.
Kun niitä ammattilaisiakin on paljon, ja eri tasoisia sisustusarkkitehdeistä ( Taik ) tai AMk sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelija lyhyen kurssien käyneisiin. Miksi joku siis palkkaisi jonkun harrastelijan kalliimmalla hinnalla, kuin ammattilaisen?
Olettaisin, että monikin palkkaisi, jotta saa jotakin erilaista. Koulutetut sisustussuunnittelijat menevät useimmiten samaan muottiin.
Hauska kuulla! Kiitos!
Ap
Olen pari kertaa elämäni aikana käyttänyt kahden eri sisustusarkkitehdin (ei siis sisustussuunnittelijan) palveluksia. Ja kumpikin heistä osasi pyynnöstäni tarkastella jo omistamiani huonekaluja sillä silmällä, miten ne kannattaisi uudessa tilassa sijoittaa. Ehdotukset uusiksi hankinnoiksi olivat kummallakin kerralla vähäisiä. Jäin miettimään, missä kohtaa sinun tarjoamasi palvelu eroasi tämäntyyppisistä sisustusarkkitehdin palvelusta?
Vierailija kirjoitti:
En ole kohderyhmää mutta voi sitä kokeilla.
Veloituksesi vaikuttaa arvokkaalta etäkonsultastioksi, mutta lienet paremmin kartalla alan hinnoittelusta. Tuntumani on, että palvelu on suunnattu varakkaille jotka arvostanevat henkilökohtaista palvelua. Mutta toki ovat joskus kiireisiä joten etämahdollisuus voi olla houkutin.
Homma taitaa myös vaatia ns referenssikohteita joilla herätät asiakaskunnan kiinnostuksen.
Miten muuten konkretisoit asiakkaalle ideasi? Valokuvan/videon modifiointi tekoälyllä tms? Tuossa on mukana myös tietosuoja-aspekti kun kuvat ovat kodeista ja sisältävät mahdollisesti henkilötietoja yms.
Kokeile pois ja tuu puolen vuoden päästä kertomaan lisää?
Minulla ei ole käsitystä alan taksoista : ) Perustin hinta-arvioni sille mitä ammattirakentajat veloittaa per tunti, ne hinnat kyllä tiedän.
Referenssejä löytyy usean kymmenen vuoden ajalta töistä, jotka olen tehnyt itselleni ja sukulaisille.
Tykkään laatia piirustuksia paperille kynillä ja väreillä, myös tietokone avusteinen onnistuu ja ainakin on helppo omaksua. Laitteetkin löytyy. Tekoälyä inhoan koska niin hengetöntä. Mood boardeja teen sekä diginä että materiaaleista. Minulla on niitä kaapit ja kovalevyt täynnä. Varmasti tietosuojasyistä kääntyisin materaalitaulujen puolelle ja onhan ne todellisempia kuin digitaaliset.
Kiitosm ehkä vielä todella palataan asiaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt täällä niin kehut osaamistasi, niin kerropas mistä saan tilattua maalaisromattista tyyliä olevat kukkaverhot? Ihan nyt näin ilmaiseksi heitä joku ehdotus. Eurokankaasta ei löydy eikä näistä tutuimmista verkkokaupoista.
En ole AP, mutta kurkkaa Svenskt Tennin verkkokauppaan. Siellä on hienoja kukkakankaita. Tosin suuri osa niistä taitaa olla liian rajuja maalaisromanttiseen tyyliin.
Ohis, mutta Svenskt Tenn on yksi suosikkini. Äitini verhoilutti aikoinaan myöhäiskustavilaiset tuollit ST:n viistoittaisraitaan kudotulla pellavakankaalla ja minulla on ne niin verhoiltuna edelleen. Harmi vain, että Josef Frankin huonekalut ovat trukasen kalliita. Nettihuutokaupasta olen tehnyt pari löytöä siedettävään hintaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että Suomi on lamassa kun kaikki ampuu hyvän ideasi alas! Mikäs siinä, laita firma ja sivut pystyyn ja ala tarjota palvelua. Et tartte muutakuin tonnin-pari alkupääomaa. Onnea matkaan!
Voi kiitos miten hauska kuulla! Sitä olen tässä miettinyt, että olenko riittävän yrittäjähenkinen, mutta minua ajaa tässä hurja rakkaus ja kiinnostuneisuus asiaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen pari kertaa elämäni aikana käyttänyt kahden eri sisustusarkkitehdin (ei siis sisustussuunnittelijan) palveluksia. Ja kumpikin heistä osasi pyynnöstäni tarkastella jo omistamiani huonekaluja sillä silmällä, miten ne kannattaisi uudessa tilassa sijoittaa. Ehdotukset uusiksi hankinnoiksi olivat kummallakin kerralla vähäisiä. Jäin miettimään, missä kohtaa sinun tarjoamasi palvelu eroasi tämäntyyppisistä sisustusarkkitehdin palvelusta?
Periaatteessa ei varmasti mitenkään. Nimenomaan kiinnostaa hyödyntää asiakkaan jo omistamia esineitä. Oma lisäni olisi kyllä sen miettiminen, pitääkö huonekaluille tehdä jotain, esim verhoilla uudelleen. Uudessa tilassa ehkä on eri väritys, johon kalusteet kannattaa sovittaa, tai toisinpäin: puoltaako huonekalujen verhoilu seinien maalausta tai tapetointia. Entä verhot, matot ja muut tekstiilit. Toki nämäkin ovat asioita, joita sisustusarkkitehdit tekevät.
Ap
Kerran olen käyttänyt sisustussuunnittelijaa. Remppasin kämpän ja hän suunnitteli keittiön uudelleen. Vesipistettä vaihdettiin. Yhdessä kierreltiin kauppoja muuhun sisustukseen liittyen.
Osaatko neuvoa, että mistä tuotteet tarkalleen sitten ostetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen erikoistumaan johonkin, esim. keittiöt/lastenhuoneet/säilytysratkaisut.
Antiikkiset säilytysratkaisut :'D HahahOlen eri, mutta ei kannata nauraa. Olen etsinyt tietynlaista antiikkista, jaloilla seisovaa hopeakaappia jo vuosia. Ei ole tullut vielä vastaan.
Kerro tarkemmin!
Ap
Jaha, mitenkähän tuon kuvailisi, kun netistäkään ei löydy kuvia. No yritetään.
Lipaston koko ja malli suurin piirtein linkin mukainen, mutta laatikot ja niiden sisusteet erilaiset:
https://antiikkitukku.fi/collections/lipastot/products/kaunis-italialai…
Lipaston kannen pitää aueta, ja kannen alla pitää olla riittävästi syvyyttä ja tilaa suurienkin kauhojen ja muiden ottimien säilyttämiseen sekä erilaisia sisusteita/lokeroita
Vetolaatikot saavat olla matalampia, ja niissä pitää olla tilaa säilyttää vähintään 12 hengen ruokailuvälineet, eli pääruoka-aterimet, kala-aterimet, jälkiruoka-aterimet, hedelmäaterimet, kakkuhaarukat, teelusikat, kahvilusikat, jäätelölusikat, cocktail-lusikat, kastikelusikat, henkilökohtaiset voiveitset, jne.
Kaikkien säilytyslaatikoiden pitää olla vuorattuja pehmeällä, tummumista estävällä kankaalla, ja sisusteiden pitää olla sellaisia, että jokaiselle aterimelle on omat pitimet. Amerikkalaistyyliset sisusteet, joissa lusikat ja haarukat pinotaan päällekkäin, ja kannen sisäpuolella on kuminauhalliset kolot veitsille, eivät käy.
Olen kerran antiikkimessuilla nähnyt yhden livenä, mutta sielläpä oli aterimet mukana.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko neuvoa, että mistä tuotteet tarkalleen sitten ostetaan?
No riippuu tietenkin ihan siitä mistä esineestä on kysymys. Kun on selvillä mitä asiakas haluaa, tiedän kyllä mitä etsitään. Lisäksi osaan auttaa rajaamaan ja tarkentamaan käsitystä siitä, mitä hän haluaa. Ei todellakaan ole tarkoitus lähteä kiertelemään huonekaluliikkeitä ja valitsemaan esillä olevasta tarjonnasta, silloin tehdään varmasti huonoja valintoja.
Ap
Mene
T3rapiaan
Niin
Onnistut
Varmasti
Se
Pelastaa
Ja
Auttaa
Ihan
Kaikessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole AP, mutta kurkkaa Svenskt Tennin verkkokauppaan. Siellä on hienoja kukkakankaita. Tosin suuri osa niistä taitaa olla liian rajuja maalaisromanttiseen tyyliin.
Kiitos vinkistä :)
Kävin katsomassa ja olit oikeassa suurin osa ei ole ihan sitä maalaisromanttista tyyliä mitä haen mutta siellä oli silti kivoja ruutukankaita, jotka voisivat käydä muuhun tarkoitukseen kuin verhoiksi.
Saa laittaa lisää vinkkejä jos jollakin on :)
On valitettavan totta, että Suomesta on vaikea saada mitään muuta kuin sitä tietynlaista skandinaavista sisustusta. Haluaisin enemmän brittiläistä ja/ tai ranskalaista maalaissisustustyyliä mutta edes etäisesti sellaisen luominen on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homma ei etene ihan noin suoraviivaisesti.
- Haluatko valmisverhot vai teettää ne ompelimossa? Suosittelen vahvasti jälkimmäistä vaihtoehtoa.
- Mihin tilaan ne tulevat? Keittiö, olohuone, makuuhuone vai joku muu? Onko tarkoitus suojata valolta tai pimentää vai sulkea tila ohikulkijoiden katseilta, eli mikä on ilmansuunta ja asumismuoto (kerrostalo, rivitalo vai yksinäistalo). Haluatko esteettömän näkymän ulos vai peittää sen?
- Entä värimaailma (sana muuten jota inhoan!)?
- Millainen on huoneen muu sisustus, erityisesti huonekalujen verhoilu?
Kun nämä kaikki vähintään on käyty läpi, voin tehdä sinulle kolme ehdotusta verhoiksi.
Ap
Niin, en halua olla sen enempää vaivaksi, ajattelin, että jos voisit vinkata jonkun verkkokaupan, jossa voin käydä tutkimassa kun tietämäni kotimaiset eivät tarjoa mitään sopivaa. Eurokangas on tietääkseni ainoa kauppa, joka tarjoaa myös ompelupalvelua ja sitä olen käyttänyt tavallisesti mutta nyt niillä ei ole kertakaikkiaan yhtään mitään.
Verhojen pitäisi olla kukalliset, pikkukukalliset mielellään ja hennompi vaaleanpunainen pääväri. Ei oranssi, eikä aniliini. Puolipeittävät, ei painettua kangasta. Olohuoneeseen sivuverhoiksi. Vaikutelma mitä tavoittelen on siis romanttinen ja vähän brittiläistyylinen ja olen aloittanut vasta verhoista ja muu sisustus tulee sen mukaan. Sitä ei siis vielä varsinaisesti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro tarkemmin!
Ap
Lipaston koko ja malli suurin piirtein linkin mukainen, mutta laatikot ja niiden sisusteet erilaiset:
Lipaston kannen pitää aueta, ja kannen alla pitää olla riittävästi syvyyttä ja tilaa suurienkin kauhojen ja muiden ottimien säilyttämiseen sekä erilaisia sisusteita/lokeroita
Vetolaatikot saavat olla matalampia, ja niissä pitää olla tilaa säilyttää vähintään 12 hengen ruokailuvälineet, eli pääruoka-aterimet, kala-aterimet, jälkiruoka-aterimet, hedelmäaterimet, kakkuhaarukat, teelusikat, kahvilusikat, jäätelölusikat, cocktail-lusikat, kastikelusikat, henkilökohtaiset voiveitset, jne.
Kaikkien säilytyslaatikoiden pitää olla vuorattuja pehmeällä, tummumista estävällä kankaalla, ja sisusteiden pitää olla sellaisia, että jokaiselle aterimelle on omat pitimet. Amerikkalaistyyliset sisusteet, joissa lusikat ja haarukat pinotaan päällekkäin, ja kannen sisäpuolella on kuminauhalliset kolot veitsille, eivät käy.
Olen kerran antiikkimessuilla nähnyt yhden livenä, mutta sielläpä oli aterimet mukana.
Tiedän tarkkaan mitä etsit. Ruotsalaisista nettihuutokaupoista löytyy näitä kun hakee sanalla "schatull". Tässä pari esimerkkiä, jotka tosin eivät täytä kaikkia vaatimuksiasi:
https://auctionet.com/fi/4960119-ruokailuvalinesarja-schatull-103-dlr-m…
https://auctionet.com/fi/70747-schatull-tiikki-stig-yhtio-malmo-ja-ruok…
Kuten näissäkin ja maitsemassasi tapauksessa, näitä yleensä myydään nimenomaan aterimien mukana, en muista nähneeni pelkästään tuollaista myynnissä. Tosin en ole sellaista erityisesti etsinytkään.
Lisäksi nämä ovat enemmän lippaan kuin lipaston mallisia, kevyitä huonekaluja. Verhoilut tulivat mukaan kuvaan suhteellisen myöhään 1900-luvun puolella ja jos vehoilu on alkuperäinen se saattaa olla huonossa kunnossa.
Lisäksi sinulla näyttää olevan niin paljon aterimia, etteivät ne mitenkään mahdu tämän mallisiin laatikoihin, Mitä jos hankkisitkin sopivan lipaston tai vielä mieluummin korkeajalallisen hopeakaapin jossa on paljon laatikoita, ja antaisit vuorata sopivalla katsomallasi tavalla? Tässä vähän mallia:
https://www.tradera.com/item/344617/706468855/bestickskap
https://sikoauktioner.se/auktion/316644
Tuskin nuokaan ovat riittäviä suurelle määrälle aterimia, eli tarvitse varmaan vieläkin isomman.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kerran olen käyttänyt sisustussuunnittelijaa. Remppasin kämpän ja hän suunnitteli keittiön uudelleen. Vesipistettä vaihdettiin. Yhdessä kierreltiin kauppoja muuhun sisustukseen liittyen.
Paljinko maksoit kaupoissa kiertelyistä? Etkö olisi osannut valita itse suunnitelman pohjalta myyjän avustuksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro tarkemmin!
Ap
Tiedän tarkkaan mitä etsit. Ruotsalaisista nettihuutokaupoista löytyy näitä kun hakee sanalla "schatull". Tässä pari esimerkkiä, jotka tosin eivät täytä kaikkia vaatimuksiasi:
https://auctionet.com/fi/4960119-ruokailuvalinesarja-schatull-103-dlr-m…
https://auctionet.com/fi/70747-schatull-tiikki-stig-yhtio-malmo-ja-ruok…
Kuten näissäkin ja maitsemassasi tapauksessa, näitä yleensä myydään nimenomaan aterimien mukana, en muista nähneeni pelkästään tuollaista myynnissä. Tosin en ole sellaista erityisesti etsinytkään.
Lisäksi nämä ovat enemmän lippaan kuin lipaston mallisia, kevyitä huonekaluja. Verhoilut tulivat mukaan kuvaan suhteellisen myöhään 1900-luvun puolella ja jos vehoilu on alkuperäinen se saattaa olla huonossa kunnossa.
Lisäksi sinulla näyttää olevan niin paljon aterimia, etteivät ne mitenkään mahdu tämän mallisiin laatikoihin, Mitä jos hankkisitkin sopivan lipaston tai vielä mieluummin korkeajalallisen hopeakaapin jossa on paljon laatikoita, ja antaisit vuorata sopivalla katsomallasi tavalla? Tässä vähän mallia:
https://www.tradera.com/item/344617/706468855/bestickskap
https://sikoauktioner.se/auktion/316644
Tuskin nuokaan ovat riittäviä suurelle määrälle aterimia, eli tarvitse varmaan vieläkin isomman.
Ap
Kiitos! Opin taas uutta. Eipä ole tullut mieleen googlata toisella kotimaisella. Nämä ovat juuri niitä, mitä etsiskelen. Barokki-tyyylinen on liian pieni, eikä 50-luku oikein nappaa, mutta Queen Anne saattaisi olla hyvä, mikäli kaikissa laatikoissa on sisusteet. Täytyy googlailla lisää.
Tarkoitin sellaisia urakoitsijoille tarkoitettuja rakennepiirustuksia, joihin merkitään keittiökaappien paikat, pistorasiat ja kiinteät valot ym. niitä en tee koska en osaa. Teen sen sijaan pohjapiirroksia huonekalujen asettelusta, sivuttaiskuvia interiööreistä ja muuta sellaista, mieluiten kynillä ja väreillä paperilla, mutta myös graafisesti koneella.
Kiva että löysit sopivat esineet asetelmaasi : ) sellaisten kerääminen ja esillepano on yksi lempipuuhiani.
Ap