Ajattelin aloittaa sisustussuunnittelun konsultoinnin online-palveluna. Mitä mieltä ideastani?
Olen intohimoinen sisutuksen ja antiikin harrastaja ja minulla on usean kymmenen vuoden kokemus lukuisten omien projektien suunnittelusta ja toteuttamisesta.
Ideani on tarjota helposti lähestyttävää sisustusneuvontaa etänä. Lähtökohta olisi yksittäisten sisustamiseen liittyvien pulmien ratkaiseminen, esinehankintojen kuratoiminen ja väri-sekä materiaalivalinnoissa avustaminen. Ei siis mitään arkkitehdin töitä tai remonttisuunnittelua. Ne eivat minua kiinnosta. Vähän kuin shoippailuavustaja tai pukeutumis neuvoja.
Kartoitan tässä yleisön kiinnostusta en tarjoa tässä palveluja.
Miten on, näettekö tässä bisnesideaa? Konsultaatiopalkkioksi ajattelin 150-200 € ja isommat projektit tuntiveloituksena 50€ tunti.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Mikäpä estää kokeilemasta, investointi ei taida olla kovin suuri. Jos menestyt ja sinua suositellaan niin hyvä juttu. Anna mennä, jos olis tarve, voisin käyttää palvelua.
Kiitos, kiitos! Katsotaan mihin nämä minun pohdinnat johtaa! Jos saan aikaan esim blogin tai instan, laitan linkin palstalle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysyntää näin turhalle ammatille. Varsinkaan tässä valtion ihmisille aiheuttamassa taloustilanteessa. Lisäksi sisustajat ovat tosi suppeita, ne koulutetut etenkin. Mustaa ja valkoista tungetaan joka paikkaan. Sitten ilopilkuksi laitetaan valkoiselle sohvalle sininen tyyny. Jos oikein hurjia ollaan, niin jossain vierashuoneessa voi olla sininen, pyöreä nukkamatto.
Lisäksi sisustajat eivät ikinä osaa ajatella sisustusta asiakkaan kannalta. Koirat kusee nurkkiin, kissa kynsii tapetin ja lapset pilaa loput. Valkoinen väri lapsiperheessä, anna mun nauraa!
Minun sisustustyylini onkin enemmän kansainvälinen ja traditionaalinen kuin suomalaisittain moderni. Tunnen oikein hyvin niin brittiläisen country house -sisustuksen, ranskalaisen sisustuksen eri suuntaukset ja historian sekä klassisen ruotsalais-suomalaisen kartanotyylin. Ja tiedän todella miten löydetään ja hankitaan ranskalaisia tai italialaisia sisustuskankaita, miten käytetään perinteisiä maaleja ja materiaaleja. Erotan itämaiset matot toisistaan ja ymmärrän miten niitä arvioidaan. Tunnen itä- ja kaakkois-aasialaisen posliinin aikakaudet. Omissa sisutuksissani lisään aina joitakin aasialaisia yksityiskohtia.
Lempisisustussuunnittelijani ovat Christian Badin, Henry Samuel, David Hicks ja Sybil Colefax. Klassisia ja moderneja yksityiskohtia yhdistelee hienosti Terence Conran, ja hänen poikansa Jasper on myös hyvin lupaava. Nämä taustoittavat omaa tyyliäni ja toimivat inspiraationlähteenä, en tietenkään halua kopioida heitä.
Mutta ns perinteinen suomalainen tyyli materiaalivalintoineen ei todellakaan ole minun cup of tea. Tässä ajattelisinkin olevan tilausta minun osaamiselleni, koska jotkut suomalaiset varmasti haluaisivat jotain muuta, mutta eivät tiedä mitä tai osaa etsiä ja löytää materiaaleja ja esineitä.
Todellakin ajattelen itseni makuvalmentajaksi ja kuraattoriksi, enkä sellaiseksi suunnittelijaksi, joka mittailee keittiökaappien sijotusta ; )
Ja nimenomaan minulla on vuosikymmenien kokemus kotien luomisesta nimenomaan ihmisten ja perheiden tarpeisiin. Tiedän, miten luodaan kaunis ympäristö, jossa niin lapset kuin lemmikitkin viihtyvät ja voivat temmeltää vapaasti. Omat lapseni ovat jo lähteneet kotoa, mutta koiria minulla on useita ja tiedän kyllä miten ne pissaläiskät saa pois helposti ja tehokkaasti.
Ap
Juuri tuon takia että makusi on noin vanhentunut ja ruraali, saattaisit saada nimenomaan aihepiiriä fanittavia yksityisasiakkaita. Varakkaat tuskin ostavat palveluita harrastelijalta ja yritykset tähtäävät nykyaikaan ja tulevaisuuteen, joten osut sellaiseen markkinaan missä ei ole juuri kiinnostuneita tekijöitä - ainakaan sellaisia siis, jotka olisivat kaupallistaneet palvelua.
Professionalismi on tietty se mikä sinulta ehkä harrastelijana puuttuu, voi olla vaikea myydä palvelua vakuuttavasti jos ei ole ammatillista itsetuntoa.
Makuni ei ole ollenkaan "vanhentunut" tai "ruraali", vaan seuraan kansainvälisiä sisustustrendejä hyvin tarkkaan.
Minulla on yksi suuri intohimo ja se on tuulettaa ummehtunutta ja kaavoihin kangistunutta suomalaista sisustuskulttuuria ja näyttää että aneemiselle sisustamiselle on vaihtoehtoja. Varmasti Suomessa on ihmisiä, jotka kaipaavat jotain muuta kuin aaltoja, marimekkoja ja valliloita, vähän kärjekkäästi sanottuna.
Minulla oon paljon kulttuurista itsetuntoa, joka kumpuaa taustastani ja jota olen kartuttanut vuosien varrella aktiivisesti. En haluakaan kilpailla ammattisuunnittelijoiden kanssa, vaan tarjota ihmisille niitä asioita ja näkökulmia, jotka modernissa suomalaisessa sisustuksessa ovat jääneet paitsioon.
Ap
No, tuo tekstin voisit ainakin lähes sellaisenaan laittaa siihen kotisivujesi etusivulle : ) Aika hyvin kuvaa omaa linjaasi ja niiden "aaltoihin, marimekkoihin ja valliloihin" kyllästyneiden ajatuksia. Minua puhutteli heti. Eri
Vierailija kirjoitti:
Sisustussuunnittelijana vinkkaan, että kyse on sosiaalisesta asiakaspalveluammatista ja tiloihin on vaikea saada kosketusta etäyhteydellä.
En keksi mihin palveluja käytetään? Yksityisasaikkaista useimmin kyse on kiireisistä tai epävarmoista sisustajista, jotka eivät luota makuunsa. Se, että soppaa sekoittaa vielä joku private shopper ei ehkä ihan avaudu mulle. Kodit ovat kokonaisuuksia.
Kiitos ammattilaisen näkökulmasta! Ymmärrän hyvin mitä sanot sosiaalisuudesta ja etäyhteyden ongelmista. Ne liittyvät toisiinsa ja minun on hiottava ajatuksiani jälkimmäisen suhteen. Muuten näen kyllä asiakaspalvelun sosiaalisuuden erittäin keskeisenä pointtina.
Mitä palveluiden luonteeseen tulee, ajattellisin olevan myös sellaisia sisustajia, jotka eivät halua vieraan laatimaa kokonaissuunnitelmaa, vaan ratkoa yksittäisiä ongelmia, niin että koti kokonaisuutena pysyy kuitenkin heidän omissa käsissään. Ja haluan nimenomaan auttaa ihmisiä kehittämään omaa makuaan tarjoamalla vaihtoehtoja, jotka poikkeavat siitä totutusta ja turvallisesta.
Toin itse esiin tuon private shopper -käsitteen ja se on ehkä yksinkertaistava. Enemmän ehkä kuraattori tai cultural coach?
Ap
AP kirjoitti:
"En haluakaan kilpailla ammattisuunnittelijoiden kanssa, vaan tarjota ihmisille niitä asioita ja näkökulmia, jotka modernissa suomalaisessa sisustuksessa ovat jääneet paitsioon."
Mitä tämä tarkoittaa, kysyy palvelumuotoilun ammattilainen? Pelkkää sanasalaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysyntää näin turhalle ammatille. Varsinkaan tässä valtion ihmisille aiheuttamassa taloustilanteessa. Lisäksi sisustajat ovat tosi suppeita, ne koulutetut etenkin. Mustaa ja valkoista tungetaan joka paikkaan. Sitten ilopilkuksi laitetaan valkoiselle sohvalle sininen tyyny. Jos oikein hurjia ollaan, niin jossain vierashuoneessa voi olla sininen, pyöreä nukkamatto.
Lisäksi sisustajat eivät ikinä osaa ajatella sisustusta asiakkaan kannalta. Koirat kusee nurkkiin, kissa kynsii tapetin ja lapset pilaa loput. Valkoinen väri lapsiperheessä, anna mun nauraa!
Minun sisustustyylini onkin enemmän kansainvälinen ja traditionaalinen kuin suomalaisittain moderni. Tunnen oikein hyvin niin brittiläisen country house -sisustuksen, ranskalaisen sisustuksen eri suuntaukset ja historian sekä klassisen ruotsalais-suomalaisen kartanotyylin. Ja tiedän todella miten löydetään ja hankitaan ranskalaisia tai italialaisia sisustuskankaita, miten käytetään perinteisiä maaleja ja materiaaleja. Erotan itämaiset matot toisistaan ja ymmärrän miten niitä arvioidaan. Tunnen itä- ja kaakkois-aasialaisen posliinin aikakaudet. Omissa sisutuksissani lisään aina joitakin aasialaisia yksityiskohtia.
Lempisisustussuunnittelijani ovat Christian Badin, Henry Samuel, David Hicks ja Sybil Colefax. Klassisia ja moderneja yksityiskohtia yhdistelee hienosti Terence Conran, ja hänen poikansa Jasper on myös hyvin lupaava. Nämä taustoittavat omaa tyyliäni ja toimivat inspiraationlähteenä, en tietenkään halua kopioida heitä.
Mutta ns perinteinen suomalainen tyyli materiaalivalintoineen ei todellakaan ole minun cup of tea. Tässä ajattelisinkin olevan tilausta minun osaamiselleni, koska jotkut suomalaiset varmasti haluaisivat jotain muuta, mutta eivät tiedä mitä tai osaa etsiä ja löytää materiaaleja ja esineitä.
Todellakin ajattelen itseni makuvalmentajaksi ja kuraattoriksi, enkä sellaiseksi suunnittelijaksi, joka mittailee keittiökaappien sijotusta ; )
Ja nimenomaan minulla on vuosikymmenien kokemus kotien luomisesta nimenomaan ihmisten ja perheiden tarpeisiin. Tiedän, miten luodaan kaunis ympäristö, jossa niin lapset kuin lemmikitkin viihtyvät ja voivat temmeltää vapaasti. Omat lapseni ovat jo lähteneet kotoa, mutta koiria minulla on useita ja tiedän kyllä miten ne pissaläiskät saa pois helposti ja tehokkaasti.
Ap
Juuri tuon takia että makusi on noin vanhentunut ja ruraali, saattaisit saada nimenomaan aihepiiriä fanittavia yksityisasiakkaita. Varakkaat tuskin ostavat palveluita harrastelijalta ja yritykset tähtäävät nykyaikaan ja tulevaisuuteen, joten osut sellaiseen markkinaan missä ei ole juuri kiinnostuneita tekijöitä - ainakaan sellaisia siis, jotka olisivat kaupallistaneet palvelua.
Professionalismi on tietty se mikä sinulta ehkä harrastelijana puuttuu, voi olla vaikea myydä palvelua vakuuttavasti jos ei ole ammatillista itsetuntoa.
Makuni ei ole ollenkaan "vanhentunut" tai "ruraali", vaan seuraan kansainvälisiä sisustustrendejä hyvin tarkkaan.
Minulla on yksi suuri intohimo ja se on tuulettaa ummehtunutta ja kaavoihin kangistunutta suomalaista sisustuskulttuuria ja näyttää että aneemiselle sisustamiselle on vaihtoehtoja. Varmasti Suomessa on ihmisiä, jotka kaipaavat jotain muuta kuin aaltoja, marimekkoja ja valliloita, vähän kärjekkäästi sanottuna.
Minulla oon paljon kulttuurista itsetuntoa, joka kumpuaa taustastani ja jota olen kartuttanut vuosien varrella aktiivisesti. En haluakaan kilpailla ammattisuunnittelijoiden kanssa, vaan tarjota ihmisille niitä asioita ja näkökulmia, jotka modernissa suomalaisessa sisustuksessa ovat jääneet paitsioon.
Ap
No, tuo tekstin voisit ainakin lähes sellaisenaan laittaa siihen kotisivujesi etusivulle : ) Aika hyvin kuvaa omaa linjaasi ja niiden "aaltoihin, marimekkoihin ja valliloihin" kyllästyneiden ajatuksia. Minua puhutteli heti. Eri
Voi kiitos <3 <3 <3
Ap
Ymmärsinkö oikein? Haluat kuratoida ihmisten kotien yksityiskohtia?
Kertoa heille millaista hyvä maku on?
Mikä ihme on cultural coach? Korkeakulttuurin ystävä, joka kertoo meille mikä on korkeakulttuuria?
Haukkumalla aaltoa, marimekkoa ja vallilaa ei tässä maassa pääse pitkälle. Ihmisillä on niitä jo kotona. Haukkuminen ei ole kohteliasta.
Vierailija kirjoitti:
AP kirjoitti:
"En haluakaan kilpailla ammattisuunnittelijoiden kanssa, vaan tarjota ihmisille niitä asioita ja näkökulmia, jotka modernissa suomalaisessa sisustuksessa ovat jääneet paitsioon."
Mitä tämä tarkoittaa, kysyy palvelumuotoilun ammattilainen? Pelkkää sanasalaattia.
No avaapa vaikka https://www.architecturaldigest.com tai https://www.houseandgarden.co.uk tai https://www.worldofinteriors.com niin ymmärrät mistä puhun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein? Haluat kuratoida ihmisten kotien yksityiskohtia?
Kertoa heille millaista hyvä maku on?
Mikä ihme on cultural coach? Korkeakulttuurin ystävä, joka kertoo meille mikä on korkeakulttuuria?
Kyllä, mutta vain heille, jotka kysyvät ; )
Ap
Nyt on aika aloittaa päivän "oikeat" työt. Kiitos keskustelusta tähän asti, oli oikein mukavaa! Palaan lukemaan ketjua iltapäivällä.
Ap
Olisiko ideaa tehdä verkkoon vaikka muutama sisustuksen lyhytkurssi? Pienellä maksulla voisit esitellä osaamistasi samalla ja vaikka kurssivideoiden lopussa lähtee mainostamaan että jos ei kurssimateriaalien pohjalta saa ratkaistua omaa sisustusongelmaansa niin voi olla sinuun yhteydessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ideasi on oikein hyvä. Itselläni oli vähän saman suuntaista mietintää ja pari juttua toteutinkin. Minulla on yrittäjäkokemusta vuosikymmen takana, ja sen perusteella pari huomiota:
- 50 euroa/tunti on todella vähän. Joudut maksamaan siitä kaikki kulut, pelkästää alv vie jo neljänneksen. Sinulle jää käteen noin 20 euroa/tunti. Kalenterisi pitäisi olla täynnä, jotta saisit tästä ansion. Sadan tunnin työpanos toisi sinulle 2000 euroa netto/ kk.
- Osaatko myydä ja markkinoida? Jos et ole rutinoitunut myyjä niin unohda koko juttu. Markkina on raaka ja palvelujen myyminen on kovaa työtä. Joudut todella kaivamaan asiakkaita ja käyttämään myyntityöhön aikaasi.
- Ajat ovat huonot eikä ihmisillä ole rahaa. Tämmöisestä säästetään ensimmäiseksi.
MUTTA jos todella olet antiikki-ekspertti niin sinuna erikoistuisin tähän genreen. Asiakkailla, jotka ovat antiikista kiinnostuneita olettaisin olevan varaa maksaa. Voisit myydä heille tarpeeksi isoja ja kannattavia projekteja. Se vaatii hyviä verkostoja ja mainioita portfoliota. Lisäksi maksukykyiset asiakkaat ovat pääsääntöisesti pääkaupunkiseudulla.
T. Liiketoiminnan konsultti
Paljon kiitoksia neuvoistasi, arvostan suuresti liiketoiminnan näkökulmaasi, joka minulta puuttuu ihan kokonaan.
Tämä on minulle rakas harrastus, elämäntapa ja keino toteuttaa itseäni, enkä suunnittele elättäväni itseni sen avulla. En tarvitse tai haluakaan monia asiakkaita tai suuria projekteja. Kuten edellä kerroinkin, haluan tämän olevan hyvin niche-tyylistä hommaa, suunnattu ihmisille, joita kiinnostaa traditionaalinen sisutus, mutta jotka eivät tiedä miten sellaista voi toteuttaa Suomessa. Tästä minulla on vuosien kokemus : )
Ap
Se onkin sitten ihan toinen juttu vastaako sinun useampaan kertaan toistamasi "vuosien kokemus" millään tavalla minun makuani. Veikkaan että ei.
Suosittelen erikoistumaan johonkin, esim. keittiöt/lastenhuoneet/säilytysratkaisut.
Antiikkiset säilytysratkaisut :'D Hahah
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen sukankuluttaja todellakin mittailee sitä keittiötään ja haluaa siitä toimivan. Tavallisen ihmisen pulma ei ole se, mistä löytää aito persialaismatto tai ming dynastian aikainen vaasi.
Ehkä kuitenkin kannattaisi tarjota palvelua, mille on kysyntää.
Kun asian määrittelet tuolla tavalla, niin en voi todeta, kuin että ehkä tavallinen sukankuluttaja ei ihan ole minun kohderyhmää.
Ap
Mutta onko Suomessa muita?
Kokeillahan aina voi. Sittenpähän sen näkee tuleeko hommasta mitään.
Vaikutat periaatteessa kyllä kohteliaalta ja asialliselta, mutta rivien välistä sinusta tulee aika ylimielinen ja muita ihmisiä dissaava vaikutelma. Siitä piirteestä sinun ainakin pitäisi päästä eroon jos asiakaspalvelua mielit tuolla alalla tehdä.
Toinen juttu on sitten se, että kohderyhmäsi on selvästi aika varakkaat ihmiset. Ihan jo siksi, että lähinnä varakkailla (ja seniorimman ikäisillä) suomalaisilla on tuo edustamasi maku ja toisaalta fasiliteetit siihen. Vaikka tykkäisinkin englantilaistyylisestä kartanoromantiikasta, niin vuokrakerrostalokolmioni ei oikein siihen taivu, ainakaan niin että se olisi sen arvoista. Ja koska käytännössä vain varakkaat olisi asiakaskuntaasi niin joudut miettimään miten vakuuttaisit heidät ostamaan palvelua harrastelijalta. Yleensä varakkaat viitsii käyttää vain niitä, jotka on ammattilaisia ja joilla on jo portfolio ja referenssit kunnossa.
Et sinä myy sisustussuunnittelupalvelua, otsikko on väärä. Se mitä sinä haluat myydä, on oman sisustustyylisi ja sisustusmakusi mukainen tietämys. Harrastat intensiivisesti tiettyä sisustustyyliä ja siksi tiedät siitä paljon. Ja nyt haluaisit sitä tietämystä myydä. Mutta ostaako kukaan yksityinen pelkkää kapea-alaisen ja suomessa melko harvinaisen asian tietämystä? Väitän, että ei, ellei sitä ole paketoitu palveluksi, joka tuottaa asiakkaalle jonkun konkreettisen ratkaisun/lopputulokset. Ja se konkreettinen ratkaisu ei ole tieto siitä mistä saa ostaa tietyn tyylisuuntauksen mukaisen lampun tai lampunjohdon. Tarjoamasi lisäarvo on aivan liian vähäinen. Pelkästä tiedosta ei haluta maksaa. Joku voisi maksaa sinulle kyllä siitä, että sinulta saa ostettua sen tietyntyylisen harvinaisen lampun, kotiinkuljetuksella.
Olen käyttänyt sisustussuunnittelijan palveluita, koska kun remontoimme ja muutimme, kirjoitin samalla erästä kirjaa. Yritin kuitenkin mahdollisimman paljon osallistua suunnitteluun, mutta siitä huolimatta lopputulos oli osin aika hirveä. Vaaleanvihreä olikin tumman vihreää, pieni kaappi olikin valtava ja keittiössä jokainen kodinkone on aivan omituisessa paikassa. Reklamoin, mutta se oli hyödytöntä. Näin jossain naistenlehdessä suunnittelijan kodin, ja ymmärsin, että suunnittelija tuputti minulle samaa tummaa kotia joka hänelläkin oli ja kerta toisensa jälkeen hän pyytti luottamaan visioonsa. Maksoi aika paljon vaihtaa kodinkoneet järkeville paikoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ideasi on oikein hyvä. Itselläni oli vähän saman suuntaista mietintää ja pari juttua toteutinkin. Minulla on yrittäjäkokemusta vuosikymmen takana, ja sen perusteella pari huomiota:
- 50 euroa/tunti on todella vähän. Joudut maksamaan siitä kaikki kulut, pelkästää alv vie jo neljänneksen. Sinulle jää käteen noin 20 euroa/tunti. Kalenterisi pitäisi olla täynnä, jotta saisit tästä ansion. Sadan tunnin työpanos toisi sinulle 2000 euroa netto/ kk.
- Osaatko myydä ja markkinoida? Jos et ole rutinoitunut myyjä niin unohda koko juttu. Markkina on raaka ja palvelujen myyminen on kovaa työtä. Joudut todella kaivamaan asiakkaita ja käyttämään myyntityöhön aikaasi.
- Ajat ovat huonot eikä ihmisillä ole rahaa. Tämmöisestä säästetään ensimmäiseksi.
MUTTA jos todella olet antiikki-ekspertti niin sinuna erikoistuisin tähän genreen. Asiakkailla, jotka ovat antiikista kiinnostuneita olettaisin olevan varaa maksaa. Voisit myydä heille tarpeeksi isoja ja kannattavia projekteja. Se vaatii hyviä verkostoja ja mainioita portfoliota. Lisäksi maksukykyiset asiakkaat ovat pääsääntöisesti pääkaupunkiseudulla.
T. Liiketoiminnan konsultti
Paljon kiitoksia neuvoistasi, arvostan suuresti liiketoiminnan näkökulmaasi, joka minulta puuttuu ihan kokonaan.
Tämä on minulle rakas harrastus, elämäntapa ja keino toteuttaa itseäni, enkä suunnittele elättäväni itseni sen avulla. En tarvitse tai haluakaan monia asiakkaita tai suuria projekteja. Kuten edellä kerroinkin, haluan tämän olevan hyvin niche-tyylistä hommaa, suunnattu ihmisille, joita kiinnostaa traditionaalinen sisutus, mutta jotka eivät tiedä miten sellaista voi toteuttaa Suomessa. Tästä minulla on vuosien kokemus : )
Ap
Se onkin sitten ihan toinen juttu vastaako sinun useampaan kertaan toistamasi "vuosien kokemus" millään tavalla minun makuani. Veikkaan että ei.
Niinpä, ei tämä ole tarkoitettukaan kaikille. Jokaisella on oma makunsa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Harrastelijasisustuskonsultteja on 15 tusinassa. Itse palkkaisin ainoastaan ammatilaisen ja silloinkin haluaisin nähdä aiempia kohteita.
Kun niitä ammattilaisiakin on paljon, ja eri tasoisia sisustusarkkitehdeistä ( Taik ) tai AMk sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelija lyhyen kurssien käyneisiin. Miksi joku siis palkkaisi jonkun harrastelijan kalliimmalla hinnalla, kuin ammattilaisen?
Hyvä pointti! Olenkin ajatellut blogia tai instaa nykyisen projektimme ympärille. Voisin esitellä huoneen kerrallaan ja kuvailla esine- ja materiaalivalintoja. Mukana olisi myös kierrätysaspekti, koska en juurikaan hanki mitään uutta. Ostamme paljon antiikkia ja käytettyjä huonekaluja, uudelleenkäytämme kankaita jne. Niistä saisi kyllä hyvää sisältöä.
En erityisesti halua erikoistua noihin ehdottamiisi juttuihin. Ne eivät ns nappaa yhtään, koska ovat niin puhtaasti funktionaalisia. Omaa alaani ovat enemmän kulttuuri- ja tyyliseikat, toki käytännöllisyys ja asumismukavuus huomioiden.
Ap