Älkää puhuko työkkärin tapaamisissa mitään
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011871205.html
Tuet voidaan periä takaisin tai vähintään jäädyttää huomisesta alkaen.
Kommentit (102)
Ensi vuonna jääkin sitten mielenterveyskuntoutujat ja työttömät nuoret räkimään kattoon. Jos kuntouttava työtoiminta lopetetaan ja mahdollista korvaajaa ei luokitella työllistämistä edistäväksi palveluksi, ei siihen voi osallistua. 4-8 tunnin päivätoiminta kun estää kokopäivätyön vastaanottamisen.
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna jääkin sitten mielenterveyskuntoutujat ja työttömät nuoret räkimään kattoon. Jos kuntouttava työtoiminta lopetetaan ja mahdollista korvaajaa ei luokitella työllistämistä edistäväksi palveluksi, ei siihen voi osallistua. 4-8 tunnin päivätoiminta kun estää kokopäivätyön vastaanottamisen.
Eihän estä! Jos sen voi vaikka tähän päivään lopettaa. Olet koko ajan kyvykäs ottamaan oikean työpaikan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän estä! Jos sen voi vaikka tähän päivään lopettaa. Olet koko ajan kyvykäs ottamaan oikean työpaikan vastaan.
Ei siis eroa vapaaehtoistoiminnasta tai harrastuksista mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mä teen kaikenlaista, mutta ei näiden uutisten jälkeen paljoa uskalla rupatella. Valmennan jalkapallojunnuja sekä kahta yksittäistä uimaria. Lisäksi olen antanut sijoitusneuvontaa lähipiirilleni. Myös puuveistosten tekeminen vie paljon aikaa. Jos nämä kertoisin, niin varmasti työkkäri sanoisi, että en kerkeä hakemaan töitä enkä varsinkaan ottamaan työtä vastaan.
Valmentaminen on työtä.
No kyllä kai työ mitataan palkalla. Itse näkisin tuon vapaaehtoistyöksi.
Työllisyysviranomaista kiinnostaa työn tekeminen, ei palkka. Valmentaminen on työtä. Voit ihan mennä tutkimaan mitä laki sanoo.
Väitätkö, että palkan saaminen ei olisi ongelma, jos sen saamiseen menee tosi vähän aikaa?
Eli työkkärin mielestä pääomatuloillaan elävät ovat työttömiä, koska eivät tee mitään ja tuloilla ei ole merkitystä?
Itse olin talvella viikonloppuisin myymässä hiihtomajan kahvion kanttiinissa elintarvikkeita hiihtäjille talkootyönä hiihtoseuran hyväksi, ei kyllä tulisi mieleenkään kertoa siitä viranomaisille yhtään mitään.
Mallivastaukset työkkärin tädille puhelinkeskustelussa:
Täti: "Huomenta, huomenta, mitäs kuuluu?"
Sinä:"En tiedä"
Täti:"Olethan kuitenkin muistanut huolehtia itsestäsi ja vaikka harrastaa jotain kivaa?"
Sinä:"En ole."
Täti: "No se on hyvä, työnhaku vaatii omistautumista."
Sinä:"Arbeit macht frei."
Täti: "Jawohl!"
Molemnat nauravat vapautunutta naurua. Puhelu päättyy.
Sanotte että elätte thaimaassa ja ruoka siellä hyvää ja pakkasesta/ loskasta tietoakaan🤣
Tämä on paras neuvo kokemattomalle...turvat kiinni....
Tässä hyvä opetusvideo kokemattomalle miten työkkärissä tulee asioida ..katsokaa tämä opetuksen kannalta...
Entä jos puhuisin tahalleen, että olen yrittäjä, vaikka en ole ja minulta evättäisiin tuet. Sitten syyttäisin virkailijaa, että on laittomasti evännyt minulta tuet ja hommaisin virkailijalle potkut. Tuskinpa virkailija nauhoittaa keskustelua todisteeksi.
Ihan. Vinkki ..älkää laitatko nettiin itsestämme mitään ja poistamaan sosiaalisen median profiilit..jos pitää töissä jotain myydä nii. Ottaa prepaid numero myyntiä varten tai. Ihan oma sähköpostiosoite tähän jota ei voi yhdistää henkilötietoihisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mä teen kaikenlaista, mutta ei näiden uutisten jälkeen paljoa uskalla rupatella. Valmennan jalkapallojunnuja sekä kahta yksittäistä uimaria. Lisäksi olen antanut sijoitusneuvontaa lähipiirilleni. Myös puuveistosten tekeminen vie paljon aikaa. Jos nämä kertoisin, niin varmasti työkkäri sanoisi, että en kerkeä hakemaan töitä enkä varsinkaan ottamaan työtä vastaan.
Valmentaminen on työtä.
Työllisyysviranomaista kiinnostaa työn tekeminen, ei palkka. Valmentaminen on työtä. Voit ihan mennä tutkimaan mitä laki sanoo.
Väitätkö, että palkan saaminen ei olisi ongelma, jos sen saamiseen menee tosi vähän aikaa?
Tarkoitan, että tuleeko työttömyyskorvaus vain työn hakemisesta ja siitä, että on koko ajan työmarkkinoiden käytettävissä?
Eikä ole väliä, jos tekee viikossa vaikka kahden tunnin ajan jotain tosi tuottavaa?
Sen tutkii maksaja eli Kela tai liitto, että saako henkilö soviteltua etuutta. Työkkäri antaa maksavan lausunnon, koska henkilö osa-aikaisessa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan kukaan työkkäritäti ei ole kysynyt harrastuksista mitään.
Mitäs sinulle kuuluu? Mites on kuukausi mennyt?
Vierailija kirjoitti:
Terapia
Pelastaa
Ihan
Kaikelta
Se
On
Ihmepelastus!
Se
Auttaa!
Jeesus on p e r s e e s e n porattu h o m o!
Ei se näköjään kaikkia auta vaikka kuinka lujaa huutais.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmentaminen on työtä.
Eli työkkärin mielestä pääomatuloillaan elävät ovat työttömiä, koska eivät tee mitään ja tuloilla ei ole merkitystä?
Jos sulla olisi niin suuri, hyvä ja tuottava osakesalkku, että sen tuotolla eläisi, niin mihin sä sitä etuutta tarvitsisit?
Tähän ovat persut Suomen vieneet. Fasismiin. Melko tyhmä pitää työttömän persun olla että noita äänestää.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos puhuisin tahalleen, että olen yrittäjä, vaikka en ole ja minulta evättäisiin tuet. Sitten syyttäisin virkailijaa, että on laittomasti evännyt minulta tuet ja hommaisin virkailijalle potkut. Tuskinpa virkailija nauhoittaa keskustelua todisteeksi.
Jos menet valehtelemaan selvityspyyntöön, että olet yrittäjä, niin se on ihan oma moka.
No tyhmyyttähän se on kertoa harrasteista ja yleishyödyllsestä - tai vapaaehtoistyöstä. Kaiken sellaisen toiminnan tulisi pysyä tutkan alla. Virkailijalla on velvollisuus pienimmästäkin syystä evätä vähäinenkin korjaus, sellainen on ohjeistus yläkerrasta.
Sen sijaan kannattaa kerätä kaikki työnhakunsa taulukoksi, jossa kertoo mitä tehtävää on hakenut, keneen ollut yhteydessä ja minä päivänä, mihin puhelinnumeroon on soittanut, koska lähettänyt hakemuksen jne. Virkailja väsähtää heti kun näkee sinun itsenäisesti hakeneen sataa työpaikkaa, ja kirjaa papereihin että haet itsenäisesti työtä. Loppuu siihen paikkaan sen työkkärin palvelujen tarjonta.
Kannatta myös itse aktiivisesti tiedustella työnhakukursseja ja FEC-kursseja, ne on hauskoja ja niistä voi olla hyötyä työnhaun kannalta. Lisäksi on voimaannuttavaa nähdä että on paljon fiksuja ja ahkeria työnhankijoita, eikä työtön ole se saamaton, huijaava vätys niinkuin hallitus antaa ymmärtää.
KEHA-keskuksesta kerrotaan, että he tulkitsevat yritystoiminnaksi kaiken millä on ansiotarkoitus, eikä sitä tehdä palkkatyössä.
KEHA voi tulkita tekemisen yrittämiseksi myös ilman Y-tunnusta eikä sen tarvitse olla myöskään yhtiömuotoista.
Lopetin harrastusryhmien vedon ettei työkkäri katso että se vie aikani työnhaulta enkä voi ottaa töitä vastaan jonkun "jumpan" takia. Vaikka ne jumpat oli ihan julkisesti ilmoitettu niin että jumppakerta siirretään jos tulee työkeikka. Tätä hommaa riittäisi ja siitä maksettaisiin pieni korvauskin mutta sittenhän sitä vasta pulassa olisikin.