"Pitäisiköhän vielä laihduttaa" -ajatus hoikalla ilman syömishäiriötä
Laihduin normaalipainon sisällä tänä keväänä sen jälkeen kun tein ruokavaliomuutoksen jonka tarkoituksena ei ollut laihduttaminen. Tunsin hyvää oloa kun huomasin hoikistuneeni. Kroppa tuntuu ketterämmältä, kompaktimmalta ja vaatteet istuu paremmin. Nyt havahduin outoon ajatukseen. Katsellessani itseäni peilistä tunsin tyytyväisyyttä ja tuli ajatus että laihduttaisin vielä vähän. Olen jo normaalipainon alarajalla joten tajusin heti ettei ideassa ole järkeä. Minulla ei ole syömishäiriötä. Tuli sellainen olo että nyt ymmärrän paremmin niitä joille puhkeaa anoreksia. Tällaisesta se varmaan lähtee. Tuntuu että kun hoikistuminen on tuottanut hyvää oloa ja suurempaa tyytyväisyyttä itseen niin sitten se että hoikistuu vielä lisää ja vielä vähän lisää jne muka tuottaisi yhä parempaa oloa ja yhä suurempaa tyytyväisyyttä itseen. Vaikka alipainon rajalta alespäin lopputulos vaan huononee todellisuudessa.
Kommentit (10)
Kyllä sinulla jo on syömishäiriö. Lue tuo aloituksesi itse ihan ajatuksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinulla jo on syömishäiriö. Lue tuo aloituksesi itse ihan ajatuksen kanssa.
Höpsis. Nykyään tyrkytetään häiriöitä terveille.
eri
Ajatuksia tulee ja menee, mutta niiden ei saa tehdä pesää, sanotaan. Tiedostat asian, että nyt on menossa laihdutus yli kohtuuden. Voit vielä muuttaa suuntaa ja alkaa syödä normaalisti ja järkevästi kohtuullisen kokoisia aterioita 4-5 kertaa päivässä, kaikki ruoka-aineet huomioon ottaen.
En kyllä näe tuossa mitään häiriintynyttä? Olen entisenä mahtiläskinä vielä edelleenkin pullukka, mutta mulle ainakin on ollut ihan tärkeä oivallus se, että voin itse valita oman painoindeksini. Ja kun näin voin tehdä sen myös teen. Kokeilemallahan sen tietää, mikä itsestä parhaalta tuntuu. Ja viisautta on myös löytää se missä tuntuu parhaalta eikä jatkaa siitä enää alaspäin.
Syömishäiriön ydin on usein jossain muualla. Miksi laihdutat oikeastaan?
Kyllä, niin siinä helposti käy jos ei ole varovainen ja terve järki käytössä. Sitten jos päättää vielä vähän laihduttaa, ja tulee yhä laihemmaksi, alkaa valita vertailukohteiksi tosi laihoja esim. näyttelijöitä, ja sitten haluaa että vois vielä vähän laihemmaksi tulla. Se laihtuminen ja tulosten näkeminen aiheuttaa onnistumisen tunnetta ja tunnetta siitä että elämässä on meneillään jotain mahtavaa ja kaikki onnistuu jne. Petollista!
Niin se on.