Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lääkärit eivä saa enää määrätä opioideja tai bentsoja?

Vierailija
22.03.2026 |

Miksi lääkärit eivä saa enää määrätä opioideja tai bentsoja?

Kommentit (354)

Vierailija
321/354 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silkan sadismin vuoksi, jotta voivat kastroida ihmisiä niillä SSRI-"lääkkeillä".

Voi luoja miten vihaan tekopyhiä lääkäreitä ja ssri-lääkkeitä! En koskaan huoli niitä. 

Jos menet lääkäriin vaatimaan bentsoja etkä huoli mitä muuta, niin sit sä et ainakaan niitä saa. 

On hyvin outoa, jos benet on ainoa lääkitys, kyllä sun pitää olla valmis muutakin kokeilemaan, sillä sä näytät sen että sen bentson tarvitset. 

"kyllä sun pitää olla valmis muutakin kokeilemaan, sillä sä näytät..."

Ei pidä olla valmis kokeilemaan yhtään mitään. Ei lääkärikäynti ole minulle mitään nokittelua, tai näytön paikka. Kerron lyhyesti ja rehelkisesti ongelmani, ja millaista apua tarvitsen. Olen hyvin terveystietoinen ja orientoitunut ihminen. Joskus vuosien varrella joku lääkäri on intoillut ssri- lääkkeistä ja neurolepteistä, mutta torppaan ne heti, ystävällisesti. Käytän vain oxatsepamia, maltillisesti. 

Onhan se taistelutanner: Muuta en syö kuin haluamiani lääkkeitä ja oletan että minua palvellaan halujeni mukaisesti. Ri lääkäri ole sinun jatkeesi.

Vierailija
322/354 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten olet kaksi kuukautta sitten syönyt? 

Onko sinulla luetun ymmärtämisen vaikeuksia? Ilmeisesti on.

Muitakin lääkevaihtoehtoja on.

Olen eri, mutta olen aikanaan syönyt monta vuotta ns. turvallista mielialalääkettä. Kun jätin sen pois, tuli ihan oikeasti vieroitusoireet. Niin fyysisiä kuin henkisiä. Loppujen lopuksi en ole edes varma, että saanko niistä sellaista hyötyä kuin aiemmin ajattelin saaneeni. Propral ei ole auttanut esimerkiksi jäätävään lentopelkoon, vaikka sitä nykyään hallitsen paljon paremmin omalla mielellä. Tai sellaiseen jännitykseen, että oksentelen jännityksen takia. Propral on minulta myös kielletty, koska se laski sykkeen ja verenpaineen vaarallisen alas mietonakin. Samoin toinen beetasalpaaja ja ne poistettiin lääkelistalta. Viime vuonna taisin syödä ehkä kolme diapamia ja se on täysin fine minulle. Syön myös särkylääkettä, jos on tarvetta. En ymmärrä miksi sinulle tämä rauhoittava on punainen vaate, mutta joka päivä syötävä mielialalääke ilmeisesti ei. 

Ei ole kyse siitä että lääkkeen tarvitsisi auttaa tai ettei siitä tulisi liian voimakkaita sivuvaikutuksia. Kyse on siitä että bentsoille on vaihtoehtoja. Kaikille näitä vaihtoehtoja ei käytetä vaan he sinun tapaasi saavat pitää bentsonsa.

Kaikille ei löydy vaihtoehtoja. Kaikki masennuslääkkeet kokeiltu viimeisen reilun 30 vuoden aikana. Ketipinor esim. teki työkyvyttömäksi (silmät vain seisoi päässä, en pystynyt ajattelemaan ja nukahdin). Beetasalpaaja laski verenpaineet (minulla muutenkin hyvin alhainen verenpaine), niin että jouduin liikkumaan konttaamalla. Cipralexista tuli halvausoireita. Muista ei mitään vaikutusta. Terapia ei ole auttanut. Ei säännöllinen liikunta, alkoholia en käytä lainkaan, mutta ei apua siitäkään. Säännöllinen vuorokausirytmi - ei vaikutusta. Luontaistuotteet - ei mitään vaikutusta.

Käytän bentsodiatsepiineja derealisaatio- ja depersonalisaatiokokemusten poistamiseen, paniikkikohtauksen ehkäisyyn (joutunut useita kertoja päivystykseen niiden takia) sekä esiintymisjännitykseen (työni on jatkuvaa julkista esillä oloa).

Ihan normaalisti muillekin tulee oireita lääkkeistä. Minulla esim. beetasalpaajat aiheuttavat huimausta. Puhumattakaan ketipinorista. Et ole poikkeustapaus muuten kuin siinä jos saat bentsoja. Siinä poikkeat valtavirrasta.

Ei kysymys ole kohdallani masennuslääkkeiden aiheuttamista oireista, vaan siitä, etteivät ne auta yhtään alkuperäisiin oireisiin, joiden takia lääkettä olen syönyt. Ne ovat täysin tehottomia.

Bentsodiatsepiinit ovat ainoa lääke, joka tilapäisesti poistaa koko varhaislapsuus-, lapsuus- ja teini-iän aikaisen vakavan kaltoinkohtelun ja väkivallan aiheuttamat fyysiset ja psyykkiset oireet, niin että olen työkykyinen. Olen käyttänyt bentsodiatsepiineja 16-vuotiaasta lähtien ja nyt olen 47 vuotta. Yksityislääkäriltä niitä saa, kuten sai 90-luvullakin. Toki voisin olla kokonaan työelämän ulkopuolellakin. Se olisi se bentsodiatsepiiniton vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/354 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta olen aikanaan syönyt monta vuotta ns. turvallista mielialalääkettä. Kun jätin sen pois, tuli ihan oikeasti vieroitusoireet. Niin fyysisiä kuin henkisiä. Loppujen lopuksi en ole edes varma, että saanko niistä sellaista hyötyä kuin aiemmin ajattelin saaneeni. Propral ei ole auttanut esimerkiksi jäätävään lentopelkoon, vaikka sitä nykyään hallitsen paljon paremmin omalla mielellä. Tai sellaiseen jännitykseen, että oksentelen jännityksen takia. Propral on minulta myös kielletty, koska se laski sykkeen ja verenpaineen vaarallisen alas mietonakin. Samoin toinen beetasalpaaja ja ne poistettiin lääkelistalta. Viime vuonna taisin syödä ehkä kolme diapamia ja se on täysin fine minulle. Syön myös särkylääkettä, jos on tarvetta. En ymmärrä miksi sinulle tämä rauhoittava on punainen vaate, mutta joka päivä syötävä mielialalääke ilmeisesti ei. 

Ei ole kyse siitä että lääkkeen tarvitsisi auttaa tai ettei siitä tulisi liian voimakkaita sivuvaikutuksia. Kyse on siitä että bentsoille on vaihtoehtoja. Kaikille näitä vaihtoehtoja ei käytetä vaan he sinun tapaasi saavat pitää bentsonsa.

Kaikille ei löydy vaihtoehtoja. Kaikki masennuslääkkeet kokeiltu viimeisen reilun 30 vuoden aikana. Ketipinor esim. teki työkyvyttömäksi (silmät vain seisoi päässä, en pystynyt ajattelemaan ja nukahdin). Beetasalpaaja laski verenpaineet (minulla muutenkin hyvin alhainen verenpaine), niin että jouduin liikkumaan konttaamalla. Cipralexista tuli halvausoireita. Muista ei mitään vaikutusta. Terapia ei ole auttanut. Ei säännöllinen liikunta, alkoholia en käytä lainkaan, mutta ei apua siitäkään. Säännöllinen vuorokausirytmi - ei vaikutusta. Luontaistuotteet - ei mitään vaikutusta.

Käytän bentsodiatsepiineja derealisaatio- ja depersonalisaatiokokemusten poistamiseen, paniikkikohtauksen ehkäisyyn (joutunut useita kertoja päivystykseen niiden takia) sekä esiintymisjännitykseen (työni on jatkuvaa julkista esillä oloa).

Sitten ollaan ilman lääkkeitä jos vaihtoehtoja ei ole. 

Bentsodepiatsepiini on ollut minun vaihtoehtoni 90-luvun lopulta tähän päivään. Sitten jos Suomessa ei reseptiä saisi, kävisin Baltian maissa tai muussa EU-maassa lääkärissä.

Toinen vaihtoehto on olla kokonaan työelämän ulkopuolella. Ei siinäkään varmasti mitään vikaa.

Vierailija
324/354 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti määräävät. Mutta ei ilmeisesti sulle.

Vierailija
325/354 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
326/354 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä varmaan varmuusvarastoidaan muiden lääkintätarvikkeiden ohella sotaa varten. 

Vierailija
327/354 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ihan sen takia, että lääkkeen ja huumeen erona on vain annostus.

Vierailija
328/354 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silkan sadismin vuoksi, jotta voivat kastroida ihmisiä niillä SSRI-"lääkkeillä".

Voi luoja miten vihaan tekopyhiä lääkäreitä ja ssri-lääkkeitä! En koskaan huoli niitä. 

Jos menet lääkäriin vaatimaan bentsoja etkä huoli mitä muuta, niin sit sä et ainakaan niitä saa. 

On hyvin outoa, jos benet on ainoa lääkitys, kyllä sun pitää olla valmis muutakin kokeilemaan, sillä sä näytät sen että sen bentson tarvitset. 

Ei pidä olla valmis kokeilemaan yhtään mitään. Ei lääkärikäynti ole minulle mitään nokittelua, tai näytön paikka. Kerron lyhyesti ja rehelkisesti ongelmani, ja millaista apua tarvitsen. Olen hyvin terveystietoinen ja orientoitunut ihminen. Joskus vuosien varrella joku lääkäri on intoillut ssri- lääkkeistä ja neurolepteistä, mutta torppaan ne heti, ystävällisesti. Käytän vain oxatsepamia, maltillisesti. 

Et käytä jos et saa. Jos saat niin et voi asialle mitään. Et voi asiaan vaikuttaa mitenkään.

Lääkäri toki tekee päätöksen, mutta olen hieman eri mieltä tuosta, että ei voi itse vaikuttaa. Ilmeisesti tämän tiukentuneen linjauksen takia bentsoja ei kirjoitettu enää (uusin 10 kpl/vuosi) Keskustelin lääkärin kanssa paikan päällä ja kun lääkäri vakuuttui, että hyvin satunnaisesta käytöstä huolimatta olen ihan "tervepäinen" työssä käyvä ihminen niin hän kirjoitti reseptin ja kirjoitti vielä tietoihin, että jatkossakin uusitaan resepti. 

Vierailija
329/354 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ihan sen takia, että lääkkeen ja huumeen erona on vain annostus.

Huumeen ja lääkkeen ero on resepti. Kaikki kolmiolääkkeet lasketaan huumeiksi jos niihin ei ole reseptiä. 

Vierailija
330/354 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et käytä jos et saa. Jos saat niin et voi asialle mitään. Et voi asiaan vaikuttaa mitenkään.

Lääkäri toki tekee päätöksen, mutta olen hieman eri mieltä tuosta, että ei voi itse vaikuttaa. Ilmeisesti tämän tiukentuneen linjauksen takia bentsoja ei kirjoitettu enää (uusin 10 kpl/vuosi) Keskustelin lääkärin kanssa paikan päällä ja kun lääkäri vakuuttui, että hyvin satunnaisesta käytöstä huolimatta olen ihan "tervepäinen" työssä käyvä ihminen niin hän kirjoitti reseptin ja kirjoitti vielä tietoihin, että jatkossakin uusitaan resepti. 

Voit tietysti kokea lääkärin kuunnelleen sinua. Sinulle ilmeisesti juuri haluamasi resepti toi tunteen että tulit kuulluksi. Mutta lääkäri olisi voinut myös kieltäytyä tekemästä näin. Hän olisi silti kuunnellut sinua mutta päätynyt eri ratkaisuun kuin mitä itse olit ajatellut.

Vierailija
331/354 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska valvira kyttää ja thl on pelotellut lääkärit hengiltä, pelkäävät määrätä ettei esim vanhus tai kuolemansairas vain myy tai tule riippuvaiseksi viimeisillä elinkuukausillaan, muualla maailmassa määrätään ihan potilaille jotka niitä oikeasti tarvitsevat ja jopa yllätys yllätys hyötyvät niistä.  HOLHOUS yhteiskuntahan tämähän on...

Kyllä vanhus saa vahvoja lääkkeitä, jopa morfiinia. Toki niiden käyttöä monitoroidaan tarkasti. 

Ei taida tuossa vaiheessa enää jaloilleen nousta. 

Vierailija
332/354 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistakymmentä vuotta mennyt lyrica, panacodit ja pamit.

Toleranssi?

Vierailija
333/354 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iäkkäällä vanhemmallani on Ketipinoria, Temestaa, Stellaa, kipulääke Tramant tms., Lyricaa. Melkoinen määrä. 

Temesta ja ketipinor on käytöshäiriöihin ikääntyvillä.

Vierailija
334/354 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iäkkäällä vanhemmallani on Ketipinoria, Temestaa, Stellaa, kipulääke Tramant tms., Lyricaa. Melkoinen määrä. 

Kannattaa käydä vanhusten lääkkeet läpi jo niitä määrättäessä. Voi olla yllättäviä yhteisvaikutuksiakin ja lääkärit ei niitä huomaa.

Tiedän mutta hän on niin monen lääkärin hoidossa että eikö joku tosiaan katso noita läpi? Ei kaikilla ole omaisia katsomassa. 

Farmaseutti osaa katsoa parhaiten lääkkeet ja niiden yhteisvaikutukset läpi. 

Minäkin osaan ja en ole lääkäri enkä farmaseutti. 

Vierailija
335/354 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

SEN KIELLON MÄÄRÄSI AIKOINAAN KELAN OMA YLILÄÄKÄRI.

Mulle kertoi mun psykiatri, ja haukkui nämä tälläiset johtajalääkärit,

Kun ne eivät itse tee "kentällä töitä" ja monille ne silti on LYHYEN aikaa SUURIN APU !

Vierailija
336/354 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SEN KIELLON MÄÄRÄSI AIKOINAAN KELAN OMA YLILÄÄKÄRI.

Mulle kertoi mun psykiatri, ja haukkui nämä tälläiset johtajalääkärit,

Kun ne eivät itse tee "kentällä töitä" ja monille ne silti on LYHYEN aikaa SUURIN APU !

MYÖS lääketehtaat ei halua hyvää nopeaa, edullista apua ihmisille....

Tältä tämä haiskahtanut.

Vierailija
337/354 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän ei ????????? Niin on ollut jo monta vuotta ! Ja se on pysyvää ! Ja ku narsistiset ja sairaat ihmiset käyttävät niitä muutenkin, ilman lääkärin määräyksiä. 

Vierailija
338/354 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalisti muillekin tulee oireita lääkkeistä. Minulla esim. beetasalpaajat aiheuttavat huimausta. Puhumattakaan ketipinorista. Et ole poikkeustapaus muuten kuin siinä jos saat bentsoja. Siinä poikkeat valtavirrasta.

Ei kysymys ole kohdallani masennuslääkkeiden aiheuttamista oireista, vaan siitä, etteivät ne auta yhtään alkuperäisiin oireisiin, joiden takia lääkettä olen syönyt. Ne ovat täysin tehottomia.

Bentsodiatsepiinit ovat ainoa lääke, joka tilapäisesti poistaa koko varhaislapsuus-, lapsuus- ja teini-iän aikaisen vakavan kaltoinkohtelun ja väkivallan aiheuttamat fyysiset ja psyykkiset oireet, niin että olen työkykyinen. Olen käyttänyt bentsodiatsepiineja 16-vuotiaasta lähtien ja nyt olen 47 vuotta. Yksityislääkäriltä niitä saa, kuten sai 90-luvullakin. Toki voisin olla kokonaan työelämän ulkopuolellakin. Se olisi se bentsodiatsepiiniton vaihtoehto.

Samaa mieltä !

Vierailija
339/354 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse saan psykiatrilta sadan kappaleen purkit Tenoxia ja Opamoxia tarvittaessa eli käytännössä se tarkoittaa että uusin ne suunnilleen kerran puolessatoista vuodessa. Diagnoosina kaksisuuntainen.

Minulla psykoosipiirteinen persoonallisuushäiriö, sekä epäsosiaalinen & rajatilapersoona, myös vaikean masennuksen remissio. Saan 100kpl 30mg Opamoxeja parin kk:n välein. Muita lääkkeitä en tarvitse. Ssri-lääkkeistä tuli sumea olo + sain niistä hypomanian. 

Suositusten mukaan epävakaalle ei saisi antaa bentsoja.

Tuossa ei ole kyse epävakaasta, on eri asia.

Vierailija
340/354 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulle terkkarin lääkäri määrää bentsoja unettomuuteen, mutta vain 2-3 pkt vuodessa.

Mikä vahvuus?

Eiköhän 15mg puoliteta tai neljäsosa. -eri