IS: Kela meinasi periä työttömältä Jannelta 10 vuoden tuet takaisin
Janne sai viranomaiset peräänsä kerrottuaan kuulumisiaan. Hän laati viranomaisille kaksisivuisen selvityksen, koosti nipun työtodistuksia ja haali todisteita vuosien takaa, mutta nekään eivät riittäneet.
Työttömät varautukaa vastaavaan.
Kommentit (208)
Minne voi ilmoittaa kun naapurin työtön harrastaa valokuvausta.
Epäilen että saattaa saada rahaa kuvistaan ja ties vaikka olisi salayrityskin.
Saisi kyllä antaa selvityksen tuloistaan ja ajankäytöstään.
Työkkärille kannattaa vaan sanoa että harrastaa työnhakua aamusta iltaan seitsemänä päivänä viikossa puolen tunnin lounasajalla. Mitään muuta ei tee tai ajattele kuin teet työhakemuksia ja käyt haastatteluissa.
mitenkäs se ihmisen elämä kelleen kuuluu työajan ulkopuolella, työnhakuajan ulkopuolella tai muutenkaan? utelijoita veetään neppariin, samoin niitä löysähuulia, jotka tunkevat nokkansa toisten asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärille kannattaa vaan sanoa että harrastaa työnhakua aamusta iltaan seitsemänä päivänä viikossa puolen tunnin lounasajalla. Mitään muuta ei tee tai ajattele kuin teet työhakemuksia ja käyt haastatteluissa.
Äläs nyt. Ne voi ajatella, että hakijasta tulee sitten erityisen taitava tuossa (vaikka ei saa työtä) ja ajatella, että hänellä on nyt erityiskykyjä.. Ainakin erityiskykyjä hakea töihin niihin pääsemättä, lusmuhan se on, joten hän tarkoituksella treenaa huonojen hakemusten tekemistä. Karenssia nyt vähintään tästä,
Luulen, että Janne olisi selvinnyt ilman selvityksiä, jos olisi etukäteen kysynyt työvoimaviranomaisilta luvan tehdä se yksi keikka. Nyt taisi mennä niin päin, että hän teki ensin keikan ja siten kertoi haastattelussa siitä. Tämä sai aiheen epäillä, että on keikkailtu enemmänkin ja pitää saada selvitys. Pkkohan niden se selvitys oli pyytää, kun suomessa oiekasti ihmiset tehtailee pimeitä hommia eikä voi etuktäeen tietää kuka on harmaa työkeisari, kuka ei
(ku asioidaan viranomaisten kanssa suomessa, niin oikeasti on viisainta aina etukäteen kysyä, että saako tehdä ja jos saa niin miten)
Tiedän erään henkilön (tästä on vuosia, ennen työpaikkojen pakkohakua), joka työttömyysaikanaan teki seä työhakemuksia, kävi haastatteluissa, mutta myös rakensi omakotialoaan itaisin ja viikonloppuisin. Ei kertonut siitä te-toimistoon, jotain kautta asia tuli ilmi ja häneltä sitten perittiin tuet takaisin, koska lakien tulkinnan ukaan hän oli työllistänyt itse itsensä omakotitalon rakennstyömaalla. Ei ollut väliä sillä, että oli oma talo, ota rakaensi, eikä sillä, että haki silti töitä ja oli valmis koko ajan lähtemään töihn ja jättämään talonsa rakenamisen ammattilaisille. Häen virheensä oli se, että ei ollut kysynyt etukäteen lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Minne voi ilmoittaa kun naapurin työtön harrastaa valokuvausta.
Epäilen että saattaa saada rahaa kuvistaan ja ties vaikka olisi salayrityskin.
Saisi kyllä antaa selvityksen tuloistaan ja ajankäytöstään.
te-viranomaiselle tietenkin, tai häen edustajallee, millä nimellä nykyisin kulkevatkaan
Pitääpä ilmottaa naapurin vassarirotasta välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömän kannata tehdä mitään. Ei harrastaa, opiskella, eikä yrittää. Ei kehittyä. Kannattaa vain maata kotona ja olla hiljaa. Kiitos tästä aktivoinnista perskokkareet. Hyvin meni.
Paitsi töihin kannattaa mennä. Se aina unohtuu näissä valituksissa
Vierailija kirjoitti:
Viranomainen vaati työtöntä laskemaan, montako tuntia hän on viettänyt harrastuksensa parissa viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Janne oppi kantapään kautta, ettei viranomaiselle kannata kertoa kuulumisiaan.
Tuskinpa hänen harrastuksensa on estänyt häntä vastaanottamasta tarjottua työtä ja täyttämästä velvollisuuksiaan työttömänä työnhakijana. Lisäksi harrastukset ovat tuskin tuottaneet hänelle mitään merkittävää taloudellista hyötyä, joka vähentäisi hänelle myönnettävää työttömyysturvaa. On olemassa paljon hyviä ja halpoja harrastuksia kuten kirjojen lukeminen, musiikin kuuntelu, elokuvien katselu, pitkät kävelylenkit ja luonnossa samoilu, asunnon pitäminen siistinä ja ruuan laittaminen, jotka eivät estä millään tavalla työn vastaanottamista kunhan on riittävän helposti tavoittevissa.
aikoinaan, kun olin työtön ja samaan aikaan yksityisenaä vuokranantajana (toisella paikkakunnalla asunto), niin minulle sattui todella hyvä te-virkailija omaksi virkailijasi. hän vinkkasi suoraan, että ulkoista kaikki työt vuokraamassasi asunnossa muille, koska on täysn mahdollista, että jossain vaiheessa pyydetään selvitystä miten paljonn aikaa käytän vuokranantajana ollessani asunnon asioiden hoitamiseen ja remontointeihin sun muihin aiheeseen liittyviin asioihin.
Niinhän siinä kävi, kun omavirkailija vaihtui. Olen ajatellut monesti tuota ihanaa virkailijaa, kun tajusi ajatella asioita minun, työttömän, näkökulmasta ja antaa minulle vinkin miten kannattaa toimia ettei tule ongelmia. Tein sitten selivtyksen ja kaikki men ihan ok. Totesivat että olen todellakin ollut työmarkkinoiden käytettävissä, koska olin teettänyt kaikki hommat ulkopuolisilla yrittäjillä enkä käyttänyt itse asunnon asioiden hoitamiseen aikaa. Onneksi en ole koskaan myöskään kannattanut harmaata taloutta, joten oli tallessa kaikki tositteetkin töistä. Tottaki otin itse osumaa, kun oikeasti teetätin kaikki työt ulkopuolisilla, mutta toisaalta vältyin takaisinperinnältä.
Vierailija kirjoitti:
Pitääpä ilmottaa naapurin vassarirotasta välittömästi.
Mistä sinä hänen puoluekantansa tiedät?
Virkamiesten työsuhteita voisi kanssa ruveta purkamaan sillä perusteella, että heillä on harrastuksia, joista voi saada satunnaisia minimaalisia tuloja ja se on vastoin työsopimusta sekä aiheuttaa eturistiriitoja.
Öööh... "Tiedän erään henkilön (tästä on vuosia, ennen työpaikkojen pakkohakua), joka työttömyysaikanaan teki seä työhakemuksia, kävi haastatteluissa, mutta myös rakensi omakotialoaan itaisin ja viikonloppuisin. Ei kertonut siitä te-toimistoon, jotain kautta asia tuli ilmi ja häneltä sitten perittiin tuet takaisin, koska lakien tulkinnan ukaan hän oli työllistänyt itse itsensä omakotitalon rakennstyömaalla. Ei ollut väliä sillä, että oli oma talo, ota rakaensi, eikä sillä, että haki silti töitä ja oli valmis koko ajan lähtemään töihn ja jättämään talonsa rakenamisen ammattilaisille. Häen virheensä oli se, että ei ollut kysynyt etukäteen lupaa. "
Tuohan on aivan umpimielisairasta paskaa. Tuon tulkinnan mukaan, jos rakentaa omaa mökkiään, niin siitähän sitten pitäisi maksaa veroa, koska siinä työllistää itse itsensä. Eikä tämän ketjun perusteella ole mitään väliä sillä saako siitä siis jotakin rahaa vai ei.
Miksi täällä on niin helvetin sairasta? Jos ihminen vain makaa sohvalla, niin sitten kaikki on hyvin ja kukaan ei te mitään väärää? Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ei puhuttu tarpeeksi siitä, että hänellä oli oma levy myynnissä. Mistä lähtien se ei ole yrittämistä?
Kuinka typ*rä olet? Jos levy ei ole myynyt yhtään, kyseessä ei todellakaan ole yritys, joka työllistää tekijänsä.
Ei sillä ole mitään merkitystä, onko levy myynyt vai eikö ole myynyt. Se on se yrittäjäriski mikä silloin toteutuu.
Edelleen. Älkää yrittäkö olla fiksumpia kuin asioita tulkitsevat virkailijat ovat.
Ääliö
Juuri tuolla tavalla työviranomaiset määrittelevät yrittäjän. Jos tekee jotain sellaista, mitä voisi tehdä yrittäjänä, lasketaan siihen tekemiseen käytetty aika omassa yrityksessä työskentelyksi. Eli jos jotain on tehnyt, niin ei ole työtön. Sillä ei ole merkitystä onko tienannut yhtään euroa.
Moni harrastus on sellaista toimintaa, jota voisi tehdä yrittäjänä. Siksi ei saa kertoa harrastuksiaan viranomaisille. Eikä edes naapurille. Naapurihan voi ilmiantaa "tukihuijarin".
Näin se menee. Minulla on kuvataiteen koulutus. Jos olisin työtön, en voisi kertoa maalaavani, koska minut katsottaisiin heti yrittäjäksi. Lisäksi, jos minulla olisi työttömänä vaikka työtila vuokralla niin, että käyn maalaamassa tärpätillä, öljyväreillä ja muilla myrkyillä niihin tarkotetuissa harrastetiloissa 1h/viikko omaksi ilokseni, minut katsotaan lain nimissä yrittäjäksi. Siitäkin huolimatta, että minulla ei ole Y-tunnusta, freelancer-verokorttia enkä myy yhtään teoksia missään.
Ei ole mitenkään omituista, että joudut tai saatat joutua tekemään työttämänä selvityksen siitä, että et työllisty puolisosi yritykseen, vaikka olisit ammatiltasi metsuri ja puolisosi tekee värianalyysejä tai olet koulutukseltasi röntgenhoitaja ja puolisosi tekee LVI-hommia.
Musiikki on kiva harrastus, johon voi helposti upottaa paljon rahaa, mutta yritäpä tienata edes karkkirahoja takaisin! Erikseen ne, jotka oikeasti tekevät sitä työkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömän kannata tehdä mitään. Ei harrastaa, opiskella, eikä yrittää. Ei kehittyä. Kannattaa vain maata kotona ja olla hiljaa. Kiitos tästä aktivoinnista perskokkareet. Hyvin meni.
Paitsi töihin kannattaa mennä. Se aina unohtuu näissä valituksissa
Riippuu työpaikasta ja ihmisestä. Kaikki työt eivät ole taloudellisesti kannattavia. Voi joutua ojasta allikkoon esim otat luottotiedollisena työpaikan vastaan ja se aiheuttaa sinulle luottotietojen menetyksen, jonka jälkeen on vaikea saada tietyn alojen töitä.
Työ voi olla myös taloudellisesti kannattamatonta ja tuhoavaa, mutta se voi myös tuhota paitsi mielenterveyden (esim työpaikkakiusaaminen) niin myös tulevan uran (estää tavalla tai toisella uralla etenemisen, työnsaannin jatkossa tai aiheuttaa kokonaan uravaihdoksen. Tällöin esim. kallis ja pitkä koulutus voi mennä ihan hukkaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Tuon Jannen höykyttämistä on tehnyt nyt joku yksittäinen, sadistinen psykopaatti, joka on töissä valtiolla.
Juuri näin. Tuolla on töissä semmoista porukkaa myös, jotka nauttivat kiusaamisesta, ihmisen ahdingosta jne.Moni työtön sossu saa suojatyöpaikka työvoimatoimistolta. Siellä saa mielivaltaisesti piinata ihmisiä. Ja mitään ei tarjota. Paitsi kuraa ja rangaistusta. Eivät edes noudata sääntöjä.
Paitsi ei se työpaikka välttämättå mitenkään ihana ole. Työkaverit ja esimiehet voivat piinata alaisiaan kaikin mahdollisin keinoin. Seurata ja kuvata vapaa-ajalla, vakoilla kaikilla laitteilla vapaa-ajalla, ahdistella töissä seksuaalisesti ja kirjoitella nettiin kaikkea pskaa työntekijästä.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että Janne olisi selvinnyt ilman selvityksiä, jos olisi etukäteen kysynyt työvoimaviranomaisilta luvan tehdä se yksi keikka. Nyt taisi mennä niin päin, että hän teki ensin keikan ja siten kertoi haastattelussa siitä. Tämä sai aiheen epäillä, että on keikkailtu enemmänkin ja pitää saada selvitys. Pkkohan niden se selvitys oli pyytää, kun suomessa oiekasti ihmiset tehtailee pimeitä hommia eikä voi etuktäeen tietää kuka on harmaa työkeisari, kuka ei
(ku asioidaan viranomaisten kanssa suomessa, niin oikeasti on viisainta aina etukäteen kysyä, että saako tehdä ja jos saa niin miten)
Tiedän erään henkilön (tästä on vuosia, ennen työpaikkojen pakkohakua), joka työttömyysaikanaan teki seä työhakemuksia, kävi haastatteluissa, mutta myös rakensi omakotialoaan itaisin ja viikonloppuisin. Ei kertonut siitä te-toimistoon, jotain kautta asia tuli ilmi ja häneltä sitten perittiin tuet takaisin, koska lakien tulkinnan ukaan hän oli työllistänyt itse itsensä omakotitalon rakennstyömaalla. Ei ollut väliä sillä, että oli oma talo, ota rakaensi, eikä sillä, että haki silti töitä ja oli valmis koko ajan lähtemään töihn ja jättämään talonsa rakenamisen ammattilaisille. Häen virheensä oli se, että ei ollut kysynyt etukäteen lupaa.
Höpö höpö. Nythän on ollut näitä takaisinperintöjä, kun te-viranomainen on enson kirjannut laudunnon opiskele vaan ja sit seuraavaksi todennut,vettä lällätilää, huijattiin! maksa takaisin kaikki tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtui omavalmentaja, niin tämä uusi kirjoitti suunnitelmaan suurin piirtein kaiken mitä puhelmiessa puhuttiin. Ensi kerralla vastaan vaan lyhyesti, jos jotain kysytään ja vapaaehtoisesti en puhu mitään.
Minunkin virkailija puhutti minua ensin tunnin kerrallaan ja uteli kaikkea. Sitten tajusin ottaa ohjat ja tein kysymyslistan. Kun kaikkiin sain vastauksen, ilmoitin että tämä oli tässä ja lähdin pois. Ja voi pojat että oli työlästä saada vastauksia. Kierteli, kaarteli, selitteli, ymmärsi tahallaan kaiken väärin että sai venytettyä keskustelua. Ei ole tottunut vuosikymmenien tehokkaaseen työskentelyyn. Jouduin sanomaan useita kertoja että minäpä yritän muotoilla kysymyksen yksinkertaisemmin että hän ymmärtää.
Ei vastaa mihinkään kysymykseen ja tuijottaa vaan tonnin seteli ilmeellä:D siinähän tunti kuluu kivasti kun leikkii kivettynyttä.