Ehdotteletko sinä työttömälle ystävällesi konserttiin, kahville, ravintolaan tai muuhun maksulliseen menemistä?
Kommentit (65)
Mulla on yksi tuttava, joka on aikoinaan kaikki vuorotteluvapaat, opintovapaat ja ansiosidonnaiskaudet kerännyt ja käyttänyt tappiin saakka ja ollut silloisesta työurastaan noin puolet ajasta jollain vapaalla. Nyt sitten kun sai mieluisen työn, muuttui innokkaaksi kokoomuslaiseksi ja on sitä mieltä että tuista pitää leikata ja ne on aivan liian suuria.
No hänen aikana ansiosidonnainen vielä olikin hyvä, silloin kun kaikki sai vielä sen 500 päivää eikä ollut ylimääräisiä leikkureita määräytymisessä. Edelleen kaikkien leikkausten jälkeen hänellä soi sama levy vuosien takaa, että tuet on liian suuret ja kannustavuutta pitää lisätä.Ehdotti juuri erääseen kalliiseen tapahtumaan menemistä, luuli varmaan että mulla työttömänä on yhtä hyvät tulot nyt kuin hänellä silloin joskus aikoinaan työttömänä, kun sai vielä tienatakin monta sataa ilman että tuet lähti.
On edelleen tuttava, kun on noin muuten ihan hauska ihminen. Ei vaan päivitä näkemyksiään tuista nyt kun ne ei enää häntä itseään koske. Ja näitä ihmisiä on paljon, jotka on juuttuneet hokemaan noita samoja vanhentuneita käsityksiä eikä ole seuranneet lainsäädäntöä ja tukileikkauksia ollenkaan viimeisten 15 vuoden ajalta.
Minusta on hienotunteista ehdottaa työttömälle ilmaisia menoja tai sitten pyytää elokuviin/konserttiin tms. sillä tavalla, että on muka kaksi lippua mutta toinen alkuperäinen lähtijä onkin estynyt ja antaa lipun ilmaiseksi jos joku vain haluaa. Itse olen ainakin noin toiminut silloin kun itsellä on ollut rahaa. Tosin jos joku on ollut pitkään työttömänä, voi olla ettei enää ole oikein siistejä vaatteitakaan eikä meikkejä, ettei huvita mennä tapahtumiin. Ja tapahtumissa ja matkoilla menee aina väistämättä omaakin rahaa vaikka kuinka saisi liput ilmaiseksi. Nämä aiheuttaa aina harmaita hiuksia eikä niihin siksi kannata suostua, se on oma kokemukseni. Kuulostaa kauhealta sanoa näin mutta melkein on parempi, ettei lähde tarjoamaan köyhälle yhtään mitään elämyksiä, koska se energia menee hänellä kaikki arjesta selviämiseen ja tuollaiset menot aiheuttaa vain stressiä.
Lähipuistoihin grillaamaan, kuuntelemaan musaa, pelaamaan seurapelejä ja ryyppäämään menoa ehdottelen. Ei oo kymppisäkki heillekkään liian kallis.
Vierailija kirjoitti:
Minua kutsutaan lähes joka viikko baariin ja kun kieltäydyn kutsusta ja kerron ettei nyt ole varaa käydä baareissa niin nämä "kaverit" alkavat haukkumaan itsekkääksi, ahneeksi ja narsistiksi kun en ole tulossa. Miettinyt että pitäisikö jo asettaa puhelimeen estot heille kaikille niin loppuisi se viestittely.
Sulla on kuitenkin vielä prepaid?
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni ovat tehneet tätä minulle ja on ollut kyllä ikävää kun ei sitten ole voitu ollenkaan nähdä kun heille ei kelpaa esim. meneminen kävelylle tai johonkin kaupunkitapahtumaan.
Ehdota reilua pussidokailua lähipuistoissa tai rantsussa.
Typerintä oli kun omat vanhemmat laittoi tilille "vähän matkarahaa että pääset täällä käymään" ja sen vei ulosottomies. Kauhea ihmettely että mikset tulekaan käymään ja mihin ne rahat hassasit.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ulkoilu yms. maksuton yhdessä oleminen työssäkäyvillekään olisi vahingoksi.
Mieluummin maistellaan isolla porukalla puistossa kuin kannetaan senttiäkään terdejen 8e purkkilonkkuihin.
Vierailija kirjoitti:
Typerintä oli kun omat vanhemmat laittoi tilille "vähän matkarahaa että pääset täällä käymään" ja sen vei ulosottomies. Kauhea ihmettely että mikset tulekaan käymään ja mihin ne rahat hassasit.
Tai annetaan mumman perintöastiasto hyvää hyvyyttään sille työttömälle ja sitten ihmetellään, että miksi et laita sitä esille. No vttu myyty Torissa. Älkää antako.
No meni ohi aiheen mutta tätä se elämä on.
Ei ole kukaan ehdotellut onneksi. Kieltäytyisin sen takia koska en viihdy tuollaisissa paikoissa. Leffat haluan katsoa omassa leffateatterissani, syödä kotona, juoda kahvit ym. rauhassa ilman häiriötekijöitä. Konserteista en pidä.
En en käy itsekään noissa, kahvilla voin käydä kun olen pidemmälle menossa autolla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tarjoan, jos ehdotan köyhälle maksullista tekemistä. 'Työtön voi olla myös korkealla ansiosidonnaisella, ei tietenkään ole tarvetta tarjota sellaiselle. Köyhälle tarjoan, mikäli juuri hänet seuraksi haluan.
Paljonko on korkea ansiosidonnainen? Sano joku summa.
Muakin kiinnostaisi tietää, mikä on korkea ansiosidonnainen. Työssä ollessa palkkani oli 4 400 euroa. Nyt saan 1 300 euroa käteen ja siitä valtaosa menee asumiskuluihin ja laskuihin. Ruokaan jää pari sataa kuussa ja välillä saa olla nälässäkin.
Tuo on totta. Vaikka on hyvä palkka niin ansiosidonnainen on pieni. Porrastus vie loputkin.
Oikeisto levitti valhetta, jossa työttömien väitettiin makaavan kotona hyvällä ansiosidonnaisella. Näin he pääsivät tekemään ylistämänsä rakennemuutoksen eli leikkaamaan työttömät ruokajonoihin. Siis kannustamaan työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai annetaan mumman perintöastiasto hyvää hyvyyttään sille työttömälle ja sitten ihmetellään, että miksi et laita sitä esille. No vttu myyty Torissa. Älkää antako.
Vähän taas ohi aiheen mutta minä en ole myynyt asioita joita olen saanut, käytössä ovat.
T: Työtön
Jos kahdestaan nähdään niin ehdotan aina kävelylle menoa tai kutsun kahville tms ilmaista tekemistä. Kun nähdään isommalla porukalla niin yleensä mennään johonkin raflaan/pubiin ja silloin kyllä mennään sen demokratian ehdoilla, mitä suurin osa porukasta haluaa tehdä. Jos yhdellä ei ole varaa niin se on sitten voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän taas ohi aiheen mutta minä en ole myynyt asioita joita olen saanut, käytössä ovat.
T: Työtön
Kiitos tiedosta. Mun oli pakko.
t. Toinen työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni ovat tehneet tätä minulle ja on ollut kyllä ikävää kun ei sitten ole voitu ollenkaan nähdä kun heille ei kelpaa esim. meneminen kävelylle tai johonkin kaupunkitapahtumaan.
Ihmiset ei kyllä ajattele yhtään.Tietty on kiva että jotain ehdotetaan ja pidetään yhteyksiä mutta ihan jo kahvilla käyminen on ainakin itelle tällä hetkellä liian kallista.Moni ei taida tajuta miten työttömyysturvasta on leikattu.Ikävä on ystäviä mutta rahattomuus pitää tiukasti kotosalla.
Kerrotko miten työttömyysturvasta on leikattu niin ymmärrämme.
Vierailija kirjoitti:
Voisit vastata, että ehdottaja maksaa viulut. Ei se sen kummempaa ole. Jonkun kahvikupin tarjoaminen ei paljon merkitse työssäkäyvän kukkarossa.
Vierailija kirjoitti:
Minua kutsutaan lähes joka viikko baariin ja kun kieltäydyn kutsusta ja kerron ettei nyt ole varaa käydä baareissa niin nämä "kaverit" alkavat haukkumaan itsekkääksi, ahneeksi ja narsistiksi kun en ole tulossa. Miettinyt että pitäisikö jo asettaa puhelimeen estot heille kaikille niin loppuisi se viestittely.
Et taida olla vain rahaköyhä vaan myös mielen- ja järjenköyhä
Maksulliseen menemistä. Vaikkapa thai-hierojalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua että mulle alkaa ystävät mitään maksella. Pitkän päälle se on nöyryyttävää. Haluan että maan taloutta hoidetaan niin, että työtä on tarjolla ja siitä maksetaan kunnon palkka ja jos töitä ei ole, työttömyysturvalla pystyy elämään niukasti mutta joskus olisi silti mahdollisuus mennä kahville tai ravintolaan. Nyt ei pysty kun siitä on leikattu niin paljon ettei loppukuusta ole edes ruokakauppaan.
Miksi se olisi nöyryyttävää? Kaikki älykkäät ihmiset tietävät, että työttömiä on 350 000 ja työpaikat ovat kiven alla. Tuilla pärjää vähän aikaa, mutta pitkittyessään tilanne mutkistuu. Jos kaverisi maksavat, he maksavat siksi, että olet niin hyvä tyyppi. Onko se nöyryyttävää, että olet hyvä tyyppi? Ei tietenkään ole. Älä nirsoile ja tarjoa muille jotain pientä, kun pääset taas töihin :)
Hyvä kommentti! Poliitikotkin "jauhavat" aina (tosin siitäkin työttömiä syyllistäen) kuinka työttömien tukia ei edes ole tarkoitettu "mukavaan elämään" vaan sinnittelemään tilapäisesti jotenkuten sen pari kuukautta hengissä kunnes saavat töitä. Nyt kun on massiivinen pula työpaikoista niin sinnittely saattaa jatkua monella vuosiakin. Lähes puolet toimeentulotuista maksetaan muuten töissäkäyville köyhille joiden palkka on niin huono ettei se riitä elämiseen.
Itse kutsun mielummin työttömän ystäväni luokseni syömään tai kahville eli saatan vain soittaa ja pyytää syömään. Ollaan myös aktiivisia kuntoilijoita niin saatetaan lähteä lenkille tai joogata yhdessä. Työttömyys yleensä masentaa ihmistä niin ainakin mun ystävä sanoi että sillä oli suuri merkitys kun kaverit ei hylänneet vaan pyysivät mukaan kävelylle tai lenkkeileen koska liikunta on aika hyvä lääke alakuloon ja ahdistukseen.