Ehdotteletko sinä työttömälle ystävällesi konserttiin, kahville, ravintolaan tai muuhun maksulliseen menemistä?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Pussillisen lihapiirakoita voin tarjota
Miksi haluat antaa epäterveellistä paskaa?
Ehdotan ja maksan silloin hänen menonsakin koska tiedän kuinka tiukkaa hänellä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tarjoan, jos ehdotan köyhälle maksullista tekemistä. 'Työtön voi olla myös korkealla ansiosidonnaisella, ei tietenkään ole tarvetta tarjota sellaiselle. Köyhälle tarjoan, mikäli juuri hänet seuraksi haluan.
Paljonko on korkea ansiosidonnainen? Sano joku summa.
Muakin kiinnostaisi tietää, mikä on korkea ansiosidonnainen. Työssä ollessa palkkani oli 4 400 euroa. Nyt saan 1 300 euroa käteen ja siitä valtaosa menee asumiskuluihin ja laskuihin. Ruokaan jää pari sataa kuussa ja välillä saa olla nälässäkin.
En ehdottele, mutta työttömät kaverit ehdottavat usein, että mennään siihen ja tähän konserttiin, sinä voit maksaa, koska käyt töissä.
Juu, joskus. Kahdelle. Toinen on jo ollut pitkään työttömänä. Itsestäänselvyys on, että kustannan liput ja muut menot. Hän maksoi aikoinaan, kun mulla ei ollut rahaa. Toinen taas ei ole riippuvainen yhteiskunnan tuista. Hänellä on pääomatuloja isohkon palkan verran joka kuukausi.
Pääasiassa ehdottelen kaikille ilmaisia menoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tarjoan, jos ehdotan köyhälle maksullista tekemistä. 'Työtön voi olla myös korkealla ansiosidonnaisella, ei tietenkään ole tarvetta tarjota sellaiselle. Köyhälle tarjoan, mikäli juuri hänet seuraksi haluan.
Paljonko on korkea ansiosidonnainen? Sano joku summa.
Muakin kiinnostaisi tietää, mikä on korkea ansiosidonnainen. Työssä ollessa palkkani oli 4 400 euroa. Nyt saan 1 300 euroa käteen ja siitä valtaosa menee asumiskuluihin ja laskuihin. Ruokaan jää pari sataa kuussa ja välillä saa olla nälässäkin.
Ja tuo 1 300 euroa on siis ansiosidonnainen nettona, muutosverokortin jälkeen. En sitten tiedä, onko se "korkea ansiosidonnainen".
Ei kannata tehdä oletuksia ihmisten rahatilanteesta vain sen perusteella käyvätkö he töissä vai eivät.
Vierailija kirjoitti:
En halua että mulle alkaa ystävät mitään maksella. Pitkän päälle se on nöyryyttävää. Haluan että maan taloutta hoidetaan niin, että työtä on tarjolla ja siitä maksetaan kunnon palkka ja jos töitä ei ole, työttömyysturvalla pystyy elämään niukasti mutta joskus olisi silti mahdollisuus mennä kahville tai ravintolaan. Nyt ei pysty kun siitä on leikattu niin paljon ettei loppukuusta ole edes ruokakauppaan.
Miksi se olisi nöyryyttävää? Kaikki älykkäät ihmiset tietävät, että työttömiä on 350 000 ja työpaikat ovat kiven alla. Tuilla pärjää vähän aikaa, mutta pitkittyessään tilanne mutkistuu. Jos kaverisi maksavat, he maksavat siksi, että olet niin hyvä tyyppi. Onko se nöyryyttävää, että olet hyvä tyyppi? Ei tietenkään ole. Älä nirsoile ja tarjoa muille jotain pientä, kun pääset taas töihin :)
En mutta työtön ystäväni ehdottaa usein että mennäänkö kahville.
Vierailija kirjoitti:
En halua että mulle alkaa ystävät mitään maksella. Pitkän päälle se on nöyryyttävää. Haluan että maan taloutta hoidetaan niin, että työtä on tarjolla ja siitä maksetaan kunnon palkka ja jos töitä ei ole, työttömyysturvalla pystyy elämään niukasti mutta joskus olisi silti mahdollisuus mennä kahville tai ravintolaan. Nyt ei pysty kun siitä on leikattu niin paljon ettei loppukuusta ole edes ruokakauppaan.
En minäkään mitään jenkkiläistä hyväntekeväisyysyhteiskuntaa halua, vaan asiallista sosiaaliturvan tasoa ja sitä, että kaikista pidetään huolta. Myös niistä, joilla ei ole varakkaita ystäviä tai vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
En ehdottele, mutta työttömät kaverit ehdottavat usein, että mennään siihen ja tähän konserttiin, sinä voit maksaa, koska käyt töissä.
Tämäkään ei tietenkään ole oikein. Ihminen saa tarjota, mutta toisten pitäisi malttaa olla tyytyväisiä niihin hetkiin, eikä ehdotella itse. Sellainen ei ole kohteliasta. Mutta silloin kun joku hyvä kaveri HALUAA tarjota oma-aloitteisesti, niin tarjous kannattaa ottaa vastaan :)
Vierailija kirjoitti:
Maksaako hän itse omat kahvinsa?
Pitää sanoa suoraan, ettei ole rahaa. Jos olisi rahaa voisi painattaa sellaisen paidankin ettei aina tarvitsisi kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, ehdotan heille töihin menemistä.
Mitä tuumivat ehdotuksestasi?
Sanotaanko niin että joko menevät, tai itkevät ja menevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luotan, että ystäväni osaa sanoa, jos ei pääse rahan takia. Sitten voin miettiä, olisiko mahdollista tarjota ystävälle elämys.
Mikä teitä vaivaa, kun jurnutatte kotona, ettekä saa suuta auki? Ystäviä muka.
Miksi oletat, ettei ole sanottu? Ei vaan mene perille. Enää en sano. Ja jos joku ei sano, hänellä on siihen täysi oikeus. Rahattomuus on asia, josta kaikki eivät halua puhua. Tuskin sinäkään tuloistasi avoimesti kerrot.
Aa okei sorry!
Oletin, että ihmiset ymmärtävät puhetta.
Mun virhe.
Kuvitelen että keskustelu voisi mennä näin:
työllinen: mennäänkö leffaan?
työtön: nyt ei ole varaa, koska olen (edelleen) työtön.
työllinen:
a) mä voin maksaa tällä kerta
(tähän työtön voi sanoa kiitos tai ei kiitos)
b) Okei, harmi. Tehdään sit jotain muuta. Tuutko vaikka mun luo, katotaan leffa ja voin hommata jotain pientä syötävää
(tähänkin työtön voi vastata kiitos tai ei kiitos)
Ihan hiivatin helppoa, eikös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako hän itse omat kahvinsa?
Maksaa.
Kerroin just eilen sukulaiselle, että olen joutumassa ulosottoon. Ei mennyt keskustelussa montaa minuuttia eteenpäin kun ehdotti että voitaisiin käydä jossain kahvilla ensi viikolla.
Ehdotan ja käydään koska kummatkaan ei olla persaukisia. Tv. Rouva 54v.
Mitä tuumivat ehdotuksestasi?