Ehdotteletko sinä työttömälle ystävällesi konserttiin, kahville, ravintolaan tai muuhun maksulliseen menemistä?
Kommentit (113)
En ehdottele, koska pienipalkkaisena mulla ei ole itselläkään niihin varaa.
Pullakahvit voin luonani tarjota, en muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tarjoan, jos ehdotan köyhälle maksullista tekemistä. 'Työtön voi olla myös korkealla ansiosidonnaisella, ei tietenkään ole tarvetta tarjota sellaiselle. Köyhälle tarjoan, mikäli juuri hänet seuraksi haluan.
Millä korkealla ansiosidonnaisella??
Ansiosidonnainen on n.60% palkasta ja leikkaantuu siitä vielä 20% kahden kuukauden jälkeen.
Minä saan ansiosidonnaista n. 900e/kk. Wuhuu!
Ei ole ansiosidonnainen 60 % palkasta kuin ehkä tosi tosi pienestä palkasta (?).
3 000 euron kuukausipalkalla saa ansiosidonnaista 1 740 euroa kaksi ensimmäistä kuukautta, sen jälkeen 1392 euroa eli ansiosidonnainen on tuossa kohtaa 46 % palkasta.
Kahden tonninkin palkasta ansiosidonnainen on vain noin puolet (sen kahden ekan kuun jälkeen). Ja siitä pois verot niin johan sitä on pian ulosotossa.
Ja tosta menee verot. Ja veroprosentti on suurempi kuin palkan, koska ei saa vähennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tarjoan, jos ehdotan köyhälle maksullista tekemistä. 'Työtön voi olla myös korkealla ansiosidonnaisella, ei tietenkään ole tarvetta tarjota sellaiselle. Köyhälle tarjoan, mikäli juuri hänet seuraksi haluan.
Paljonko on korkea ansiosidonnainen? Sano joku summa.
Muakin kiinnostaisi tietää, mikä on korkea ansiosidonnainen. Työssä ollessa palkkani oli 4 400 euroa. Nyt saan 1 300 euroa käteen ja siitä valtaosa menee asumiskuluihin ja laskuihin. Ruokaan jää pari sataa kuussa ja välillä saa olla nälässäkin.
Korkeita ansiosidonnaisia ei ole, koska ansiosidonnaista kertyy palkasta vain 20% kolmen ja puolen tonnin jälkeen, ja porrastus pienentää sitä vielä entisestään. Kateelliset vain luulevat, ja ovat kateellisia kaikesta, mitä joku toinen saa.
Asun pääkaupunkiseudulla, täällä on myös hyvin edullisia tai ilmaisia tapahtumia. Joskus voin tarjota kakkukahvit jossain kivassa paikassa, olen itse työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen on n.60% palkasta ja leikkaantuu siitä vielä 20% kahden kuukauden jälkeen.
Väärää tietoa. Ansiosidonnaista kertyy 100% palkasta 800 euroon asti, ja sen ylittävältä osalta 45% 3534€ euroon asti, ja 3534€:n ylittävältä osalta kertyy vain 20%. Eikä näitä prosentteja lasketa koko kuukausipalkasta, vaan palkasta, josta on ensin vähennetty työeläke-, ja työttömyysvakuutusmaksut sekä sairausvakuutuksen päivärahamaksu.
Näin laskettua korvausta voi saada ensimmäiset 40 maksupäivää, ja sitten alkuperäisestä korvauksesta leikataan 20%. Seuraava leikkaus tulee 170 päivän kohdalla. Silloin ansiosidonnaista saa enää 75% alkuperäisestä korvauksesta.
Olen mm. ehdottanut työttömänä itse työssäkäyville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tiedän työttömiä, joiden ansiosidonnaisen on 3000e luokkaa. Kyllä ne mielellään harrastaa kulttuuria.
No sitten palkkakin on kuudentonnin luokkaa. Harvassa ne, jotka tuollaisia ansiosidonnaisia saa. Yleisimmin 1000-1500e/kk.
Kuuden tonnin palkalla saa ansiosidonnaista bruttona ensimmäiset pari kuukautta 2478€ ja seitsemän tonnin palkalla 2670€. Jos palkka on 10 000€/kk, niin silloin ansiosidonnainen on 3247€/kk neljänkymmenen ensimmäisen maksupäivän ajan, mutta sitten sekin putoaa summaan 2598€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärää tietoa. Ansiosidonnaista kertyy 100% palkasta 800 euroon asti, ja sen ylittävältä osalta 45% 3534€ euroon asti, ja 3534€:n ylittävältä osalta kertyy vain 20%. Eikä näitä prosentteja lasketa koko kuukausipalkasta, vaan palkasta, josta on ensin vähennetty työeläke-, ja työttömyysvakuutusmaksut sekä sairausvakuutuksen päivärahamaksu.
Näin laskettua korvausta voi saada ensimmäiset 40 maksupäivää, ja sitten alkuperäisestä korvauksesta leikataan 20%. Seuraava leikkaus tulee 170 päivän kohdalla. Silloin ansiosidonnaista saa enää 75% alkuperäisestä korvauksesta.
Juuri näin. Laitetaanpa tähän vielä suomalaisen mediaanipalkan mukainen ansiosidonnainen. Mediaanipalkka on 3 600 euroa kuussa. Miehillä suurempi, naisilla pienempi. Tuolla mediaanipalkalla ansiosidonnaista saa kahden ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana 2 000 euroa kuussa, mistä verot n. 20 % pois, käteen jää 1 600 euroa. Kahden kuukauden jälkeen ansiosidonnainen leikkaantuu 1 600 euroon, mistä käteen 1 280, ellei muutosverokortilla sitten saa muutaman ennakonpidätysprosentin pois. Jokainen voi miettiä, miten tuolla maksetaan sähköt ja asuntolainan lyhennys tai vuokra. Ja mitä sen jälkeen jää muihin laskuihin. Ja mitä sen jälkeen ruokaan. Noin huikeilla tuloilla ei kuitenkaan ainakaan yksinasuva ole oikeutettu asumistukeen, joten kaikki pitää tuosta rahasta kattaa.
Itsellä on useammin kuin kerran jäänyt lääkkeet ostamatta. Tämä on suomalaista todellisuutta myös akateemisesti koulutetuilla, työhakuisilla ihmisillä. Olen jo 55 vuotta ja näin heikkoa elintasoa ei elämässäni ole vielä ollut. 70-luvun alkupuolella käytiin lähellä, vanhempani olivat silloin nuoria ja pienituloisia ja kotona oli niukkaa ruuasta. En silti silloin lapsena varsinaisesti nälkää nähnyt kuten nyt 2020-luvulla loppukuun päivät.
80-luvulla oli parempi elintaso kuin nyt, 90-luvun lamassakin nuorena opiskelijana elintasoni oli parempi kuin nyt. 2010-luvulla oli huikeasti parempi elintaso kuin nyt. Nyt viimein kuuttakymppiä lähestyessä saa viimein oikein tuta, mitä on köyhyys ja puute.
Kyllä ja ilmoitan tarjoavani koko lystin.
Sovitaanko että kukaan ei ehdota enää kenellekään mitään eikä mene minnekään yksin eikä yhdessä. JA niinhän se taitaa jo ollakin kun ei kellään ole enää varaa mihinkään.
Viime vuonna tehtiin uusi ennätys, ja voin luvata, että tänä vuonna enkka paukkuu taas. Kohta on puolet suomalaisista ulosotossa, kun Petteli ja Liikka hoitavat asioita.
https://yle.fi/a/74-20213589