Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehdotteletko sinä työttömälle ystävällesi konserttiin, kahville, ravintolaan tai muuhun maksulliseen menemistä?

Vierailija
22.03.2026 |

Mieti.

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerintä oli kun omat vanhemmat laittoi tilille "vähän matkarahaa että pääset täällä käymään" ja sen vei ulosottomies. Kauhea ihmettely että mikset tulekaan käymään ja mihin ne rahat hassasit.

Älä jauha paskaa ulosotto ei kenenkään tililtä rahaa vie 

Vierailija
62/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerintä oli kun omat vanhemmat laittoi tilille "vähän matkarahaa että pääset täällä käymään" ja sen vei ulosottomies. Kauhea ihmettely että mikset tulekaan käymään ja mihin ne rahat hassasit.

Älä jauha paskaa ulosotto ei kenenkään tililtä rahaa vie 

"Velallisen ulosotto voidaan suorittaa suoraan pankkitililtä, sillä pääsääntönä ulosoton kohteena ovat pankkitilillä olevat varat."

https://www.minilex.fi/a/ulosotto-pankkitililt%C3%A4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Velallisen pankkitiliä valvotaan ulosottomiehen toimesta tietokoneohjelmalla, joka tarvittaessa ilmoittaa, mikäli pankkitilin saldo ylittää puolitoistakertaisesti ulosoton suojaosuuden. Pankkitilillä ilmenevä ylimenevä rahamäärä voidaan ulosmitata velalliselta."

https://www.minilex.fi/a/ulosotto-pankkitililt%C3%A4

Vierailija
64/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa ettei joillakin ole mitään käryä köyhien todellisuudesta. Väitetään vielä ihan selviä faktoja vastaankin.

Vierailija
65/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän se menojen ehdotteleminen vasta alkoikin kun jäin työttömäksi. Varmaan kaikki ajatteli että tuolla ainakin on aikaa lähteä seuraksi sinne ja tänne kun kerran on työttömänä. Aikaa olisikin mutta ei rahaa.

Vierailija
66/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs ystäviä sellaiset on joille ei voi taloudestaan suoraan puhua, puolin ja toisin?

Vierailija
67/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitäs ystäviä sellaiset on joille ei voi taloudestaan suoraan puhua, puolin ja toisin?

Eihän tässä siitä ollut kyse. Ja jokainen ystävyys on omanlaisensa joka tapauksessa.

Vierailija
68/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön. Ei ole ystäviä.

Vierailija
69/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hienotunteista ehdottaa työttömälle ilmaisia menoja tai sitten pyytää elokuviin/konserttiin tms. sillä tavalla, että on muka kaksi lippua mutta toinen alkuperäinen lähtijä onkin estynyt ja antaa lipun ilmaiseksi jos joku vain haluaa. Itse olen ainakin noin toiminut silloin kun itsellä on ollut rahaa. Tosin jos joku on ollut pitkään työttömänä, voi olla ettei enää ole oikein siistejä vaatteitakaan eikä meikkejä, ettei huvita mennä tapahtumiin. Ja tapahtumissa ja matkoilla menee aina väistämättä omaakin rahaa vaikka kuinka saisi liput ilmaiseksi. Nämä aiheuttaa aina harmaita hiuksia eikä niihin siksi kannata suostua, se on oma kokemukseni. Kuulostaa kauhealta sanoa näin mutta melkein on parempi, ettei lähde tarjoamaan köyhälle yhtään mitään elämyksiä, koska se energia menee hänellä kaikki arjesta selviämiseen ja tuollaiset menot aiheuttaa vain stressiä. 

Me ollaan kaikki erilaisia. Ei kannata päättää toisen puolesta että ei hän varmaan mihinkään halua mennä kun ei ole vaatteitakaan.

Vierailija
70/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu pääkaupunkiseudulla niin täällä on joka päivä jotain ilmaista tekemistä ja tapahtumaa. Kiva ystävä tosin huomioi että voi olla että työttömällä ei ole varaa bussilippuun ja tarjoaa kyydin tai ehdottaa tapahtumia kävelymatkan päässä.

Sillä meno-paluu 7 eurolla saa jo ruokaa ihan kivasti kaupasta.

Vierailija
71/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön. Ei ole ystäviä.

Ei käy vieraita. Olen siivonnut viimeksi joulukuussa.

Vierailija
72/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, joskus. Kahdelle. Toinen on jo ollut pitkään työttömänä. Itsestäänselvyys on, että kustannan liput ja muut menot. Hän maksoi aikoinaan, kun mulla ei ollut rahaa. Toinen taas ei ole riippuvainen yhteiskunnan tuista. Hänellä on pääomatuloja isohkon palkan verran joka kuukausi.

Pääasiassa ehdottelen kaikille ilmaisia menoja.

Mitä ilmaisia menoja?

Vierailija
73/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse työtön ja kyllä minulle ainakin saa ehdottaa. 

Vierailija
74/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaisia menoja on esim. kirjailijavierailut kirjastossa, monet keskustelutilaisuudet, museoiden maksuttomat päivät, kaupunginosatapahtumat, puistokonsertit jne

Vierailija
75/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tarjoan, jos ehdotan köyhälle maksullista tekemistä. 'Työtön voi olla myös korkealla ansiosidonnaisella, ei tietenkään ole tarvetta tarjota sellaiselle. Köyhälle tarjoan, mikäli juuri hänet seuraksi haluan. 

Paljonko on korkea ansiosidonnainen? Sano joku summa.

Muakin kiinnostaisi tietää, mikä on korkea ansiosidonnainen. Työssä ollessa palkkani oli 4 400 euroa. Nyt saan 1 300 euroa käteen ja siitä valtaosa menee asumiskuluihin ja laskuihin. Ruokaan jää pari sataa kuussa ja välillä saa olla nälässäkin.

Mulla aika sama, että aivan mitätön tuki palkkaan nähden.

Vierailija
76/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi tuttava, joka on aikoinaan kaikki vuorotteluvapaat, opintovapaat ja ansiosidonnaiskaudet kerännyt ja käyttänyt tappiin saakka ja ollut silloisesta työurastaan noin puolet ajasta jollain vapaalla. Nyt sitten kun sai mieluisen työn, muuttui innokkaaksi kokoomuslaiseksi ja on sitä mieltä että tuista pitää leikata ja ne on aivan liian suuria.

No hänen aikana ansiosidonnainen vielä olikin hyvä, silloin kun kaikki sai vielä sen 500 päivää eikä ollut ylimääräisiä leikkureita määräytymisessä. Edelleen kaikkien leikkausten jälkeen hänellä soi sama levy vuosien takaa, että tuet on liian suuret ja kannustavuutta pitää lisätä.Ehdotti juuri erääseen kalliiseen tapahtumaan menemistä, luuli varmaan että mulla työttömänä on yhtä hyvät tulot nyt kuin hänellä silloin joskus aikoinaan työttömänä, kun sai vielä tienatakin monta sataa ilman että tuet lähti.

On edelleen tuttava, kun on noin muuten ihan hauska ihminen. Ei vaan päivitä näkemyksiään tuista nyt kun ne ei enää häntä itseään koske. Ja näitä ihmisiä on paljon, jotka on juuttuneet hokemaan noita samoja vanhentuneita käsityksiä eikä ole seuranneet lainsäädäntöä ja tukileikkauksia ollenkaan viimeisten 15 vuoden ajalta.

Kokoomuslaisille kummasti kelpaa tuet sitten kun paska osuus tuulettimeen eli itse sairastuu.

Vierailija
77/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hienotunteista ehdottaa työttömälle ilmaisia menoja tai sitten pyytää elokuviin/konserttiin tms. sillä tavalla, että on muka kaksi lippua mutta toinen alkuperäinen lähtijä onkin estynyt ja antaa lipun ilmaiseksi jos joku vain haluaa. Itse olen ainakin noin toiminut silloin kun itsellä on ollut rahaa. Tosin jos joku on ollut pitkään työttömänä, voi olla ettei enää ole oikein siistejä vaatteitakaan eikä meikkejä, ettei huvita mennä tapahtumiin. Ja tapahtumissa ja matkoilla menee aina väistämättä omaakin rahaa vaikka kuinka saisi liput ilmaiseksi. Nämä aiheuttaa aina harmaita hiuksia eikä niihin siksi kannata suostua, se on oma kokemukseni. Kuulostaa kauhealta sanoa näin mutta melkein on parempi, ettei lähde tarjoamaan köyhälle yhtään mitään elämyksiä, koska se energia menee hänellä kaikki arjesta selviämiseen ja tuollaiset menot aiheuttaa vain stressiä. 

Me ollaan kaikki erilaisia. Ei kannata päättää toisen puolesta että ei hän varmaan mihinkään halua mennä kun ei ole vaatteitakaan.

Hyviä vaatteita saa käytettynä eikä tarvitse olla montaa siistiä vaatekertaa 

Vierailija
78/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua että mulle alkaa ystävät mitään maksella. Pitkän päälle se on nöyryyttävää. Haluan että maan taloutta hoidetaan niin, että työtä on tarjolla ja siitä maksetaan kunnon palkka ja jos töitä ei ole, työttömyysturvalla pystyy elämään niukasti mutta joskus olisi silti mahdollisuus mennä kahville tai ravintolaan. Nyt ei pysty kun siitä on leikattu niin paljon ettei loppukuusta ole edes ruokakauppaan.

Miksi se olisi nöyryyttävää? Kaikki älykkäät ihmiset tietävät, että työttömiä on 350 000 ja työpaikat ovat kiven alla. Tuilla pärjää vähän aikaa, mutta pitkittyessään tilanne mutkistuu. Jos kaverisi maksavat, he maksavat siksi, että olet niin hyvä tyyppi. Onko se nöyryyttävää, että olet hyvä tyyppi? Ei tietenkään ole. Älä nirsoile ja tarjoa muille jotain pientä, kun pääset taas töihin :)

Sitä paitsi jos on aikaa ja osaa ja haluaa vaikka leipoa, niin voihan sitten taas vaikka tarjota kotonaan vaikka vastaleivottuja sämpylöitä, arjen luksusta johon työssäkäyvällä ei ole aikaa tai voimia.

Vierailija
79/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tarjoan, jos ehdotan köyhälle maksullista tekemistä. 'Työtön voi olla myös korkealla ansiosidonnaisella, ei tietenkään ole tarvetta tarjota sellaiselle. Köyhälle tarjoan, mikäli juuri hänet seuraksi haluan. 

Tämä. Tiedän työttömiä, joiden ansiosidonnaisen on 3000e luokkaa. Kyllä ne mielellään harrastaa kulttuuria.

Vierailija
80/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua että mulle alkaa ystävät mitään maksella. Pitkän päälle se on nöyryyttävää. Haluan että maan taloutta hoidetaan niin, että työtä on tarjolla ja siitä maksetaan kunnon palkka ja jos töitä ei ole, työttömyysturvalla pystyy elämään niukasti mutta joskus olisi silti mahdollisuus mennä kahville tai ravintolaan. Nyt ei pysty kun siitä on leikattu niin paljon ettei loppukuusta ole edes ruokakauppaan.

En minäkään mitään jenkkiläistä hyväntekeväisyysyhteiskuntaa halua, vaan asiallista sosiaaliturvan tasoa ja sitä, että kaikista pidetään huolta. Myös niistä, joilla ei ole varakkaita ystäviä tai vanhempia.

Tavata voi myös toisen kotona.Voi tulla halvemmaksi keittää kahvit kotona kuin maksaa kahvilassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan