Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehdotteletko sinä työttömälle ystävällesi konserttiin, kahville, ravintolaan tai muuhun maksulliseen menemistä?

Vierailija
22.03.2026 |

Mieti.

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tarjoan, jos ehdotan köyhälle maksullista tekemistä. 'Työtön voi olla myös korkealla ansiosidonnaisella, ei tietenkään ole tarvetta tarjota sellaiselle. Köyhälle tarjoan, mikäli juuri hänet seuraksi haluan. 

Millä korkealla ansiosidonnaisella?? 

Ansiosidonnainen on n.60% palkasta ja leikkaantuu siitä vielä 20% kahden kuukauden jälkeen. 

Minä saan ansiosidonnaista n. 900e/kk. Wuhuu! 

Vierailija
82/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä kahville Biltemaan, niin riittää varat. Kahvi ja kanelipulla 1e.

Kallimmassa paikassa olis hyvä, jos hyvätuloinen tarjoaa. Meidän kaveriporukassa näin toimittiin yhden pienituloisen yh:n kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tarjoan, jos ehdotan köyhälle maksullista tekemistä. 'Työtön voi olla myös korkealla ansiosidonnaisella, ei tietenkään ole tarvetta tarjota sellaiselle. Köyhälle tarjoan, mikäli juuri hänet seuraksi haluan. 

Tämä. Tiedän työttömiä, joiden ansiosidonnaisen on 3000e luokkaa. Kyllä ne mielellään harrastaa kulttuuria.

No sitten palkkakin on kuudentonnin luokkaa. Harvassa ne, jotka tuollaisia ansiosidonnaisia saa. Yleisimmin 1000-1500e/kk. 

Vierailija
84/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä kahville Biltemaan, niin riittää varat. Kahvi ja kanelipulla 1e.

Kallimmassa paikassa olis hyvä, jos hyvätuloinen tarjoaa. Meidän kaveriporukassa näin toimittiin yhden pienituloisen yh:n kohdalla.

Bilteemaan pitää ensin matkustaa eli tuohon euron kahviin ja pullaan päälle bussilipun kahteen suuntaan, niin menee yli 3-6 euroa.

Vierailija
85/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, ehdotan heille töihin menemistä. 

Siitä ne suuttuu yleensä.

Vierailija
86/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on korkea ansiosidonnainen? Sano joku summa.

Niin, tää olis mielenkiintoinen tieto. Täytyy olla ollut todella kovat tulot, että on korkea ansiosidonnainen.

Vierailija
87/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Tiedän työttömiä, joiden ansiosidonnaisen on 3000e luokkaa. Kyllä ne mielellään harrastaa kulttuuria.

No sitten palkkakin on kuudentonnin luokkaa. Harvassa ne, jotka tuollaisia ansiosidonnaisia saa. Yleisimmin 1000-1500e/kk. 

Ei riitä 6000 palkka 3000 tonnin ansiosidonnaiseen. Täytyy olla vähintään ollut 10 000 kk-palkka.

Vierailija
88/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Palkan pitäisi olla yli 12 000 euroa, että ansiosidonnainen olisi 3 000 euroa kahden kuukauden työttömyyden jälkeen. Se eka 2 kk toki on isompi ansiosidonnainen, sen jälkeen tippuu 80 prosenttiin.

Aina näitä kokkaritarinoita joutuu oikomaan.

Vierailija
89/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tosin aika harvoin kun en itsekään kylve rahassa. Tarjoan toki.

N

Vierailija
90/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilusti enemmän kuin 6000 on palkan pitänyt olla. Ansiosidonnainen on vahvasti regressiivinen.

Vierailija
91/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pienituloinen, mutta jos ehdotan itseäni köyhemmälle jotain maksullista kuten kahvilaan tai lounaalle menoa niin ilmoitan heti kutsussa, että minä tarjoan. 
Olen ollut itse joskus tilanteessa jossa ei ollut koskaan varaa käydä kahvilla tai ulkona syömässä ja muistan vieläkin jos joku tarjosi jotain. Haluan laittaa hyvän kiertämään vaikka nytkään tulot eivät ole mitenkään suuret, tulen kuitenkin ihan hyvin toimeen.

Vierailija
92/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä 6000 palkka 3000 tonnin ansiosidonnaiseen. Täytyy olla vähintään ollut 10 000 kk-palkka.

Juu ei riitä kymppitonnikaan, kuten laskurilla jo laskin. Pari ekaa kuuta voi 12 000 euron palkalla saada  3 630 euroa anssia, sitten tippuu alle 3 000 euron.

Vierailija
93/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei riitä kymppitonnikaan, kuten laskurilla jo laskin. Pari ekaa kuuta voi 12 000 euron palkalla saada  3 630 euroa anssia, sitten tippuu alle 3 000 euron.

Ja tässä puhutaan vasta bruttosummasta. Ansiosidonnaisesta menee reippaasti enemmän veroa kuin samansuuruisesta palkkatulosta, peruspäivärahastakin 14 % vaikka kuinka hakisit muutosverokortin. MIettikää. Koko vuoden tulot ovat vähemmän kuin 9 700 euroa, siis koko vuoden tulot, ja silti siitäkin pidätetään 14 %!

Vierailija
94/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän paljon tuollaisia työttömiä siis tiedät! Mua kiinnostaisi kuulla lisää, mutta tuo tarinatäti tai -setä taisi jo keskustelusta häippästä.

Vierailija
95/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai on Mehiläisen lääkäreitä joutunut työttömäksi ja ansiosidonnaiselle, ja kulttuuria harrastavat :-D

Menkää töihin, menkää töihin!

Vierailija
96/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että yli 13 % aikuisista suomalaisista on ulosotossa.

Vierailija
97/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että yli 13 % aikuisista suomalaisista on ulosotossa.

Onhan se ihan älyttömän suuri osuus. Mä olisi veikannut jotain 1 - 2 %.

Vierailija
98/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En itsekään käy missään noissa.

Vierailija
99/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä korkealla ansiosidonnaisella?? 

Ansiosidonnainen on n.60% palkasta ja leikkaantuu siitä vielä 20% kahden kuukauden jälkeen. 

Minä saan ansiosidonnaista n. 900e/kk. Wuhuu! 

Ei ole ansiosidonnainen 60 % palkasta kuin ehkä tosi tosi pienestä palkasta (?).

3 000 euron kuukausipalkalla saa ansiosidonnaista 1 740 euroa kaksi ensimmäistä kuukautta, sen jälkeen 1392 euroa eli ansiosidonnainen on tuossa kohtaa 46 % palkasta. 

Kahden tonninkin palkasta ansiosidonnainen on vain noin puolet (sen kahden ekan kuun jälkeen). Ja siitä pois verot niin johan sitä on pian ulosotossa.

Vierailija
100/113 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mutta maksan kaiken. Kerran kuussa käydään jossain, elokuvissa, syömässä, museossa, teatterissa jne. Tiedän hänen tilanteen ja jos tilanne ois toisinpäin niin hän toimisi samoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi