Ruoka-avustuksista viedään välistä. Kukaan ei tunnu puuttuvan asiaan.
Ruoka-avustuksissa viedään tavaraa ennekuin se päättyy ruokajakeluun.
Jopa laatikoittaain lihaa.
Sekin aiemmin tiedettiin, että ammattimaiset toimijat ruokajonoissa keräävät ruokakasseja ja vievät niitä pizzeriaa tms. ravintoloihin.
Tänään IL:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3c83044a-459b-4508-aeaf-35881d76e878
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin tiedä ihan varmuudella että vapaaehtoiset ja työntekijät ottaa päältä jonkin verran. Tosin minä suon sen heille kun työn tekevät. Eri asia sitten tietty mitä määriä ja jaetaanko eteenpäin.
Jos saavat palkkaa työstään ei todellakaan ole oikeutta rohmuta köyhille tarkoitettua ruokaa.
Vapaaehtoiset eivät saa palkkaa.
Ei siltikään oikeuta rohmuamaan itselleen mitään.
Ei rohmuamaan, mutta se vapaaehtoinen voi itsekin olla köyhä, joka tarvii ruokaa.
Kyllä meilläpäin jakajat saavat ottaa myös ruokia sopivassa määrin. Minusta se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt ollut monta päivää ilman rahaa ja tarve olisi hakea ruoka-apua, mutta luettuani nuo Iltalehden jutut päätin jatkaa nälkäkuuria. En halua olla ahneiden ja röyhkeiden ihmisten kanssa tekemisissä enkä ottaa päiväysvanhoja tuotteita vastaan. Tarvitsisin vain pussin jauhoja, pari rasiaa kananmunia, makaronia tai muuta pastaa, voita ja öljyä ja ehkä porkkanoita ja perunoita. Niillä pärjäisi taas viikon. Mutta ollaan ilman sitten.
Antaisin sinulle suoraan rahaa, kun voisin ... lahjoita en keräyksiin, kun ei tiedä mitä niille rahoille tapahtuu.
No, me voidaan ostaa ne punalaputetut lihat jatkossa kaupoista omaan pakkaseen niin niitä ei saa kukaan.
Vierailija kirjoitti:
No, me voidaan ostaa ne punalaputetut lihat jatkossa kaupoista omaan pakkaseen niin niitä ei saa kukaan.
Puoliso on töissä, mutta ansiosidonnaista leikattiin.
Meidän kaupungissa yksi eläkeläinen ostaa punalaputettuja tuotteita. Tämä eläkeläinen omistaa omakotitalon, uuden kesämökin, on sähköauto ja loma-osakkeet Espanjan Malagassa ja Lapissa
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa yksi eläkeläinen ostaa punalaputettuja tuotteita. Tämä eläkeläinen omistaa omakotitalon, uuden kesämökin, on sähköauto ja loma-osakkeet Espanjan Malagassa ja Lapissa
Sen vuoksi se varmaan omistaakin nuo yllämaintut asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen vuoksi se varmaan omistaakin nuo yllämaintut asiat.
Juu + kissan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin tiedä ihan varmuudella että vapaaehtoiset ja työntekijät ottaa päältä jonkin verran. Tosin minä suon sen heille kun työn tekevät. Eri asia sitten tietty mitä määriä ja jaetaanko eteenpäin.
Jos saavat palkkaa työstään ei todellakaan ole oikeutta rohmuta köyhille tarkoitettua ruokaa.
Vapaaehtoiset eivät mitään palkkaa saa. Useimmat heistä itsekin ovat vähävaraisia
Ei se oikeuta varastamaan. Jos ei ole lupaa ottaa kuormasta, se on aina varastamista!
Kun on lupa, siksi siihen ei puututa. Ei kai nyt nämä jotka nousevat aamulla aikaisin niitä ruokia lajittelemaan ja pussittamaan pidä tyytyä siihen mitä jää. Menkööt jokainen kateellinen sinne itsekin käsiä tarvitaan kyllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokajakeluihin ainakaan hesassa ei ole enää suomalaisella asiaa jonossa ukrainalaiset hienoissa vaatteissa ja sikäläiset eläkeläiset, venäläiset eläkeläiset, virolaiset työvaatteissa, intialaiset naureskelemassa suomalaisille. Monissa jakelupisteissä näitä vielä suositaan erikseen. Kukaan ei kysele passin tai kelakortin perään.
Ulkomaiset opiskelijat voivat palata kotimaihinsa. Jos kotiin paluuseen liittyy heillä jokin kulttuurinen häpeä, se ei ole millään muotoa suomalaisen veronmaksajan kontolla oleva asia. Ruokajakelut voi lakkauttaa kokonaan. Tuet riittävät hyvin ruokaan kun itse laittaa.
Ulkomaalaiset opiskelijat eivät saa niitä tukia, joita suomalaiset saavat. Siksi he joutuvat olemaan ruokajonossa.
Saa tuet kun on tuoneet perheensä mukanaan, niin ne Intialaiset ostaa punalaputetut naudanlihatkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoiset eivät mitään palkkaa saa. Useimmat heistä itsekin ovat vähävaraisia
Ei se oikeuta varastamaan. Jos ei ole lupaa ottaa kuormasta, se on aina varastamista!
Oon työtön ja oon ruoka-apu hommassa sekä tekijänä, että avun hakijana. On meillä lupa ottaa siitä myös itselle (miksi ei olisi, samassa tilanteessa ollaan?). Vapaaehtoiset vaihtuu, jotkut on todella törkeitä mutta on myös niitä, jotka ei edes halua mitään kun haluavat vaan olla mukana auttamassa. Jos lupaa ei olis, niin sehän asettaisi meidät huonompaan asemaan.
Ne paikalliset työntekijät ostaa ihan itse ruokansa. Olen aika pitkään ollut hommassa enkä ole törmännyt siihen, että kukaan rohmuaisi. Tosin ymmärtäisin senkin, jos ihan oikeasti ei ole varaa ruokaan. Jokainen pitää etupäässä huolen itsestään.
Jutussa kiinnitti huomiota nuo päiväykset. Parasta ennen merkinnällä olevaa ei jaeta jos se mennyt kolme päivää sitten, jos viimeinen käyttöpäivä on mennyt, niin sitä ei saa jakaa. Tuolla ei joku ole tiennyt sääntöjä. Ja jaettavassa kouluruuassa täytyy lukea mitä se sisältää ja mahdolliset allergeenit.
Mikä muuten oli vialla tuossa salaatissa? Kuorilehdet pois ja ihan hyvää olis.
Ei kai niitä saman päivän aikana vanhaksi meneviä enää minnekään myytäväksi viedä... Niissähän kylmäketjukin ottaa osumaa kun aika kauan lämpimässä seisovat kunnes päivänlopuksi saa viedä jääkaappiinsa. Korkeintaan itselleen ja jollekin sukulaiselle vievät jotain. Ja tiiän noista jakeluista sen että ainakin osassa kaikkea ei saada jaettua ja iso osa menee roskiin ja jakelun lopuksi ne vapaaehtoistyöntekijät ottaa jotain mukaansa ja tuo on ihan ok kyllä minusta. Ja jossain määrin näen että ihan ok välillä ottaa yksi juttu "parhaat päältä" tyyliin. Kyllähän vapaaehtoiset tekee hyvää työtä niin voi ne satunnaisesti sieltä kukin ottaa itselleen yks tai kaks jotain kivaa hyvää tuotetta aluksi ennen muita. Ja sit kun kaikki on jaettu niin ottaa mitä on jäänyt. Jos työntekijöitä on vaikka 3 ja kaikki ottaa 2 jotain hyvää tuotetta niin ei se isoa siivua siitä vie. Eri asia sitten semmonen kunnon rohmuaminen, se on väärin selkeesti.
Kyllä totta Olli kertoo. Valitettavasti.
Törkeää toimintaa.
Minua pyydettiin mukaan vapaaehtoistoimintaan sillä houkuttimella että ennen jakoa työntekijät saavat tehdä itselleen sellaisen kassin kun haluavat. En lähtenyt mukaan kun ei aika riitä palkkatyön lisäksi. Ostan omat ruuat ja saan tehdä itselleni juuri sellaisen kassin kuin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Johan sitä tukea annetaan mutta se menee viinaan, tupakkaan ja kaikkeen muuhun huvitteluun.
Meilläpäin osa jonottajista tulee suurin piirtein krapulassa paikalle, joskus juovat halpalonkeroa siinä odotellessa. Röökiin on varaa. Sitten on tietenkin ukrainalaiset. Löytyy koruja ja muuta kivaa. Ja eläkeläisiä jotka puhuu matkoista ja muista puuhista eikä tunnu kyllä lainkaan olevan puutetta mistään. "
Sinä et ole koskaan kokenut työttömän elämää. Pitäisikö ylimääräinen ruokaa heittää pois, ettei vaan kukaan pääse hyötymään siitä? K-kauppiaissa ei ole vielä riittävästi miljönäärejä?
Opiskelijan tuet ovat vielä paljon pienemmät kuin työttömän.
Pointti oli se, että ne tuet riittäisivät kyllä jos ei tupakoisi ja joisi.
Eri asia ne joilla ei oikeasti ole varaa ruokaan, mutta koska jonossa on porukkaa joka hakee safkat vain siksi että olisi varaa kännätä tai reissata, ruokaa ei jonoissa enää riitä kaikille.
Ei ne tuet kyllä pitkän päälle riitä, vaikkei tupakoi eikä juo. Olen ollut nyt yli vuoden työttömänä ja se alkaa näkyä. Olisi tarve ostaa alushousuja ja sukkia, mutta ei ole varaa. Noita ei oikein viitsi käytettyinä ostaa. Tarvitsisin myös lakanoita, kaikki alkaa olla rikki. Aivan turha kuvitella että voisi ostaa. Eikä tulisi mieleenkään ostaa alkoholia. Ihan peruslaskuihin, lääkkeisiin ja terveydenhuoltoon rahat menee, eikä ruokaan jää paljoa.
Se on silti totta mitä sanoit, monet käy hakemassa ilmaista ruokaa että jäisi rahaa muuhun. Vaikka tupakkaan. En minä sitä tuomitse, kerron vaan että itse en polta eikä rahat silti riitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt ollut monta päivää ilman rahaa ja tarve olisi hakea ruoka-apua, mutta luettuani nuo Iltalehden jutut päätin jatkaa nälkäkuuria. En halua olla ahneiden ja röyhkeiden ihmisten kanssa tekemisissä enkä ottaa päiväysvanhoja tuotteita vastaan. Tarvitsisin vain pussin jauhoja, pari rasiaa kananmunia, makaronia tai muuta pastaa, voita ja öljyä ja ehkä porkkanoita ja perunoita. Niillä pärjäisi taas viikon. Mutta ollaan ilman sitten.
EU:n ruoka-apu jakelusta saa pussin jauhoa. Monet syrjäytyneet ei mitään itse jaksa leipoa ja ne jauhot unohtuu vaan kaappiin vuosiksi kunnes päiväys menee ja heittävät lopulta roskiin. Ihan yksilösidonnaista että kuka hyötyy mistä. Mene sinä sinne EU-jakeluun. Ja ne masentuneet jotka ei oikein mitään jaksa voisivat ohjautua hakeen valmisruokaa pakastimeensa noista toisista. Mutta ei noista jakeluista kauheen hyvin tiedoteta ellei tiedä "piirejä" olen huomannut. No ehkä jos suoraan jostain sossulta kysyis niin saisko sieltä tietoa kaupungin ruoka-apujakelu tarjonnasta en tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Johan sitä tukea annetaan mutta se menee viinaan, tupakkaan ja kaikkeen muuhun huvitteluun.
Meilläpäin osa jonottajista tulee suurin piirtein krapulassa paikalle, joskus juovat halpalonkeroa siinä odotellessa. Röökiin on varaa. Sitten on tietenkin ukrainalaiset. Löytyy koruja ja muuta kivaa. Ja eläkeläisiä jotka puhuu matkoista ja muista puuhista eikä tunnu kyllä lainkaan olevan puutetta mistään. "
Sinä et ole koskaan kokenut työttömän elämää. Pitäisikö ylimääräinen ruokaa heittää pois, ettei vaan kukaan pääse hyötymään siitä? K-kauppiaissa ei ole vielä riittävästi miljönäärejä?
Opiskelijan tuet ovat vielä paljon pienemmät kuin työttömän.
Pointti oli se, että ne tuet riittäisivät kyllä jos ei tupakoisi ja joisi.
Eri asia ne joilla ei oikeasti ole varaa ruokaan, mutta koska jonossa on porukkaa joka hakee safkat vain siksi että olisi varaa kännätä tai reissata, ruokaa ei jonoissa enää riitä kaikille.
Ei ne tuet kyllä pitkän päälle riitä, vaikkei tupakoi eikä juo. Olen ollut nyt yli vuoden työttömänä ja se alkaa näkyä. Olisi tarve ostaa alushousuja ja sukkia, mutta ei ole varaa. Noita ei oikein viitsi käytettyinä ostaa. Tarvitsisin myös lakanoita, kaikki alkaa olla rikki. Aivan turha kuvitella että voisi ostaa. Eikä tulisi mieleenkään ostaa alkoholia. Ihan peruslaskuihin, lääkkeisiin ja terveydenhuoltoon rahat menee, eikä ruokaan jää paljoa.
Se on silti totta mitä sanoit, monet käy hakemassa ilmaista ruokaa että jäisi rahaa muuhun. Vaikka tupakkaan. En minä sitä tuomitse, kerron vaan että itse en polta eikä rahat silti riitä.
Onko sulla siis säästöjä jos et saa toimeentulotukea? Vai miksi menee rahaa reseptilääkkeisiin? Kun jos saat toimeentulotukea niin silloin saa maksusitoumuksen apteekkiin ja näin reseptilääkkeet ilmaiseksi? Sama juttu julkisen terveydenhuoltokäynteihin, Kela kyllä maksaa nekin toimeentulotukea saavalle kunhan vaan lähetät sen laskun Kelaan.
Itsekin olen ollut vuosia työttömänä ja kyllä on vaatteisiin rahaa jopa niin paljon että välillä olen ostellut niitä ihan liikaa ja ihan turhia vaatteita ihan vaan huvikseni ja tyhmyyttäni.
ohiveto tehdään monesti jo siinä kun näitä noudetaan kaupoilta, jotka lahjoittaa päiväystavaraa ruokajakeluun. Huvitti ton rouvan järkyttyneet kommentit ja "arin" motiivien pohdinta :D joka paikassa missä on ilmaista tavaraa on välistävetäjiä. Harmillista toki loppukäyttäjien osalta.