Ruoka-avustuksista viedään välistä. Kukaan ei tunnu puuttuvan asiaan.
Ruoka-avustuksissa viedään tavaraa ennekuin se päättyy ruokajakeluun.
Jopa laatikoittaain lihaa.
Sekin aiemmin tiedettiin, että ammattimaiset toimijat ruokajonoissa keräävät ruokakasseja ja vievät niitä pizzeriaa tms. ravintoloihin.
Tänään IL:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3c83044a-459b-4508-aeaf-35881d76e878
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Johan sitä tukea annetaan mutta se menee viinaan, tupakkaan ja kaikkeen muuhun huvitteluun.
Meilläpäin osa jonottajista tulee suurin piirtein krapulassa paikalle, joskus juovat halpalonkeroa siinä odotellessa. Röökiin on varaa. Sitten on tietenkin ukrainalaiset. Löytyy koruja ja muuta kivaa. Ja eläkeläisiä jotka puhuu matkoista ja muista puuhista eikä tunnu kyllä lainkaan olevan puutetta mistään. "
Sinä et ole koskaan kokenut työttömän elämää. Pitäisikö ylimääräinen ruokaa heittää pois, ettei vaan kukaan pääse hyötymään siitä? K-kauppiaissa ei ole vielä riittävästi miljönäärejä?
Opiskelijan tuet ovat vielä paljon pienemmät kuin työttömän.
Pointti oli se, että ne tuet riittäisivät kyllä jos ei tupakoisi ja joisi.
Eri asia ne joilla ei oikeasti ole varaa ruokaan, mutta koska jonossa on porukkaa joka hakee safkat vain siksi että olisi varaa kännätä tai reissata, ruokaa ei jonoissa enää riitä kaikille.
Ei ne tuet kyllä pitkän päälle riitä, vaikkei tupakoi eikä juo. Olen ollut nyt yli vuoden työttömänä ja se alkaa näkyä. Olisi tarve ostaa alushousuja ja sukkia, mutta ei ole varaa. Noita ei oikein viitsi käytettyinä ostaa. Tarvitsisin myös lakanoita, kaikki alkaa olla rikki. Aivan turha kuvitella että voisi ostaa. Eikä tulisi mieleenkään ostaa alkoholia. Ihan peruslaskuihin, lääkkeisiin ja terveydenhuoltoon rahat menee, eikä ruokaan jää paljoa.
Se on silti totta mitä sanoit, monet käy hakemassa ilmaista ruokaa että jäisi rahaa muuhun. Vaikka tupakkaan. En minä sitä tuomitse, kerron vaan että itse en polta eikä rahat silti riitä.
Onko sulla siis säästöjä jos et saa toimeentulotukea? Vai miksi menee rahaa reseptilääkkeisiin? Kun jos saat toimeentulotukea niin silloin saa maksusitoumuksen apteekkiin ja näin reseptilääkkeet ilmaiseksi? Sama juttu julkisen terveydenhuoltokäynteihin, Kela kyllä maksaa nekin toimeentulotukea saavalle kunhan vaan lähetät sen laskun Kelaan.
Itsekin olen ollut vuosia työttömänä ja kyllä on vaatteisiin rahaa jopa niin paljon että välillä olen ostellut niitä ihan liikaa ja ihan turhia vaatteita ihan vaan huvikseni ja tyhmyyttäni.
Kaikki eivät saa toimeentulotukea. Itseltäni se evättiin, koska sain veronpalautuksia. Toimeentulotuki lähti kahdelta kuukaudelta. Myöskin maksusitoumus lääkkeisiin. Ne on hyvin tarkkoja Kelasta tästä toimeentulotuesta. Kolmesti olen tehnyt oikaisuvaatimuksen, eikä yksikään mennyt läpi. Jotkut on menneet käräjille asti kun laskelmat on tehty väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Johan sitä tukea annetaan mutta se menee viinaan, tupakkaan ja kaikkeen muuhun huvitteluun.
Meilläpäin osa jonottajista tulee suurin piirtein krapulassa paikalle, joskus juovat halpalonkeroa siinä odotellessa. Röökiin on varaa. Sitten on tietenkin ukrainalaiset. Löytyy koruja ja muuta kivaa. Ja eläkeläisiä jotka puhuu matkoista ja muista puuhista eikä tunnu kyllä lainkaan olevan puutetta mistään. "
Sinä et ole koskaan kokenut työttömän elämää. Pitäisikö ylimääräinen ruokaa heittää pois, ettei vaan kukaan pääse hyötymään siitä? K-kauppiaissa ei ole vielä riittävästi miljönäärejä?
Opiskelijan tuet ovat vielä paljon pienemmät kuin työttömän.
Pointti oli se, että ne tuet riittäisivät kyllä jos ei tupakoisi ja joisi.
Eri asia ne joilla ei oikeasti ole varaa ruokaan, mutta koska jonossa on porukkaa joka hakee safkat vain siksi että olisi varaa kännätä tai reissata, ruokaa ei jonoissa enää riitä kaikille.
Ei ne tuet kyllä pitkän päälle riitä, vaikkei tupakoi eikä juo. Olen ollut nyt yli vuoden työttömänä ja se alkaa näkyä. Olisi tarve ostaa alushousuja ja sukkia, mutta ei ole varaa. Noita ei oikein viitsi käytettyinä ostaa. Tarvitsisin myös lakanoita, kaikki alkaa olla rikki. Aivan turha kuvitella että voisi ostaa. Eikä tulisi mieleenkään ostaa alkoholia. Ihan peruslaskuihin, lääkkeisiin ja terveydenhuoltoon rahat menee, eikä ruokaan jää paljoa.
Se on silti totta mitä sanoit, monet käy hakemassa ilmaista ruokaa että jäisi rahaa muuhun. Vaikka tupakkaan. En minä sitä tuomitse, kerron vaan että itse en polta eikä rahat silti riitä.
Onko sulla siis säästöjä jos et saa toimeentulotukea? Vai miksi menee rahaa reseptilääkkeisiin? Kun jos saat toimeentulotukea niin silloin saa maksusitoumuksen apteekkiin ja näin reseptilääkkeet ilmaiseksi? Sama juttu julkisen terveydenhuoltokäynteihin, Kela kyllä maksaa nekin toimeentulotukea saavalle kunhan vaan lähetät sen laskun Kelaan.
Itsekin olen ollut vuosia työttömänä ja kyllä on vaatteisiin rahaa jopa niin paljon että välillä olen ostellut niitä ihan liikaa ja ihan turhia vaatteita ihan vaan huvikseni ja tyhmyyttäni.
Kaikki eivät saa toimeentulotukea. Itseltäni se evättiin, koska sain veronpalautuksia. Toimeentulotuki lähti kahdelta kuukaudelta. Myöskin maksusitoumus lääkkeisiin. Ne on hyvin tarkkoja Kelasta tästä toimeentulotuesta. Kolmesti olen tehnyt oikaisuvaatimuksen, eikä yksikään mennyt läpi. Jotkut on menneet käräjille asti kun laskelmat on tehty väärin.
Joo on minultakin lähtenyt toimeentulotuki just veronpalautuksien takia. Mutta ei mun rahatilanne silleen muuttunut koska olen saanut niitä veronpalautuksia? Ja joo maksusitoumus apteekkiin on sit pois pelistä kuukauden tai kaksi. Senkin voi ennakoida että muistaa täydentää lääkevarastoja ennenkuin tulee tuo veronpalautuksien tuoma tauko. Ja harvemmin lääkkeet ihan mahdottomia maksaa että kyllä ilman sitoumustakin niitä olen ostellut silloin jos en ole tehnyt toimeentulotukihakemusta ajoissa ja se on käsittelyssä mutta haluan ostaa lääkkeen heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini joutui joskus SPR:n Konttiin johonkin työkokeiluun niitä vaatteita lajittelemaan ja silloin tiesi kertoa että ne oikeasti hienoimmat lähtivät palkollisten työntekijöiden matkaan. Samaan aikaan työkokeilijoiden ynnä muiden ilmaistyövoiman kaapit ja kassit ratsattiin säännöllisin väliajoin :D tämä joskus 2000-luvun alkupuolella, ei yllätä että edelleen tapahtuu.
Kontissa ei saa edes ostaa tauolla, joka on omaa aikaa, et edes niin että vaihdat vaatteet ja käyt ulkona ja tulet ostoksille. Kamerat on nykyisin takahuoneessakin. Ja kun työntekijä menee vapaapäivänä jotain ostamaan tulee esimies rakastamaan.
Jopas on esimies kun rakastamaan tulee. :)
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon myydään ohi?
Ei saa puuttua, koska se olisi sitä i - foobiaa.🧕
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikä rahka ja youkhurdens eläkeläiselle? 👴🏻👵🏻🥣
PANAANI! MANKO!
T:👹
Varelma!
Luultavasti itsekin ottaisin parhaat päältä, jos olisin vapaaehtoisena. Niin tekisi suurin osa kummastelijoista. Tutun tuttu oli ruoka- avun kerääjä ja haki kaupoista ruokia pakettiautollaan. Tämä kerääjä sitten jakoi parhaita tutuilleen, jotka eivät edes käyneet ruokajakelussa. Lihat, kalat jne joita ei riittänyt varsinaiseen ruokajakeluun.
Ihmisen ahneudella ei ole rajoja. Nyt on uutusoitu että asunnottomien ruokajakeluun on tunkenut ihmisiä, jotka eivät ole asunnottomia. Tuskin moni on edes ilmaisen ruuan tarpeessakaan. Tiedän n 10vuoden takaa kun kotikaupungissa oli eräässä paikassa pelkästään leivänjakelua. Se piti lopettaa kun eläkeläiset alkoivat tappelemaan paikan päällä osuuksistaan ja pelkästään leipäjakelusta oli kyse.
Ja ajatella, kun yks poliitikko sanoi, että ruokajakelut pitäisi lopettaa, niin palstalla lynkattiin se aika nopeasti : )
Osin legendaakin tuo välistä veto, ihmiset haluavat kuvitella että oikeasti köyhien sijasta siellä on kaikenmaailman lusmua.
Mutta olihan tää yks poliitikko joka jakeli omalta tiskiltään äänestäjille ruokia jotka oli köyhille tarkoitettu, lienee aika harvinainen yksittäistapuas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt ollut monta päivää ilman rahaa ja tarve olisi hakea ruoka-apua, mutta luettuani nuo Iltalehden jutut päätin jatkaa nälkäkuuria. En halua olla ahneiden ja röyhkeiden ihmisten kanssa tekemisissä enkä ottaa päiväysvanhoja tuotteita vastaan. Tarvitsisin vain pussin jauhoja, pari rasiaa kananmunia, makaronia tai muuta pastaa, voita ja öljyä ja ehkä porkkanoita ja perunoita. Niillä pärjäisi taas viikon. Mutta ollaan ilman sitten.
EU:n ruoka-apu jakelusta saa pussin jauhoa. Monet syrjäytyneet ei mitään itse jaksa leipoa ja ne jauhot unohtuu vaan kaappiin vuosiksi kunnes päiväys menee ja heittävät lopulta roskiin. Ihan yksilösidonnaista että kuka hyötyy mistä. Mene sinä sinne EU-jakeluun. Ja ne masentuneet jotka ei oikein mitään jaksa voisivat ohjautua hakeen valmisruokaa pakastimeensa noista toisista. Mutta ei noista jakeluista kauheen hyvin tiedoteta ellei tiedä "piirejä" olen huomannut. No ehkä jos suoraan jostain sossulta kysyis niin saisko sieltä tietoa kaupungin ruoka-apujakelu tarjonnasta en tiedä?
Eikös EU:n jauhopitoiset avustuspussit lopetettu kokonaan parisen vuotta sitten? Tilalle tuli viiveellä kortit, millä saa rajoitetusti ostaa tarvitsemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt ollut monta päivää ilman rahaa ja tarve olisi hakea ruoka-apua, mutta luettuani nuo Iltalehden jutut päätin jatkaa nälkäkuuria. En halua olla ahneiden ja röyhkeiden ihmisten kanssa tekemisissä enkä ottaa päiväysvanhoja tuotteita vastaan. Tarvitsisin vain pussin jauhoja, pari rasiaa kananmunia, makaronia tai muuta pastaa, voita ja öljyä ja ehkä porkkanoita ja perunoita. Niillä pärjäisi taas viikon. Mutta ollaan ilman sitten.
EU:n ruoka-apu jakelusta saa pussin jauhoa. Monet syrjäytyneet ei mitään itse jaksa leipoa ja ne jauhot unohtuu vaan kaappiin vuosiksi kunnes päiväys menee ja heittävät lopulta roskiin. Ihan yksilösidonnaista että kuka hyötyy mistä. Mene sinä sinne EU-jakeluun. Ja ne masentuneet jotka ei oikein mitään jaksa voisivat ohjautua hakeen valmisruokaa pakastimeensa noista toisista. Mutta ei noista jakeluista kauheen hyvin tiedoteta ellei tiedä "piirejä" olen huomannut. No ehkä jos suoraan jostain sossulta kysyis niin saisko sieltä tietoa kaupungin ruoka-apujakelu tarjonnasta en tiedä?
Eikös EU:n jauhopitoiset avustuspussit lopetettu kokonaan parisen vuotta sitten? Tilalle tuli viiveellä kortit, millä saa rajoitetusti ostaa tarvitsemaansa.
Mitä rajoituksia niissä on?
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko oikeasti ettei kukaan jako hommissa oleva saa mitään.
Meilläpäin jakoporukan 20 ihmisestä 2 ehkä pyytää kassin myös itselleen ja sen saa. Samanlaisen ja samalla sisällöllä kuin muut kasseja hakevat. Jakajienkin joukossa on toisinaan niitä, jotka sen ylimääräisen ruokakassin tarvitsevat. Mitään parhaita päältä ei oteta.
Täällä on asukastuvan seinällä iso lappu että avustuskasseja ei ole tarkoitettu myytäväksi eteenpäin. Jotkut siis tekevät sitäkin. Olin hämmästynyt.