Suhdemysteeri ratkaistavaksi!!! Yksipuoliset teot parisuhteessa??
Aloimme seurustella muutama vuosi sitten. Kuten usein, alku oli helppo: rakkaus kantoi ja arki jäi taka-alalle. Molemmilla oli omat kodit, mökit, aikuiset lapset ja vaativat työt.
Ajan myötä huomasin, että suhteemme alkoi rakentua pitkälti minun joustamiseni varaan. Vietimme aikaa lähes aina hänen luonaan tai hänen mökillään. Tein mielelläni niin sanottuja miesten töitä korjasin, kannoin, huolsin. Hänen kotonaan hoidin arjen pieniä asioita: tiskejä, kahvit, pieniä fiksauksia. Elin kuin yhteisessä kodissa. Keittelin meille usein kahvit, tein molemmille aamiaiset, tein pääosin meidän yhteiset ruoat, suunnittelin ja toteutin yhteiset reissut, ajelin autolla hänen luokseen, jne jne.
Hiljalleen aloin toivoa vastavuoroisuutta. En suuria asioita pieniä eleitä. Että joskus hänkin tekisi jotain minun luonani vaikka keittiössä. Tekisi vaikka joskus minullekin aamiaisleivät.
Keskusteluja käytiin monta. Vastauksia tuli laidasta laitaan: en osaa, en pysty, koen sen pakottamisena. Tai ei vastausta lainkaan. Samaan aikaan sain viesteissä paljon rakkautta ja kauniita sanoja.
Minulle aamiaisleivistä tuli symboli koko keskustelulle. Ei siksi, että se itsessään olisi maailman tärkein asia vaan siksi, että kaipaan tunnetta, että toinen haluaa tehdä minulle jotain pientä, ilman pyyntöä. Aamupalan tekeminen oli keskustelussa helppo esimerkki, koska kukaan ei voi sanoa että se on liian raskas asia pyydetty. Halusin että rakkaus näkyy myös teoissa, ei vain sanoissa.
Olen alkanut miettiä: voiko suhde toimia, jos arki ei ole vastavuoroista? Jos toinen rakastaa sanoilla, mutta ei teoilla? En siis ole saanut vastausta kysymykseen "Miksi et tee tai halua tehdä minulle aamiaista joskus" ja se häiritsee todella paljon.
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
Onko liian raakaa todeta, että tuo nainen ei vain ole tarpeeksi ihastunut suhun ap.
Olet varmaan kivaa seuraa, sängyssä ja tapahtumissa, rempoissa. Mutta et niin kiva, että suhun kannattaisi panostaa.
Tuollainen nainen saa aina uuden. Miehen, joka viihdyttää ja tekee mitä (hän) tarvii.
Mitä ap haluaa?
Voi olla, että saa aina uuden, jos on viehättävä, kiva ja fiksu pääpiirteissään muuten. Mutta saako silti koskaan sitä hyvää ja tasapainoista parisuhdetta?
Vaikka ehkä hänellekin on jossain sellainen provaideri-match olemassa. Mies joka nimenomaan nauttii tuollaisesta roolistaan. Enpä tiedä, vähän harvassa taitaa tuollaiset mieht olla niin, että olisi vielä muutenkin mukava, eikä mikään kontorolloiva ego-idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Onko liian raakaa todeta, että tuo nainen ei vain ole tarpeeksi ihastunut suhun ap.
Olet varmaan kivaa seuraa, sängyssä ja tapahtumissa, rempoissa. Mutta et niin kiva, että suhun kannattaisi panostaa.
Tuollainen nainen saa aina uuden. Miehen, joka viihdyttää ja tekee mitä (hän) tarvii.
Mitä ap haluaa?
Mistä sitä tietää, saako hän uuden vai ei? Mutta voi olla, että hän ei pidä miestä jostain syystä satsaamisen arvoisena. Tai on niin epäluuloinen, että odottaa mieheltä jotain tiettyä sitoutumisen merkkiä ennen kuin itse alkaa näyttää sitoutumista. Tai ei kertakaikkiaan tajua mitä mies hänelle yrittää sanoa.
Ap antaa aloituksessa hyvin ihanteellisen kuvan itsestään, mutta todennäköisesti toinen osapuoli ei näe tilannetta aivan samanlaisena. Vaikuttaa, että ap on tehnyt vähän liiallisesti kaikenlaista huomioimista. Miksi? Ehkä tässä kannattaisi miettiä, mikä saa ap:n tekemään kaiken yli normaalin huomioimisen ja saa tuntemaan, ettei toinen huomioi riittävästi.
Minulla on yksi kaveri, joka touhuaa kotonaan kuin viiden tähden hotellin työntekijä. Kaikki passataan nenän eteen. Samalla hän ei ole tyytyväinen. Luulen, että syy tähän käyttäytymiseen tulee lapsuudesta. Hän on oppinut mallin, jossa pitää tehdä kaikkensa toisen miellyttämiseksi, jotta ei tule tappeluita, rikottuja asioita ja muuta ikävää.
Jos se nainen tykkäisi ap:sta kunnolla, hän haluaisi tehdä asioita hänen eteen ihan oma-aloitteisesti. Sorry.
Kiusaantuisin valtavasti, jos joku tekisi minulle voileipiä. En ymmärrä sitä? Eri asia jos on hyvin sairaana tms.
Kannattaako toisen puolesta ylipäätään tehdä valtavasti asioita ja odottaa häneltä samaa? Eikö aikuisten ihmmisten suhteessa ole kaksi itsenäistä itsestään huolehtivaa ihmistä?
En lukenut kuin pienen osan kommentteja, mutta rakkauden kieliähän on erilaisia, ja esim exäni +40v oli kuin edellä oleva 265 "kyllä mä olisin itekki osannu".... ihan kuin olisin epäillyt ettei aikuinen osaa tehdä itselleen leipää... :D minusta on vaan ihana huomioida toinen
Nykyinen katsoo silmiin ja sanoo rakastavasti "ooo, ihanaa, kiitos kulta, ei sun olisi tarvinnut" ja halaa. Minä olen aamuvirkumpi, keitän meille kahvit kummankin luona. Teen hänelle eväät, kun tiedän että hän niistä hyötyy. Leivon, kokkaan. Hän tupakoi, tein hänelle mukavan suojaisan istuskelunurkan pihalle. Ostin pehmeämmän valon luokseni, kun hällä on herkemmät silmät.
N38
Jotkut ihmiset tekevät jatkuvasti vaikka mitä sirkustemppuja saadakseen kehuja. Jos Ap on tällainen ja lisäksi vaatimalla vaatii samaa toiselta, joka haluaisi vain olla rauhassa, niin ymmärtäähän sen.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset tekevät jatkuvasti vaikka mitä sirkustemppuja saadakseen kehuja. Jos Ap on tällainen ja lisäksi vaatimalla vaatii samaa toiselta, joka haluaisi vain olla rauhassa, niin ymmärtäähän sen.
Tai joillakin on halu tehdä mieluisa asioita rakkaalleen, ilman vastapalveluksia.
Ap:lle
Mielestäni nainen on tottunut palveluksiisi,nauttii niistä kun pääsee helpolla.
Jatkoa edelliseen 269:
Nainen ei arvosta sinua niin paljon,ei tykkää niin paljon,että jaksaisi tehdä samoja asioita sulle. Ei koe vaivan arvoisena
N62
Ehkä nainen kokee, että kun hän siivoaa ja vaihtaa/pesee lakanat/pyyhkeet tapaamista ennen ja jälkeen, hän tekee osansa yhteisen päivän kotitöistä ja mies tuodessaan ruuan/kokatessaan tekee vain osansa?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nainen kokee, että kun hän siivoaa ja vaihtaa/pesee lakanat/pyyhkeet tapaamista ennen ja jälkeen, hän tekee osansa yhteisen päivän kotitöistä ja mies tuodessaan ruuan/kokatessaan tekee vain osansa?
Vaikea on uskoa, että mies kovin usein mitään naisen luona fiksailisi. Ap:han kuitenkin kertoo, että nainen tekee osan ruuistakin. Ap ei näe etu- jälkikäteistyötä, joka naiselle koituu omassa kodissaan yhteisestä ajasta?
Ap:n suhde näyttää ajautuneen siihen, että toinen on selkeästi hyväksikäyttäjä, jonka ei omasta mielestään tarvitse tehdä muuta kuin odottaa kumppanin hoitavan kaikki asiat aamukahvien keitosta remonttihommiin saakka. On vakavan keskustelun paikka, mitä toisiltanne ja suhteeltanne haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n suhde näyttää ajautuneen siihen, että toinen on selkeästi hyväksikäyttäjä, jonka ei omasta mielestään tarvitse tehdä muuta kuin odottaa kumppanin hoitavan kaikki asiat aamukahvien keitosta remonttihommiin saakka. On vakavan keskustelun paikka, mitä toisiltanne ja suhteeltanne haluatte.
Eiköhän tuossa ap:n kyläillessä lähes aina mene työt aika tasan, vaikka ap toisin kokeekin, kun ei näe sitä etu- ja jälkikäteistyötä, mitä vierailut naiselle aiheuttaa. Ei kai naisen kotona kaikki niin rempallaan voi olla, että joka kerta saisi olla jotain fiksaamassa,
Toinen ei halua enää koskaan ihmissuhdetta, jossa ajautuu hiljalleen tilanteeseen, että huomaa tekevänsä aamiasleipiä,lounasta, pyykkiä tms. toiselle. Ehkä naisella on huono kokemus ja sitä myötä tiukat rajat suhteelle. Hänellä on aikuiset lapset, mökki, vaativa työ. Hän ei enää halua leikkiä kotia ja tehdä leipiä toiselle. Hän haluaa seksiä ja satunnaista seuraa sinusta.
Tai edellinen mies on tehnyt kaiken ja hän on tottunut että näin se menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuossa ap:n kyläillessä lähes aina mene työt aika tasan, vaikka ap toisin kokeekin, kun ei näe sitä etu- ja jälkikäteistyötä, mitä vierailut naiselle aiheuttaa. Ei kai naisen kotona kaikki niin rempallaan voi olla, että joka kerta saisi olla jotain fiksaamassa,
Vastaus 276:lle. Mitä ihmeen etu- ja kälkikäteistyötä mahdat tarkoittaa? Ei minulla ainakaan ole miehen vierailut teettäneet mitään ylimääräisiä töitä. Muutoinkin osa naisista näkee niin vinksahtaneesti, kun kyseessä onkin mies joka tekee toisen puolesta asioita. Esim. heti ollaan miettimässä jopa ferritiinin puutosta naisella. Mikäli mies käyttäytyy kun ap:n nainen niin mies on heti hyväksikäyttävä paska.
N. 69v.
Itse olen usein se enemmän tekevä, mutta kyllä minäkin odotan tiettyä vastavuoroisuutta, pelkät rakkauden sanat eivät riitä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Aloittajalla on fokus tiukasti itsessään ja omassa tekemisessä. Kuitenkin tarkemmin kysyttäessä hän myöntää, ettei tee valtaosaa töistä edes omasta mielestään. Tässä voi olla vaikka miten paljon asioita, joita nainen tekee aloittajan eteen ja joita aloittaja ei pidä minään. Naisen tekemät kotityöt kun ovat kulttuurinen itsestäänselvyys, joka ihan oikeasti voi jäädä huomaamatta jopa naiselta itseltään. Sellaista puhetta näkee tälläkin palstalla koko ajan. Kun nainen pesee pyykkiä, hän teki sen ohimennen etätyöpäivänsä lomassa tai tietenkin siinä kotiin tullessaan, kun on sopivasti hetki aikaa, tai siinä illalla kun muutenkin hääräilee, ja se oli korkeintaan hirveä vääryys työnantajaa kohtaan jos tapahtuu osaksikaan työaikana. Mitään vaivaa siitä ei aiheudu, sehän menee siinä sivussa ja sillä aikaa kun tekee jotain muuta. Kun mies pesee koneellisen pyykkiä, hän on Pyykkiä Pesevä Mies, yleisöaaltoja ja kunnon aplodit tähän!!!
No voittehan te vaikka vaihtaa rooleja, jos sinä haluat naisystäväsi tekevän aamupalaleipää, niin sinä peset lakanat ja pyyhkeet. Nainen kokkaa ja sinä imuroit ruuan murut lattialta ennen kuin lähdet. Mitä muuten tapahtuu niinä kertoina kun sinä et keittele kahveja (itse en ole koskaan edes ajatellut sen olevan joku palvelus), oletteko te sitten ilman kahvia?
Saatatte olla erilaisia. Nykyinen kumppanini huomioi luonnostaan, kuten minäkin, ja kaikki sujuu kuin itsestään. Entiseltä piti pyydellä asioita, tolkuttaa, selittää ja jopa anella. Joitain asioita hän oppi tekemään, kun sen rautalagasta hänelle väänsi, mutta kyllä sitä alkoi oma huomioimishalu vähentyä, kun ihan kaikki yhteiset asiat olivat sellaisia joista piti erikseen kouluttaa. Itsekeskeinen ihminen siis perusluonteeltaan, ei vain tajunnut ottaa muita huomioon eikä kyennyt luonnostaan näkemään asioita toisen näkökulmasta. Enkä todellakaan pyydellyt mitään voileipiä, vaan sellaisia asioita että ei vaikeuttaisi välinpitämättömyydellään toisen elämää. Monesti kun hän jotain myöntyi tekemään, otti hän marttyyrirooliin ja muistutteli uhrautumisestaan pitkänkin ajan päästä, vaikka itse tein samoja juttuja jatkuvasti. Jaksoin tätä yllättävän kauan, joten jos sinulla on ap sitkeyttä ja tahtoa jaksaa pyydellä huomiointia niin ehkä suhteenne kestää, eikä naisystäväsi ihan kauhealta kuulosta.
Mitä ap haluaa?