Iäkäs nainen kotiututettiin Tyksistä Kela-taksilla rinnat paljaina, pelkkä vaippa housuina
"Hän kökötti pyörätuolissa invataksin takaosassa pelkkään housuvaippaan ja avonaiseen paitaan puettuna rinnat paljaana. Edes peittoa ei ollut. Näky oli aivan kauhea, eläimiäkin kohdellaan paremmin, tytär kertoo ääni särkyen."
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhustenhoidosta on tullut täysi katastrofi Suomessa.
Tätä äänestitte, tätä saitte. Tätä kokoomus ajaa. Tähän johtaa epämääräisen "kommunismin" vastustaminen.
Ei ole. Ihan saatte kaysoa sinne kotipesään tästä(kin). Sote-muutos mukaanlukien vanhustenhuolto on demareitten ominta kättenjälkeä ja tahtotila. Kunnia sinne minne kunnia kuuluu. Hävetkää demarit!
Ja silti, esim. nämä kaiken maailman Attendot ovat kokoomusjohtoisia. Vanhustenhoidon resursseja leikkaa aina kokoomus.
Attendon vanhustenhoitoa jo Sipilän aikana:
Vierailija kirjoitti:
Kuolet leikkauksen jälkeiseen komplikaatioon ja siitäkin tilee vielä lasku perään. Only in Finland!
Varmaan söi valtion piikkiin viimeisen aterian leikkauksen jälkeen. Ei ilmaisia lounaita ole!
Nämä uutiset tekee niin surulliseksi. Irvokasta on maailman onnellisin maa lässytys tähän arkipäivän realismiin peilaten.
Omaa vanhuutta en tohdi ajatella, mutta luojan kiitos omat vanhat vanhemmat ehtivät jo kuolla.
Sairaalat on kasvatettu aivan valtaviksi kolosseiksi. Olisipa ne pienet aluesairaalat vielä joita oli -90 luvulla! Palvelu oli paljon parempaa silloin eikä ollut tuota mahdotonta kiirettä mikä on nykyään joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Potilasvaatteet ei yleensä ole sairaalan vaan ne on vuokravaatteita jos ne laitetaan potilaan mukasn seuraavana on poliisit ovella. Vaatteissa kun on seurantalaitteet ja vuokrafrma kyllä hakee pois omansa jos niitä viedään sopimuksen vastaisesti ulos sairaalasta.
Arvaa montako kertaa minä vuosien aikana olen palauttanut niitä sairaalapyjamia takaisin osastoille kun asiakas on niissä vetimissä kotiutettu. Voin kertoa että aika monta.
Terveisiä kotihoidosta.
Niin surullista.😢 Tulee kai olemaan monen sinkkunaisen ja miehenkin kohtalo kun tulee vanhaksi ja jää täysin vieraiden ihmisten varaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne omalla äidilläni. Sairaalan ohuessa pyjamassa kuljetettiin liikuntakyvytön vanhus ohuen peiton peittämänä kotiin. Tärisi kylmästä sängyssään pitkän aikaa. Hän kuoli keuhkokuumeeseen parin viikon kuluttua. Voi olla, että olisi kuollut muutenkin, mutta aika raakalaismaiselta tuntui se tapa, millä kohdeltiin.
"Sama tilanne omalla äidilläni. Sairaalan ohuessa pyjamassa kuljetettiin liikuntakyvytön vanhus ohuen peiton peittämänä kotiin. Tärisi kylmästä sängyssään pitkän aikaa. Hän kuoli keuhkokuumeeseen parin viikon kuluttua. Voi olla, että olisi kuollut muutenkin, mutta aika raakalaismaiselta tuntui se tapa, millä kohdeltiin."
Tuohan on ihan ok. On saanut vaatteet ja vielä viltin mukaan taksimatkaa varten. Ei kaikille kotiutujille voida taksimatkaa varten mitään untuvatoppavaatteita hankkia näillä resursseilla. Ne voi itse viedä omaisilleen, jos haluaa. Päivystyksillä on täysi työ että saavat valtavan potilasmassan jotenkin hoidettua, se ei ole mikään vaatetusliike.
No olisi kai niitä peittoja olla useampi ja vaatteita useampi kerros, ettei tarvitse täristä kylmästä pitkään sen jälkeen ja kuolla parin viikon päästä keuhkokuumeeseen. Mitä helvettiä.
Keuhkokuume ei kyllä tule viluisuudesta taksimatkan aikana... Käyppäs vähän lukemassa aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä varsin erikoinen ratkaisu pukea vanhukselle pelkkä avopaita päälle, olisi jostain varmaan edes yksi sairaalan pyjama ja putkisukat löytyneet.
Ei sairaalalla ole välttämättä kuin vuokra vaatteita joita ei kyllä voi laittaa kenenkään mukaan.
Eiköhän pieni hävikki ole laskettu vuokrahintaan. Kyllähän niitä varmasti katoaa ja rikkoontuu kierrossa ja välillä voi mennä roskiinkin jos joku vaikka oksentaa tms pahasti. Kuitenkaan ei ole kyse mistään erikoistuotteesta vaan ihan perus pyjamasta.
Vierailija kirjoitti:
Nämä uutiset tekee niin surulliseksi. Irvokasta on maailman onnellisin maa lässytys tähän arkipäivän realismiin peilaten.
Säästöpaineet on tätä nykyä niin kovat että mitään ei kannata pitää itsestäänselvyytenä.
Terapia on jeesusta parempaa ihmelääkettä se pelastaa lapsuuden ongelmiltakin kaikki juurisyytkin katoaa! Kaikki paranee ihmelääke terapialla! Elkää unohtako.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalat on kasvatettu aivan valtaviksi kolosseiksi. Olisipa ne pienet aluesairaalat vielä joita oli -90 luvulla! Palvelu oli paljon parempaa silloin eikä ollut tuota mahdotonta kiirettä mikä on nykyään joka paikassa.
Ja tuleeko edes sitä säästöä? Ei siltä vaikuta. Mutta jotenkin tuntuu että jos hoito olisi inhimillistä se päättäjien silmissä tarkoittaa että on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä varsin erikoinen ratkaisu pukea vanhukselle pelkkä avopaita päälle, olisi jostain varmaan edes yksi sairaalan pyjama ja putkisukat löytyneet.
Ei sairaalalla ole välttämättä kuin vuokra vaatteita joita ei kyllä voi laittaa kenenkään mukaan.
Eiköhän pieni hävikki ole laskettu vuokrahintaan. Kyllähän niitä varmasti katoaa ja rikkoontuu kierrossa ja välillä voi mennä roskiinkin jos joku vaikka oksentaa tms pahasti. Kuitenkaan ei ole kyse mistään erikoistuotteesta vaan ihan perus pyjamasta.
Saattoi olla vielä 5 vuotta sitten mutta ei nykyisin. Ja ihan siitä syystä myös niitä vuokravaatteita seurataan missä ne menee. Koskee niin potilas kuin työvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hänellä oli paita päällä, niin miten oli rinnat paljaana? Olisiko muistisairas ihminen kenties itse seponut ne esiin? En usko hetkeäkään, että olisi lähtenyt rinnat paljaana sairaalasta taksiin.
Ei ole sinun uskon asia. Ääliö. Toivon sinulle dementikkona sitten samaa kohtelua.
Kiitos nimittelystä, minusta se on nimenomaan ääliömäistä ja erityisesti pahan toivominen toiselle. Olen nähnyt työssäni niin paljon dementikkoja, että tiedän miten he voivat käyttäytyä. Tosiaan jotkut saattavat kaivaa vaipastaan jopa ulostetta ja laamia sillä joka paikan ja jopa syödä sitä, he voivat myöskin riisua itsensä paljaaksi siitä avopaidasta joka on heidän päällään.
Itse sairaanhoitajana kohtelen asiakkaita ja potilaita kunnioittavasti, myöskin niitä muistisairaita. Tosiaan sairaaloissa ei ole ylimääräisiä vaatteita joita lainata, mutta tottakai olisi pitänyt paidan ja vaipan lisäksi olla pyjamanhousut, sukat ja vaikkapa kylpytakki, harteille ja syliin jnkl peitto. Mutta mitään ulkovaatteita ei ole antaa. Tuon maksumuurin takana olevaa juttua en voinut lukea. Oliko kyseessä laitos-siirto eli invataksilla sairaalasta hoivakotiin? Vaikka vanhus olisikin siirtoa varten puettu avopaitaan ja viltteihin tai mihin vaan, niin hän saattaa ne aivan itse omatoimisesti poistaa päältään. On vaan niin helppo pöyristyä jonkun otsikon perusteella ja tehdä johtopäätöksiä omien asenteidensa perusteella.
Se nyt ei ollut mikään otsikko, vaan asia on selitetty esimerkiksi Ilta-Sanomissa.
On sulla varmaan nyt hieno olo, kun yrität vetää sankariviitan päällesi ja hyviksen sädekehän pääs päälle.
Yök.
Ohis
En ole lukenut iltasanomia.
Millä tavalla olen vetänyt sankariviitan ja hyviksen sädekehän päälleni, voisitko selittää?
Ihmisillä on paha tapa vetää johtopäätöksiä vajavaisin tiedoin ja lietsoa joukkovihaa. Sinäkin yököttelet minulle, täysin vieraalle ihmiselle, joka yrittää itsekin ymmärtää mitä oikeasti on tapahtunut. Kuten kerroin jo aiemmin, niin kohtelen muita ihmisiä; potilaita ja asiakkaita kunnioittavasti, sinuakin, vaikka sinä solvaat minua täällä anonyymisti. Tiedän, että et kehtaisi tehdä sitä minulle kasvotusten.
Miten voidaan laittaa tuollaisessa kunnossa oleva IHMINEN ilman vaatteita taksiin ilman saattajaa? Kun on siinä tilassa, että ei ymmärrä missä on, mitä tekee ja mihin menee ja siinä samalla levittelee ehkä vaipan sisältöä taksiin tai missä sattuu olemaan, niin ei ole ihmisarvoisesta kohtelusta kysymys. Järkyttävää ja raivostuttavaa, että tällaista tapahtuu tässä onnellisten maassa.
Siis ne vaatteethan oli muovipussissa potilaan mukana hänen kotiutuessaan.
Onko vanhus kieltäytynyt pukeutumasta? Väkisin sitäkään ei voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Potilasvaatteet ei yleensä ole sairaalan vaan ne on vuokravaatteita jos ne laitetaan potilaan mukasn seuraavana on poliisit ovella. Vaatteissa kun on seurantalaitteet ja vuokrafrma kyllä hakee pois omansa jos niitä viedään sopimuksen vastaisesti ulos sairaalasta.
Olet harhainen. Ei niissä vaatteissa ole mitään seurantalaitteita, eikä poliisia haittaa jos osastolta annetaan vaatteet tarvitsevalle. Tottakai ne on hyvä palauttaa myöhemmin jos kykenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hänellä oli paita päällä, niin miten oli rinnat paljaana? Olisiko muistisairas ihminen kenties itse seponut ne esiin? En usko hetkeäkään, että olisi lähtenyt rinnat paljaana sairaalasta taksiin.
Ei ole sinun uskon asia. Ääliö. Toivon sinulle dementikkona sitten samaa kohtelua.
Kiitos nimittelystä, minusta se on nimenomaan ääliömäistä ja erityisesti pahan toivominen toiselle. Olen nähnyt työssäni niin paljon dementikkoja, että tiedän miten he voivat käyttäytyä. Tosiaan jotkut saattavat kaivaa vaipastaan jopa ulostetta ja laamia sillä joka paikan ja jopa syödä sitä, he voivat myöskin riisua itsensä paljaaksi siitä avopaidasta joka on heidän päällään.
Itse sairaanhoitajana kohtelen asiakkaita ja potilaita kunnioittavasti, myöskin niitä muistisairaita. Tosiaan sairaaloissa ei ole ylimääräisiä vaatteita joita lainata, mutta tottakai olisi pitänyt paidan ja vaipan lisäksi olla pyjamanhousut, sukat ja vaikkapa kylpytakki, harteille ja syliin jnkl peitto. Mutta mitään ulkovaatteita ei ole antaa. Tuon maksumuurin takana olevaa juttua en voinut lukea. Oliko kyseessä laitos-siirto eli invataksilla sairaalasta hoivakotiin? Vaikka vanhus olisikin siirtoa varten puettu avopaitaan ja viltteihin tai mihin vaan, niin hän saattaa ne aivan itse omatoimisesti poistaa päältään. On vaan niin helppo pöyristyä jonkun otsikon perusteella ja tehdä johtopäätöksiä omien asenteidensa perusteella.
Se nyt ei ollut mikään otsikko, vaan asia on selitetty esimerkiksi Ilta-Sanomissa.
On sulla varmaan nyt hieno olo, kun yrität vetää sankariviitan päällesi ja hyviksen sädekehän pääs päälle.
Yök.
Ohis
Millä tavalla olen vetänyt sankariviitan ja hyviksen sädekehän päälleni, voisitko selittää?
Ihmisillä on paha tapa vetää johtopäätöksiä vajavaisin tiedoin ja lietsoa joukkovihaa. Sinäkin yököttelet minulle, täysin vieraalle ihmiselle, joka yrittää itsekin ymmärtää mitä oikeasti on tapahtunut. Kuten kerroin jo aiemmin, niin kohtelen muita ihmisiä; potilaita ja asiakkaita kunnioittavasti, sinuakin, vaikka sinä solvaat minua täällä anonyymisti. Tiedän, että et kehtaisi tehdä sitä minulle kasvotusten.
Miten voidaan laittaa tuollaisessa kunnossa oleva IHMINEN ilman vaatteita taksiin ilman saattajaa? Kun on siinä tilassa, että ei ymmärrä missä on, mitä tekee ja mihin menee ja siinä samalla levittelee ehkä vaipan sisältöä taksiin tai missä sattuu olemaan, niin ei ole ihmisarvoisesta kohtelusta kysymys. Järkyttävää ja raivostuttavaa, että tällaista tapahtuu tässä onnellisten maassa.
No mikä sinun ratkaisu tuollaisilla potilaille on? Se, ettei heitä vietäisi päivystykseen ollenkaan? Mikä? Kerrohan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne omalla äidilläni. Sairaalan ohuessa pyjamassa kuljetettiin liikuntakyvytön vanhus ohuen peiton peittämänä kotiin. Tärisi kylmästä sängyssään pitkän aikaa. Hän kuoli keuhkokuumeeseen parin viikon kuluttua. Voi olla, että olisi kuollut muutenkin, mutta aika raakalaismaiselta tuntui se tapa, millä kohdeltiin.
"Sama tilanne omalla äidilläni. Sairaalan ohuessa pyjamassa kuljetettiin liikuntakyvytön vanhus ohuen peiton peittämänä kotiin. Tärisi kylmästä sängyssään pitkän aikaa. Hän kuoli keuhkokuumeeseen parin viikon kuluttua. Voi olla, että olisi kuollut muutenkin, mutta aika raakalaismaiselta tuntui se tapa, millä kohdeltiin."
Tuohan on ihan ok. On saanut vaatteet ja vielä viltin mukaan taksimatkaa varten. Ei kaikille kotiutujille voida taksimatkaa varten mitään untuvatoppavaatteita hankkia näillä resursseilla. Ne voi itse viedä omaisilleen, jos haluaa. Päivystyksillä on täysi työ että saavat valtavan potilasmassan jotenkin hoidettua, se ei ole mikään vaatetusliike.
Kiinnostava pointti onkin, mihin äitini takki ja muut vaatteet joutuivat parin viikon aikana. Ei hän mistään päivystyksestä taksilla kotiin tullut, vaan osastolta ambulanssilla vaakatasossa. Ei meistä kukaan ymmärtänyt soitella sairaalaan kysellen, että onko Marketalla lähtiessä vaatteet päällä tai edes kenkiä jaloissa. Ei nimittäin ollut.
Olisitte soitelleet jos kiinnosti ja takki kerran oli mukana, jos edes oli.. Eihän siellä ruuhkautuneissa päivystyksissä muuta tekemistä olekaan, kuin miettiä Marketan vaatetusta. Pyjama ja viltti ei kelpaa, kuka lähtisi shoppaamaan, viis muista potilaista.
Edelleenkään ei ole kyse päivystyksestä, vaan osastolla olosta. Sinne mentiin pukeutuneena. Kysyimme tietysti vaatteiden ynnä silmälasien perään, mutta ei niitä löytynyt. Varmasti joku toinen potilas kuljetellut jonnekin.
Miten ihmeessä olisimme olettaneet etukäteen, että äiti kotiutuu ohuessa pyjamassa sukkasillaan pakkassäässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yök.
Ohis
Eihän tuollainen olekaan ihmisarvoista elämää. Siitä olen samaa mieltä. Silti näitä potilaita on enenevissä määrin.
Kuolet leikkauksen jälkeiseen komplikaatioon ja siitäkin tilee vielä lasku perään. Only in Finland!