Iäkäs nainen kotiututettiin Tyksistä Kela-taksilla rinnat paljaina, pelkkä vaippa housuina
"Hän kökötti pyörätuolissa invataksin takaosassa pelkkään housuvaippaan ja avonaiseen paitaan puettuna rinnat paljaana. Edes peittoa ei ollut. Näky oli aivan kauhea, eläimiäkin kohdellaan paremmin, tytär kertoo ääni särkyen."
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hänellä oli paita päällä, niin miten oli rinnat paljaana? Olisiko muistisairas ihminen kenties itse seponut ne esiin? En usko hetkeäkään, että olisi lähtenyt rinnat paljaana sairaalasta taksiin.
Ei ole sinun uskon asia. Ääliö. Toivon sinulle dementikkona sitten samaa kohtelua.
Kiitos nimittelystä, minusta se on nimenomaan ääliömäistä ja erityisesti pahan toivominen toiselle. Olen nähnyt työssäni niin paljon dementikkoja, että tiedän miten he voivat käyttäytyä. Tosiaan jotkut saattavat kaivaa vaipastaan jopa ulostetta ja laamia sillä joka paikan ja jopa syödä sitä, he voivat myöskin riisua itsensä paljaaksi siitä avopaidasta joka on heidän päällään.
Itse sairaanhoitajana kohtelen asiakkaita ja potilaita kunnioittavasti, myöskin niitä muistisairaita. Tosiaan sairaaloissa ei ole ylimääräisiä vaatteita joita lainata, mutta tottakai olisi pitänyt paidan ja vaipan lisäksi olla pyjamanhousut, sukat ja vaikkapa kylpytakki, harteille ja syliin jnkl peitto. Mutta mitään ulkovaatteita ei ole antaa. Tuon maksumuurin takana olevaa juttua en voinut lukea. Oliko kyseessä laitos-siirto eli invataksilla sairaalasta hoivakotiin? Vaikka vanhus olisikin siirtoa varten puettu avopaitaan ja viltteihin tai mihin vaan, niin hän saattaa ne aivan itse omatoimisesti poistaa päältään. On vaan niin helppo pöyristyä jonkun otsikon perusteella ja tehdä johtopäätöksiä omien asenteidensa perusteella.
Se nyt ei ollut mikään otsikko, vaan asia on selitetty esimerkiksi Ilta-Sanomissa.
On sulla varmaan nyt hieno olo, kun yrität vetää sankariviitan päällesi ja hyviksen sädekehän pääs päälle.
Yök.
Ohis
En ole lukenut iltasanomia.
Millä tavalla olen vetänyt sankariviitan ja hyviksen sädekehän päälleni, voisitko selittää?
Ihmisillä on paha tapa vetää johtopäätöksiä vajavaisin tiedoin ja lietsoa joukkovihaa. Sinäkin yököttelet minulle, täysin vieraalle ihmiselle, joka yrittää itsekin ymmärtää mitä oikeasti on tapahtunut. Kuten kerroin jo aiemmin, niin kohtelen muita ihmisiä; potilaita ja asiakkaita kunnioittavasti, sinuakin, vaikka sinä solvaat minua täällä anonyymisti. Tiedän, että et kehtaisi tehdä sitä minulle kasvotusten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne omalla äidilläni. Sairaalan ohuessa pyjamassa kuljetettiin liikuntakyvytön vanhus ohuen peiton peittämänä kotiin. Tärisi kylmästä sängyssään pitkän aikaa. Hän kuoli keuhkokuumeeseen parin viikon kuluttua. Voi olla, että olisi kuollut muutenkin, mutta aika raakalaismaiselta tuntui se tapa, millä kohdeltiin.
"Sama tilanne omalla äidilläni. Sairaalan ohuessa pyjamassa kuljetettiin liikuntakyvytön vanhus ohuen peiton peittämänä kotiin. Tärisi kylmästä sängyssään pitkän aikaa. Hän kuoli keuhkokuumeeseen parin viikon kuluttua. Voi olla, että olisi kuollut muutenkin, mutta aika raakalaismaiselta tuntui se tapa, millä kohdeltiin."
Tuohan on ihan ok. On saanut vaatteet ja vielä viltin mukaan taksimatkaa varten. Ei kaikille kotiutujille voida taksimatkaa varten mitään untuvatoppavaatteita hankkia näillä resursseilla. Ne voi itse viedä omaisilleen, jos haluaa. Päivystyksillä on täysi työ että saavat valtavan potilasmassan jotenkin hoidettua, se ei ole mikään vaatetusliike.
Kiinnostava pointti onkin, mihin äitini takki ja muut vaatteet joutuivat parin viikon aikana. Ei hän mistään päivystyksestä taksilla kotiin tullut, vaan osastolta ambulanssilla vaakatasossa. Ei meistä kukaan ymmärtänyt soitella sairaalaan kysellen, että onko Marketalla lähtiessä vaatteet päällä tai edes kenkiä jaloissa. Ei nimittäin ollut.
Pitäis olla kaasukammio minne vanhuksena menee ettei joutuisi päivystykseen. Enää ei ehdi myydä pikkareitaankaan vanhus turvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tosiaan tapahtuu. Oma äitini kotiutettiin myös näin, kun sairaala oli hukannut hänen vaatteensa, ei ollut edes kenkiä. Olisin toivonut etä olisi soitettu kun aiotaan kotiuttaa ja että olisi kerrottu että ei ole omia vaatteita. Olisin tuonut vaatteet ja tullut autolla hakemaan.
En ole vanhus, mutta minut myös kotiutettiin Meilahdesta toissakesänä pelkässä mekossa. Ei kenkiä, takkia, lompakkoa, puhelinta tai edes alusvaatteita koska ne leikattiin sairaalassa rikki (mikään pakko.ei ollut). Asun yli 50:n kilometrin päässä. Mitään apua en saanut. Helv tilliset kiitokset vaan sinne.
Samoin, jouduin aikanaan yöllä ulos päivystyksestä hirveässä kivuissa ilman mitään apua Tampereen Hatanpään päivystysasemalta.
Olen liikuntavammainen ja kotiin oli yli 15 km yöllä kulkea. Rahaa ei ollut yhtään taksiin eikä bussit kulje yöllä.
Varmaan ne tyypit laittaa juuri noin potilaat ulos, oikein kunnolla nöyryyttäen ja teoistaan nauttien. Mistään välittämättä.
Ei ikinä enää päivystykseen tuonne sikalaan.
Kuulin Turussa linja-autoaseman hesessä yhden miehen puhuvan toiselle, että hänet kotiutettiin sairaalasta, vaikka hän ei saanut taksia kotipaikkakunnalleen ennen kuin aamuksi. Joutui viettämään yön ulkona.
Mieheni isä kotiutettiin leikkauksesta tyksistä todella huonossa kunnossa. Me vastustimme kotiutusta. Lääkäri vain sanoi, että käytävät on täynnä. Onneksi Turussa oli tuolloin vielä toinen sairaala ja samana päivänä saimme hänet sinne. Hänellä huomattiin siellä tulehdus leikkausalueella. Siitä johtui huono kunto. Kotiinsa olisi mies kuollut. Asui yksin ja me kaukana.
Olisi kannattanut odottaa vaikka sairaalan aulassa aamubussia. Ei sieltä ulos tarvitse lähteä. Mutta ymmärrettävästi vuodepaikka saatetaan tarvita huonossa kunnossa olevalle seuraavalle potilaalle. Sairaala ei ole hotelli.
Toinen järkyttävä asia on että vanhukset hoitokodissa pääsevät vain kerran viikossa suihkuun.
Itse toivon todellakin että eutanasia laki tulee voimaan, muuten on pakko jollain keinolla hoitaa asia itse ennenkuin on liian vanha. En epäile uutisen totuutta ollenkaan, olen tämän omakohtaisestikin kokenut oman vanhukseni kohdalla, mutta kyllä näistä säästöistä ovat poliitikot loppuviimeksi vastuullisia.
Hyvinvointi(pahoinvointi)alueilla on säästetty ihan niin monista perusasioista ettei mitään ylimääräistä ole antaa. Toisaalta sitten monenlaisten entisten vapaaehtoistoimijoiden/järjestöjen mahdollisuuksia on rajattu, ei saa tuoda pullia, ei saa keittää kahvia, edes ilmaiseksikaan, koska byrokratia. Itsekin lahjoittaisin mielelläni vaikka juurikin niitä ulkovaatteita, peittoja, ihan mitä tahansa joita yksinelävällä on ylenmäärin, mutta mitään ei saa viedä jos ei ole jotain eu-sertifikaattia, hygieniatodistusta tai mitä milloinkin. Tai muuten vaan ei.
Mutta edelleen HV-alueet maksavat puoluetukea järkyttävät summat ,jotta kumileimasina toimivat aluevaltuutetut ja kaikki muutkin täysin turhat hallintoelimet voivat kahvitella keskenään.
Ennen vanhaan riitti että sairaalassa oli yksi johtajaylilääkäri joka kantoi lääketieteellisen vastuun (ainoa joka Suomen lain mukaan edellenkin voi vastata potilaiden hoidosta). Talousosasto joka maksoi palkat ja yksi juristi joka katsoi että yhteiskumppaneiden kanssa homma meni niinkuin pitikin. Sitten vielä yksi ylihoitaja joka oli käynyt maisteriopinnot, koska ei kyennyt käytännön hommiin ja mennä kopsutteli tärkeän näköisenä korkokengillään ja kävi pelottelemassa hoitajia, joita johtivat käytännössä erittäin pätevät ja osaaat osastonhoitajat. Ja homma toimi.
Ei ollut kymmeniä palvelupäälliköitä, linjajohtajia , muuten vaan pilipali johtajia ja kukaan ei tiedä enää mikä asia kuuluu kenellekin.
Ja kansa maksaa vaikkei mikään enää toimikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen koska joku taksikuski tai taksifirma älähtää kunnolla kun näitä tapauksia tuntuu olevan ihan valtavasti. Tulee kyyti hakemaan iäkäs henkilö jonnekin päin Varhaa, ei sillä kuskilla ole mitään omaisten tietoja, tietoa onko vanhuksella avainta tai ylipäätään kuskilla ei pitäisi olla hoidollista vastuuta ollenkaan, mutta niin vaan nykyään tuntuu olevan. Ihminen kotiutetaan suunnilleen kun hengittää, millään muulla ei väliä.
Miksi taksi kuskit älähtäisi maksetuista kyydeistä? Ei ainakaan sen jälkeen saa tilauksia hyvinvointialueelta jos älähtäisivät.
Se asiakas maksaa 25 € kyydistä, Kela loput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on laitaoikeiston politiikkaa (PS, KOK, KD, RKP). Ensi vaaleissa voit taas vaikuttaa tähänkin asiaan!!
Tyttöhallitus toteutti tämän katastrofaalisen sote-uudistuksen. Asiantuntijoiden suositus oli 4-12 aluetta, tyttelit laittoi niitä 22.
Perskokakare poikasten hallitus vie lapsilta leivän ja kyydittävät alastomia muistisairaita mummoja takaisin naapureiden valvottaviksi. Onhan siellä tyttöjäkin riikkuli, pari sariliinia, sanniliini, leenuliini, aika monta tyttöstä tässäkin hallituslaivassa, jonka kapteeni lupasi ohjata turvallisesti satamaan. Hah!
Vierailija kirjoitti:
Juttu haiskahtaa skandaalihakuiselta tarinalta. Muistisairas on voinut itse riisuutua tai lähtenyt ylipäänsä omin lupinensa päivystyksestä kotiin.
No mutta onhan se kiva kun pääsee pöyristymään jostakin. Sen sijaan että menisi vaikka töihin vanhustenhoitoon toteuttamaan niitä omia vaatimuksiaan. Siellä koittaa pitää kaikilla vaatteet päällä, ei ole aina helppoa :D
Tehyläinenkö se siellä kommentoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tosiaan tapahtuu. Oma äitini kotiutettiin myös näin, kun sairaala oli hukannut hänen vaatteensa, ei ollut edes kenkiä. Olisin toivonut etä olisi soitettu kun aiotaan kotiuttaa ja että olisi kerrottu että ei ole omia vaatteita. Olisin tuonut vaatteet ja tullut autolla hakemaan.
En ole vanhus, mutta minut myös kotiutettiin Meilahdesta toissakesänä pelkässä mekossa. Ei kenkiä, takkia, lompakkoa, puhelinta tai edes alusvaatteita koska ne leikattiin sairaalassa rikki (mikään pakko.ei ollut). Asun yli 50:n kilometrin päässä. Mitään apua en saanut. Helv tilliset kiitokset vaan sinne.
Samoin, jouduin aikanaan yöllä ulos päivystyksestä hirveässä kivuissa ilman mitään apua Tampereen Hatanpään päivystysasemalta.
Olen liikuntavammainen ja kotiin oli yli 15 km yöllä kulkea. Rahaa ei ollut yhtään taksiin eikä bussit kulje yöllä.
Varmaan ne tyypit laittaa juuri noin potilaat ulos, oikein kunnolla nöyryyttäen ja teoistaan nauttien. Mistään välittämättä.
Ei ikinä enää päivystykseen tuonne sikalaan.
Hatanpään päivystys lopetti 30.4.2009.
Hoitajat ovat yhtä ääliöitä kuin opettajat, tervettä maalaisjärkeä on turha olettaa..
Vierailija kirjoitti:
Eikö omaisten kuulu viedä vanhukselle vaatteita?
Ei sieltä ilmoiteta omaisille yhtään mitään, ellei ole diagnosoitua muistisairautta. Puolisolleni tuli täydellinen muistinmenetys myöhään illalla, ja ensihoito vei hänet sairaalaan hyvin kevyissä vaatteissa. Ensihoito myös kertoi, että sairaalasta soitetaan, kun potilaan saa hakea kotiin.
Sairaalassa puolisoni aivot kuvattiin, ja sydän tarkistettiin, ja, koska aivoverenvuotoa tai muutakaan näkyvää ongelmaa ei ollut, hänet lähetettiin aamuyöllä, kovalla pakkasella kävelemään kotiin. Onneksi puolisoni tila oli siinä vaiheessa jo sen verran kohentunut, että hän osasi soittaa minulle, ja kertoi olevansa ulkona. Hän ei osannut kuitenkaan kertoa, missä oli, joten ohjasin hänet kävelemään lähimpään kadunkulmaan ja lukemaan sieltä katujen nimet. Kun olinpaikka selvisi, jälkikasvu avokkeineen lähti perään autolla, ja piti samalla puhelinyhteyttä puolisooni, jottei tämä pääsisi katoamaan.
Siinä vaiheessa, kun sain puolisoni kotiin, en tiennyt, oliko hän karannut, vai oliko hänet kotiutettu, koska EKG-lätkät olivat yhä kiinni rinnassa. Soitin sitten yöllä TYKSiin ja yritin kysellä, oliko puolisoni kotiutettu, vai oliko hän mahdollisesti karannut. TYKS ei suostunut kertomaan minulle mitään, mutta, kun annoin puhelimen puolisolleni, selvisi, että kyseessä oli kotiutus. Kun kysyimme, miksi kotiin ei ilmoitettu, päivystäjä sanoi, ettei sitä voi tehdä, koska puolisollani ei ole diagnosoitua muistisairautta eikä hän ole holhouksessa.
Minua oltiin myös kotiuttamassa talvella -20 pakkasessa ilman kenkiä ja housuja, vaipat tosin sain.. Jouduin lanssilla sairaalaan ja vaatteet jäi matkasta. Anelin, että sain odottaa miestäni hakemaan minua ja armosta sain ylimääräiset 30 minuuttia lisäaikaa osastolla. Sitten sain mieheltäni vaatteet ja poistuminen olikin jo mukavampaa.. t. n29
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ovat yhtä ääliöitä kuin opettajat, tervettä maalaisjärkeä on turha olettaa..
Miten saat tämän hoitajien syyksi?
Vierailija kirjoitti:
Vanhustenhoidosta on tullut täysi katastrofi Suomessa.
Suomesta on tullut täysi katastrofi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi taksikuski ei soittanut poliisia paikalle?
MIKSI? Ei Suomen poliisia tuollainen kiinnosta.
Se taksikuski menettäisi varmaankin seuraavat ajot jollekin toiselle taksille, siksi! Toivottavadti pisti edes lämmöt päälle siinä autossaan.
Tyksiin ei kannata joutua. Huonoja kokemuksia täälläkin. Onkohan jopa Suomen karmein sairaala?
olemme virallisesti kehitys maa. olemme afrikan tasolla ,kun ei edes vaatteisiin ole varaa. nyt pyydämme rahaa afrikan rikkailta timantti valtioilta.... kuvia kansainväliseen mediaan. ei vaatetta, ei ruokaa.ehkä saamme punaisen ristin ruokajakelun helsinkiin avustaan nälkäisiä. avustuskuormia euroopasta suomeen kun kerran valtionhallinto on romahtanut.