Mitä ajatuksia herättää nykyinen väestökehitys?
Vuonna 2000 vieraskielisiä oli maassa 2% väestöstä. Vuonna 2025 luku oli 12%, eli oli kuusinkertaistunut. Samaa tahtia vuonna 2050 luku on 66%. Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (87)
Ap on selvästi taloustieteilijä. Kukaan luonnontieteilijä tai insinööri ei ennusta kasvun jatkuvan ikuisesti vetämällä vain suoran viivan nykyhetkestä tulevaisuuteen. Luonnontieteilijä tai insinööri ottaa huomioon myös tosielämän rajoitteet.
Vierailija kirjoitti:
En olisi lapsena enkä vielä nuorenakaan enkä keski-ikäisenäkään osannut kuvitella, millaiseksi esimerkiksi pääkaupunkiseutu on nyt muuttunut. Ja muuttuu kiihtyvällä vauhdilla entistä enemmän.
Kaukana ovat ajat, jolloin kantasuomalaisuus oli vallitseva olotila maassamme. On minulla vähän ikävä niitä aikoja. Kulttuuri ja arvot olivat yhtäläiset pitkälle, nyt törmää johonkin v-n ramadaan, joka ei minua kiinnosta vähääkään. On tyystin eri kulttuurin edustajien heiniä.
Suomi muuttui jo toisen maailmansodan ja 1990-luvun välissä perusteellisesti. Ja muuttuu myös jatkossa, ei se pysy samanlaisena niin kuin ei mikään muukaan.
Parempi tottua muutokseen ja erilaisuuteen, koska ne ovat täällä jäädäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Sitä mieltä, että aloittajan käyttämä malli ei ole validi. Mulle on aivan samantekevää mitä äidinkieltä ihmiset puhuvat kunhan ovat akateemisia.
Joku olikin jo kommentoinut, että aloittajan käyttämä tapa ennustaa väestönkehitystä ei ota ollenkaan huomioon tosimaailman rajoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nuo tulokkaat pärjäävät näissä lämpöasteissa?
Siinä on yksi tosielämän rajoittava tekijä. Suomen maaseudulla perussuomalaiset saavat odottaa ikuisesti, että sinne tulisi useampia ulkomaaneläviä asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mieltä, että aloittajan käyttämä malli ei ole validi. Mulle on aivan samantekevää mitä äidinkieltä ihmiset puhuvat kunhan ovat akateemisia.
Mikäs ei ollut validia? Ennusteeni oli sitä paitsi konservatiivinen. Tilanne on todennäköisesti vielä huonompi vuoteen 2050 mennessä.
Se ei ollut validia, että et voi tehdä lineaarista projektiota tulevaisuuteen nykyisen kehityksen perusteella. Et ota silloin ollenkaan huomioon väestökehitykseen vaikuttavia tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on kun juutalaiset hallitsevat länsimaita. Valkoinen rotu on tuhottava.
Mitä mieltä siitä, että perussuomalaiset tukevat juutalaisia?
Joko me alistumme tähän nykyisenkaltaiseen kehitykseen tai teemme ryhtiliikkeen, jolla aletaan rajoittaa muuttoa kehitysmaista tänne Kela GOLD -etujen piiriin.
Vierailija kirjoitti:
En olisi lapsena enkä vielä nuorenakaan enkä keski-ikäisenäkään osannut kuvitella, millaiseksi esimerkiksi pääkaupunkiseutu on nyt muuttunut. Ja muuttuu kiihtyvällä vauhdilla entistä enemmän.
Kaukana ovat ajat, jolloin kantasuomalaisuus oli vallitseva olotila maassamme. On minulla vähän ikävä niitä aikoja. Kulttuuri ja arvot olivat yhtäläiset pitkälle, nyt törmää johonkin v-n ramadaan, joka ei minua kiinnosta vähääkään. On tyystin eri kulttuurin edustajien heiniä.
En ole ikinä tunnistanut mitään yhtä kantasuomalaisuutta. Keskiluokkaiset perheet olivat keskenään ja alemmat sosiaaliluokat keskenään. En saanut ysärin alussa lapsena olla talkkarin lapsen kaveri. He edustivat yhtä kulttuuria ja me omaamme. Moninaisuus on tuonut sen, että jokainen saa vaalia juuri niitä perinteitä mitä haluaa. Jos joku haluaa viettää ramadania tai kiinalaista uutta vuotta, niin ei se ole minulta pois.
Vierailija kirjoitti:
Herättää ajatuksen siitä, kuinka tyhmiä tästä aiheesta jankuttajat ovat. Ihan niin kuin jotkut ihmiset oikeasti vaihtaisivat maata sen akia, että heidän tarkoituksenaan on valloittaa ko. maa kansalaisuuden kautta omalle väestölleen. 😏 Aika epäuskottavaa jo ilmastonkin kannalta, että tänne pimeään ja kylmään pohjoiseen joku tällä tavoin sankoin joukoin haluaisi.
Perussuomalaiset poliitikot ovat joko ihan s@@tanan tyhmiä tai paatuneita opportunisteja.
Kyllähän ne kylmästä heti valittaakin
Suututtaa ulkomaalaiset, jotka tunkevat tänne mutta eivät halua oppia suomea. Tälläkin viikolla yksi vierasmaalainen lehmä alkoi vinkua työpaikan sähköpostilistalla inkluusiosta, kun ei mukamas ole tarpeeksi englannin kielen käyttöä. Teki mieli vastata, että opettele suomea, niin saat inkluusiota, senkin nauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nuo tulokkaat pärjäävät näissä lämpöasteissa?
Laittamalla vaatteita päälle. Nahan alla me kaikki olemme vain ihmisiä, eikä kaikki suomalaisetkaan ole mitään pakkasenkestäviä karpaaseja.
Silloihan heidän kulttuurinsa muuttuu, jos he joutuvat sopeutumaan Suomen olosuhteisiin. Perussuomalaisten pelkäämä uhkakuva haihtuu pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä tunnistanut mitään yhtä kantasuomalaisuutta. Keskiluokkaiset perheet olivat keskenään ja alemmat sosiaaliluokat keskenään. En saanut ysärin alussa lapsena olla talkkarin lapsen kaveri. He edustivat yhtä kulttuuria ja me omaamme. Moninaisuus on tuonut sen, että jokainen saa vaalia juuri niitä perinteitä mitä haluaa. Jos joku haluaa viettää ramadania tai kiinalaista uutta vuotta, niin ei se ole minulta pois.
Paitsi siinä vaiheessa, kun ramadanporukka alkaa sanella, mitä sinä saat tehdä ja sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa länsimaassa tilanne on samankaltainen kuin tällä. Jossain Englannissa ja Ruotsissa monta kertaa pahempi. Sanoisin, että niihin nyt ei ainakaan kannata muuttaa, jos haluaa nähdä vähemmän maammuja ympärillään. Norja voisi olla vielä ok vaihtoehto.
Et selvästikään tiedä mitään Norjasta. Unohdit myös mainita, että Venäjällä asuu paljon muslimeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi muuttui jo toisen maailmansodan ja 1990-luvun välissä perusteellisesti. Ja muuttuu myös jatkossa, ei se pysy samanlaisena niin kuin ei mikään muukaan.
Parempi tottua muutokseen ja erilaisuuteen, koska ne ovat täällä jäädäkseen.
Ei se ole kirkossa kuulutettua.
Vierailija kirjoitti:
Joko me alistumme tähän nykyisenkaltaiseen kehitykseen tai teemme ryhtiliikkeen, jolla aletaan rajoittaa muuttoa kehitysmaista tänne Kela GOLD -etujen piiriin.
Perussuomalaiset alistuvat jo Halla-aholle. Miten heidän elämänsä paranee?
70-luvulla tehtiin hiirikoe. (Löytyy googlaamalla) Rajattu tila 4 paria hiiriä.
Lukumäärä kasvoi yli 2000 kun ei ollut petoja ja ruokaa oli rajattomasti.
Mutta sitten alkoi ongelmat. Alfaurokset ottivat vallan ja lopulta lisääntyminen loppui. Viimeinen hiiri kuoli muutaman vuoden päästä.
Sama on ihmiskunalla edessä. Merkit voi jo nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne kylmästä heti valittaakin
Persutko?
Väestönvaihto on persujen salalaliittoteoria.
Vassarien hyödyllinen hölmöys on silti ikuista.