Hammaslääkäreillä tuntuu olevan himo vetää potilaalta hammas pois mutta tilalle ei ole tarjota mitään. Sitten tulee lisää ongelmia puuttuvie
Hampaiden kanssa. Purenta vaikeutuu ja puuttuvan hampaan aukko vetää muut hampaat vinoon.
Kommentit (97)
Vaihdevuodet ja suun kuivuminen aikoinaan vei hampaita. Eipä siinä paljon muuta tarvita. 60 vuotta vanhat hampaat ja lohkeaa pala jos syö kovempaa ruokaa. 2 amalgaamipaikkaa ois pitänyt vaihtaa mutta vitkuttelivat, ja jouduttiin poistamaan. Nyt vain toivon että etummaisimmat ylä/alahampaat kestävät lopun elämän. 🙏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on köyhyys JA paskat hammasgeenit.
Harjaan aamuin ja illoin,käytän hammaslankaa ja suuvettä. Silti kun yksi reikä paikattu, niin seuraavalla kerralla on kolme uutta. Hampaat lohkeilee syödessä. IKINÄ ei ole moitittu että olisivat huonosti pestyt joten en keksi muuta syytä, kuin surkeat geenit tai sitten olen kakarana saanut jonkun hammasmädän, kun maassa pyörinyttä tuttia putsattu äidin suussa.
Mulla on sairaus, joka aiheuttaa hampaiden heikkenemistä ja ienongelmia ja lääkitys millä olen heikentää niitä entisestään. Mulle hammaslääkäri on aina kehunut miten puhtaat ovat, mutta sama ongelma, että ovat niin heikkoa ainesta.
Ihan mielenkiinnosta: Mikä sairaus näin tekee?
jos hän olisi halunnut kertoa, hän olisi laittanut tiedon 1. viestiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammas poistetaan, jos on mätä. Tulehdukset on vaarallisia. Köyhällä ei ole varaa hoitaa hampaitaan huonosti. Harja, tahna ja hammaslanka ei paljoa maksa. Kunpa olisin itsekin sisäistänyt tämän jo nuorena. Nyt säästän jatkuvasti implanttiin, jos joudutaan edestä poistamaan hammas. Takahampaiden poisto ei ole haitannut.
Minulta poistettiin haljennut hammas, joka ei ollut mätä. Ei lääkäri vaan viitsinyt alkaa korjaamaan.
Jos se on juureen asti halki, sitä ei saa korjattua. Voi paikata ja kipu ehkä poistuu hetkellisesti mutta ennen pitkää se tulehtuu ja poisto on edessä joka tapauksessa. Ja olet lisäksi maksanut siitä paikkauksesta.
Minulle kävi juuri näin. Poskihammas halkesi juureen saakka ja jouduttiin poistamaan.
Mulla on ollut kolme kertaa elämässä niin kipeä hammas, että toivoin siinä vaiheessa jo kuolevani. Kipu sattui joka kerta Illalle/yölle.
Pääsin joka kerta päivystykseen parissa päivässä mutta viiveellä; aikoja ei tietysti ollut samaan tapaan kun vaikka jos käsi olisi leikkaantunut sirkkelissä.
Siellä poistetaan hammas, joka aiheuttaa tämän kamalan kivun. Ja hoidetaan jälkihoito; antibiootit tms. Jos kätesi leikkautuu työtapaturmassa irti, ei kukaan siellä ole tekemässä sinulle uutta kättä samaan hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän ikinä julkisen puolen vauriot ole lääkäreiden ongelma operaation jälkeen.
Kaulasta leikataan iso luomi josta jää jäätävä arpi. Särkevä hammas revitään irti. Se on voi voi,että potilas on jälkeenpäin loppuikänsä arpinen ja hampaaton.
Mitä kuusikymppisellä akalla haittaa arpi kaulassa???
Jäin hammaslääkärinä mielenkiinnolla seuraamaan tätä keskustelua. Oman kokemuksen mukaan nuoremmat kollegat eivät ole niin herkkiä tarttumaan pihteihin, mutta tämä on tietysti vain mielipide. Siihen, kannattaako hammas poistaa vaikuttaa monikin asia, joista tärkein on hampaan kunto. Jos hampaassa on iso reikä, halkeama, hammas heiluu tai hammas on aiemmin juurihoidettu tai vaikeasti tulehtunut, poisto on yleensä edessä, koska ennuste kaikille muille toimenpiteille on huono. Antibiootti yksinään ei auta yhtään mitään, se vaatii tuekseen aina jonkin toimenpiteen.
Implanttihoito, kuten kaikki muukin hammaslääketieteellinen hoito on yhteiskunnalle kallista ja tämän vuoksi kriteerit Implantin saamiselle julkisella puolella ovat usein hyvin tiukat. Potilaan täytyy tosiaan olla sitoutunut hoitoon, jonka lisäksi on mietittävä myös implantin ennustetta: jaksaako potilas puhdistaa päivittäin, onko tiedossa sairauksia, jotka vaikuttavat ruuvin kiinnityymiseen luuhun, yleisterveys jne. On muistettava että kyseessä on kuitenkin elimistössä rajapinnalle asennettava vierasesine, joka on jatkuvasti alttiina mikrobeille.
En usko että tässä taloustilanteessa Implantti tulee ainakaan lisääntymään julkisen palveluvalikoimassa. Seuraan tätäkin mielenkiinnolla.
Eivät kaikki tänne kirjoittavat ole edes työikäisiä.itse olen syntynyt 1940 luvulla eikä hammashuolto toiminut siihen aikaan. Alle kaksikymmenvuotiaana lääkäri poisti etuhmpaan kun piti saada todistus, ettei reikiä ole. Minulla ei ollut rahaa yhtään, ruokaa sain joka toinen päivä, mutta ammatin sain.
Ihmisillä on monta syytä hampaattomuuteensa. Tämä aihe on hyvinkin tärkeä ja asiallinen.
Yhteiskunta auttaa monin tavoin, itsekin voi tehdä paljon. Tämä onnen maa on kestänyt noin
50 vuotta, nyt on tulossa huonompaa.
Tuntuu, että lääketiedekin on kovaa bisnestä, koskee myös hammashoitoa. Ihmisen täytyy osata säästää pahan päivän varalle,aina ei voi turvata veronmaksajan apuun. Vanhakin ihminen tarvitsee hampaita, vaikka velliä saisikin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi aika monet ihmiset eivät harjaa hampaitaan ollenkaan. Haju on aika luotaan työntävä kun nämä tunkevat itseään vaikka leikkaussaliin. Mitä hammaslääkäri voi muuta tehdä kuin poistaa mätivät hampaat.
Usein haju aiheutuu ientulehduksesta eikä hampaiden harjaamatta jättämisestä.
Hammashoidon tila Suomessa on kyllä aika kurja aikuisten kohdalla. Noin keskeinen yleisterveyteen vailuttava asia on ihmisten omien resurssien varassa. Muita elintasisairauksia sen sijaan hoidetaan millä mitalla.
Itse koen, että hammasgeenit olivat pohjimmiltaan keskinkertaiset, mutta ei kotona opetettu edes pesemään hampaita kunnolla, saati valvottu. Paikkauskierre alkoi jo lapsuudessa. Joskus 25v vasta oikeasti havahduin, että pitäisi tehdä jotain. Siinä oli yli 2 menetettyä vuosikymmentä hammasterveyttä. Koen, että sosiaalinen perintö on suurin osatekijä tässä. M
Mulla on myös sisarus, joka on elänyt keskiluokkaisen elämän 90-luvun laman jälkeen. Hänellä on ollut nolla reikää koko elämässään. Puoliso taas vähän toisen äärilaidan esimerkki. Erinomaiset hammasgeenit. Ei koskaan edes puhdista hammasvälejä. Nolla reikää elämä aikaisesti.
Itse koen, että yritän pitää kiinni viimeiseen asti kiinni hampaista ja olen ajatellut jopa omaa hammasrahastoa. Jos hampaita lähtee, niin tilalle tulee implantti. Ei mitään siltoja ym. virityksiä, jotka pilaavat muut hampaat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut kolme kertaa elämässä niin kipeä hammas, että toivoin siinä vaiheessa jo kuolevani. Kipu sattui joka kerta Illalle/yölle.
Pääsin joka kerta päivystykseen parissa päivässä mutta viiveellä; aikoja ei tietysti ollut samaan tapaan kun vaikka jos käsi olisi leikkaantunut sirkkelissä.
Siellä poistetaan hammas, joka aiheuttaa tämän kamalan kivun. Ja hoidetaan jälkihoito; antibiootit tms. Jos kätesi leikkautuu työtapaturmassa irti, ei kukaan siellä ole tekemässä sinulle uutta kättä samaan hintaan.
Jos käden menettää työtapaturmassa niin kyllähän vakuutus korvaa hoidon, proteesin yms.
Jossain vaiheessa oli kai vaihe kun vähääkää kehityshäiriöisiä hampaita vedettiin pois. Reilu 30v sitten kouluhammaslääkäri kaavaili että multa oltaisiin vedetty viisaudenhampaiden (tuolloin viisurit otettiin kaikilta pois) lisäksi vielä kolme poskihammasta pois. Se jäi kuitenkin ja siellä ne on vieläkin. Jopa viisaudenhampaat.
Vierailija kirjoitti:
kun ne vetää hampaan pois niin sun on hommattava siihen implanti tms. ja se maksaa hemmetisti eli rahaa hammaslääkäriasemalle.
Eihän mikään velvoita hankkimaan hammasimplanttia.
Vierailija kirjoitti:
Hammas poistetaan, jos on mätä. Tulehdukset on vaarallisia. Köyhällä ei ole varaa hoitaa hampaitaan huonosti. Harja, tahna ja hammaslanka ei paljoa maksa. Kunpa olisin itsekin sisäistänyt tämän jo nuorena. Nyt säästän jatkuvasti implanttiin, jos joudutaan edestä poistamaan hammas. Takahampaiden poisto ei ole haitannut.
Eikä poisteta. Mulla lähtenyt kahdesta hampaasta vanha paikka, sanoivat ettei voi mitään tehdä vaan pitää poistaa. Ekan annoin kun olin niin ällistyny ja lääkäri niin varma asiasta. Toisella kertaa en enää antanu. Mitä helvettiä. Ne ei halua paikkaa hampaita, mutta ei mulla ole varaa mitää implanttia maksaa. Kumma että tulijoille Kela maksaa kaiken, jopa implantit. Me kantikset ollaan ihan pohjalla. Tämän kertoi hammaslääkäri.
Usein pidetään tiukkapipona ja hysteerikkona jos on hyvin tarkka siitä että lapsi ei saisi kariesbakteeria, ei halua syöttää samalla lusikalla jne. Mutta kyllä hammasongelmat on niin inhottavia ja kalliita että mielelläni olen sitten se tiukkapipo. Ja tiedostan että vaikka olisin kuinka tarkka niin silti lapsi voi kariesbakteerin saada. Mutta siksi olen tarkka myös hampaiden hoidosta että niitä harjataan ja hoidetaan kunnolla pienestä pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi aika monet ihmiset eivät harjaa hampaitaan ollenkaan. Haju on aika luotaan työntävä kun nämä tunkevat itseään vaikka leikkaussaliin. Mitä hammaslääkäri voi muuta tehdä kuin poistaa mätivät hampaat.
Usein haju aiheutuu ientulehduksesta eikä hampaiden harjaamatta jättämisestä.
tai nielurisoista, tai kielen pinnalla olevasta katteesta, tai vaikka närästyksestä
Vierailija kirjoitti:
Usein pidetään tiukkapipona ja hysteerikkona jos on hyvin tarkka siitä että lapsi ei saisi kariesbakteeria, ei halua syöttää samalla lusikalla jne. Mutta kyllä hammasongelmat on niin inhottavia ja kalliita että mielelläni olen sitten se tiukkapipo. Ja tiedostan että vaikka olisin kuinka tarkka niin silti lapsi voi kariesbakteerin saada. Mutta siksi olen tarkka myös hampaiden hoidosta että niitä harjataan ja hoidetaan kunnolla pienestä pitäen.
Näinhän sen pitääkin olla. Oma äitini ei varsinaisesti ollut mikään kasvatuksen malliesimerkki, sain mennä ja tulla oikeastaan ihan miten huvittaa (veronmaksaja minusta tuli silti). Yksi asia josta ei kuitenkaan koskaan joustettu, oli se että hampaat pestään 2x päivässä. Lapsena kun sai hyvän pohjan niin ei aikuisenakaan tule yhtä helposti reikiä ja rutiini on säilynyt.
Sinun mielestä jokin itseaiheutettu, jota sinun verorahoilla hoidetaan,