Hammaslääkäreillä tuntuu olevan himo vetää potilaalta hammas pois mutta tilalle ei ole tarjota mitään. Sitten tulee lisää ongelmia puuttuvie
Hampaiden kanssa. Purenta vaikeutuu ja puuttuvan hampaan aukko vetää muut hampaat vinoon.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ole hoitanut legojasi?
Usein se reikiintyminen alkaa jo lapsena ja siitä tulee loppu elämän riesa ja kulu.
nykytiedon mukaan rieät voivat parantua itsestään (jos potilas keskittyy kunnolliseen itsehoitoon hampaidensa hoidossa). Siksi on vaarallista tuudittautua uskomaan etten voi mitään tehdä, kun reikiintyminen alkoi jo lapsena.
Nyt tuli kyllä tuubaa tuutin täydeltä.
"Voiko pysähtynyt reikä hampaassa parantua itsestään?
Alkava hammasreikä voi pysähtyä ja jopa korjaantua itsestään, jos suun terveyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Tällöin hampaan kiille voi remineralisoitua eli vahvistua uudelleen, estäen reiän etenemisen. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että jo syntynyt, pidemmälle edennyt hammasreikä ei parane itsestään ilman hammaslääkärin hoitoa."
https://www.hammashohde.fi/blogi/reika-hampaassa-mista-karies-johtuu/
Kiillevaurio on eriasia kuin reikä, joka särkee, kuten tekstissä sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hammas vedetään pois? Mä oiotutin hampaani työttömänä. Kai implantinkin voisi maksaa osissa.
Verenmyrkytyksen riskin takia. Ei mätiä hammasjuuria voi jättää suuhun. Miten ihmiset ei tämän vertaa tiedä!
🇺🇦🇮🇱
Olen ollut julkisen puolen hammashoitolassa välinehuoltajana, ja kyllä siellä laitettiin implantteja parina päivänä viikossa. Sitä en tiedä, millä kriteereillä niitä laitettiin, oliko takana esim. joku tapaturma tai sairaus. Hinta oli noin 3000€/hammas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnallisella EI LAITETA implanttia ja yksityisellä maksavat tonneja! Ei ole köyhällä varaa.
Kyllä muuten laitetaan! Jos poistettu hammas onn paikassa, jossa purenta vaikeutuisi ilman sitä, niin laitetaan julkisellakin implantti. Toki potilas maksaa sen itse, niinkuin julkisella potilas maksaa myös puudutuksista ja rtg-kuvistakin, kuten paikka-aineista. Itse hammaslääkärin työ on "ilmaista".
No ei laiteta. Itselläni on nimenomaan tuollainen tilanne, enkä julkiselta saa mitään apua siihen.
Minä ainakin sain implantin poskihampaan tilalle julkiselta puolelta. Ei mitään ongelmaa. Toki itse sen maksoin. En nähnyt järkeväksi mennä sen vuoksi yksityiselle, etenkin kun siellä sitten aloitettaisiin koko tutkimusrumba rtg-kuvineen alusta. EI se halpa ollut, mutta hyvä oli, että laittoivat. Poskihammas kuitenkin aika tärkeä syömisen kannalta.
nyt on suussa implantti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein se reikiintyminen alkaa jo lapsena ja siitä tulee loppu elämän riesa ja kulu.
nykytiedon mukaan rieät voivat parantua itsestään (jos potilas keskittyy kunnolliseen itsehoitoon hampaidensa hoidossa). Siksi on vaarallista tuudittautua uskomaan etten voi mitään tehdä, kun reikiintyminen alkoi jo lapsena.
Alkava hammasreikä voi pysähtyä ja jopa korjaantua itsestään, jos suun terveyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Tällöin hampaan kiille voi remineralisoitua eli vahvistua uudelleen, estäen reiän etenemisen. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että jo syntynyt, pidemmälle edennyt hammasreikä ei parane itsestään ilman hammaslääkärin hoitoa."
Alkuperäisessä tekstissä puhuttiin reikiintymisen kierteestä joka todellakin on tuolla hyvällä omahoidolla pysäytettävissä. Edelleen kuulee liikaa sitä että hampaat on aina olleet huonot ja sitten kun aletaan selvittelemään niin käykin ilmi että hoitotottumukset tai ruokavalio ei ole kohdallaan. On joo ne muutamat joilla tämä johtuu sairaudesta tai lääkityksestä mutta ne on marginaali ilmiöitä
Tämäkin asiallinen aloitus on täynnä trollausta, vääristely ja asian vierestä öyhöttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnallisella EI LAITETA implanttia ja yksityisellä maksavat tonneja! Ei ole köyhällä varaa.
Kyllä muuten laitetaan! Jos poistettu hammas onn paikassa, jossa purenta vaikeutuisi ilman sitä, niin laitetaan julkisellakin implantti. Toki potilas maksaa sen itse, niinkuin julkisella potilas maksaa myös puudutuksista ja rtg-kuvistakin, kuten paikka-aineista. Itse hammaslääkärin työ on "ilmaista".
No ei laiteta. Itselläni on nimenomaan tuollainen tilanne, enkä julkiselta saa mitään apua siihen.
Jos sinä et saa, niin ei se sitä tarkoita etteikö kukaan saa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin sain implantin poskihampaan tilalle julkiselta puolelta. Ei mitään ongelmaa. Toki itse sen maksoin. En nähnyt järkeväksi mennä sen vuoksi yksityiselle, etenkin kun siellä sitten aloitettaisiin koko tutkimusrumba rtg-kuvineen alusta. EI se halpa ollut, mutta hyvä oli, että laittoivat. Poskihammas kuitenkin aika tärkeä syömisen kannalta.
nyt on suussa implantti.
Hva-käytännöistä riippuu. Esim pk-seudulla yleensä järjestyy, kun on paljon tekijöitä. Jossain Lapissa voi olla hankalampaa.
Pieni muistutus kaikille! Hyvä hammashygienia (=harjaat hampaat säännöllisesti) ei välttämättä poista hammasongelmia!
Lapsellani (12-v) ei yhtäkään reikää ikinä mutta hampaat kuluvat ja oikomishoito aloitettu. Minulla hampaita puuttuu ihan synnynnäisesti; eli maitohammas ei lähtenyt kun alta ei ollut tulossa pysyvää hammasta. Todettu röntgenissä.
Kun olin itse n. 20 alkoi hampaani "eroosio". Ei vaikuttanut hammaspesu, lankaaminen tai muu. Nyt on poistettu jo 3 hammasta niin että on aukot hammasrivistössä. Ei sinne mitään laiteta tilalle, jos ei maksa.
Vierailija kirjoitti:
Hammas poistetaan, jos on mätä. Tulehdukset on vaarallisia. Köyhällä ei ole varaa hoitaa hampaitaan huonosti. Harja, tahna ja hammaslanka ei paljoa maksa. Kunpa olisin itsekin sisäistänyt tämän jo nuorena. Nyt säästän jatkuvasti implanttiin, jos joudutaan edestä poistamaan hammas. Takahampaiden poisto ei ole haitannut.
Minulta poistettiin haljennut hammas, joka ei ollut mätä. Ei lääkäri vaan viitsinyt alkaa korjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäisessä tekstissä puhuttiin reikiintymisen kierteestä joka todellakin on tuolla hyvällä omahoidolla pysäytettävissä. Edelleen kuulee liikaa sitä että hampaat on aina olleet huonot ja sitten kun aletaan selvittelemään niin käykin ilmi että hoitotottumukset tai ruokavalio ei ole kohdallaan. On joo ne muutamat joilla tämä johtuu sairaudesta tai lääkityksestä mutta ne on marginaali ilmiöitä
Yksinkertaisille ihmisille asiat ovat yksinkertaisia. Kun sivuutta kaiken tiedon mikä ei tue omaa ajatusta, on elämä helppoa. Jatka vain valitsemallasi tiellä. Kyllä maailmaan yksi totuudentorvi mahtuu lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin vtun köyhä. Harjaa hampaasi niin ei tarvitse poistaa hampaita.
Minulle laitettiin Helsingin kandien harjoitteluklinikalla. Tosi tiukat kriteerit oli kyllä, ei saanut tupakoida ja suun oli oltava muuten moitteettomassa kunnossa, hammaskivet poistettu jne. Kandi teki tuon kaiken muun hoidon. Implantin laittoi sitten kirurgi ja kandi avusti. En muista paljonko raha meni mutta ei todellakaan ilmaista ollut. Kaikki materiaalikulut (Implantti) jää potilaan maksettavaksi.
Ihmettelen miksi aika monet ihmiset eivät harjaa hampaitaan ollenkaan. Haju on aika luotaan työntävä kun nämä tunkevat itseään vaikka leikkaussaliin. Mitä hammaslääkäri voi muuta tehdä kuin poistaa mätivät hampaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole v** tua minulla ja enkä ole edes köyhä. Kaikilla ei ole kykyä asialliseen kommentointiin, kasva aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasva aikuiseksi ja opettele ihmisten tavoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammas poistetaan, jos on mätä. Tulehdukset on vaarallisia. Köyhällä ei ole varaa hoitaa hampaitaan huonosti. Harja, tahna ja hammaslanka ei paljoa maksa. Kunpa olisin itsekin sisäistänyt tämän jo nuorena. Nyt säästän jatkuvasti implanttiin, jos joudutaan edestä poistamaan hammas. Takahampaiden poisto ei ole haitannut.
Minulta poistettiin haljennut hammas, joka ei ollut mätä. Ei lääkäri vaan viitsinyt alkaa korjaamaan.
Jos se on juureen asti halki, sitä ei saa korjattua. Voi paikata ja kipu ehkä poistuu hetkellisesti mutta ennen pitkää se tulehtuu ja poisto on edessä joka tapauksessa. Ja olet lisäksi maksanut siitä paikkauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on köyhyys JA paskat hammasgeenit.
Harjaan aamuin ja illoin,käytän hammaslankaa ja suuvettä. Silti kun yksi reikä paikattu, niin seuraavalla kerralla on kolme uutta. Hampaat lohkeilee syödessä. IKINÄ ei ole moitittu että olisivat huonosti pestyt joten en keksi muuta syytä, kuin surkeat geenit tai sitten olen kakarana saanut jonkun hammasmädän, kun maassa pyörinyttä tuttia putsattu äidin suussa.
Mulla on sairaus, joka aiheuttaa hampaiden heikkenemistä ja ienongelmia ja lääkitys millä olen heikentää niitä entisestään. Mulle hammaslääkäri on aina kehunut miten puhtaat ovat, mutta sama ongelma, että ovat niin heikkoa ainesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on köyhyys JA paskat hammasgeenit.
Harjaan aamuin ja illoin,käytän hammaslankaa ja suuvettä. Silti kun yksi reikä paikattu, niin seuraavalla kerralla on kolme uutta. Hampaat lohkeilee syödessä. IKINÄ ei ole moitittu että olisivat huonosti pestyt joten en keksi muuta syytä, kuin surkeat geenit tai sitten olen kakarana saanut jonkun hammasmädän, kun maassa pyörinyttä tuttia putsattu äidin suussa.
Mulla on sairaus, joka aiheuttaa hampaiden heikkenemistä ja ienongelmia ja lääkitys millä olen heikentää niitä entisestään. Mulle hammaslääkäri on aina kehunut miten puhtaat ovat, mutta sama ongelma, että ovat niin heikkoa ainesta.
Ihan mielenkiinnosta: Mikä sairaus näin tekee?