Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Komean ja varakkaan keski-ikäisen miehen mietteitä siitä, miksei saa Suomessa omantasoista naisseuraa - rehellinen purkaus 48-vuotiaalta

Vierailija
19.03.2026 |

Olen 48-vuotias, eronnut (lapset jo aikuisia), 186 cm pitkä, hyväkuntoinen (sali + lenkkeily 5 kertaa viikossa), komea mies - sanovat niin sekä naiset että miehet. Yritykseni tuottaa yli 300 000 € vuodessa verojen jälkeen, omistan asunnon Helsingin keskustassa, mökkitontin Saimaalla ja uuden Audin. En ole mikään öykkäri, osaan käyttäytyä, avata oven, maksaa laskun ja keskustella kaikesta maailman tilasta filosofiaan. Silti täällä Suomessa en saa omantasoista naisseuraa. Ei edes läheltä. Ja kyllä, olen yrittänyt. Tinder, Suomi24, Facebook-ryhmät, kavereiden vinkkaamat sinkkutapahtumat, jopa speed dating. Tuloksena nolla pyöreät nolla tasokasta naista. Haluan nyt purkaa tämän rehellisesti, koska jossain vaiheessa pitää kysyä: onko vika minussa vai teissä suomalaisissa naisissa?

Aloitetaan ulkonäöstä, koska se on se ensimmäinen asia mihin törmään. Käyn treffeillä 4552-vuotiaiden naisten kanssa (en halua 20-vuotiasta, haluan aikuista). Melkein joka kerta sama juttu: nainen on 1525 kg ylipainoinen, hiukset harmaantuneet ja jättämättä värjättyä, meikki puuttuu tai on tehty 2000-luvun alun tyylillä, ja asu on se sama musta stretch-farkku + löysä paita joka peittää kaiken. Sitten treffeillä valitetaan, että "miehet ovat pinnallisia". No hei, minä treenaan, pidän itsestäni huolta ja pukeudun siististi miksi te ette? Tiedän, että elämä on rankkaa, työ, lapset, hormonit mutta kun itse laitan 15 000 € vuodessa ulkonäköön (sali, parturi, vaatteet, hammaslääkäri, ennaltaehkäisevä terveydenhoito), niin odotan että vastapuoli tekee edes puolet siitä. Ulkonäkö on kunnioituksen osoitus itselle ja toiselle. Miksi se on Suomessa naisilla "pinnallista" mutta miehillä vaatimus?

Sitten se persoonallisuus ja arvot. Suomalainen keski-ikäinen nainen on usein katkera, itsenäinen ja vaativa. "En tarvitse miestä" -asenne on ok, mutta samalla vaaditaan että mies on taloudellisesti vakaa, 180+ cm, hyväkuntoinen, huumorintajuinen, emotionaalisesti saatavilla, jakaa kotityöt 50/50 ja vielä romanttinen kuin elokuvassa. Ja seksissäkin pitää olla "yhteys" - eli kuukausien chattausta ennen kuin uskalletaan koskea. Minä olen valmis antamaan kaiken sen. Mutta kun minä kerron että haluan feminiinisen naisen joka arvostaa maskuliinisuutta, hymyilee ja välillä antaa johtaa, niin vastaus on "oletko sä joku patriarkka vai?". Feminismillä on Suomessa mennyt överiksi. Te haluatte tasa-arvon palkassa mutta ette tasa-arvoa treffeillä. Haluatte että mies on "korkea-arvoinen" mutta ette halua käyttäytyä kuin nainen joka ansaitsee sellaisen.

Ja sitten se ikuisuusongelma: exät ja lapset. Jokaisella 45+ naisella tuntuu olevan traumaattinen ero takana, ja lapset (joille usein 20+ vuotta) ovat edelleen "tärkeimmät". Ok, ymmärrän. Mutta kun ensimmäisillä treffeillä puhutaan kolme tuntia exästä ja siitä miten "kaikki miehet pettää", niin kiitos ei. Minullakin on exä, mutta en vie sitä treffeille. Ja kun lopulta päästään siihen pisteeseen että jutellaan tulevaisuudesta, niin tulee vaatimus: "En muuta sun luokse, en luovu omasta asunnostani, enkä halua että tuet mun lapsia". Eli halutaan kaikki edut ilman että annetaan mitään tilaa. Minä haluan kumppanin, ei vuokralaista joka maksaa oman osuutensa ja pitää seinät välissä.

Vertailun vuoksi: olen matkustellut paljon (Thaimaa, Kolumbia, Ukraina, Espanja). Siellä samanikäiset naiset ovat erilaisia. He pitävät huolta itsestään, hymyilevät, arvostavat että mies on mies, ja ovat kiitollisia hyvästä elämästä. Ei valiteta jatkuvasti "rakenteellisesta misogyniasta". Kyllä, he ovat usein köyhempiä mutta juuri siksi he arvostavat sitä mitä minä voin tarjota. Suomessa taas nainen jolla on oma 2500 €/kk palkka kokee olevansa "tasavertainen" ja siksi ei tarvitse antaa mitään ekstraa. Se on se ongelma.

Kommentit (967)

Vierailija
761/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tossa ap:n jutussa silkkaa puutaheinää ja keksittyä tarinaa. Ei suomalaiset naiset juttele existä tai eroistaan ekoilla treffeillä. Ei ole kukaan koskaan aloittanut noista aiheista mitään jutta. Myöskään noita tasa-arvon jankkaajia ja kotitöiden jakajia on todellisuudessa lähinnä vain netissä ja lehdistön jutuissa. Aivan heittämällä suurin osa naisista haluaa jollain tavalla ns. "perinteisen parisuhteen", missä mies on se joka asentaa tiskikoneen ja nainen se joka vaihtaa petivaatteet. Tästä tasa-arvo humpasta voi saada todellakin eri kuvan, jos vain netin juttuja lukee ja lehtiä selaa. Mutta oikeassa elämässä toi on aika selvä peli.

Mutta sitten faktoihin: suurin osa suomalaisista miehistä ja naisista on ylipainoisia. Suurin osa ei harrasta aktiivisesti liikuntaa ja sitten vielä ylläri pylläri: puolet ihmisistä ON tyhmempiä kuin ihminen keskimäärin. Näin nähkääs tilastomatematiikka toimii. Jos siis etsii keski-iässä hoikkaa, urheilevaa ja aidosti älykästä, niin mennään vain tilastollisesti aika pieneen joukkoon. Ja mitä enemmän tuotakin joukkoa lähtee sitten vielä pilkkomaan, että pitää meikata tietyllä tyylillä, välttelee löysiä vaatteita ja joka ei ole joutunut koskaan petetyksi... no aina vain se joukko pienenee pienenemistään ja matemaattinen todennäköisyys törmätä yhteen heistä pienenee.

Sitten kun se haluamasi kaltainen nainen, yksisarvinen, osuu kohdalle, niin tykkääkö se juuri sinusta? Se on aika tuuripeliä, koska et selvästi juttusi perusteella ole mikään helppo kaveri. Sulle selvästi materia ja ulkonäkö on äärimmäisen tärkeitä (mistään muusta et juuri kirjoituksessasi jauha), mutta mitäs kun se sun unelmien nainen tyytyisi ihan 2x viikossa liikkuvaan ja vaikka 45k tienaavaan mieheen, mutta joka olisi sitten naiselle tärkeissä asioissa pro. Niitä voisi olla vaikka se, että mies on herkkä, hyvä suutelemaan, kosketusta rakastava (ei vain seksi) ja sellainen joka asettaa aina muut itsensä edelle. Kaltaisesi tyyppi sanoo tietenkin, että "no mä olen noi kaikki ja kertaa viisi" ja juuri se kertoo ettet ole. Ja se kertoo siitä että et myöskään varmaan tiedosta omia blind spottejasi. Mutta koska sun kampa ja siivilä on niin tiukka, että oikea tyyppi osuu kohdalle ehkä kerran kolmessa vuodessa, niin kovin montaa kertaa ei saisi sitten homma kariutua matchäämättömyyteen. Sulla loppuu katos elinvuodet.

Vierailija
762/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En viitsi vastata erikseen ihan jokaiseen pitkään, paneutuneeseen ja vakavissaan kirjoitettuun vastaukseen, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan ihan jokaiselta teiltä miksi vastailette näihin trollausketjuihin tosissanne? Tämä on minua suuresti kiinnostava ilmiö, jota haluaisin ymmärtää paremmin.

Ap

Trolleille vastaaminen on harmitonta viihdettä ja kepeää aivojumppaa. Mitä itse saat trollien kirjoittelusta? Luulisin, että ihan samaa kuin niihin vastaajatkin.

Kuten kirjoitin, ymmärrän vastatrollaukset ja huumorivastaukset, mutta en näitä aivan vakavissaan kirjoitettuja vastauksia, joista loistaa se kuinka aloitukseen on uskottu ja kuinka se jollain tapaa on herättänyt tunteita. Omat motiivini (eli tämän tosissaan vastaavien ymmärtämisen) avasinkin jo tuossa aiemmin.

Ap

Mistä sinä tiedät, kuka vastaa vakavissaan ja kuka ei? Minä saatan kirjoittaa aivan asiallisia vastauksia trolleille, koska se on hyvää viihdettä ja kivaa aivojumppaa. Saa ajattelemaan typerienkin näkökulmien kannalta asioita. 

Kyllä niissä  vastauksissa ihminen ajattelee ensi sijaisesti itseään, et ketään kasvotonta misogynimiestrollia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, huijaa, jos joku päivä joku mies olisi tullut "tekemään itseään tykö' mainitsemalla omistavansa Audin, ois vastaus ollu: Lähdepä sitten heti ajelemaan, pois päin minusta!

Yhdessä vaiheessa tuttu seukkas tällaisen audimiehen kanssa. Sillä oli myös habaa. Ja sen kymmenen nahkatakkia. Ja järkyttävät velat. Ei ollu hänellä rahaa edes vuosihuoltoon, niin ei paljoa ajellut. Mut audi piti olla.

Vierailija
764/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naiset rakastuvat renttuihin. Sä et vetoa naisten luontaiseen hoivaviettiin. 

Vierailija
765/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä se, että keski-ikäinen mies näkee oman arvonsa omaisuuden ja ulkoisten seikkojen kautta karsii ne tasokkaat naiset pois jo ennen kuin treffeille asti päästään. Tasokkaat naiset tuossa mainitussa ikähaarukassa odottavat, että miehelle olisi kertynyt enemmän henkistä pääomaa, eikä mies tarkastele itseään ja arvoaan sen kautta, että alla on Audi.

Aina, siis ihan aina, kun mies esittelee omaisuuttaan tai Audiaan, se on luotaan työntävää. Kiipijä asialla, joka ansaitsee toisen samanmoisen.

Mutta eihän Audi edes ole mikään erityinen auto?

Ei ole ei, mutta sellaisen esittelijä luulee niin. 

Vierailija
766/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä se, että keski-ikäinen mies näkee oman arvonsa omaisuuden ja ulkoisten seikkojen kautta karsii ne tasokkaat naiset pois jo ennen kuin treffeille asti päästään. Tasokkaat naiset tuossa mainitussa ikähaarukassa odottavat, että miehelle olisi kertynyt enemmän henkistä pääomaa, eikä mies tarkastele itseään ja arvoaan sen kautta, että alla on Audi.

Aina, siis ihan aina, kun mies esittelee omaisuuttaan tai Audiaan, se on luotaan työntävää. Kiipijä asialla, joka ansaitsee toisen samanmoisen.

Mutta eihän Audi edes ole mikään erityinen auto?

Jep, ihan perus-Penan auto, niinkuin Bemari. Joku rahamies ajaa Maybachilla tai Bentleyllä.

Niidenkin esittely heti alkuun kertoo jotain todella huonoa esittelijästään.

Vierailija
767/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä tyyppi ei ole hankkinut naista sieltä Thaimaasta tai Ukrainasta? Olen kyllä eri mieltä että suomalaisia naisia tarvitsisi sääliä jos tämä mies menisi sivu suun. Etsin itse ihan toisenlaista miestä.

Vierailija
768/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasokkuudesta voi olla monta mieltä. Itse olen korkeakoulutettu, talous kunnossa ja aktiivinen urheilija, mutta tykkään olla luonnollinen eli meikkaan hyvin kevyesti tai en ollenkaan - mikä minusta onkin kauneinta. Korkkareita inhoan vaikka esim. mekkoja tykkään kyllä välillä käyttää. Sulle en varmaan kelpaisi. 😄 

Vierailija
769/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos en halua enää miestä elämääni. Onneksi naisten ei tarvitse enää pakolla olla miesten kanssa.

Ap toivon että löydät etsimäsi, varmasti heitä on Suomesskin. Ymmärrän mitä tarkoitat esim espanjalaisista naisista kertoessasi, asuin itse siellä pitkään ja siellä naiset ovat naisellisia ja meikkaavat vielä vanhoinakin. Suomessa on se käytännöllisyys pakko, ne espanjalaiset vaihto- opiskelijanaisetkin menevät täällä maastokengillä ja villapaidalla. 

Vierailija
770/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti töykkäs tuo mammonalla leveily. En arvosta jättimäisiä vuosituloja tai Audeja, vastenmieliset elämänarvot. 

Mut oikeasti väität, et viiskymppinen espanjatar on nuorekas? Tämä viimeistään paljasti provon, suurin osa Espanjan kanssasisarista on harmaita ja ylipainoisia. 

nuorekas ja hoikka rouva 54v

Kaiken lisäksi Välimeren maiden naisille kasvaa viikset iän myötä ja ihokin rypistyy auringossa enemmän kuin täällä, missä pimeää 3/4 vuodesta.

Ei se minua haittaa yhtään, mutta joo jos nyt faktoissa pysyttäis. Joillekin vaan pakkomielle haukkua suomalaisia naisia.

Vierailija
771/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutan 15-20 kg pois. Lihoin, kun oli läheisten kuolemia, surua ja etäopiskelua ja harkkoja. Värjään hiuksiani. En juo enkä polta. Toivon, että löydän miehen, joka ei juo ja ole köyhä. En jaksa kituuttaa. 

Myöhäistä, olet  lihava

Mitä välii, mitä kuuluu sinulle?

Eri

Vierailija
772/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 47-vuotias suomalainen nainen, eronnut, lapset jo aikuisia, ja olen seurannut tätä ketjua nyt melkein alusta asti. Aluksi suutuin AP:lle oikein kunnolla. Se kuulosti niin ylimieliseltä ja yksipuoliselta. Miten joku mies voi yleistää kaikki suomalaiset naiset näin raskaasti? Mutta mitä pidemmälle luin ja mitä enemmän kommentteja näin, sitä enemmän aloin pohtia entä jos ytimessä onkin jotain, mitä me emme halua nähdä?

Olen itse aina pitänyt itsestäni huolta. Liikun, syön hyvin, värjään hiukset säännöllisesti (ei siksi että "pitäisi", vaan koska se tuo minulle iloa) ja pukeudun mielelläni sellaiseen, jossa tunnen oloni naiselliseksi. Silti ympärilläni on niin paljon ystäviä ja tuttuja, jotka ovat ikään kuin "antaneet periksi" 45 ikävuoden jälkeen. Ei siksi että elämä olisi rankkaa, sehän on meille kaikille, vaan koska on tullut sellainen asenne, että "minä olen jo valmis sellaisena kuin olen, mies saa ottaa tai jättää". Ja se on ihan ok, jos se riittää itselle. Mutta kun katson, miten moni laadukas, hoitautuva ja taloudellisesti vakaa mies ikäluokassamme hiljalleen katoaa kuvasta alkaa mietityttää, olemmeko me itse osaltaan luomassa tätä tilannetta.

Feminismi toi meille vapautta ja itsenäisyyttä, ja siitä olen kiitollinen. Mutta jossain vaiheessa se on Suomessa kääntynyt sellaiseksi, että feminiinisyys on melkein kielletty sana. Jos nainen hymyilee, arvostaa miehen johtajuutta tai laittaa meikkiä treffeille, häntä katsotaan vinoon: "etkö sä ole tarpeeksi vahva?". Samaan aikaan vaaditaan mieheltä täydellisyyttä: pituutta, kuntoa, taloutta, tunneälyä ja vielä 50/50 kotitöitä, mutta itse ei haluta antaa sitä pientä ekstraa, jota suhde kuitenkin tarvitsee. Se ei ole tasa-arvoa. Se on tasapainon katoamista. Ja kun exän trauma tai aikuisten lasten tarpeet tulevat ensimmäisillä treffeillä pöydälle kolmeksi tunniksi, mies väsyy. En syytä ketään yksin, mutta me naiset emme aina tajua, miten se näyttää ulkopuolisen silmin.

Olen matkustellut paljon, ja ulkomailla olen nähnyt toisenlaista dynamiikkaa. Siellä samanikäiset naiset eivät koe olevansa "heikompia" jos pitävät itsestään huolta tai antavat miehelle tilaa olla mies. He ovat kiitollisia hyvästä elämästä ilman että se tuntuu alistumiselta. Täällä taas 2500 €/kk palkka tuntuu monelle riittävän perusteluksi sille, että "en tarvitse miestä mihinkään". Ja se on totta: ei tarvitse. Mutta jos haluaa kumppanin, ehkä jotain pitäisi kuitenkin antaa tilaa.

En sano että AP on täysin oikeassa kaikessa. Hän menee varmasti liian pitkälle joissain kohdissa ja yleistää liikaa. Mutta kun luen näitä kommentteja, joissa naiset huutavat "trolli!" tai "mene ulkomaille!" ilman että edes pohtivat omaa osuuttaan, alan ymmärtää miksi niin moni laadukas mies lopulta tekee juuri niin. Ehkä meidän pitäisi hetkeksi katsoa peiliin sen sijaan että syytämme patriarkaattia tai "myrkyllistä maskuliinisuutta".

Mitä mieltä te muut naiset olette? Onko meissä suomalaisissa keski-ikäisissä naisissa jotain, mikä on hiljalleen ajanut hyviä miehiä pois? Vai onko vika todella pelkästään miehissä?

Kyllä, monet naiset päästävät itsensä lihomaan ja lakkaavat pyrkimästä olemaan millään lailla kenenkään silmää miellyttäviä. Ajattelevat, että "minun on KELVATTAVA sellaisena kuin olen"! Ja jos mies ei epäviehättävää naista halua, mies on SIKA! 

Kai taustalla on alitajuisesti sisäistetty naisviha: Kaikenlaista kaunistautumista ja naisellisuutta pidetään halveksuttavana, vähempiarvoisena, pinnallisuutena, typeryytenä ja semmoista harrastavia naisia pidetään huor*na. Naisille on kunnia-asia olla "yksi jätkistä". Niinpä naiset hylkäävät kaikenlaisen naisellisuuden ja kauneuden ja rupeavat meikittömiksi, rumiksi, miehenkaltaisiksi olioiksi.  

Lisäksi jos nainen on kaunis ja naisellinen, hän saa osakseen miehiltä ahdistelua, halventavaa käytöstä, suunnattoman määrän vihaa ja tuntee sen miesten halun raisk*ta ja tap*aa hänet. Ratkaisuna on suojautua pukeuumalla lököttäviin, löysiin vaatteisiin, jotka peittävät muodot ja muuntautua rumaksi, miehenkaltaiseksi olennoksi lopettamalla meikkaamisen ja kynimällä tukkansa lyhyeksi. Myös muut naiset VIHAAVAT kauniita ja naisellisia naisia ja kohteluna on ostrakismi ja paljon pahempaakin. Vain olemalla mahdollisimman ruma ja massaan hukkuva voi toisilta naisilta saada jonkinlaista hyväksyntää.

Miehet: Sitä saa mitä tilaa, koska olette tehneet naisille selväksi, että naiset eivät ole yhtään mitään, tässä on tulos! Tyytykää niihin meikittömiin, lihaviin valaisiin, nehän ovat miehenkaltaisia, eli parempia ja AITOJA naisia!

Vierailija
773/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas naisilla defenssit päällä. Kovasti kerrotaan millaista miestä ei haluta, mutta toisaalta ei uskalleta kertoa niitä omia preferenssejä kun alitajuisesti ymmärtävät niiden olevan omaan tasoon nähden mahdottomia. Esimerkiksi tuhdit täditkin haluaa komean, pitkän, ja hoikahkon, mutta samalla lihaksikkaan vasemmistolaisen ituhipin. Jolla on kovatuloinen päivätyö jossain tyhjäntoimittajien virastossa julkisella.

Vierailija
774/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajaa audilla mutta ei ole öykkäri...

Etsii 45 - 52 ikäisiä naisia eikä esimerkiksi 35 - 42...

Uskottavuus nolla.

Vierailija
775/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka täysjärkinen aikuinen nainen haluaisi olla joku edustusnukke, sitähän tässä haetaan.

Vierailija
776/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heti töykkäs tuo mammonalla leveily. En arvosta jättimäisiä vuosituloja tai Audeja, vastenmieliset elämänarvot. 

Mut oikeasti väität, et viiskymppinen espanjatar on nuorekas? Tämä viimeistään paljasti provon, suurin osa Espanjan kanssasisarista on harmaita ja ylipainoisia. 

nuorekas ja hoikka rouva 54v

Kaiken lisäksi Välimeren maiden naisille kasvaa viikset iän myötä ja ihokin rypistyy auringossa enemmän kuin täällä, missä pimeää 3/4 vuodesta.

Ei se minua haittaa yhtään, mutta joo jos nyt faktoissa pysyttäis. Joillekin vaan pakkomielle haukkua suomalaisia naisia.

En minä ainakaan halua, että naisen viikset kutittaa suudellessa.

Vierailija
777/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset rakastuvat renttuihin. Sä et vetoa naisten luontaiseen hoivaviettiin. 

Itse ihmettelin miksei aloittajalla ole naista, kun kerran naiset rakastuvat renttuihin. 

Vierailija
778/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 47-vuotias suomalainen nainen, eronnut, lapset jo aikuisia, ja olen seurannut tätä ketjua nyt melkein alusta asti. Aluksi suutuin AP:lle oikein kunnolla. Se kuulosti niin ylimieliseltä ja yksipuoliselta. Miten joku mies voi yleistää kaikki suomalaiset naiset näin raskaasti? Mutta mitä pidemmälle luin ja mitä enemmän kommentteja näin, sitä enemmän aloin pohtia entä jos ytimessä onkin jotain, mitä me emme halua nähdä?

Olen itse aina pitänyt itsestäni huolta. Liikun, syön hyvin, värjään hiukset säännöllisesti (ei siksi että "pitäisi", vaan koska se tuo minulle iloa) ja pukeudun mielelläni sellaiseen, jossa tunnen oloni naiselliseksi. Silti ympärilläni on niin paljon ystäviä ja tuttuja, jotka ovat ikään kuin "antaneet periksi" 45 ikävuoden jälkeen. Ei siksi että elämä olisi rankkaa, sehän on meille kaikille, vaan koska on tullut sellainen asenne, että "minä olen jo valmis sellaisena kuin olen, mies saa ottaa tai jättää". Ja se on ihan ok, jos se riittää itselle. Mutta kun katson, miten moni laadukas, hoitautuva ja taloudellisesti vakaa mies ikäluokassamme hiljalleen katoaa kuvasta alkaa mietityttää, olemmeko me itse osaltaan luomassa tätä tilannetta.

Feminismi toi meille vapautta ja itsenäisyyttä, ja siitä olen kiitollinen. Mutta jossain vaiheessa se on Suomessa kääntynyt sellaiseksi, että feminiinisyys on melkein kielletty sana. Jos nainen hymyilee, arvostaa miehen johtajuutta tai laittaa meikkiä treffeille, häntä katsotaan vinoon: "etkö sä ole tarpeeksi vahva?". Samaan aikaan vaaditaan mieheltä täydellisyyttä: pituutta, kuntoa, taloutta, tunneälyä ja vielä 50/50 kotitöitä, mutta itse ei haluta antaa sitä pientä ekstraa, jota suhde kuitenkin tarvitsee. Se ei ole tasa-arvoa. Se on tasapainon katoamista. Ja kun exän trauma tai aikuisten lasten tarpeet tulevat ensimmäisillä treffeillä pöydälle kolmeksi tunniksi, mies väsyy. En syytä ketään yksin, mutta me naiset emme aina tajua, miten se näyttää ulkopuolisen silmin.

Olen matkustellut paljon, ja ulkomailla olen nähnyt toisenlaista dynamiikkaa. Siellä samanikäiset naiset eivät koe olevansa "heikompia" jos pitävät itsestään huolta tai antavat miehelle tilaa olla mies. He ovat kiitollisia hyvästä elämästä ilman että se tuntuu alistumiselta. Täällä taas 2500 €/kk palkka tuntuu monelle riittävän perusteluksi sille, että "en tarvitse miestä mihinkään". Ja se on totta: ei tarvitse. Mutta jos haluaa kumppanin, ehkä jotain pitäisi kuitenkin antaa tilaa.

En sano että AP on täysin oikeassa kaikessa. Hän menee varmasti liian pitkälle joissain kohdissa ja yleistää liikaa. Mutta kun luen näitä kommentteja, joissa naiset huutavat "trolli!" tai "mene ulkomaille!" ilman että edes pohtivat omaa osuuttaan, alan ymmärtää miksi niin moni laadukas mies lopulta tekee juuri niin. Ehkä meidän pitäisi hetkeksi katsoa peiliin sen sijaan että syytämme patriarkaattia tai "myrkyllistä maskuliinisuutta".

Mitä mieltä te muut naiset olette? Onko meissä suomalaisissa keski-ikäisissä naisissa jotain, mikä on hiljalleen ajanut hyviä miehiä pois? Vai onko vika todella pelkästään miehissä?

Kyllä, monet naiset päästävät itsensä lihomaan ja lakkaavat pyrkimästä olemaan millään lailla kenenkään silmää miellyttäviä. Ajattelevat, että "minun on KELVATTAVA sellaisena kuin olen"! Ja jos mies ei epäviehättävää naista halua, mies on SIKA! 

Kai taustalla on alitajuisesti sisäistetty naisviha: Kaikenlaista kaunistautumista ja naisellisuutta pidetään halveksuttavana, vähempiarvoisena, pinnallisuutena, typeryytenä ja semmoista harrastavia naisia pidetään huor*na. Naisille on kunnia-asia olla "yksi jätkistä". Niinpä naiset hylkäävät kaikenlaisen naisellisuuden ja kauneuden ja rupeavat meikittömiksi, rumiksi, miehenkaltaisiksi olioiksi.  

Lisäksi jos nainen on kaunis ja naisellinen, hän saa osakseen miehiltä ahdistelua, halventavaa käytöstä, suunnattoman määrän vihaa ja tuntee sen miesten halun raisk*ta ja tap*aa hänet. Ratkaisuna on suojautua pukeuumalla lököttäviin, löysiin vaatteisiin, jotka peittävät muodot ja muuntautua rumaksi, miehenkaltaiseksi olennoksi lopettamalla meikkaamisen ja kynimällä tukkansa lyhyeksi. Myös muut naiset VIHAAVAT kauniita ja naisellisia naisia ja kohteluna on ostrakismi ja paljon pahempaakin. Vain olemalla mahdollisimman ruma ja massaan hukkuva voi toisilta naisilta saada jonkinlaista hyväksyntää.

Miehet: Sitä saa mitä tilaa, koska olette tehneet naisille selväksi, että naiset eivät ole yhtään mitään, tässä on tulos! Tyytykää niihin meikittömiin, lihaviin valaisiin, nehän ovat miehenkaltaisia, eli parempia ja AITOJA naisia!

Mutta kun kaikki naiset eivät enää välitä miehistä joten ihan sama onko lihava vai ei. 

Vierailija
779/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on taas naisilla defenssit päällä. Kovasti kerrotaan millaista miestä ei haluta, mutta toisaalta ei uskalleta kertoa niitä omia preferenssejä kun alitajuisesti ymmärtävät niiden olevan omaan tasoon nähden mahdottomia. Esimerkiksi tuhdit täditkin haluaa komean, pitkän, ja hoikahkon, mutta samalla lihaksikkaan vasemmistolaisen ituhipin. Jolla on kovatuloinen päivätyö jossain tyhjäntoimittajien virastossa julkisella.

Voin kertoa sulle minkälaisern mieheen viimeksi "ihastuin". Olin siis huvipuistossa vahtimassa lapsia ja odotellessani huomioon kiinnittyi omanikäseen mieheen. Hän oli käytännössä melko lihava, eli ei ollenkaan minun tyyppiä. Punaiset pitkät hiukset, edelleen ei vähääkään minun tyyppiä. Mutta hän luki odottaessaan kirjaa. Sitten järkkäri tuli kysymään häneltä jotain ja hän vastasi niin sympaattisesti ja ystävällisesti siihen yksinkertaiseen kysymykseen, että siinä oli jotain todella puoleensavetävää. Jos olisin ollut sinkku olisin katsonut onko sormusta ja jos ei, olisin ruvennut heittämään juttua siitä kirjasta. 

Vierailija
780/967 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos en halua enää miestä elämääni. Onneksi naisten ei tarvitse enää pakolla olla miesten kanssa.

Ap toivon että löydät etsimäsi, varmasti heitä on Suomesskin. Ymmärrän mitä tarkoitat esim espanjalaisista naisista kertoessasi, asuin itse siellä pitkään ja siellä naiset ovat naisellisia ja meikkaavat vielä vanhoinakin. Suomessa on se käytännöllisyys pakko, ne espanjalaiset vaihto- opiskelijanaisetkin menevät täällä maastokengillä ja villapaidalla. 

Käyn salilla, missä kaikki ovat aika vanhoja, suurin osa eläkkeellä. Siellä näkee hyvän läpileikkauksen miehistä ja naisista. Osa on ylipäpainoisia, osalla on kremppaa, osalla hiukset aina mintissä, osalla ei. Osa naisista todella viehättäviä, hiukset harmaina ja ilman meikkiä. Osa ei, vaikka olis meikattukin. Se, millä heistä erottuu viehättävät ihmiset on se, miten kommunikoivat. Miehissä ja naisissa. Siinä jää kaikki ulkoiset tekijät toiseksi, kun seurana ovat niin hauskoja. 

Huom. ne aktiivisimmatkin itsestään huolehtijat ovat monet ylipainoisia.

Toki en ole seuraa hakemassa, omassa kumppanissa riittävästi. Nämä oli vain yleisiä huomioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän