Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Komean ja varakkaan keski-ikäisen miehen mietteitä siitä, miksei saa Suomessa omantasoista naisseuraa - rehellinen purkaus 48-vuotiaalta

Vierailija
19.03.2026 |

Olen 48-vuotias, eronnut (lapset jo aikuisia), 186 cm pitkä, hyväkuntoinen (sali + lenkkeily 5 kertaa viikossa), komea mies - sanovat niin sekä naiset että miehet. Yritykseni tuottaa yli 300 000 € vuodessa verojen jälkeen, omistan asunnon Helsingin keskustassa, mökkitontin Saimaalla ja uuden Audin. En ole mikään öykkäri, osaan käyttäytyä, avata oven, maksaa laskun ja keskustella kaikesta maailman tilasta filosofiaan. Silti täällä Suomessa en saa omantasoista naisseuraa. Ei edes läheltä. Ja kyllä, olen yrittänyt. Tinder, Suomi24, Facebook-ryhmät, kavereiden vinkkaamat sinkkutapahtumat, jopa speed dating. Tuloksena nolla pyöreät nolla tasokasta naista. Haluan nyt purkaa tämän rehellisesti, koska jossain vaiheessa pitää kysyä: onko vika minussa vai teissä suomalaisissa naisissa?

Aloitetaan ulkonäöstä, koska se on se ensimmäinen asia mihin törmään. Käyn treffeillä 4552-vuotiaiden naisten kanssa (en halua 20-vuotiasta, haluan aikuista). Melkein joka kerta sama juttu: nainen on 1525 kg ylipainoinen, hiukset harmaantuneet ja jättämättä värjättyä, meikki puuttuu tai on tehty 2000-luvun alun tyylillä, ja asu on se sama musta stretch-farkku + löysä paita joka peittää kaiken. Sitten treffeillä valitetaan, että "miehet ovat pinnallisia". No hei, minä treenaan, pidän itsestäni huolta ja pukeudun siististi miksi te ette? Tiedän, että elämä on rankkaa, työ, lapset, hormonit mutta kun itse laitan 15 000 € vuodessa ulkonäköön (sali, parturi, vaatteet, hammaslääkäri, ennaltaehkäisevä terveydenhoito), niin odotan että vastapuoli tekee edes puolet siitä. Ulkonäkö on kunnioituksen osoitus itselle ja toiselle. Miksi se on Suomessa naisilla "pinnallista" mutta miehillä vaatimus?

Sitten se persoonallisuus ja arvot. Suomalainen keski-ikäinen nainen on usein katkera, itsenäinen ja vaativa. "En tarvitse miestä" -asenne on ok, mutta samalla vaaditaan että mies on taloudellisesti vakaa, 180+ cm, hyväkuntoinen, huumorintajuinen, emotionaalisesti saatavilla, jakaa kotityöt 50/50 ja vielä romanttinen kuin elokuvassa. Ja seksissäkin pitää olla "yhteys" - eli kuukausien chattausta ennen kuin uskalletaan koskea. Minä olen valmis antamaan kaiken sen. Mutta kun minä kerron että haluan feminiinisen naisen joka arvostaa maskuliinisuutta, hymyilee ja välillä antaa johtaa, niin vastaus on "oletko sä joku patriarkka vai?". Feminismillä on Suomessa mennyt överiksi. Te haluatte tasa-arvon palkassa mutta ette tasa-arvoa treffeillä. Haluatte että mies on "korkea-arvoinen" mutta ette halua käyttäytyä kuin nainen joka ansaitsee sellaisen.

Ja sitten se ikuisuusongelma: exät ja lapset. Jokaisella 45+ naisella tuntuu olevan traumaattinen ero takana, ja lapset (joille usein 20+ vuotta) ovat edelleen "tärkeimmät". Ok, ymmärrän. Mutta kun ensimmäisillä treffeillä puhutaan kolme tuntia exästä ja siitä miten "kaikki miehet pettää", niin kiitos ei. Minullakin on exä, mutta en vie sitä treffeille. Ja kun lopulta päästään siihen pisteeseen että jutellaan tulevaisuudesta, niin tulee vaatimus: "En muuta sun luokse, en luovu omasta asunnostani, enkä halua että tuet mun lapsia". Eli halutaan kaikki edut ilman että annetaan mitään tilaa. Minä haluan kumppanin, ei vuokralaista joka maksaa oman osuutensa ja pitää seinät välissä.

Vertailun vuoksi: olen matkustellut paljon (Thaimaa, Kolumbia, Ukraina, Espanja). Siellä samanikäiset naiset ovat erilaisia. He pitävät huolta itsestään, hymyilevät, arvostavat että mies on mies, ja ovat kiitollisia hyvästä elämästä. Ei valiteta jatkuvasti "rakenteellisesta misogyniasta". Kyllä, he ovat usein köyhempiä mutta juuri siksi he arvostavat sitä mitä minä voin tarjota. Suomessa taas nainen jolla on oma 2500 €/kk palkka kokee olevansa "tasavertainen" ja siksi ei tarvitse antaa mitään ekstraa. Se on se ongelma.

Kommentit (187)

Vierailija
61/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykseesi, kyllä pidän huolta itsestäni, olen kohta 60 ja urheilen vaivatta samaa tahtia puolta nuorempien kanssa eikä tukkani ole harmaantunut vielä yhtään. Osaan keskustella ja olen nähnyt maailmaa. Mutta feminiinen en vain ole, meikkaaminen ja hepenet ovat täysin vieraita. Eivätkä kovin maskuliiniset miehet ole koskaan vetäneet, ennemmin nätit pojat. Varakkuudesta ei olisi haittaa, riippuen kyllä miten se kerätty - muiden selkänahasta, niin siinä voi paistaa itselleni vastenmielinen elämänasenne. 

Vierailija
62/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä liian vaativa ole, sen sijaan vaikutat olevan kuspää.

Päätä alkaa särkeä ennen ensimmäisen kappaleen puoliväliä. Tämä ei ole naisten käsitys tasokkaasta miehestä. Halutaan joku mukava ja huumorintajuinen mies, ei sellaista, joka aiheuttaa migreenin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä kopioit tuon tekstin? 😄

Vierailija
64/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus löytyy sanasta omantasoista ap pieni. 

Vierailija
65/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuvailemasi nainen. Niinpä, ei kiinnosta miehet enää, koska kaikki on nähty ja lopputulos olit aina yhtä huono. Pääsääntöisesti miehen huolehtiminen itsestään ja muukin kuvaamasi loppunut, kun tutustuttu paremmin. En ole missään treffiapissa yms. Luulen, että aika moni tasokas nainen toimii samoin. Jos oikeasti etsit naista joka tarvitsee miestä, menet siinä jo metsään löytääksesi helmen. Miehen tulee löytää nainen, joka pärjää ilman miestä, mutta haluaa sen miehen silti elämään.

Sulla on vaan käynyt huono flaksi, et selvitä taustoja tarpeeksi hyvin tai kiinnität liikaa huomiota vääriin asioihin kirjoittelussa ja menetät helmet.

Eli, jos vaatimusmäärittely tehty väärin tai huonosti, et saa mitä haluat. Simple as that.

Vierailija
66/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Audiin lopahti kiinnostus. Diiduu-diiduu

Audi on ihan ok kunhan se on täyssähköinen.

Vierailija
67/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajassa on kuitenkin jotain vikaa, kun on eronnut. Kertoo vain hyvät puolet itsestään. 

Olen DI-nainen ja en tykkää liian sliipatuista miehistä. Tyylini muuttui, kun siirryin kaupalliselta puolelta insinööritieteisiin. 

Vierailija
68/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä liian vaativa ole, sen sijaan vaikutat olevan kuspää.

Päätä alkaa särkeä ennen ensimmäisen kappaleen puoliväliä. Tämä ei ole naisten käsitys tasokkaasta miehestä. Halutaan joku mukava ja huumorintajuinen mies, ei sellaista, joka aiheuttaa migreenin.

Ulosanti ainakin on melkoista ugalabugalaa. Migreeni tulisi jos livenä joutuisi tuollaista älämölöä kuuntelemaan.

Ottas nyt vaan tasoisensa naisen sieltä kehitysmaasta ja antaisi suomalaisten naisten olla rauhassa. Niin me naisetkin tehdään, keskitytään niihin miehiin jotka kiinnostaa, emmekä niiden sättimiseen jotka ei kiinnosta. 

Vierailija
69/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäpä vastaan rehellisesti aapeen kysymyksiin. Olen siis sellainen viisikymppinen reippaasti ylipainoinen nainen, jolle ap ei kelpaisi, vaikka olisinkin parisuhdetta hakemassa tai deittailemassa (mutta oikeasti en ole, koska olen jo monogaamisessa parisuhteessa)

- Miksi te ette pidä itsestänne huolta samalla tavalla kuin vaaditte miehiltä? Kyllä minä pidän. Täsmälleen samalla tavalla. Mutta eipä minulla toisaaltq kovin kummoisia ulkonäkövaatimuksia olekaan.  En vaadi miehen ulkonäöltä muuta kuin että se on suhteellisen siisti ja asiallinen. Esteettisesti minä miellyn ihmisiin, joista olen jo muutenkin alkanut pitää - ei toisin päin. Vaadin kyllä, että mies pitää itsestään huolta henkisellä puolella, siis lukee kirjoja, opiskelee, harrastaa. Teen samoin.

- Onko feminismi vienyt teiltä halun olla feminiininen? Ei, mutta on se varmaankin vaikuttanut siihen, mitä pidän feminiinisenä. Minusta esimerkiksi monet naisjohtajat ovat hyvinkin feminiinisiä. Koska minä olen nainen, kaikki mitä minä teen on feminiinistä, sopi se sinun lokeroihisi tai ei.

- Miksi "komea ja varakas" mies on Suomessa sudenkuoppa eikä unelma?

vaikea sanoa - en usko että kyse on komeudesta tai varakkuudesta sinänsä, vaan ehkä siitä, että joissain tapauksissa sen ulkonäön ja varallisuuden lisäksi ei ole tarjolla mitään muuta. Kun ne tunnetusti ovat nopeastikatoavia ominaisuuksia, ei niiden varaan kannata parisuhdetta perustaa. Mieluummin haluan miehen, jonka kanssa elämä on kivempaa kuin yksin. Komeus ja varakkuus ei siinä suhteessa paljon lämmitä.

- Ja ennen kuin syytätte "myrkyllistä maskuliinisuutta" kertokaa miksi ulkomailla tällaiset miehet saavat seuraa helposti? No rahalla saa ja hevosella pääsee, varsinkin siellä missä väki on köyhempää. Mene sinne, jos koet että se on se mitä halust.

Vierailija
70/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kannattaa unohtaa maakuntanaiset ja etsiä Helsingin kantakaupungissa asuvia naisia. 

Vierailija
71/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 15 000 vuodessa ulkonäköön? Nyt ei oo prioriteetit ihan kohdillaan.

Vierailija
72/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun ketju on jo 64 kommenttia pitkä (kiitos teille), mä heitän vielä muutaman faktan pöydälle:

Mä oon jo chatissa kolmen 4649-vuotiaan naisen kanssa Kolumbiasta ja Ukrainasta. He ovat kauniita, hoitavat itseään, hymyilevät ja arvostavat että mies tarjoaa hyvää elämää. Yksi on jo ehdottanut että tulen käymään maaliskuussa. Te voitte jatkaa täällä nauramista ja "minä en värjää hiuksiani"-julistuksia.

Tilasto: Suomessa yli 45-vuotiaista naisista 62 % on ylipainoisia (THL). Ulkomailla (esim. Kolumbia, Thaimaa) samanikäisistä alle 30 %. Se ei ole sattumaa. Te ootte "itsenäisiä" mutta ette viitsi liikkua tai syödä hyvin. Sitten syytätte "patriarkkaa" kun mies haluaa naisen joka näyttää naiselta.

Te huudatte että "kaikki hyvät miehet on varattuja tai ulkomailla". Ei. Ne laadukkaat miehet on täällä, mutta ne on väsyneitä teidän "en tarvitse miestä mutta vaadin kaikkea"-asenteeseenne. Ja kyllä, ne lähtee sinne missä arvostetaan.

Naiset, nyt on teidän vuoro. Vastatkaa näihin KOLMEEN kysymykseen ilman että alatte taas huutamaan "trolli" tai "AI":

Miksi teille on fyysisesti mahdotonta myöntää että ulkonäöllä (meikki, hiukset, kunto) on väliä myös yli 45-vuotiaana?

Miksi te kutsutte "pinnalliseksi" miestä joka haluaa feminiinisen naisen, mutta itse vaaditte mieheltä kaikkea (raha, pituus, kunto, tunneäly)?

Montako teistä on oikeasti tyytyväinen omaan ulkonäköönsä, painoonsa ja parisuhteeseensa juuri tänä iltana? Rehellisesti. (Ja älkää valehtelko, mä luen vastaukset.)

Vierailija
73/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostin aloittajan komiikkaa.

t. 1525-kiloinen nainen

Vierailija
74/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko siis liian vaativa? Ehkä. Mutta miksi minun pitäisi alentaa standardejani kun itse olen tehnyt töitä elämäni eteen? Miksi minun pitäisi tyytyä johonkuhun joka ei edes yritä näyttää hyvältä tai käyttäytyä naisellisesti? Haluan kumppanin, ei "itsenäistä naista joka sattuu olemaan nainen".

Naiset, vastatkaa rehellisesti (vaikka tiedän että moni suuttuu):

- Miksi te ette pidä itsestänne huolta samalla tavalla kuin vaaditte miehiltä?

- Onko feminismi vienyt teiltä halun olla feminiininen?

- Miksi "komea ja varakas" mies on Suomessa sudenkuoppa eikä unelma?

- Ja ennen kuin syytätte "myrkyllistä maskuliinisuutta" kertokaa miksi ulkomailla tällaiset miehet saavat seuraa helposti?

Toivon aidosti keskustelua, ei vain vihapostauksia. Ehkä joku teistä uskaltaa katsoa peiliin.

Olen onnellisessa liitossa ja usean lapsen äiti, joten tuskin olisit minusta kiinnostunut. Mutta vastaan nyt kuitenkin. 

- En vaadi mieheltäni mitään erityistä panostamista ulkonäköön. En esimerkiksi odota miehen meikkaavan. Toisaalta vaatimuksesi naisen meikkauksesta kuulostaa erikoiselta. Minä olen luonnostani tumma väreiltään, ja meikki vanhentaa minua. Siksi en meikkaa.

- Feminiinisyyttä on monenlaista, kuten myös feminismiä. Itse olen ensisijaisesti ihminen, ja jotenkin minusta tuntuu, että lähestyt naiseutta ja naisellisuutta pinnallisesti.

- Komeus ja varakkuus ei ole sudenkuoppa, mutta jos se tuo mukanaan narsismin ja aidon kumppanuuden puutteen, se on turn off.

- Etenkin niissä maissa, joissa sosiaaliturva on heikompi kuin meillä, varakkailla miehillä on huomattavasti enemmän kysyntää. Ja ehkä myös tietynlainen kulttuurinen kuilu auttaa sinua pääsemään pitemmälle kommunikaatiossa naisten kanssa.

Vierailija
75/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat feminiinisen ja alistuvan kotirouva missin edustusvaimoksi, niin sinun pitää joko olla varakkaampi tai julkkis, mieluiten molempia. Niin se menee näiden status ensin naisten kanssa. 

Vierailija
76/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joojoo, missään tapauksessa ap sinussa ei ole yhtään mitään vikaa vaan kyllä vika on kaikissa suomalaisissa naisissa. Yhtä viallista massaa juu nuo 2000-luvun alun tyylirikolliset.

Vierailija
77/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vastataan nyt sitten: olen tosin liian vanha ap:n tarkkoihin kriteereihin, 55,  mutta kumminkin, olen yhä kaunis, hampaat ovat hyvät, painan edelleen 52 kiloa, hiuksia en värjää koska ne ovat kauniit noin, tummat joissa hopeisia kimaltavia siellä täällä, meikki silloin harvoin kun laitan on hillitty, en tarvitse meikkiä, olen tyylikäs, omistan talon, kesämökin, auton, metsää, en käy töissä koska tulen toimeen omillani (en ole hakenut mitään tukia) harrastan kirjallisuutta, taiteita (näyttelyt, museot, teen itse), klassisen musiikin konsertteja, rakastan kulkea luonnossa, olen hyvä tekemään ruokaa en syö eineksiä, mitähän vielä.. erosin parinkymmenen vuoden jälkeen akateemisesta itseään täynnä olevasta "tasokkaasta" miehestä ja olin hyvin tyytyväinen ajatukseen että ihan itsekseni elelen loppuelämäni mutta yllättäen hyvin pian törmäsin itseäni kymmenen vuotta vanhempaan mieheen joka ei ole käynyt kuin peruskoulun ja jonka kanssa viihdyn mainiosti. Hän on hauska, kiltti, fiksu ja sopivan avarakatseinen mutta myös hyvällä tavalla perinteinen, erittäin taitava käsistään, rakentaa ja korjaa ihan mitä tahansa, romanttinen, puhuu kauniisti ja tuo kukkia, aamupalan sänkyyn yms yms, nauttii myös liikkua luonnossa ja tietää siitä kaiken. Minusta hän on maailman komein mies lähes parimetrisenä ja vatsakkaana. olemme olleet yhdessä jo lähes 10 vuotta. Sinussa ei ollut yhtään mitään mikä vetoaisi. Uskon puhuvani monen naisen puolesta, tämä riittäköön sinulle vastaukseksi.

Vierailija
78/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kauniita ja tasokkaita naisia. Mikä on vialla ap:ssa, kun ei ole kelvannut heille? 

Vierailija
79/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella omituinen kohta  aloituksessasi on tämä: 

"En muuta sun luokse, en luovu omasta asunnostani, enkä halua että tuet mun lapsia". Eli halutaan kaikki edut ilman että annetaan mitään tilaa.

Nimenomaan naiset sulle sitä omaa tilaa tarjoaa. Eduksi näet ilmeisesti seksin kanssasi? 

Vierailija
80/187 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi harmi sinulle AP! Minä täyttäisin vaatimuksesi (paitsi en värjää hiuksiani, koska ovat vaaleat ja kauniisti raidoittuen harmaantuneet = kampaajani kieltäytyy värjäämästä), mutta olen oman yritysjohtajani löytänyt jo teinivuosina (silloinen koulupoika) ja olen pitänyt hyvää huolta myös hänestä, joten olemme edelleen yhdessä ja rakastan vain häntä. 
Onnea etsintään!