Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako diakoniasta apua sähkölaskuun?

Vierailija
18.03.2026 |

Nyt on niin että on melkein 300 euron sähkölasku ja en pysty mitenkää sitä maksamaan. 

Auttaako diakoni?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työntekijästä

Vierailija
2/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diakonit on pellejä, ylimielisiä ja kateellisia. Sieltä ei apua tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä pitäisi saada kysy ihmeessä sieltä!

Vierailija
4/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaat jostain ja maksat takaisin. Jos se on mahdotonta, sinun on mahdotonta asua noin. Sosiaalinen laina?

Vierailija
5/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaat jostain ja maksat takaisin. Jos se on mahdotonta, sinun on mahdotonta asua noin. Sosiaalinen laina?

Tosi harvinaista että minulla näin yleensä käy. 

Helmikuu sähköineen vain pääsi yllättämään. 

Ap

Vierailija
6/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä tuommoisia summia ole sulle antaa yhteen laskuun, joten ei. 
Diakoniatyön resurssit ovat tänä päivänä huomattavasti pienemmät, kuin aikaisemmin. 

Vierailija
7/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateellisia? Sure, boy, sure...

Vierailija
8/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku sovittelu voi olla mahdollinen myös kysy laskuttajalta.

Vierailija
9/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riipu työntekijästä. He katsovat tuentarpeen siitä, että todistat heille tulosi ja menosi. 

Diakonia toimii avustusten suhteen niin kuin muukin yhteiskunta. Tuetaan todellisessa tarpeessa. Ruokaa on diakoniasta helpompi saada syödäkseen, tarvii vain tulla paikalle. Miettikääpä. Jos missään jaettaisiin vain sillä perusteella rahaa tai maksettaisiin laskuja, että joku tulee ja sanoo olevansa köyhä, niin mikään määrä jaettavaa ei riittäisi edes kuun ensimmäiselle päivälle.

On tuttuja diakoneja ja kuulemma hyvinkin yleistä se, että sinne tullaan ja valitetaan köyhyyttä vaikka rahaa kyllä tulee ja tililläkin on. 

Oikeampi apu tosi monelle diakoniankin asiakkaalle olisi ja on ihan muuta kuin se lisärahan kaato samaan uppoavaan laivaan

Tästä ei saa oikein puhua mutta osa ihmisistä ei osaa käyttää rahaa, heillä ei ole minkäänlaisia kotitaloustaitoja, impulssikontrollia, tunteiden käsittelytaitoja ja/tai ennakointikykyä.

Eivätkä nämä samat ihmiset halua näitä edes opetella, koska he eivät käsitä rahan arvoa. He itse ja sukupolvet ennen heitä ovat jo tottuneet siihen että aina joku muu lopulta maksaa kaiken.

Sinun sähkölaskusi luultavasti maksetaan, kerran, tai maksetaan kerran joltain osin jos olet aidosti mahdottomassa tilanteessa ilman omaa syytäsi ja sähköt katkeavat muuten.

Vierailija
10/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä tuommoisia summia ole sulle antaa yhteen laskuun, joten ei. 
Diakoniatyön resurssit ovat tänä päivänä huomattavasti pienemmät, kuin aikaisemmin. 

Minulle diakonia maksoi 2000€ vuokrarästit.

Vierailija
11/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvottelet sähköfirman kanssa heti osamaksusta. Kaikilla sähkölämmittäjillä on sama tilanne. Talven laskuihin pitää tajuta varautua ja nyt sinä opit sen tästä. Itse täällä on hoidettava omat laskut. Ei kuulu mitenkään seurakunnan jäsenille sinun laskusi.

Vierailija
12/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa kysyä voisiko auttaa, toimeentulotukeenhan se liittyy. Soita. Joskus kaverini sai vuokranmaksuun apua.

Vierailija
13/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin aikoinaan diakonilla piipahtamassa. Kertoi heti että "tämän kirkon alla on ruumiita". Huh. Vanha kirkko ja pieni hautausmaa.

Vierailija
14/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oletko ihan toimeentulotukea koittanut hakea tai ensin laskurilla arvioinut, voisiko toimeentulotukea tulla? Toki saattaa olla, että noin suurta sähkölaskua ei korvata kokonaan, hankala pelkän numeron perusteella sanoa.

Vierailija
15/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lempäälässä tuttu sai. On oma Oy iso velaton omakotitalo, kesämökki arvostetulla alueella, metsää. Ex on työssä käyvä inssi. Silti sai srklta rahaa, diakonialta, oli kyseessä iso summa. 

Olisin eronnut kirkosta tuon takia, Ellen olisi tehnyt sitä jo aiemmin.

Hän ajaa usein  20 km taksilla bailaamaan kaupungille ja iltapalaksi syö ravintolassa pitsan.

Mutta sähköön ei sitten rahaa riittänyt. 

Vierailija
16/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja oletko ihan toimeentulotukea koittanut hakea tai ensin laskurilla arvioinut, voisiko toimeentulotukea tulla? Toki saattaa olla, että noin suurta sähkölaskua ei korvata kokonaan, hankala pelkän numeron perusteella sanoa.

Kyllä olen. 

45 euroa hyväksyvät siitä laskusta. 

Vierailija
17/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi harvinaista että minulla näin yleensä käy. 

Helmikuu sähköineen vain pääsi yllättämään. 

Ap

Soitat sähköyhtiöön ja pyydät maksuaikaa. 

Vierailija
18/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noin paljon 

Vierailija
19/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä sähköfirmalta laskun jakamista osiin. Aina kannattaa kysyä diakoniasta, voisivatko maksaa edes yhden osan. Haluavat varmaan kuitenkin tiliotteet kaikista tileistä.

Vierailija
20/25 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä menee ihmisillä niin eri tavalla? Mulle Kela maksoi mukisematta 80:n euron sähkölaskun ja 150:n tasauslaskun. Mun ystäväni samalla kadulla taas ei saanut kuudenkympin laskuaan hoidettua, koska raja on kuulemma 45€. Enpä ollut ennen kuullutkaan. Jäätyäkö olisi pitänyt?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän