Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä elät eläkeläinen?

Vierailija
18.03.2026 |

Kysymykseeni herää siitä että koen itseäni kohdellun väärin väärin. Olen ollut kotirouva 30 v ja mies vielä jätti. Eläkkeeninon 1045e kk. Hoidin siis 24/7 kotia. Sisareni vei lapsensa päiväkotiin ja oli uranainen. Saa nyt eläkettä 4785€ kk vaikka hoidatti lapset muualla. Molemmilla on kasvatettu 2 veronmaksaja mutta sisareni eläke on 4 kertaonen. Millä sinä elät.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

auttavatko lapsesi jos pyydät, heitä kuitenkin hoidit parhaat työvuotesi, ymmärtäväkö ?

Tuskinpa. Kotimaanapu-keräyksissä on suurperheiden äitejä, jotka kerjäävät rahaa, koska kotiäitinä olon vuoksi saavat pienintä eläkettä. Aikuiset lapset eivät auta, vaikka heitä olisi iso lauma. Vieraat ihmiset joutuvat lahjoittamaan rahaa ikääntyneille kotiäideille.

Vierailija
42/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta lasta sinulla on, ap?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruualla elän, jota ostan vuosikymmenien työeläkkeelläni. kummastelen kysymystäsi, yleensä työ elättää tekijänsä

Vierailija
44/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän saat hyvin eläkettä ottaen huomioon, ettet ole sen eteen tehnyt mitään elämäsi aikana. 

Oma eläkkeeni on 1100 e. Olin jo 14-v ensimmäisen kerran kesätöissä. Kouluttauduin ja kävin monissa töissä, mutta ne olivat pätkätöitä. Minussa todettiin ms-tauti ja sen vuoksi en ikinä päässyt vakituiseen työhön. Paljon siis tein töitä, mutta monet niistä eivät kartuttaneet eläkettä (liian lyhyt työsuhde, liian nuori jne.). 

Kysyit miten pärjään. Ihan hyvin. En matkustele, enkä hassaa mihinkään ylimääräiseen. Harrastan lukemista (kirjasto on ilmainen), käsitöitä (ostan lankoja, osan saan ilmaiseksi kirjaston ilmaiskorista), ulkoilen jne. Teen kaiken ruuan itse alusta alkaen, kun aikaa on. 

Vierailija
45/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoalla ja juomalla. 

Vierailija
46/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Sun miehen olisi pitänyt maksaa sulle vapaaehtoista eläkettä,  mutta ilmeisesti ei tullut sellainen mieleen. Tai ainakin tehdä sijoituksia siten,  että sulla olisi pääomatulojakin. 

En ole vielä eläkkeellä,  elokuussa vasta.  En silti ole nyt työelämässäkään vaan elän säästöilläni. Säästin ylimääräistä 2,5 vuotta ja niillä olen pärjännyt syyskuusta lähtien.  Eläkkeeni ei tule olemaan suuren suuri,  mutta keskimääräistä isompi kuitenkin. 

Just näin. Miksi kotirouvan aviomies ei maksanut vaimolleen minkäänlaista eläkemaksua? 

Vierailija
47/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lopetti keskustelun aiheesta näköjään. Varmaan harmitti kun mies jätti eikä voi jäädä leskeksi tulevaisuudessa. Mun kaveri vasta jäi leskeksi, mies elätti enimmäkseen koska oli hyvätuloinen, halusi olla kotrouva mutta joitain töitä on tehnyt ennen lasten tuloa tehnyt. 

Vierailija
48/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun miehen olisi pitänyt maksaa sulle vapaaehtoista eläkettä,  mutta ilmeisesti ei tullut sellainen mieleen. Tai ainakin tehdä sijoituksia siten,  että sulla olisi pääomatulojakin. 

En ole vielä eläkkeellä,  elokuussa vasta.  En silti ole nyt työelämässäkään vaan elän säästöilläni. Säästin ylimääräistä 2,5 vuotta ja niillä olen pärjännyt syyskuusta lähtien.  Eläkkeeni ei tule olemaan suuren suuri,  mutta keskimääräistä isompi kuitenkin. 

Miksi ihmeessä miehen pitäisi maksaa? Eikö niiden lapsien, joita on jääty hoitamaan vuosikymmeniksi? 

Itse olen aina ajatellut, että vanhemmat ovat elättäneet minut, joten minun tehtäväni on elättää heidät kun aika koittaa jos tarvitsevat apua.

Vierailija
49/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke 1000 € kk. Sukulaiset auttavat kun ei paljon jää käteen. 

Vierailija
50/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä miehen pitäisi maksaa? Eikö niiden lapsien, joita on jääty hoitamaan vuosikymmeniksi? 

Itse olen aina ajatellut, että vanhemmat ovat elättäneet minut, joten minun tehtäväni on elättää heidät kun aika koittaa jos tarvitsevat apua.

Mun mielestäni jokaisen pitää itsensä elättää, lapsillekin lapsilisät. Vanhuksilla omat eläkkeet elämiseen. Ei tarvitse lasten elättää.

Vierailija
51/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ollut kotirouvana. Mieheni ei maksanut siitä palkkaa, mutta maksoi minulle eläkettä. Näin hän halusi varmistaa että jos elän paljon pitempään kuin hän, en jää ihan tyhjän päälle. Lapset ovat myös kertoneet että jos tulee tiukka paikka, he auttavat kyllä. On se ihanaa kun on kiva puoliso ja hyvät lapset. He ymmärsivät minkä uhrauksen tein kun jäin kotiin pyörittämään arkea.

Vierailija
52/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1550e netto. Velkaa kertynyt mitä nyt makselen. Eivät pankeissa olleet halukkaita myöntämään pikkulainaa eläkeläiselle miin piti ottaa kallista kulutusluottoa.

Vierailija
53/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoiditko sinä niitä lapsia vielä kun ne olivat jo 3-kymppisiä?  Hah haaa

Vierailija
54/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin valtiolla asiantuntijana dosentti.  Palkka 6200 ja eläke 4800€kk. Elän osinkotuloilla. Sijoitan eläkkeen.

Tuolla palkallasi , jonka kerroit et saa vajaata viittä tonnia. Olet Tollo, jos luulet , että menee läpi. No ne , jotka eivät tiedä tai ymmärrä heille voit syöttää vaikka mitä pkaa. 
Itselläni oli parempi palkka , kuin sinulla ja eläke on pienempi . Työura rapsu 40 vuotta. 

Vierailija
55/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöön näyttää kertyneen tämän vuoden vuoden aikana 900 euroa ja ihan hyvin olen syönytkin ja vuokrankin olen saanut maksettua ja muut kulut joten ihan hyvin minä eläkkeelläni 2050 euroa brutto pärjäilen vaikka nettotulot eivät ole kuin muutaman satasen enemmän kuin takuueläke ja asumistuki yhteensä niillä eläkeläisillä, jotka niiden varassa elävät.

Vierailija
56/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP jatkaa. Onko sinusta minun työni perheeni hyväksi vähempi arvoinen kuin uraohjussisareni. Hän matkusti työnsä puolesta ympäri maailmaa ja sai hyvää palkkaa.

Ei silloin  kun lapset oli pieniå mutta ihmettelen miksi vertailet teidän valintoja ja olit 30v kotirouvana ? Itse olin 3v kodinhoitorahalla, muuten töissä ja työttömänä työnhakijana.

Vierailija
57/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin valtiolla asiantuntijana dosentti.  Palkka 6200 ja eläke 4800€kk. Elän osinkotuloilla. Sijoitan eläkkeen.

Tämä taitaa olla valetta. Ei tuolla palkalla noin paljo kerry eläkettä. Paitsi ehkä jos painaa töitä 68 vuotiaaksi.Tilastotieteen dosentti?

Vierailija
58/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta lasta sinulla on, ap?

Kuusitoista.

Neljälle eri herrashenkilölle. Nuorempana ainoa harrastukseni oli nussiminen.

Vierailija
59/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko lääkäri kun sinulla on varaa elättää vanhempasi. Suurimmalla osalla meistä on 3000+ palkat ja niillä ei oikein verojen jälkeen elätetä sukua. 

Vierailija
60/62 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkettä tulee nettona noin 4.000 e/kk, sillä elän. Isompiin hankintoihin lohkaistaan rahat sitten säästöistä.

M68

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme