Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä elät eläkeläinen?

Vierailija
18.03.2026 |

Kysymykseeni herää siitä että koen itseäni kohdellun väärin väärin. Olen ollut kotirouva 30 v ja mies vielä jätti. Eläkkeeninon 1045e kk. Hoidin siis 24/7 kotia. Sisareni vei lapsensa päiväkotiin ja oli uranainen. Saa nyt eläkettä 4785€ kk vaikka hoidatti lapset muualla. Molemmilla on kasvatettu 2 veronmaksaja mutta sisareni eläke on 4 kertaonen. Millä sinä elät.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP jatkaa. Onko sinusta minun työni perheeni hyväksi vähempi arvoinen kuin uraohjussisareni. Hän matkusti työnsä puolesta ympäri maailmaa ja sai hyvää palkkaa.

Oliko ne sun lapsesi pieniä 30 vuotta?

Vaikka olisit ollut kotona heitä hoitamassa 10 vuotta, olisit ehtinyt olla työelämässä yli 30 vuotta ja ansaita sitä parempaa eläkettä.

Vierailija
62/65 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin valtiolla asiantuntijana dosentti.  Palkka 6200 ja eläke 4800€kk. Elän osinkotuloilla. Sijoitan eläkkeen.

Tuolla palkallasi , jonka kerroit et saa vajaata viittä tonnia. Olet Tollo, jos luulet , että menee läpi. No ne , jotka eivät tiedä tai ymmärrä heille voit syöttää vaikka mitä pkaa. 
Itselläni oli parempi palkka , kuin sinulla ja eläke on pienempi . Työura rapsu 40 vuotta. 

Olen eri. Kuitenkin ihmettelen kun sanot tolloksi. Mitäpä jos tällä henkilöllä on ollut tuosta palkasta lisäksi joku yksityinen eläke ja sieltä tulee nyt joka kk lisäeläkettä? Minulla oli 30 vuotta lisäksi yksityinen eläke, johon maksoi aivan pikkusumman joka kk. Nyt eläkkeellä sieltä tulee joka kk 1.200 e/kk lisäeläkettä. Työeläkkeeni on 3.200 e/kk tämän lisäksi. 40 vuoden työrupeama on takana. Olen eläkkeellä jo 15 vuotta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotirouvaksi tai vihtoriksi jättäytyessä on syytä ottaa eläkevakuutus, jota työssäkäyvä puoliso maksaa. Juuri eron varalta. Silloin kun jää leskeneläkekin saamatta.

Vierailija
64/65 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin valtiolla asiantuntijana dosentti.  Palkka 6200 ja eläke 4800€kk. Elän osinkotuloilla. Sijoitan eläkkeen.

Tuolla palkallasi , jonka kerroit et saa vajaata viittä tonnia. Olet Tollo, jos luulet , että menee läpi. No ne , jotka eivät tiedä tai ymmärrä heille voit syöttää vaikka mitä pkaa. 
Itselläni oli parempi palkka , kuin sinulla ja eläke on pienempi . Työura rapsu 40 vuotta. 

Olen eri. Kuitenkin ihmettelen kun sanot tolloksi. Mitäpä jos tällä henkilöllä on ollut tuosta palkasta lisäksi joku yksityinen eläke ja sieltä tulee nyt joka kk lisäeläkettä? Minulla oli 30 vuotta lisäksi yksityinen eläke, johon maksoi aivan pikkusumman joka kk. Nyt eläkkeellä sieltä tulee joka kk 1.200 e/kk lisäeläkettä. Työeläkkeeni on 3.200 e/kk tämän lisäksi. 40 vuoden työrupeama on takana. Olen eläkkeellä jo 15 vuotta. 

No, tällaisessa tilanteessa pitäisi kertoa palkan lisäksi eläkettä kerryttänyt vakuutus. Nyt tuo tollo anntaa ymmärtää, että eläke on kertynyt palkasta. Ja senkin voisi kertoa, että jatkoiko töissä yli normi eläkeiän. Ja että paljoko syrjäseutulisät kerrytti eläkettä

Vierailija
65/65 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP jatkaa. Onko sinusta minun työni perheeni hyväksi vähempi arvoinen kuin uraohjussisareni. Hän matkusti työnsä puolesta ympäri maailmaa ja sai hyvää palkkaa.

Sinun olisi pitänyt turvata oma tulevaisuutesi ajoissa jotenkin miehesi kanssa sopimalla.

Työpanostasi kotiäitinä ei kai kukaan väheksy.

Jep, systeemin säännöt pitää olla selvillä ja elää niiden ehdoilla. Kun eläkettä ei kerry kotirouvana niin eläkepäivien talous pitää turvata jotenkin muuten, eikä luottaa lupauksiin rakastaa myötä ja vastamäessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi