Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylivirittynyt hermosto

Vierailija
17.03.2026 |

Vihdoinkin osaan nimetä olotilani. Henkisesti jatkuva ahdistus, fyysinen lamaantuminen ja huono olo.

Ongelma on, miten tästä tilasta pääsee pois. 
En usko mihinkään onnellisuuteen, haluaisin vain kevyemmän olon ja kokea iloa. Elämästä on kadonnut voima ja värit ja äänet. Tätä on vaikea kestää.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vedä röökii

Vierailija
62/70 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntosali ei todellakaan ole tuossa tilanteessa hyvä juttu. Niissä vetäjät, jos ohjattua, ovat sellaisia piiskureita, että ei vaan nappaa. 

Salivetäjät kärsii itsekin tietämättään kroonisesta stressistä ja ottavat joka treenillä velkaa terveydestään. Ovat käytännössä keskusyksikön käräyttäneitä. Adrenaliini, histamiini, kortisolit paukkuu kehossa ja elimistö on pitkään oireillu lisämunuaisten itkiessä hoosiannaa taustalla. Tulee vain kovemmat endorfiiniryöpyt kun keho on piiskattu ja olo on voitokas. Totuus on että HRV-tasot ovat puolessa normaaleista tai pahimmillaan jo samassa tilassa kuin flunssassa on 5-20ms. Sydän hakkaa kuin kellokone tak tak tak. Olo on niin hyvä ettei huomaa ja pitää saada perkele piiskattua muutkin mukaan kovaan tahtiin, koska liikunta on lääkettä. Liikunta ei voi olla solun tasolla hajoamista ja tuhoa. 

Muutenhan meidät olisi petetty. Salilla näkee näitä. Moni voisi erehtyä että ovat kovakuntoisiakin, mutta pari viikkoa taukoa, niin romahdus tulee, kun kroppa saa levon ja ei enää tarvitse taistella ja paeta.

Eivätköhän nämä seuraa HRV tasoja. Ei sentään tehdä liikunnasta mörköä. 

Liikunta voi olla monille samaa mitä aineet on narkomaaneille. Kaikki tietää miten vaikeaa lepo ja pakollinen lepoviikko on himourheilijoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabis voisi auttaa monia tässäkin tilanteessa. Oletteko muuten tutkituttaneet ms-taudin mahdollisuuden?

Vierailija
64/70 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu. Vaikuttaa uneenkin jo, heräilen ennen aikojani. Olen päättänyt kokeilla vielä että auttaisiko liikunta vaikka nyt jo lenkkeilenkin, ajatuksena aloittaa käymään kuntosalilla.

Vierailija
65/70 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Beetasalpaajalla rauhoittui, en enää pysty nostamaan ajatuksen voimalla leposykettä oli 120 kuten ennen oli. Jo ekan tabun jälkeen laskeutui ihmeellinen rauha kroppaan. Tuntui että leikattiin vauhti pois kerrasta. Ensin olo oli todella kummallinen ja outo. Olen nyt vetänyt noita vuoden joka päivä ja voin myöhästyttää lääkettä jo puoli päivää. Keho on tottunut rauhallisempiin kierroksiin.

Oireina oli jatkuva heräily tykykseen ja rytmihäiriöihin, ripulikohtaukset ja paniikki keskellä yötä, jumalaton leposyke, tärinä, paniikki, hikoilu niin että kämmenetkin vuotivat vettä...

Elämä vaati samalla täysremontin, useita ihmissuhteita päättyi, heidän aiheuttamansa kuorma piti poistaa. Samoin omia teinejä piti kasvattaa eli minulle äidille ei enää haistatella tai riehuta, tai voi muuttaa pois.

Tuo poistaa pinnallisesti sen veren pumppauksen tarpeen. Jäljelle jää se että sydämesi ei lyö niin nopeasti ja et saa samalla tavoin tarvisemaasi happea palautumiseen ja hermoston korjaukseen. Syke laskee, mutta elimistö on tosiasiassa täydessä stressissä. Sille on syynsä miksi kipeänäkin pulssi kohoaa ja keho tekee korjaustyötä taustalla. Sydämen sykkeen lamaaminen keinotekoisesti ei poista alkuperäistä tilaa.

Onko tämä todella näin vai jotain omaa huttuasi? 

Niin ajattelitko että keho tekee jotain turhaa ja sinun pitää lamata se sydämen kiivas lyönti hiljaiseksi lääkkeellä? Tiedät paremmin mitä varten sydän hakkaa? Ihan maalaisjärjelläkin voidaan luoda yhtälö siihen että sillä on tarkoituksensa jos kovassa influenssassa sydän lyö kovaa, niin eikai kukaan ala sitä säätelemään beetasalpaajilla herranjestas? Siis häh? Nää lääkkeethän on myrkkyä esimerkiksi juoksijoille. Sydämen tehtävä on? Muistatteko mikä sen tehtävä on ja betasalpaajat on verenpaineläkkeitä

Mulla se alkaa ainakin tuntumaan siltä, kun happi loppuisi. Ylikunto iskee hyvin herkästi päälle.

Vierailija
66/70 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni hermoston säätely rikki nelikymppisenä. Olen ollut koko elämäni ahdistunut jne., eikä siihen ole auttanut kuin lääkitys. Yksi lääke auttoi, sitten sekin piti lopettaa kun sivuvaikutukset olivat liian haitalliset (mm. sydämen rytmihäiriöt). Vähän tän jälkeen ahdistus alkoi aiheuttaa ongelmia fyysisesti, mm. hengityksen säätely liikkuessa meni sekaisin. Ja viime syksynä hermosto meni rikki hetkellisesti stressijakson jälkeen. 

Nyt en pysty syömään juuri mitään ilman kutinoita ja pseudoallergioita, histamiini kertyy ja aiheuttaa punoitusta iholle, sitä kutinaa sekä vatsan sekaisin menoa. En siedä enää lääkkeitä, tulen allergiseksi antibiootille toisensa perään ja jopa Panadolista lehahtaa posket. Iho sietää kahta perusvoidetta. Jne. 

Niin ja mitään apua en ole Suomesta tähän saanut, jossei lasketa allergiatestejä ja hoitosuunnitelmaa, joka oli täysin epärealistinen (4x allergialääkettä päivässä kuukausitolkulla, kuka pystyy työskentelemään siinä tokkurassa??). Vertaistukikeskustelut mm. Redditissä ovat olleet eniten hyödyksi. 

Vierailija
67/70 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua luettuani voin vain todeta, että otsikointi on todella epäonnistunut. "Ylivirittynyt hermosto" tarkoittaa empiirisestä näkökulmasta sitä kirjaimellisesti. Herkistynyt kuulo äänialueille, herkistynyt näkö valon vaihtelulle ja muutoksille. herkistynyt tuntoaisti. Ja edelliset herättää jopa syvästä unesta pienin vaihteluin ja heti. Syke ja adrenaliini maksimille. Vaikka käytän beetasalpaajaa sykkeen takia ihan joka päivä. Ja se on "nollasta sataan" välittömästi öin ja päivin, vaikka joku muu ei havainnoisi mitään. Ja hengitystaajuus mitään auta. Olen ollut sairaalassa tarkkailtavana päivystyksessä, jossa sairaanhoitaja kirjoitti mittausparametreihin liittyen, että hengitystaajuus 8krt/min ja ! Ja ei, se ei vienyt silloista sisäelinkipua pois tai kauemmas.

Vierailija
68/70 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä kunnolla auttaa, samaa taipumusta itselläkin. Sen olen havainnut, että hermoston ollessa ylivirittynyt siinä on sellaisia pieniä "ikkunoita", joihin tarttumalla olo vähän helpottaa ainakin hetkellisesti. Huomaan sen jälkeen joskus voimakasta väsymystä.

Vierailija
69/70 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene kirkkoon tai soita rukouspuhelimeen. Lue raamattua ja rukoile.

Mikään ei auta herkemmällä ihmisellä valmiiksi kuormittuneeseen mieleen niinkuin hel vetin pelko ja tarinat ristiinnaulitsemisesta. Siihen päälle vielä syyllistäminen Jessen kuolemasta ja kaikenlainen pelottelu ja uhkailu 👍

Olen eri.

Kuormittunut mieli. Alussa kerroit että on hermoston yliviritteneisyys ja jatkuva ahdistus ja fyysinen lamaantuminen.  En ymmärtänyt mitä tarkoitit hermoston ylivirittyneisyydellä. Negatiiviset ajatukset alkavat ongelmien ajattelusta ja siirtyvät tunteisiin ja alkaa ahdistus ja sitten tulee fyysinen lamaantuminen. Näiden kehä.

Voit katkaista negatiivisen ajatuksen heti kun se taas alkaa (voit kuvitella että leikkaat negatiivisen ajatuksen saksilla poikki) ja siirtää ajatukset ja keskittymisen johonkin fyysiseen tekemiseen esim lakanoiden tuuletus ja sängyn petaus tai lakanoiden vaihto. Siivous. Ulkona kävely tai ulkona luonnossa kävely. Kaupassa ruokaostoksilla käynti. On kiva tulla kotiin jos siivosi ennen lähtöä, siksi sängyn petaus ja siivous. Klassisen musiikin kuuntelu, aikuisten värityskirjojen väritys, maalaaminen, aikuisten palapelin kokoaminen, mitä keksit.

Helvetin pelko ja tarinat ristiinnaulitsemisesta ja  Jeesuksen kuolemasta syyllistäminen ja pelottelu ja uhkailu. Se on tullut jostain ehkä rippikoulusta jos siitä on puhuttu ja ehkä saarnoista, muistan itsekin syyllistyneeni varsinkin rippikoulussa. Juuri kuten sanot se ei auta valmiiksi ylikuormittuneeseen mieleen vaan pahentaa sitä. Ja jos jo valmiiksi tuntee syyllisyyttä tai olevansa jotenkin huono, vaikka se olisi vain oma ajatus, se ei auta.

Siitä voi tulla vastenmielisyys uskontoa kohtaan. 
Voi kuitenkin rukoilla tai pyytää Jumalalta apua omiin ongelmiin. Vaikka jos olet olemassa, auta minua. 

Vain särkyneet leilit voivat tulla jälleen ehjiksi.

Oon tässä 30 vuotta yrittänyt.

Kuinka pitkään pitää vielä?

Riippuu yrittämisestä ja kärsivällisyydestä.
Hermostoa ja kehoa voi vahvistaa. Elää käytännöllistä tavallista elämää. Normaalia ravitsevaa ruokaa. Ei tietokonepelejä. Ei energiajuomia. Ei öisin valvomista. Kouluissa on alettu onneksi kieltää puhelimen selaus tunneilla. B vitamiinia sanotaan hermovitamiiniksi. Sellaisia tabletteja, joissa on kaikki B vitamiini laadut. Apteekista tai luontaistuotekaupasta voi käydä katsomassa B vitamiini tabletteja, jossa on kaikki B vitamiini laadut, farmaseutin opastuksella, mitä siellä on, mutta ruokakaupoistakin löytyy. B vitamiini on vesiliukoista, se ei kerry elimistöön. Poretabletit eivät kuitenkaan ole hyviä, koska niissä on paljon lisäaineita (poreiluun).

Onko sinulla pakkoajatuksia? Mistä ne ovat tulleet / johtuvat? Voitko estää ne ignooraamalla ja suuntaamalla huomion muualle? 

Vierailija
70/70 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mikä kunnolla auttaa, samaa taipumusta itselläkin. Sen olen havainnut, että hermoston ollessa ylivirittynyt siinä on sellaisia pieniä "ikkunoita", joihin tarttumalla olo vähän helpottaa ainakin hetkellisesti. Huomaan sen jälkeen joskus voimakasta väsymystä.

Mitä niissä ikkunoissa on / näkyy?