Ylivirittynyt hermosto
Vihdoinkin osaan nimetä olotilani. Henkisesti jatkuva ahdistus, fyysinen lamaantuminen ja huono olo.
Ongelma on, miten tästä tilasta pääsee pois.
En usko mihinkään onnellisuuteen, haluaisin vain kevyemmän olon ja kokea iloa. Elämästä on kadonnut voima ja värit ja äänet. Tätä on vaikea kestää.
Kommentit (108)
Olen tuollainen. Saat lopulta sairaskohtauksen, koska kroppa ei kestä tuota. Miljoona kertaa opettele rentoutumaan (vaikka tiedän, ettei se onnistu). Opettele, opettele, opettele. Se on mukavampaa, kuin sairaalakeikat.
Vierailija kirjoitti:
Minä päädyin tuohon tilanteeseen päävikaisten perheenjäsenten ja sukulaisten vuoksi. Aina joku muiden aiheuttama sotku, jonka minä taitavana ja kestävänä selvitin. Jatkuva valmiustila päällä. Ja sitten kun tekee lopun muiden, mm aikuisten lasten, asioiden selvittelystä ei enää palaudukaan. Pienetkin vastoinkäymiset tuntuvat valtaville.
Eiköhän meistä vähintään 80 % ole tässä tilanteessa juuri tuosta syystä. Oikeasti tosi kökköä.
Lepään juuri sohvalla, parasympaattinen hermosto ja palautuminen käynnissä. Rauhoittavaa viikonloppua kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Ahdistus jatkuvaa eikä hellitä. Rauhoittavaa käytössä, ollut jo vuosia. Välillä ahdistuskohtauksia, joiden aikana itsetuhoidia ajatuksia ja olen alkanut pelkäämään niitä.
kävelylle kun ahdistus iskee ( tai jos iskee myöhään illalla niin youtubesta vaikka joku walk with me video pyörimään ja marssit mukana) ja sanot sille päässä jankuttavalle äänelle että joojoo pirjo( tai keksi joku muu hauska nimi), taas sä höpötät siellä. Kannattaa kuunnella/lukea Arto Pietikäisen Joustava mieli kirja, siellä on useita hyviä harjoituksia ajatuskelojen katkaisuun. Tämä ehdottamani ei ole sieltä, mutta tullut muualla vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistus jatkuvaa eikä hellitä. Rauhoittavaa käytössä, ollut jo vuosia. Välillä ahdistuskohtauksia, joiden aikana itsetuhoidia ajatuksia ja olen alkanut pelkäämään niitä.
kävelylle kun ahdistus iskee ( tai jos iskee myöhään illalla niin youtubesta vaikka joku walk with me video pyörimään ja marssit mukana) ja sanot sille päässä jankuttavalle äänelle että joojoo pirjo( tai keksi joku muu hauska nimi), taas sä höpötät siellä. Kannattaa kuunnella/lukea Arto Pietikäisen Joustava mieli kirja, siellä on useita hyviä harjoituksia ajatuskelojen katkaisuun. Tämä ehdottamani ei ole sieltä, mutta tullut muualla vastaan.
Minä taas hoidan sen pois kehosta jollain fyysisellä tyyliin punnerrukset, burbeer tms. Jotain Voimakasta, jotta keho ja mieli saa signaalin vahvuudesta.
Mutta joillain tuo voi olla pahemmin päällä? Siis niin, että tarvitsisivat kanssasäätelyä toiselta ihmiseltä? = lohdutus, tuki, kuuntelu jne ja kun sitä ei saa, turvautuvat rauhoittavaan 🤔
Ai niin. Tämä ohje on toiminut oikeasti. Jos ahdistuksen aihe on todellinen, totea sen olemassa olo. Esim. Olen turvaton ja yksin maailmassa. Jos olet, tunnusta, että on paska tilanne, ei ihme, että ahdistaa. Sitten ajatus tähän hetkeen. Olenko turvassa juuri nyt, tällä sekunnilla =olen, olen kotona, en kuole tänään tai luultavasti edes huomenna. Sitten hengitykset. Laske neljään sisäänhengitys pallean alapuolelle niin, että vatsa kohoaa. Uloshengitys laske kuuteen. Jatka tarvittava aika ja toista nämä tarvittaessa. Nenän kautta hengitykset. Sekä sisään että ulos.
Raudanpuute (vaikka ei olisikaan varsinaista anemiaa) voi aiheuttaa ylivirittyneisyyttä, sympatikotoniaa, sykkeen ja verenpaineen nousua ja yleistä huonovointisuutta, varsinkin, jos se on jatkunut pidempään.
Mittauta ferritiini. Päälle 100 on hyvä. Oireiden poistumisessa menee vielä senkin jälkeen aikaa, kun keho alkaa korjata itseään.
Suosittelen kirjaa Esa Soppi: Rauta on kova aine. Kannattaa myös googlata tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute (vaikka ei olisikaan varsinaista anemiaa) voi aiheuttaa ylivirittyneisyyttä, sympatikotoniaa, sykkeen ja verenpaineen nousua ja yleistä huonovointisuutta, varsinkin, jos se on jatkunut pidempään.
Mittauta ferritiini. Päälle 100 on hyvä. Oireiden poistumisessa menee vielä senkin jälkeen aikaa, kun keho alkaa korjata itseään.
Suosittelen kirjaa Esa Soppi: Rauta on kova aine. Kannattaa myös googlata tyyppi.
Minä en ole edes mittauttanut, kun jo ajatuskin taas yhdestä selvitettävästä ja hoidettavasta asiasta stressaa. Mutta koska omat oireet vastasi täysin raudanpuutosoireita, niin ostin floradix-litkua ja vedin muutaman kuurin. Nyt taas tuntuu, että voisi pitkästä aikaa ottaa kuurin. Muistaakseni siinä on myös b-vitamiinit. B-vitamiinia olen ottanut kuureina myös purkista. D-vitamiinikin on tärkeä. Sitä menee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole edes mittauttanut, kun jo ajatuskin taas yhdestä selvitettävästä ja hoidettavasta asiasta stressaa. Mutta koska omat oireet vastasi täysin raudanpuutosoireita, niin ostin floradix-litkua ja vedin muutaman kuurin. Nyt taas tuntuu, että voisi pitkästä aikaa ottaa kuurin. Muistaakseni siinä on myös b-vitamiinit. B-vitamiinia olen ottanut kuureina myös purkista. D-vitamiinikin on tärkeä. Sitä menee koko ajan.
Itseni on käytettävä rautaa koko ajan. Se laskee heti, jos lopetan. Eli 10 v ajan testattu juttu. Ja alle 70 on itselleni liian vähän. Kun mennään yli sadan, alkaa olla parempi.
Nyt on mahdollisuus alkaa palautua, kun lopetit energiasi käyttämisen muihin?
Itselläni meni vuosia ymmärtää yksi asia ja valitettavasti sen tietää liian harva : on kahdenlaista rauhoittumista.
Alassäätely tekniikoilla, mindfulnessilla, joogalla, kehon rentoutusharjoituksilla ei ole sama kuin parasympaattisen hermoston käynnistyminen. Parasympaattinen tila on se, joka palauttaa, alassäätely pysäyttää ylivireydestä.
Parasympaattisen käynnistymiseen liittyy usein suolen murahtaminen ruoansulatuksen käynnistyessä ja/tai haukottelua.