Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylivirittynyt hermosto

Vierailija
17.03.2026 |

Vihdoinkin osaan nimetä olotilani. Henkisesti jatkuva ahdistus, fyysinen lamaantuminen ja huono olo.

Ongelma on, miten tästä tilasta pääsee pois. 
En usko mihinkään onnellisuuteen, haluaisin vain kevyemmän olon ja kokea iloa. Elämästä on kadonnut voima ja värit ja äänet. Tätä on vaikea kestää.

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on mahdollisuus alkaa palautua, kun lopetit energiasi käyttämisen muihin? 

 

Itselläni meni vuosia ymmärtää yksi asia ja valitettavasti sen tietää liian harva : on kahdenlaista rauhoittumista. 

 

Alassäätely tekniikoilla, mindfulnessilla, joogalla, kehon rentoutusharjoituksilla ei ole sama kuin parasympaattisen hermoston käynnistyminen. Parasympaattinen tila on se, joka palauttaa, alassäätely pysäyttää ylivireydestä.

 

Parasympaattisen käynnistymiseen liittyy usein suolen murahtaminen ruoansulatuksen käynnistyessä ja/tai haukottelua. 

Vierailija
102/127 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuollainen. Saat lopulta sairaskohtauksen, koska kroppa ei kestä tuota. Miljoona kertaa opettele rentoutumaan (vaikka tiedän, ettei se onnistu). Opettele, opettele, opettele. Se on mukavampaa, kuin sairaalakeikat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä päädyin tuohon tilanteeseen päävikaisten perheenjäsenten ja sukulaisten vuoksi. Aina joku muiden aiheuttama sotku, jonka minä taitavana ja kestävänä selvitin. Jatkuva valmiustila päällä. Ja sitten kun tekee lopun muiden, mm aikuisten lasten, asioiden selvittelystä ei enää palaudukaan. Pienetkin vastoinkäymiset tuntuvat valtaville.

Eiköhän meistä vähintään 80 % ole tässä tilanteessa juuri tuosta syystä. Oikeasti tosi kökköä. 

 

Lepään juuri sohvalla, parasympaattinen hermosto ja palautuminen käynnissä. Rauhoittavaa viikonloppua kaikille! 

Vierailija
104/127 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistus jatkuvaa eikä hellitä. Rauhoittavaa käytössä, ollut jo vuosia. Välillä ahdistuskohtauksia, joiden aikana itsetuhoidia ajatuksia ja olen alkanut pelkäämään niitä.

kävelylle kun ahdistus iskee ( tai jos iskee myöhään illalla niin youtubesta vaikka joku walk with me video pyörimään ja marssit mukana) ja sanot sille päässä jankuttavalle äänelle että joojoo pirjo( tai keksi joku muu hauska nimi), taas sä höpötät siellä. Kannattaa kuunnella/lukea Arto Pietikäisen Joustava mieli kirja, siellä on useita hyviä harjoituksia ajatuskelojen katkaisuun. Tämä ehdottamani ei ole sieltä, mutta tullut muualla vastaan.

Vierailija
105/127 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistus jatkuvaa eikä hellitä. Rauhoittavaa käytössä, ollut jo vuosia. Välillä ahdistuskohtauksia, joiden aikana itsetuhoidia ajatuksia ja olen alkanut pelkäämään niitä.

kävelylle kun ahdistus iskee ( tai jos iskee myöhään illalla niin youtubesta vaikka joku walk with me video pyörimään ja marssit mukana) ja sanot sille päässä jankuttavalle äänelle että joojoo pirjo( tai keksi joku muu hauska nimi), taas sä höpötät siellä. Kannattaa kuunnella/lukea Arto Pietikäisen Joustava mieli kirja, siellä on useita hyviä harjoituksia ajatuskelojen katkaisuun. Tämä ehdottamani ei ole sieltä, mutta tullut muualla vastaan.

Minä taas hoidan sen pois kehosta jollain fyysisellä tyyliin punnerrukset, burbeer tms. Jotain Voimakasta, jotta keho ja mieli saa signaalin vahvuudesta. 

 

Mutta joillain tuo voi olla pahemmin päällä? Siis niin, että tarvitsisivat kanssasäätelyä toiselta ihmiseltä? = lohdutus, tuki, kuuntelu jne ja kun sitä ei saa, turvautuvat rauhoittavaan 🤔

 

Ai niin. Tämä ohje on toiminut oikeasti. Jos ahdistuksen aihe on todellinen, totea sen olemassa olo. Esim. Olen turvaton ja yksin maailmassa. Jos olet, tunnusta, että on paska tilanne, ei ihme, että ahdistaa. Sitten ajatus tähän hetkeen. Olenko turvassa juuri nyt, tällä sekunnilla =olen, olen kotona, en kuole tänään tai luultavasti edes huomenna. Sitten hengitykset. Laske neljään sisäänhengitys pallean alapuolelle niin, että vatsa kohoaa. Uloshengitys laske kuuteen. Jatka tarvittava aika ja toista nämä tarvittaessa. Nenän kautta hengitykset. Sekä sisään että ulos. 

Vierailija
106/127 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuute (vaikka ei olisikaan varsinaista anemiaa) voi aiheuttaa ylivirittyneisyyttä, sympatikotoniaa, sykkeen ja verenpaineen nousua ja yleistä huonovointisuutta, varsinkin, jos se on jatkunut pidempään.

 

Mittauta ferritiini. Päälle 100 on hyvä. Oireiden poistumisessa menee vielä senkin jälkeen aikaa, kun keho alkaa korjata itseään.

 

Suosittelen kirjaa Esa Soppi: Rauta on kova aine. Kannattaa myös googlata tyyppi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/127 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuute (vaikka ei olisikaan varsinaista anemiaa) voi aiheuttaa ylivirittyneisyyttä, sympatikotoniaa, sykkeen ja verenpaineen nousua ja yleistä huonovointisuutta, varsinkin, jos se on jatkunut pidempään.

 

Mittauta ferritiini. Päälle 100 on hyvä. Oireiden poistumisessa menee vielä senkin jälkeen aikaa, kun keho alkaa korjata itseään.

 

Suosittelen kirjaa Esa Soppi: Rauta on kova aine. Kannattaa myös googlata tyyppi.

Minä en ole edes mittauttanut, kun jo ajatuskin taas yhdestä selvitettävästä ja hoidettavasta asiasta stressaa. Mutta koska omat oireet vastasi täysin raudanpuutosoireita, niin ostin floradix-litkua ja vedin muutaman kuurin. Nyt taas tuntuu, että voisi pitkästä aikaa ottaa kuurin. Muistaakseni siinä on myös b-vitamiinit. B-vitamiinia olen ottanut kuureina myös purkista. D-vitamiinikin on tärkeä. Sitä menee koko ajan. 

Vierailija
108/127 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuute (vaikka ei olisikaan varsinaista anemiaa) voi aiheuttaa ylivirittyneisyyttä, sympatikotoniaa, sykkeen ja verenpaineen nousua ja yleistä huonovointisuutta, varsinkin, jos se on jatkunut pidempään.

 

Mittauta ferritiini. Päälle 100 on hyvä. Oireiden poistumisessa menee vielä senkin jälkeen aikaa, kun keho alkaa korjata itseään.

 

Suosittelen kirjaa Esa Soppi: Rauta on kova aine. Kannattaa myös googlata tyyppi.

Minä en ole edes mittauttanut, kun jo ajatuskin taas yhdestä selvitettävästä ja hoidettavasta asiasta stressaa. Mutta koska omat oireet vastasi täysin raudanpuutosoireita, niin ostin floradix-litkua ja vedin muutaman kuurin. Nyt taas tuntuu, että voisi pitkästä aikaa ottaa kuurin. Muistaakseni siinä on myös b-vitamiinit. B-vitamiinia olen ottanut kuureina myös purkista. D-vitamiinikin on tärkeä. Sitä menee koko ajan. 

Itseni on käytettävä rautaa koko ajan. Se laskee heti, jos lopetan. Eli 10 v ajan testattu juttu. Ja alle 70 on itselleni liian vähän. Kun mennään yli sadan, alkaa olla parempi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/127 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Huumorintaju auttaa läpi elämän

2. Nussittuna nukut paremmin

Toi numero kakkonen. Ootsä ihan k-pää? Jos ihminen on hermostunut, levoton, pelokas ja itkuinen jne. niin sä ehdotat että nssittuna nukkuisit paremmin! Ihmiset on ihan sairaita. Ja joo, olen tavannut tällaisia miehiä elämässäni.

Vierailija
110/127 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mikä kunnolla auttaa, samaa taipumusta itselläkin. Sen olen havainnut, että hermoston ollessa ylivirittynyt siinä on sellaisia pieniä "ikkunoita", joihin tarttumalla olo vähän helpottaa ainakin hetkellisesti. Huomaan sen jälkeen joskus voimakasta väsymystä.

Tämän huomannut myös. Ajan pyörällä hirvittävässä ahdistuksessa koska en pysty olla kotona. Ajan tuntitolkulla. Yhtäkkiä voi tulla pieni "ikkuna" joka vapauttaa muutamaksi hetkeksi pakokauhusta. Alan samalla hetkellä spontaanisti haukotella ja on pakko istua tienpientareelle koska väsymys on lamaannuttava. Itken ja haukottelen. En tiedä mitä tehdä, on pakko vaan jaksaa sekunti kerrallaan joten nousen pyörän selkään ja lähden ajamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/127 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuute (vaikka ei olisikaan varsinaista anemiaa) voi aiheuttaa ylivirittyneisyyttä, sympatikotoniaa, sykkeen ja verenpaineen nousua ja yleistä huonovointisuutta, varsinkin, jos se on jatkunut pidempään.

 

Mittauta ferritiini. Päälle 100 on hyvä. Oireiden poistumisessa menee vielä senkin jälkeen aikaa, kun keho alkaa korjata itseään.

 

Suosittelen kirjaa Esa Soppi: Rauta on kova aine. Kannattaa myös googlata tyyppi.

Minä en ole edes mittauttanut, kun jo ajatuskin taas yhdestä selvitettävästä ja hoidettavasta asiasta stressaa. Mutta koska omat oireet vastasi täysin raudanpuutosoireita, niin ostin floradix-litkua ja vedin muutaman kuurin. Nyt taas tuntuu, että voisi pitkästä aikaa ottaa kuurin. Muistaakseni siinä on myös b-vitamiinit. B-vitamiinia olen ottanut kuureina myös purkista. D-vitamiinikin on tärkeä. Sitä menee koko ajan. 

Eikös ferritiinitestin voi ostaa ihan Prismastakin?

Vierailija
112/127 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuute (vaikka ei olisikaan varsinaista anemiaa) voi aiheuttaa ylivirittyneisyyttä, sympatikotoniaa, sykkeen ja verenpaineen nousua ja yleistä huonovointisuutta, varsinkin, jos se on jatkunut pidempään.

 

Mittauta ferritiini. Päälle 100 on hyvä. Oireiden poistumisessa menee vielä senkin jälkeen aikaa, kun keho alkaa korjata itseään.

 

Suosittelen kirjaa Esa Soppi: Rauta on kova aine. Kannattaa myös googlata tyyppi.

Minä en ole edes mittauttanut, kun jo ajatuskin taas yhdestä selvitettävästä ja hoidettavasta asiasta stressaa. Mutta koska omat oireet vastasi täysin raudanpuutosoireita, niin ostin floradix-litkua ja vedin muutaman kuurin. Nyt taas tuntuu, että voisi pitkästä aikaa ottaa kuurin. Muistaakseni siinä on myös b-vitamiinit. B-vitamiinia olen ottanut kuureina myös purkista. D-vitamiinikin on tärkeä. Sitä menee koko ajan. 

Eikös ferritiinitestin voi ostaa ihan Prismastakin?

Onko se luotettava testi? Ja jos on alhainen ferritiini, niin mitä olette käyttäneet rautalääkkeenä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/127 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuute (vaikka ei olisikaan varsinaista anemiaa) voi aiheuttaa ylivirittyneisyyttä, sympatikotoniaa, sykkeen ja verenpaineen nousua ja yleistä huonovointisuutta, varsinkin, jos se on jatkunut pidempään.

 

Mittauta ferritiini. Päälle 100 on hyvä. Oireiden poistumisessa menee vielä senkin jälkeen aikaa, kun keho alkaa korjata itseään.

 

Suosittelen kirjaa Esa Soppi: Rauta on kova aine. Kannattaa myös googlata tyyppi.

Minä en ole edes mittauttanut, kun jo ajatuskin taas yhdestä selvitettävästä ja hoidettavasta asiasta stressaa. Mutta koska omat oireet vastasi täysin raudanpuutosoireita, niin ostin floradix-litkua ja vedin muutaman kuurin. Nyt taas tuntuu, että voisi pitkästä aikaa ottaa kuurin. Muistaakseni siinä on myös b-vitamiinit. B-vitamiinia olen ottanut kuureina myös purkista. D-vitamiinikin on tärkeä. Sitä menee koko ajan. 

Eikös ferritiinitestin voi ostaa ihan Prismastakin?

Onko se luotettava testi? Ja jos on alhainen ferritiini, niin mitä olette käyttäneet rautalääkkeenä?

Mulla todettiin alkuvuodesta raudanpuuteanemia, Hb alle 100 ja ferritiini alle kymmenen. Mulla on pitkä historia ko. ongelman kanssa eikä vatsa ole tahtonut kestää mitään rautavalmisteita. Nyt kokeilin ensimmäiseksi Sideralia, kun siitä olin lukenut paljon hyvää. Siitä ei juuri mitään oireita tullutkaan, mutta kuukauden aikana Hb liikahti vain inahduksen parempaan suuntaan samalla kun ferritiini putosi entisestään. Ajattelin, että rauta-annos (30mg) oli liian pieni, ja kokeilin seuraavaksi Puhdistamon Tripla Rautaa, jolla jotkut kertoivat saaneensa ferritiinin nousemaan. Heräsin kuitenkin parin päivän jälkeen yöllä niin järkyttävään vatsakipuun, että mietin jo, pitääkö soittaa päivystykseen. Ajattelin, että ehkä Tripla Raudan sisältämä ferrofumaraatti oli syypää kipuun, ja päätin vielä kokeilla pelkkää bisglysinaattia. Olin siis ottanut ensimmäisten kontrolliverikokeiden jälkeen pari päivää Tripla Rautaa ja sen jälkeen otin vielä kolme viikkoa Sideralia, kunnes sain Nôgelin Superraudan käsiini. Sitä otin n. viisi viikkoa ennen seuraavia verikokeita. Hb oli noussut yli 20 yksikköä normaalilukemiin, ja ferritiinikin oli pompannut melkein 20:een :) Tuota nyt jatkan kesän yli ja käyn sitten taas verikokeissa. Tavoite on saada ferritiini sinne 70-100.

Vierailija
114/127 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hermoston ylivirittyneisyys ei helpota ennen kuin hermosta "uskoo", että tilanne on ohi. Eli niin kauan kun elämässä on näitä hermostoa ylivirittäviä tekijöitä, on hengitysharjoituksista, jääpaloista tai vaikka bentsoista ja muista lopulta laiha lohtu. Lisäksi, mitä pidempään tila on kestänyt, sen kauemmin hermoston uudelleen kouluttaminen kestää, vaikka virittävät tekijät olisivat poistuneet elämästä.

Ihan lohduttavaa kuulla.

Täältä lukee usein niin paljon vähättelevää tekstiä. "Kyllä minullakin oli traumoja, mutta en jäänyt vellomaan itsesäälin", "Nykyään trauma tulee jo siitä että ei moikata", "Nykynuoret ovat lumihiutaleita"

Se etenkin risoo, että hypätään suoraan alkuasetelmasta menestykseen. Ei huomioida sitä, miten vaikeaa vaihe niiden välissä voikaan olla. Tai sitä, että menestys harvoin on lineaarista. Enkä usko, että itseltäni koskaan täysin katoaa jotkin tietyt ajatusmallit, yms. Ihan ihmeellisissä tilanteissa sitä voikin lamaantua, vaikka ne toiset 100 tilannetta aiemmin olisivat menneetkin nappiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/127 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Huumorintaju auttaa läpi elämän

2. Nussittuna nukut paremmin

Toi numero kakkonen. Ootsä ihan k-pää? Jos ihminen on hermostunut, levoton, pelokas ja itkuinen jne. niin sä ehdotat että nssittuna nukkuisit paremmin! Ihmiset on ihan sairaita. Ja joo, olen tavannut tällaisia miehiä elämässäni.

Huumori ei myöskään kaikilla auta. Jotkut tarvitsevat toisenlaisia tapoja käsitellä.

Vierailija
116/127 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. On tehnyt mieli lopettaa kaikki somen käyttö. Uutiset on masentavia.

Vierailija
117/127 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee niitä asioita mitkä tuntuu vaikeimmilta ja mitä välttelet eniten. Näitä palstoja kannattaa myös vähentää koska jos olet vähänkin keskivertoa älykkäämpi tai herkempi niin nämä saa kropan jatkuvaan virittyneeseen tilaan kun sitä kakan määrää ei pääse pakoon mikä ttäälläkin hyppii silmille kokoajan taukoamatta, yleinen tyhmyys, negatiivisuus jne. Kotona jotain äänikirjaa/sarjaa tms mielummin. 

Tämä palsta on saanut minussa sen aikaan, että minulta pitää löytyä selitys ja perustelu kaikelle. Ja sitten jos ei löydykään...

Ja no, "Et kestä erilaisia mielipiteitä" on saanut minut miettimään, että entä jos he ovat oikeassa? Ja tämä kyseinen mielipide on usein ollut lähinnä vihapuhetta.

Vierailija
118/127 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hermoston ylivirittyneisyys ei helpota ennen kuin hermosta "uskoo", että tilanne on ohi. Eli niin kauan kun elämässä on näitä hermostoa ylivirittäviä tekijöitä, on hengitysharjoituksista, jääpaloista tai vaikka bentsoista ja muista lopulta laiha lohtu. Lisäksi, mitä pidempään tila on kestänyt, sen kauemmin hermoston uudelleen kouluttaminen kestää, vaikka virittävät tekijät olisivat poistuneet elämästä.

Ihan lohduttavaa kuulla.

Täältä lukee usein niin paljon vähättelevää tekstiä. "Kyllä minullakin oli traumoja, mutta en jäänyt vellomaan itsesäälin", "Nykyään trauma tulee jo siitä että ei moikata", "Nykynuoret ovat lumihiutaleita"

Se etenkin risoo, että hypätään suoraan alkuasetelmasta menestykseen. Ei huomioida sitä, miten vaikeaa vaihe niiden välissä voikaan olla. Tai sitä, että menestys harvoin on lineaarista. Enkä usko, että itseltäni koskaan täysin katoaa jotkin tietyt ajatusmallit, yms. Ihan ihmeellisissä tilanteissa sitä voikin lamaantua, vaikka ne toiset 100 tilannetta aiemmin olisivat menneetkin nappiin.

Mulla taustalla varhaislapsuudessa alkanut toistuva traumatisoituminen, ja nyt kun takana 15+ vuotta aktiivista työtä terapioineen, alkaa tuntua siltä, että saan ehkä pääni pinnalle. Tuossa rinnalla sitten saanut yrittää selviytyä ns. normaalista elämästä, on ollut fyysistä sairastumista, työkyvyttömyyttä, köyhyyttä... Että ei, ei helppoa lainkaan. Moni ei vain tunnu kestävän niitä hankalampia asioita, ihmiset haluavat säkenöiviä menestystarinoita. Yksinään saa puurtaa kaiken sen paskan läpi.

Vierailija
119/127 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele tätä  palstaa, jos vähänkään ihmisistä ahdistus. Tosi paljon hulluja, ilkeitä ym

Totta varmaan. Mutta oikeassa elämässäkin on vähän tällaista. Se on taas saanut miettimään, että ehkä todellakin olen liian herkkä. En kestä normaalia kanssakäymistä.

Vierailija
120/127 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsensä hoitaminen vaatii työtä. En mäkään millään jaksaisi, kun on paljon sairauksia.

Mutta jos mä en huolehdi itsestäni, niin kohta mä makaan sängyssä.

Ei se kivaa ole kävelyllä, kun jalkoihin sattuu. Mielummin söisin perunalastuja ja pizzaa, kuin jonkun itse tehdyn ravitsevan ruoan. Suklaakin on parempaa kuin näkkileipä, mutta ei sitä voi leivän tilalla syödä.

Vagushermoa ei jaksaisi venytellä kun hauskempia on kissavideot.

Elämä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme