Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Nykyään yhä useampi uskaltaa katkaista välinsä epäterveisiin vanhempiin

Vierailija
17.03.2026 |

Joko täällä on puhuttu tästä? 

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000011821596.html

Jutussa viitataan vanhaan ajatukseen että omia vanhempia pitää kunnioittaa, mutta minusta ei lapsille asetettua velvoitetta kunnioittaa ei saa myöskään käyttää väärin ja olla lapsille kamala, kun niiden pitäisi kunnioittaa eivätkä ne (muka) voi lähteä. Lasten ei kuulu olla vanhempiensa emotionaalisia roskasankoja, joihin puretaan omat tunteet että kulissit pysyy kasassa. Sanninkin tapauksessa näkyy, että vanhemmat osasivat käyttäytyä muille - he päättivät olla käyttäytymättä omille lapsilleen.

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yllättynyt myös siitä, miten omat vanhempani (isä) on yrittänyt hyötyä lapsistaan taloudellisesti käyttämällä heitä ilmaistyövoimana oman omaisuutensa kerryttämiseksi ja arvon nostamiseksi. Sitten uhkailee vielä perinnöttömäksi tekemisellä ja ehdottelee että pitäisi itse luopua perinnöstä. Lisäksi on asettunut neutraaliksi tilanteessa, missä mies kohdisti minuun erittäin vakavaa väkivaltaa ja rikoksia. Ei todellakaan vastaa omaa käsitystäni vanhemmuudesta vaan tulee ennemminkin ihmiskaupattu olo. Ei olla tekemisissä, tietenkään.

Jotenkin en koe enää olevani vanhempi vahvasti aikuisille lapsilleni ( joilla omat aikuiset jo)  vaan tasavertainen aikuinen.  Tietysti olen äiti ja vanhempi mutta kyllä vastuuni on loppunut,  en holhoa enkä ota kantaa 

Okei, älä sitten itke kun mätänet vaipoissasi kun joku rikollis-lähäri r aiskaa tai ryöstää sinua jossain valtion laitoksessa.

Vierailija
62/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi myös katkaissut välinsä. Ollaan varmasti epätäydellisiä vanhempia ja pyydetty monta kertaa virheitä anteeksi. Ei tiedetä edes onko tyttö elossa, varmaankin niin kauan kunnes virkavalta ilmoittaa toisin. Kaikki yhteydet on estetty ja osoite on salainen. Hän on erityislapsena joutunut kokemaan kaikenlaista, mutta olemme aina olleet hänen puolellaan. Jos saisimme vielä joskus keskustella hänen kanssa, pyytäisimme anteeksi kaikkia virheitämme.

Anteeksipyyntö ei auta jos ette osoita mitään muutosta käytöksessänne. Siihen on varmasti hyvä syy ettei halua teidän löytävän häntä eikä halua teiltä enää yhtään tyhjää anteeksipyyntöä. Vuosien syyt. Tyypillinen huonojen vanhempien ajatus tuo että lapsi ei pärjää ilman teitä ja odotatte että poliisi tulee kertomaan teille hänen kuolemasta. Lapsi saattaa hyvinkin pärjätä paljon paremmin ilman teitä. 

Missään nimessä emme toivo sellaista suruviestiä. Ollaan hyväksytty, että jos lapsi voi paremmin näin, sitten asia on niin. Miksi kuvittelet meidän ajattelevan, ettei pärjäisi ilman meitä? On erittäin älykäs ja osaava. Terävä nainen pärjää aina. Miten voisimme osoittaa muutosta, kun emme ole häntä vuosiin tavannut? Olemme tietenkin 10 vuodessa muuttuneet paljon. Etäisyys kasvattaa. Miksi anteeksipyyntö olisi tyhjä? Ja mistä sinä sen kuvittelet tietäväsi, että on tyhjä? Meille on pääasia jos lapsi on onnellinen. Sitä toivomme. Varmasti jokainen vanhempi haluaisi kuitenkin olla yhteydessä lapsiinsa. Pidän huolestuttava, jos joku olisi täysin ok sen kanssa, ettei koskaan enää ikinä näe lastaan, joka on vihaisena lähtenyt kotoa 18-vuotiaana. Hänellä voi olla jo perhe ja lapsiakin. Tietenkin haluaisimme olla heidän elämässä. Tietenkin olemme tehneet virheitäkin.

Sama

Vau, 18-vuotiaana. lapsella on ollut todella kurjaa kun on katkaissut välit heti kun on voinut. Jos 10 vuotta on kulunut ilman yhteyttä sitä enää tule. Tutkimusten mukaan jonkinlainen yhteys palaa tyypillisesti kolmessa vuodessa ja kolmen jälkeen yleensä ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yllättynyt myös siitä, miten omat vanhempani (isä) on yrittänyt hyötyä lapsistaan taloudellisesti käyttämällä heitä ilmaistyövoimana oman omaisuutensa kerryttämiseksi ja arvon nostamiseksi. Sitten uhkailee vielä perinnöttömäksi tekemisellä ja ehdottelee että pitäisi itse luopua perinnöstä. Lisäksi on asettunut neutraaliksi tilanteessa, missä mies kohdisti minuun erittäin vakavaa väkivaltaa ja rikoksia. Ei todellakaan vastaa omaa käsitystäni vanhemmuudesta vaan tulee ennemminkin ihmiskaupattu olo. Ei olla tekemisissä, tietenkään.

Aikuiset lapset hoitavat itse avioliittonsa

Ei tulisi mieleen sotkeutua mahdollisiin erimielisyyksiin.

Jaa, eli tyttären pitäisi paeta vakavaa väkivaltaa vanhempiensa sijaan esim. turvakotiin tai muualle? 

Toivottavasti et ole päässyt lisääntymään ja jos olet niin katketkoon tuollainen paskalinja sinun jälkeläisiisi. Hyi helvetti.

Mulla on kolme aikuista lasta. Ovat olleet yli 20 vuotta naimisissa täysjärkisten kanssa.  Eivät ole retkahtaneet mihin sattuu. Onneksi.

Tottakai antaisin yösijan jos tulisivat jossain hädässä. 

Mutta aikuisuus on kuitenkin sitä että on työkaluja itselläkin elämäänsä 

Vierailija
64/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on täysin päinvastoin. Nykyään monilta nuorilta ihmisiltä puuttuu kokonaan empatiakyky. Vanhempien mielipiteet koetaan aina epäterveellisenä ja loukkaavia. Ei ole raaempaa väkivaltaa olemassakaan kuin olla näkemättä esim 70 vuotta eläneen vanhempansa sieluun, lukien niitä heidän ajatuksiaan. Työstä, asumisesta, perheestä, lasten lastensa asioista, heillä on ja kuuluukin olla omia mielipiteitä, niitä terve ihminen kestää kuunnella, eikait kukaan ole niin tyhmä että ottaa niistä niin itseensä että ajattelisi niiden vaikuttavan omaan elämäänsä. Ei esim yli 50 vuotta sitten nuoruutta eläneiltä ihmisiltä voida vaatia ajatuksia joissa me heidän lapset nykyään elämme. M40

Joten sinusta kotona voi käyttäytyä lapsilleen kuten Sannin vanhemmat ja esittää vieraille rakastavaa? Mitä hä?

En liittänyt asiaa Sanniin vaan kuten hyvin usein yleensä on nykyään. Omissa sisaruksissanikin on sellaisia jotka ottavat yli 70v  vanhempiemme kommentoinnit erittäin loukaavina ja välit ovat huonot. Esim kerran oli äitimme kommentoinut sisarelleni tämän lapsen ulkomaille töihin lähtöä ettei hän suosittelisi kyllä ensimmäisenä nuorena lähtemään ulkomaille töihin. Tästä sisareni suorastaan raivostui ja huutaen kirjoitti isoon Whatsapp ryhmään että jos ette lopeta tuota henkistä väkivaltaa ja musta maalaamista niin he kyllä keinot keksivät. Siis jotain ei lapsellisempaa voi enää olla. Ensinnäkin tuollainen ei ole musta maalaamista, ei henkistä väkivaltaa, mielipiteisiin on kaikilla täysi oikeus ja on aivan normaali mielipide. Toiseksi empaattinen ihminen näkee ensimmäisenä tuollaisessa asiassa minkälaista oli kun hän oli se nuori tai hänen äitinsä oli nuori ja miltä maailma näytti silloin nuoren silmissä, tämän jälkeen käydään asiasta keskustelua syvällisemmin. Mies 40v

Ehkä 70v eläkemuorin ei tarvitse kertoa mielipiteitään siitä kannattaako ulkomaille lähteä töihin. Joskus voi vaan olla (tai esittää olevansa) iloinen toisen puolesta ja kannustaa kokeilemaan.

Muorit hiljaa. Missä iässä loppuu oikeus sanoa ajatuksiaan?  Eihän muorit voi vaikuttaa lastensa ja heidän aikuisten lasten elämään mutta tuo on kohtuuton vaatimus ettei vanhukset, itse ehkä koskasn olleet ulkomailla, saisi edes pelkoaan purkaa sanoiksi. Huoltaan.

Joskus kontrolli on puettu huoleksi. Jos nuoret eläisi 70vuotiaiden ohjeiden mukaan niin moni ihan tavallinen asia olisi jäänyt tekemättä. Jos muori ei ole koskaan käynyt ulkomailla ja pelkää, miksi sillä pitäisi kuormittaa nuorta joka on opiskellut englantia alakoulusta, ehkä jo aiemmin ja on varmaan vanhempien tai koulun kanssa käynyt ulkomaillakin?

Todellakin huolikiusaaminen on ihan aitoa ja ylipäätään oman pahan olonsa (myös huolena) lapsen niskaan oksentaminen on omanlaistaan väkivaltaa. Ei lapsen pitäisi vanhemman huolia joutua kantelemaan varsinkaan jos ei edes tee mitään rikollista. Usein pelko johtaa myös ylimitoitettuihin väkivaltareaktioihin joilla voi olla todella tuhoisat seuraukset riippuen mitä nämä toimenpiteet pitävät sisällään. Esim. tahdon vastainen lääkintä tai muu vastaava on myös ihan oikeaa väkivaltaa.

Vierailija
65/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset lapset hoitavat itse avioliittonsa

Ei tulisi mieleen sotkeutua mahdollisiin erimielisyyksiin.

Jaa, eli tyttären pitäisi paeta vakavaa väkivaltaa vanhempiensa sijaan esim. turvakotiin tai muualle? 

Toivottavasti et ole päässyt lisääntymään ja jos olet niin katketkoon tuollainen paskalinja sinun jälkeläisiisi. Hyi helvetti.

Mulla on kolme aikuista lasta. Ovat olleet yli 20 vuotta naimisissa täysjärkisten kanssa.  Eivät ole retkahtaneet mihin sattuu. Onneksi.

Tottakai antaisin yösijan jos tulisivat jossain hädässä. 

Mutta aikuisuus on kuitenkin sitä että on työkaluja itselläkin elämäänsä 

Aivan, no niin minäkin kuvittelisin, mutta isä kutsui luokseen r aiskaajan ja löi minulle luurin korvaan. Tuo ei ole vanhemmuutta vaan todella syvää misogyniaa. Ja kivat sulle, itse en ole isääni valinnut, sen enempää kuin valitsin tuonkaan rikollisen uhriksi joutumista. Toivottavasti ivasi ja ylimielisyytesi ei kostaudu, sellaista voi tapahtua.

Vierailija
66/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin en koe enää olevani vanhempi vahvasti aikuisille lapsilleni ( joilla omat aikuiset jo)  vaan tasavertainen aikuinen.  Tietysti olen äiti ja vanhempi mutta kyllä vastuuni on loppunut,  en holhoa enkä ota kantaa 

Okei, älä sitten itke kun mätänet vaipoissasi kun joku rikollis-lähäri r aiskaa tai ryöstää sinua jossain valtion laitoksessa.

Mitähän kiukuttelet?  Missään nimessä en oleta lapsieni minua hoitavan. Rauhoitupa vähän.

Jos olen 80 ja lapseni 50+ kyllä äitiyteni on jo hoidettu ja vastuuni.

Vierailija
67/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän kiukuttelet?  Missään nimessä en oleta lapsieni minua hoitavan. Rauhoitupa vähän.

Jep ja miksi sitten kommentoit ihmisiä vihamielisesti ja ivallisesti, jotka puhuvat omista tilanteistaan? Ai niin boomerit ovat narsisteja eivätkä kykene ajattelemaan muuta kuin itseään, myös silloin kun muut puhuvat vain omista elämistään ja tilanteistaan. Huh huh, no mieluummin olen r aiskattu kuin boomer, r aiskaajasta pääsee sentään eroon toisin kuin itsestään.

Vierailija
68/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on täysin päinvastoin. Nykyään monilta nuorilta ihmisiltä puuttuu kokonaan empatiakyky. Vanhempien mielipiteet koetaan aina epäterveellisenä ja loukkaavia. Ei ole raaempaa väkivaltaa olemassakaan kuin olla näkemättä esim 70 vuotta eläneen vanhempansa sieluun, lukien niitä heidän ajatuksiaan. Työstä, asumisesta, perheestä, lasten lastensa asioista, heillä on ja kuuluukin olla omia mielipiteitä, niitä terve ihminen kestää kuunnella, eikait kukaan ole niin tyhmä että ottaa niistä niin itseensä että ajattelisi niiden vaikuttavan omaan elämäänsä. Ei esim yli 50 vuotta sitten nuoruutta eläneiltä ihmisiltä voida vaatia ajatuksia joissa me heidän lapset nykyään elämme. M40

Joten sinusta kotona voi käyttäytyä lapsilleen kuten Sannin vanhemmat ja esittää vieraille rakastavaa? Mitä hä?

En liittänyt asiaa Sanniin vaan kuten hyvin usein yleensä on nykyään. Omissa sisaruksissanikin on sellaisia jotka ottavat yli 70v  vanhempiemme kommentoinnit erittäin loukaavina ja välit ovat huonot. Esim kerran oli äitimme kommentoinut sisarelleni tämän lapsen ulkomaille töihin lähtöä ettei hän suosittelisi kyllä ensimmäisenä nuorena lähtemään ulkomaille töihin. Tästä sisareni suorastaan raivostui ja huutaen kirjoitti isoon Whatsapp ryhmään että jos ette lopeta tuota henkistä väkivaltaa ja musta maalaamista niin he kyllä keinot keksivät. Siis jotain ei lapsellisempaa voi enää olla. Ensinnäkin tuollainen ei ole musta maalaamista, ei henkistä väkivaltaa, mielipiteisiin on kaikilla täysi oikeus ja on aivan normaali mielipide. Toiseksi empaattinen ihminen näkee ensimmäisenä tuollaisessa asiassa minkälaista oli kun hän oli se nuori tai hänen äitinsä oli nuori ja miltä maailma näytti silloin nuoren silmissä, tämän jälkeen käydään asiasta keskustelua syvällisemmin. Mies 40v

Ehkä 70v eläkemuorin ei tarvitse kertoa mielipiteitään siitä kannattaako ulkomaille lähteä töihin. Joskus voi vaan olla (tai esittää olevansa) iloinen toisen puolesta ja kannustaa kokeilemaan.

Muorit hiljaa. Missä iässä loppuu oikeus sanoa ajatuksiaan?  Eihän muorit voi vaikuttaa lastensa ja heidän aikuisten lasten elämään mutta tuo on kohtuuton vaatimus ettei vanhukset, itse ehkä koskasn olleet ulkomailla, saisi edes pelkoaan purkaa sanoiksi. Huoltaan.

Joskus kontrolli on puettu huoleksi. Jos nuoret eläisi 70vuotiaiden ohjeiden mukaan niin moni ihan tavallinen asia olisi jäänyt tekemättä. Jos muori ei ole koskaan käynyt ulkomailla ja pelkää, miksi sillä pitäisi kuormittaa nuorta joka on opiskellut englantia alakoulusta, ehkä jo aiemmin ja on varmaan vanhempien tai koulun kanssa käynyt ulkomaillakin?

Todellakin huolikiusaaminen on ihan aitoa ja ylipäätään oman pahan olonsa (myös huolena) lapsen niskaan oksentaminen on omanlaistaan väkivaltaa. Ei lapsen pitäisi vanhemman huolia joutua kantelemaan varsinkaan jos ei edes tee mitään rikollista. Usein pelko johtaa myös ylimitoitettuihin väkivaltareaktioihin joilla voi olla todella tuhoisat seuraukset riippuen mitä nämä toimenpiteet pitävät sisällään. Esim. tahdon vastainen lääkintä tai muu vastaava on myös ihan oikeaa väkivaltaa.

Voi lapsrukkaa. Jos 70 -vuotias sanoo 20-vuotiaan äidille että pärjääkö se 20 v siellä ulkomailla on väkivaltaa? Ihan kamalaa.

P.s. omat lapseni ovat kaikki olleet ulkomailla vaihdossa tai työssä, nytkin yksi. Mutta ymmärrän jos joku mummo pelkää ettei nyt siellä lontoossa rai barceloonassa vaan mitään satu mirapetterille.

Vierailija
69/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep ja miksi sitten kommentoit ihmisiä vihamielisesti ja ivallisesti, jotka puhuvat omista tilanteistaan? Ai niin boomerit ovat narsisteja eivätkä kykene ajattelemaan muuta kuin itseään, myös silloin kun muut puhuvat vain omista elämistään ja tilanteistaan. Huh huh, no mieluummin olen r aiskattu kuin boomer, r aiskaajasta pääsee sentään eroon toisin kuin itsestään.

No joo. 

Vierailija
70/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kunnioitus pitää ansaita. Se ansaitaan kunnioittamalla lasta. Huolehditaan lapsen tarpeista fyysisesti, taloudellisesti ja tunnetasolla. Ei jyrätä lapsen toiveita ja mielipiteitä, pidetään aikuisen lapsen asettamat rajat ja huolehditaan hänestä sinne ainakin 21 vuotiaaksi asti ja tarvittaessa vanhemmaksikin. 

Vierailija
71/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmiltaan voi tietysti vaatia vaikka vielä eläkemuorina itsekin, ei se ole kiellettyä. Mutta joskus huvitun kun 70 v sättii sydämensä pohjasta 95 v äitiään.

Vierailija
72/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mooses kunnioita isääsi ja äitiäsi . Miksi . Ettet suututa jahvea . 

Vierailija
73/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläisestä kodista kun lähtee minne pieni lapsi jää isälle, molemmat isät tavallisia teollisuusduunareita voisi olla enemmän valittamista kuin rikkaan kulissikodin lapsella.

Olen jättänyt miehelle lapsen koska kyseessä oli petos- ja r aiskauslapsi. Ei ole ok huijata ja väkivalloin pakottaa naista äidiksi. Muutakin väkivaltaa esiintyi. Surkeasti on sulla asioiden tola jos näet "teollisuusduunariuden" jonain hyvän vanhemmuuden ja puolisouden merkkinä. Kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta sietää itseensä kohdistuvia vakavia rikoksia.

Läksitkö alkoholiongelmaisena kadulle kuten tuon kertomuksen äidit?

Vierailija
74/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

JAHVE KÄY KIMPPUUN .  

Vierailija
75/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin monissa kommenteissa, kuten Sannin tarinassa, kuultaan ivallinen sävy omia lapsia kohtaan. Miksi pilkata ja vähätellä omaa lasta, kenen itsetunto vielä jopa aikuisenakin nojaa vanhemmalta saatuun hyväksyntään ja rakkauteen. Kyllä on ihan asiallista sanoa, että toivottavasti teillä ei ole lapsia.

Vierailija
76/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkomaanin lapset on aina ilman vettä kuin mehua kuin ruokaa kuin puhtaita alusvaatteita . 

Vierailija
77/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kunnioitus pitää ansaita. Se ansaitaan kunnioittamalla lasta. Huolehditaan lapsen tarpeista fyysisesti, taloudellisesti ja tunnetasolla. Ei jyrätä lapsen toiveita ja mielipiteitä, pidetään aikuisen lapsen asettamat rajat ja huolehditaan hänestä sinne ainakin 21 vuotiaaksi asti ja tarvittaessa vanhemmaksikin. 

Juuri näin! <3

Vierailija
78/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jokainen vanhempieen haukkuja elätte itsekin niillä korteilla jotka teillä on. Mielenterveys, koulutus, puoliso, varallisuus, lapset. Ihan niinkuun vanhempannekin joilla etenkin nykyisillä vanhuksilla oli jo lähtökohtaisesti huonot kortit.

Kun omat lapsenne täyttävät 25 kuulette omat virheenne.

Kyllä, tämä on hyvä tiedostaa, jotta ei kanna kaunaa tai tunne turhaa vihaa. Mutta kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta olla tekemisissä ihmisten kanssa, joiden seurassa oleminen tuntuu jatkuvasti pahalta. Kaksi eri asiaa. 

Vierailija
79/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kun rakkaus puuttuu kaikki puuttuu. 

Vierailija
80/99 |
17.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kirota omia geenejään.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi