Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oudot pelot ja fobiat - onko sinullakin?

Vierailija
16.03.2026 |

Karttojen pelko!

Oon huomannut "vaivan" muutaman kerran, mutta nyt vasta häiritsi niin paljon, että aloin googlettelemaan mikä juttu tämä oikein on. 

Diagnosoin siis itselläni Cartophobian.

Jotenkin oudosti aina kun katson isoa karttaa ja erityisesti merialueita, tulee semmonen epämiellyttävä tippumisen, huimauksen ja pelästymisen tunne.

Varsinkin GoogleEarth on ihan stunttipaikka. Tulee samanlainen olo kun lapsena selaisli eläinkirjaa ja pelästyi niitä suurennettuja muurahaisia eikä voint käsinee kääntää sivua koska "saattaa osua vahingossa aikka haihin". Tunnistatteko moista? 

Onko täällä muita kartan pelkääjiä? 

Tuohon merien näkemisen pelkoon ehkä liittyy se, kun pelkään valtavan isoja asioita ja tosi vanhoja asioita.

En yhtään tajua miksi, mutta esim. toissayönä kammotti kun luin maailman vanhimmasta joenuomasta Australiassa, 300milj. vuotta vanha ja iso kuin mikä. 

Tämän ajattelukin saa kädet hikoamaan.

Tietääkö täällä joku neropatti mistä fobiat oikein saavat alkunsa? Ois tosi mielenkiintoista tietää.

Ei mulla muuta.

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään onnellisuuta / olla onnellinen.

Tosi usein tuntuu että kun uskallan olla onnellinen niin elämä keksii jonkin katastrofin joka iskee joko minuun tai lähipiiriini juuri silloin kun minulla menee hyvin ja olen onnellinen.

Vierailija
82/82 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on puhelimella soittamisen pelko. Vastaamisessa ei ole ongelmaa eikä tietokoneella pelatessa käyttää jotain ohjelmaa jutteluun.

Vaikeuttaa elämää kun pitää soittaa johonkin missä puhelinaika on kerran viikossa tunnin. Jos vain on ollut mahdollista varata aika joltain luukulta niin kävelen vaikka myrskyssä sinne ennemmin kuin soitan. 

Joskus meni kaksi kuukautta että sain soitettua erääseen tunti viikossa numeroon. En enää muista kuka siinä oli suunnilleen pitämässä kädestä kiinni että sain lopulta soitettua.

Joo ei ole koskaan käynyt mielessä hakea puhelinmyyjän hommiin.

Minulla on aivan sama  pelko.  Lykkään soittamisia mahdollisimman paljon. Lisäksi minulla oli lankapuhelinaikana pelko puhelimen soittoääntä kohtaan.  Nyt se on lieventynyt, mutta pidän usein soittoääntä mykistettynä tai värinähälytyksellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä